De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door W0rteltje »

Ik heb de laatste paar maanden gewerkt aan deze spoorkaart (in de stijl van de gele platen van de NS), waarin alle stations en stopplaatsen die in Nederland hebben gestaan staan afgebeeld. In de tweede afbeelding staat de zelfde kaart afgebeeld, maar de voormalige lijnen en stations zijn lichter weergeven, zodat er contrast tussen de twee ontstaan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie hier enig kijk plezier uit kunnen krijgen.

(Mochten de afbeeldingen niet laden hier is een link naar de posts op Imgur: https://imgur.com/a/s9GmQZo)
bon jour
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Hainje »

Nice! :mrgreen:
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Ardan »

Wauw. Dan bedenk je je dat het maar goed is dat er zo veel is opgeheven. Wat een geboemel zou het anders zijn geweest :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Lijn 45 »

En dan staan de interlokale tramlijnen hier niet eens bij. :p
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Suus »

Doet mij denken aan de spoorkaart die te koop was tijdens de Spoorparade in 2014. Die hangt nog altijd bij mij aan de muur :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door sirvinniei »

Ik mis station Mastwijk :X
Ik heb geen onderschrift
Tjekken
Donateur
Berichten: 180
Lid geworden op: di 18 okt 2011, 07:15

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Tjekken »

Gaaf!!

Eén opmerking: Den Bolder moet Den Dolder zijn ;)
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door microshit »

Voor de luie mensen op mobiel: een direct linkje naar een leesbare resolutie: https://i.imgur.com/5lJ2t2X.webp

En ligt het aan mij, of zit er niet echt consistentie in wat een zwart stipje of wit cirkeltje betekent?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Aking »

Tjekken schreef: ma 12 apr 2021, 21:14 Gaaf!!

Eén opmerking: Den Bolder moet Den Dolder zijn ;)
Volgens mij staan er meerdere foutjes in, maar ik had geen zin om al die namen op te zoeken (A)
cassie127
Berichten: 6561
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door cassie127 »

Suus schreef: ma 12 apr 2021, 11:41 Doet mij denken aan de spoorkaart die te koop was tijdens de Spoorparade in 2014. Die hangt nog altijd bij mij aan de muur :D
Die hangt hier ook nog aan de muur. En ik zag op Twitter bij iemand ook al een projectje voorbij komen voor het realiseren van zo'n kaart
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door W0rteltje »

microshit schreef: ma 12 apr 2021, 23:08 En ligt het aan mij, of zit er niet echt consistentie in wat een zwart stipje of wit cirkeltje betekent?
De witte punten waren stations en de zwarte puntjes waren stopplaatsen en haltes
Aking schreef: di 13 apr 2021, 00:40 Volgens mij staan er meerdere foutjes in, maar ik had geen zin om al die namen op te zoeken (A)
Ja, Reddit gaf me al een aardige waslijst gegeven. :oops:
Den Bolder -> Den Dolder,
Krabbedijk -> Krabbendijke,
Heereveen (IJsstadion) -> Heerenveen (IJsstadion),
Idaad-Roordahuizum -> Irdaad-Roordahuizum,
Valte -> Valthe
Diepeveen (Oost/West) -> Diepenveen (Oost/West)

daarnaast waren er nog een stel foutjes zoals dat:
Lanaken ligt op mn kaart perongeluk in Nederland,
Stations Wezep, Velp, en Hoevelaken had ik als gesloten weergeven,
en de geslotenlaag had een glitch in het noorden, waardoor de lijn naar Zoutkamp als nog geopend staat.

