De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
waldo79
Donateur
Berichten: 5736
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door waldo79 »

Dat is mid jaren '80 geweest met dat dubbele Sloterdijk.
en-es
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door en-es »

Dat zal ergens tussen 1983 en 1985 geweest zijn.
Dennenboom
Berichten: 1174
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Dennenboom »

Bij de opening van de Hemtunnel in 1983 kreeg de Zaanlijn een eigen station Sloterdijk Noord. In 1985 ging de lijn naar Haarlem ook via Sloterdijk Noord, dat toen de naam Sloterdijk kreeg terwijl Sloterdijk Zuid gesloten werd.

Station Zoetermeer Oost heette overigens voor juni 1973 gewoon Zoetermeer. Later in 1973 is het huidige station Zoetermeer geopend.
SuperGhost
Berichten: 3688
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door SuperGhost »

De Haarlemse lijn bleef eerst gewoon de N200/S103 volgen neem ik aan? Hij heeft nu immers bij Sloterdijk zo 'vreemde' slinger om bij dat station aan te komen.
en-es
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door en-es »

Ja klopt. Volgens mij is de spoorlijn naar/van Haarlem inderdaad verplaatst.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46651
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Suus »

Het oude tracé is deels in gebruik als trambaan voor (nu) lijn 19 op de Arlandaweg. Het oude station Sloterdijk lag aan de Molenwerf.
Rame à l'approche
en-es
Berichten: 2370
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door en-es »

Vanochtend op RTV Utrecht een documentaire gezien over de spoorlijn Bilthoven-Zeist.
robert1955
Berichten: 107
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door robert1955 »

Suus schreef: za 17 apr 2021, 20:39 Het oude tracé is deels in gebruik als trambaan voor (nu) lijn 19 op de Arlandaweg. Het oude station Sloterdijk lag aan de Molenwerf.
In een tuin aan de Molenwerf staat een lichtbak Sloterdijk Zuid, in de huisstijl van toen
verfmeer
Berichten: 656
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door verfmeer »

W0rteltje
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door W0rteltje »

Na de feedback van de hobbyisten van dit forum en de comments op Reddit, heb ik een verbeterde versie gemaakt van mijn spoorkaart.
Standaard versie: https://i.imgur.com/VxF2OFP.jpg
Versie met gesloten stations uitgesloten: https://i.imgur.com/srtJDsE.jpg

De aanpassingen van deze versie van groot naar klein zijn als volgt:
- De grijs laag fout in het noorden van Friesland en Groningen is gefixt
- De spoorlijn en stations tussen Franeker en Tzummarum zijn gefixt
- Lanaken is nu weer Belgisch
- Station Susteren, Wehl, en Doetinchem Stadion zijn toegevoegd
- Spellingsfouten (zoals Nijverdaal, Den Bolder, Heereveen, Idaad, Krabbedijk en Neunen)
- De lijnen van Den Helder en Zandvoort zijn verlengt zodat het aan de kust ligt
- Buitenlandse namen zijn consistent gemaakt
- Station Kampen Hanze is nu Station Kampen Zuid II, gezien met de eerdere naam iets teveel creatieve vrijheid was genomen
- Station Nijmegen Bottendaal is nu Station Nijmegen SS. Nadat ik de kaart van topotijdreis van ~1880 weer heb nagekeken, kan ik niet meer met zekerheid zeggen dat "Bottendaal" onder "station" gebonden is aan het woord erboven.
- Elten is vertoont als semi-Nederlands, gezien het voor een tijd een Nederlands station was
- De waddeneilanden zijn lichtelijk verplaats om de afstanden consistenter te maken

Ik wil iedereen bedanken die comments hier hebben achtergelaten. Veel van de bovenstaande punten had ik niet zelf kunnen vinden :lol:
bon jour
SuperGhost
Berichten: 3688
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door SuperGhost »

Ik zie zo nog 2 fouten:
- Stopplaats 'Nijkerkerveen' heeft volgens mij nooit als zodanig bestaan. Dat heeft altijd 'Hoevelaken' geheten.
- Stopplaats 'Brandenborch' (lag tussen Vorden en Ruurlo) ontbreekt.

