Pagina 2 van 3

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: za 17 apr 2021, 09:33
door waldo79
Dat is mid jaren '80 geweest met dat dubbele Sloterdijk.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: za 17 apr 2021, 09:38
door en-es
Dat zal ergens tussen 1983 en 1985 geweest zijn.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: za 17 apr 2021, 12:16
door Dennenboom
Bij de opening van de Hemtunnel in 1983 kreeg de Zaanlijn een eigen station Sloterdijk Noord. In 1985 ging de lijn naar Haarlem ook via Sloterdijk Noord, dat toen de naam Sloterdijk kreeg terwijl Sloterdijk Zuid gesloten werd.

Station Zoetermeer Oost heette overigens voor juni 1973 gewoon Zoetermeer. Later in 1973 is het huidige station Zoetermeer geopend.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: za 17 apr 2021, 12:57
door SuperGhost
De Haarlemse lijn bleef eerst gewoon de N200/S103 volgen neem ik aan? Hij heeft nu immers bij Sloterdijk zo 'vreemde' slinger om bij dat station aan te komen.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: za 17 apr 2021, 13:06
door en-es
Ja klopt. Volgens mij is de spoorlijn naar/van Haarlem inderdaad verplaatst.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: za 17 apr 2021, 20:39
door Suus
Het oude tracé is deels in gebruik als trambaan voor (nu) lijn 19 op de Arlandaweg. Het oude station Sloterdijk lag aan de Molenwerf.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: zo 18 apr 2021, 17:14
door en-es
Vanochtend op RTV Utrecht een documentaire gezien over de spoorlijn Bilthoven-Zeist.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: zo 18 apr 2021, 18:23
door dennistd

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 20:12
door robert1955
Suus schreef: za 17 apr 2021, 20:39 Het oude tracé is deels in gebruik als trambaan voor (nu) lijn 19 op de Arlandaweg. Het oude station Sloterdijk lag aan de Molenwerf.
In een tuin aan de Molenwerf staat een lichtbak Sloterdijk Zuid, in de huisstijl van toen

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: ma 19 apr 2021, 22:32
door verfmeer

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 23 apr 2021, 21:11
door W0rteltje
Na de feedback van de hobbyisten van dit forum en de comments op Reddit, heb ik een verbeterde versie gemaakt van mijn spoorkaart.
Standaard versie: https://i.imgur.com/VxF2OFP.jpg
Versie met gesloten stations uitgesloten: https://i.imgur.com/srtJDsE.jpg

De aanpassingen van deze versie van groot naar klein zijn als volgt:
- De grijs laag fout in het noorden van Friesland en Groningen is gefixt
- De spoorlijn en stations tussen Franeker en Tzummarum zijn gefixt
- Lanaken is nu weer Belgisch
- Station Susteren, Wehl, en Doetinchem Stadion zijn toegevoegd
- Spellingsfouten (zoals Nijverdaal, Den Bolder, Heereveen, Idaad, Krabbedijk en Neunen)
- De lijnen van Den Helder en Zandvoort zijn verlengt zodat het aan de kust ligt
- Buitenlandse namen zijn consistent gemaakt
- Station Kampen Hanze is nu Station Kampen Zuid II, gezien met de eerdere naam iets teveel creatieve vrijheid was genomen
- Station Nijmegen Bottendaal is nu Station Nijmegen SS. Nadat ik de kaart van topotijdreis van ~1880 weer heb nagekeken, kan ik niet meer met zekerheid zeggen dat "Bottendaal" onder "station" gebonden is aan het woord erboven.
- Elten is vertoont als semi-Nederlands, gezien het voor een tijd een Nederlands station was
- De waddeneilanden zijn lichtelijk verplaats om de afstanden consistenter te maken

Ik wil iedereen bedanken die comments hier hebben achtergelaten. Veel van de bovenstaande punten had ik niet zelf kunnen vinden :lol:

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 23 apr 2021, 21:51
door SuperGhost
Ik zie zo nog 2 fouten:
- Stopplaats 'Nijkerkerveen' heeft volgens mij nooit als zodanig bestaan. Dat heeft altijd 'Hoevelaken' geheten.
- Stopplaats 'Brandenborch' (lag tussen Vorden en Ruurlo) ontbreekt.