Ik ben er mee bezig om deze foutjes te fixen en ik probeer de musea treinen, en metro-overgenomen-lijnen duidelijker aan te geven.
bon jour
Alargule

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Alargule »

Heerlijk informatief - maar de transformatie van ons mooie landje in een misvormde amoebe neem ik je niet in dank af... ;)
JothamvW
Berichten: 1216
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door JothamvW »

Ik zag net nog een ander foutje; Nijverdaal -> Nijverdal.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Fles »

W0rteltje schreef: di 13 apr 2021, 11:14
microshit schreef: ma 12 apr 2021, 23:08 En ligt het aan mij, of zit er niet echt consistentie in wat een zwart stipje of wit cirkeltje betekent?
De witte punten waren stations en de zwarte puntjes waren stopplaatsen en haltes
Aking schreef: di 13 apr 2021, 00:40 Volgens mij staan er meerdere foutjes in, maar ik had geen zin om al die namen op te zoeken (A)
Ja, Reddit gaf me al een aardige waslijst gegeven. :oops:
Den Bolder -> Den Dolder,
Krabbedijk -> Krabbendijke,
Heereveen (IJsstadion) -> Heerenveen (IJsstadion),
Idaad-Roordahuizum -> Irdaad-Roordahuizum,
Valte -> Valthe
Diepeveen (Oost/West) -> Diepenveen (Oost/West)

daarnaast waren er nog een stel foutjes zoals dat:
Lanaken ligt op mn kaart perongeluk in Nederland,
Stations Wezep, Velp, en Hoevelaken had ik als gesloten weergeven,
en de geslotenlaag had een glitch in het noorden, waardoor de lijn naar Zoutkamp als nog geopend staat.

Ik ben er mee bezig om deze foutjes te fixen en ik probeer de musea treinen, en metro-overgenomen-lijnen duidelijker aan te geven.
Kijk ook nog even aan welke lijn Kampen Zuid ligt :P
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Ardan »

Er zijn twee Kampen Zuids geweest, aan de Baronnenlijn en het huidige aan de Hanzelijn. Maar ik zie er inderdaad maar één :p
Ik doe ook maar wat
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Wubbo »

Hoe bepaal je de naam van een station? Ik vind Nijmegen Bottendaal wat apart.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Vinny »

Wow wat een monnikenwerk. Wel een leuk attribuut voor iets als een spoorwegmuseum. Ter overweging nog even dat je moderne lightrail niet lijkt op te nemen, en de oude lokaalspoorwegen wel. Dat is - mits consequent doorgevoerd - een logische gedachte, maar bijv. bij Kampen geeft dat wat vreemde cartografische consequenties.

Verder Den Helder en Zandvoort staan niet getekend aan de kust. De verbindingen naar het buitenland zijn wat summier ('Ruhr' als bestemming), en denk of je altijd de Nederlandse naam (het exoniem) wilt gebruiken of de naam zoals die in het land zelf is. Er staat nu Liège en Kleef, dat is niet consistent.

Nogmaals kleine puntjes, ik waardeer de kaart verder enorm :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Aking »

Vinny schreef: wo 14 apr 2021, 21:03 Wow wat een monnikenwerk. Wel een leuk attribuut voor iets als een spoorwegmuseum.
Ik zal eens een balletje opgooien of wij er een in het seinhuis van het NSM willen, wel leuk inderdaad :mrgreen:
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door ibodejoode »

Mooi stuk werk. Nog een kleine aanvulling: De lijn Tzummarum-Franeker is nooit in Franeker aangesloten op de lijn Leewarden-Harlingen maar eindigde bij Franeker Halte.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door W0rteltje »

Ardan schreef: di 13 apr 2021, 22:08 Er zijn twee Kampen Zuids geweest, aan de Baronnenlijn en het huidige aan de Hanzelijn. Maar ik zie er inderdaad maar één :p
Ja, het is een beetje een vreemde, maar mijn logica er achter was: Dit is een kaart van hoe de spoorkaart van Nederland eruit zou zien, als geen enkel station (of stopplaats) gesloten zou zijn. Ofterwijl, toen de huidige Kampen Zuid geopend werd in ~2012, zou de Kampen Zuid van de baronnenlijn nog steeds open zijn, en zou het station aan de Hanzelijn niet Kampen Zuid worden genoemd. Daarom gaf ik het de naam Kampen Hanze.
Wubbo schreef: di 13 apr 2021, 22:17 Hoe bepaal je de naam van een station? Ik vind Nijmegen Bottendaal wat apart.