Daarnaast een vraag: waarom heb je het station "Lichtenvoorde" als zodanig aangemerkt en niet als "Lichtenvoorde-Groenlo"? Het station is onder de huidige naam geopend en heeft ook verreweg de langste periode deze naam gehad. Zelfs toen station Groenlo al geopend was (1884) had dit station nog heel lang de naam Lichtenvoorde-Groenlo (tot 1907).

Ik vraag me sowieso niet af of het handiger is om voor de stations die nog open zijn de huidige namen te gebruiken? (wat je overigens wel bij Hengelo FBK Stadion hebt gedaan, want de historische naam daarvan is 'De Waarbeek'). De meeste mensen kennen die stations immers onder de huidige namen en evt. tussen haakjes dan nog de historische naam/namen te noemen. Wellicht zou je er nog voor kunnen kiezen om dit alleen bij die 2e kaart te doen (waarop de gesloten stations sowieso al anders staan aangegeven).
W0rteltje
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door W0rteltje »

Ik ga waarschijnlijk nog een derde revisie maken voor de Nederlandse Spoorkaart, maar in de tussentijd had ik een klein projectje er naast gemaakt.
Hier is de link naar een kaart van alle Zeeuwse Tramsporen: :trein: https://imgur.com/meRSYrV :trein:
Ik heb ook nog een versie gemaakt waarin de huidige situatie is weergeven: *bus* https://imgur.com/lwmbGES *bus*

Ik hoop dat jullie hier ook wat plezier uit kunnen krijgen :mrgreen:
bon jour
cassie127
Berichten: 5079
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door cassie127 »

Overigens is eenzelfde soort kaart met alle oude en huidige spoorlijnen stations van een ander, nu te bestellen als pre-order
https://svdb.shop/nl/products/nederlandse-spoorkaart
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
ZO6176
Donateur
Berichten: 3993
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door ZO6176 »

Hoewel bij mij in de buurt is weet ik niet precies hoe het zat maar na de omlegging via Geldrop werd station Valkenswaard niet aangedaan?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3320
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Zugführer »

Volgens mij is de omgelegde lijn vanaf Geldrop alleen voor goederenvervoer in gebruik geweest. Het oude station Valkenswaard lag ergens aan de Europalaan, waar de omgelegde lijn niet langs kwam. Er moet wel iets van een goederenstation geweest zijn waar nu het Schaapsloop industrieterrein is
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km | 2020: 14.780 km
ZO6176
Donateur
Berichten: 3993
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door ZO6176 »

De lijn is toch ook maar 2 jaar of zo in gebruik geweest
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3320
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Zugführer »

1959 tot 1973. Het "nieuwe" goederenstation staat er nog steeds, heb ik inmiddels uitgevonden, aan de Warande 67. Tegenwoordig zit de Valkenswaardse duivenvereniging in dat pand *O*
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km | 2019: 26.639 km | 2020: 14.780 km
ZO6176
Donateur
Berichten: 3993
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door ZO6176 »

Misschien off-topic. Is dit dan de kortste lijn ooit in gebruik geweest of zijn er nog kortere?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46651
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Suus »

Van Ter Apel naar Ter Apel Rijksgrens is ook een goede kanshebber.
Rame à l'approche
teun
Berichten: 689
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door teun »

Dat is nog 6,4km,”Staatslijn G” van Venlo naar de gens met Duitsland is nog behoorlijk wat korter met 3,4km.
ZO6176
Donateur
Berichten: 3993
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door ZO6176 »

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde in tijdsperiode. Zijn er lijnen in een kortere periode in gebruik geweest?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 46651
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Suus »

Ter Apel - Ter Apel Rijksgrens is 2 jaar 11 dagen geopend geweest voor reizigersvervoer.
Rame à l'approche
ZO6176
Donateur
Berichten: 3993
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door ZO6176 »

Dat is kort. Daarna gelijk weer opgebroken?
JothamvW
Donateur
Berichten: 703
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door JothamvW »

De militaire spoorlijn Wijchen - Hommersum wellicht?

Van begin '45 tot iets na de oorlog.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder de lijnen 5, 7 en 14 in Arnhem en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 26 gasten