Daarnaast een vraag: waarom heb je het station "Lichtenvoorde" als zodanig aangemerkt en niet als "Lichtenvoorde-Groenlo"? Het station is onder de huidige naam geopend en heeft ook verreweg de langste periode deze naam gehad. Zelfs toen station Groenlo al geopend was (1884) had dit station nog heel lang de naam Lichtenvoorde-Groenlo (tot 1907).

Ik vraag me sowieso niet af of het handiger is om voor de stations die nog open zijn de huidige namen te gebruiken? (wat je overigens wel bij Hengelo FBK Stadion hebt gedaan, want de historische naam daarvan is 'De Waarbeek'). De meeste mensen kennen die stations immers onder de huidige namen en evt. tussen haakjes dan nog de historische naam/namen te noemen. Wellicht zou je er nog voor kunnen kiezen om dit alleen bij die 2e kaart te doen (waarop de gesloten stations sowieso al anders staan aangegeven).

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: do 06 mei 2021, 17:23
door W0rteltje
Ik ga waarschijnlijk nog een derde revisie maken voor de Nederlandse Spoorkaart, maar in de tussentijd had ik een klein projectje er naast gemaakt.
Hier is de link naar een kaart van alle Zeeuwse Tramsporen: :trein: https://imgur.com/meRSYrV :trein:
Ik heb ook nog een versie gemaakt waarin de huidige situatie is weergeven: *bus* https://imgur.com/lwmbGES *bus*

Ik hoop dat jullie hier ook wat plezier uit kunnen krijgen :mrgreen:

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: do 06 mei 2021, 17:46
door cassie127
Overigens is eenzelfde soort kaart met alle oude en huidige spoorlijnen stations van een ander, nu te bestellen als pre-order
https://svdb.shop/nl/products/nederlandse-spoorkaart

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: do 06 mei 2021, 19:45
door ZO6176
Hoewel bij mij in de buurt is weet ik niet precies hoe het zat maar na de omlegging via Geldrop werd station Valkenswaard niet aangedaan?

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: do 06 mei 2021, 23:32
door Zugführer
Volgens mij is de omgelegde lijn vanaf Geldrop alleen voor goederenvervoer in gebruik geweest. Het oude station Valkenswaard lag ergens aan de Europalaan, waar de omgelegde lijn niet langs kwam. Er moet wel iets van een goederenstation geweest zijn waar nu het Schaapsloop industrieterrein is

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 05:36
door ZO6176
De lijn is toch ook maar 2 jaar of zo in gebruik geweest

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 09:39
door Zugführer
1959 tot 1973. Het "nieuwe" goederenstation staat er nog steeds, heb ik inmiddels uitgevonden, aan de Warande 67. Tegenwoordig zit de Valkenswaardse duivenvereniging in dat pand *O*

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 11:09
door ZO6176
Misschien off-topic. Is dit dan de kortste lijn ooit in gebruik geweest of zijn er nog kortere?

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 11:18
door Suus
Van Ter Apel naar Ter Apel Rijksgrens is ook een goede kanshebber.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 18:10
door teun
Dat is nog 6,4km,”Staatslijn G” van Venlo naar de gens met Duitsland is nog behoorlijk wat korter met 3,4km.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 18:45
door ZO6176
Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde in tijdsperiode. Zijn er lijnen in een kortere periode in gebruik geweest?

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 19:21
door Suus
Ter Apel - Ter Apel Rijksgrens is 2 jaar 11 dagen geopend geweest voor reizigersvervoer.

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 19:47
door ZO6176
Dat is kort. Daarna gelijk weer opgebroken?

Re: De Spoorkaart van Nederland als geen enkel Station gesloten was

Geplaatst: vr 07 mei 2021, 21:23
door JothamvW
De militaire spoorlijn Wijchen - Hommersum wellicht?

Van begin '45 tot iets na de oorlog.