Hier is het een beetje de zelfde situatie. Nijmegen had vroeger twee station (een naar Kleef en naar Brabant). Omdat beide station in het centrum zouden liggen, zou er voor zorgen dat geen van de twee de naam "Nijmegen" zouden krijgen. Op een oude kaart (Topotijdreis ~1880) zag ik het huidige station als 'station Bottendaal' worden genoteerd, dus dat was de naam die ik aanhield.
Vinny schreef: wo 14 apr 2021, 21:03 De verbindingen naar het buitenland zijn wat summier ('Ruhr' als bestemming), en denk of je altijd de Nederlandse naam (het exoniem) wilt gebruiken of de naam zoals die in het land zelf is. Er staat nu Liège en Kleef, dat is niet consistent.

Nogmaals kleine puntjes, ik waardeer de kaart verder enorm :)
oh wauw, daar was ik me niet eens van bewust. Maar het is wel een interessant punt. Ik weet nog niet welke richting ik zal gaan, maar ik zal het wel consistent aan elkaar maken.
Aking schreef: wo 14 apr 2021, 21:35
Vinny schreef: wo 14 apr 2021, 21:03 Wow wat een monnikenwerk. Wel een leuk attribuut voor iets als een spoorwegmuseum.
Ik zal eens een balletje opgooien of wij er een in het seinhuis van het NSM willen, wel leuk inderdaad :mrgreen:
Dat zou super tof zijn , maar laat me dan eerst een gefixte versie produceren :oops:
ibodejoode schreef: wo 14 apr 2021, 22:05 Mooi stuk werk. Nog een kleine aanvulling: De lijn Tzummarum-Franeker is nooit in Franeker aangesloten op de lijn Leewarden-Harlingen maar eindigde bij Franeker Halte.
Ik lijk daar een heel stukje montage over het hoofd te hebben gezien :N. de halte punten staan daar ook niet op voor een of andere reden. Goed dat je het er uit hebt gepikt.
bon jour
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door SuperGhost »

De IJ bij de twee Rijswijkse stations :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Vinny »

W0rteltje schreef: wo 14 apr 2021, 23:01 Ja, het is een beetje een vreemde, maar mijn logica er achter was: Dit is een kaart van hoe de spoorkaart van Nederland eruit zou zien, als geen enkel station (of stopplaats) gesloten zou zijn. Ofterwijl, toen de huidige Kampen Zuid geopend werd in ~2012, zou de Kampen Zuid van de baronnenlijn nog steeds open zijn, en zou het station aan de Hanzelijn niet Kampen Zuid worden genoemd. Daarom gaf ik het de naam Kampen Hanze.
Bij Duivendrecht heb je dat opgelost met Duivendrecht I en II. Dat zou ik dan ook hier adviseren. Een naam verzinnen is wel een erg vrije interpretatie; je zou ook kunnen beargumenteren dat het station verplaatst is en niet gesloten. In dat geval hebben Sloterdijk, Kampen-Zuid en Duivendrecht maar één 'bolletje'.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
lvdmoosdijk
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 03 mar 2017, 21:28

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door lvdmoosdijk »

Tongelre onder Eindhoven
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door diederickx »

Vinny schreef: do 15 apr 2021, 20:59Bij Duivendrecht heb je dat opgelost met Duivendrecht I en II. Dat zou ik dan ook hier adviseren. Een naam verzinnen is wel een erg vrije interpretatie; je zou ook kunnen beargumenteren dat het station verplaatst is en niet gesloten. In dat geval hebben Sloterdijk, Kampen-Zuid en Duivendrecht maar één 'bolletje'.
Er is een korte tijd geweest dat er twee stations Sloterdijk tegelijk waren. Als ik me goed herinner heette de een Sloterdijk Noord en de ander Sloterdijk Zuid.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Bericht door Vinny »

Ik moet bekennen: dat is voor mijn tijd geweest; maar volgens mij is dat een tijdelijke fasering in het bouwproject. Men heeft de spoorlijn Amsterdam-Haarlem wat verlegd, om zo een station te bouwen dat de spoorlijnen in alle richtingen zou bedienen. Over Sloterdijk gesproken, het station op de Hemboog is eigenlijk ook een apart station, maar formeel maakt dat inmiddels onderdeel uit van Sloterdijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten