Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Lange_Dre »

VDL heeft de nieuwe generatie e-Citea gepresenteerd. Heeft wel iets weg van de nieuwe MAN’s, al vind ik de e-citea er beter uit zien dan de MAN. Ik ben benieuwd naar de eigenschappen en hoe de bus er verder uitziet en hoe ze er uit kunnen zien als vervoerders tot aan de onderkant van het raam een kleur willen hebben. Bij de MAN’s vind ik dat laatste wel een minpuntje.

Afbeelding

12 meter bus:
https://www.vdlbuscoach.com/nl/news/arc ... uYfLsdqkq4

Gelede bus:
https://www.vdlbuscoach.com/nl/news/arc ... LA-1giTtjY
Laatst gewijzigd door Lange_Dre op do 27 mei 2021, 21:28, 2 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door CamilleKreemers »

Het ziet er strak uit. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de 600km is en of dat alleen stad of ook steekvervoer inhoud.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Daniel »

Da's wel een heel fraai ontwerp inderdaad :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Tom98 »

Mooi ding! Hopelijk krijgen wij die ook als Utrecht opnieuw wordt aanbesteed.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Lange_Dre »

CamilleKreemers schreef: do 27 mei 2021, 20:33 Het ziet er strak uit. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de 600km is en of dat alleen stad of ook steekvervoer inhoud.
"VDL Bus & Coach speelt daarmee in op de normen die tegenwoordig in het stad- en streekvervoer worden verlangd: in grootstedelijk gebied kunnen de Citea’s een 24-uursoperatie aan en op regionale lijnen, die steeds vaker geëlektrificeerd worden, zijn zelfs lijnen tot wel 100 kilometer en een dagelijkse inzet van 600 kilometer geen uitzondering meer."
Lange_Dre
Berichten: 525
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Lange_Dre »

Tom98 schreef: do 27 mei 2021, 20:47 Mooi ding! Hopelijk krijgen wij die ook als Utrecht opnieuw wordt aanbesteed.
Hopelijk ook in Den Haag nu de HTM bezig is met een aanbesteding voor nieuwe stadsbussen (ter vervanging van de MAN CNG's)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door ArrivaBas »

Dat zijn keigave bussen. Ik zag op hun LinkedIn de afgelopen maanden al de nodige teasers voorbij komen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
The Greyhound
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door The Greyhound »

De eerste serie is inmiddels besteld door Hermes voor Eindhoven. Hopelijk volgen er (veel) meer orders.

Bijzonder is dat VDL niet alleen de nadruk legt op de sterke technische specificaties, maar ook op een betrouwbare lokale productie keten.

https://www.vdlbuscoach.com/nl/openbaar ... ie-citea-s
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Chrysa »

Ik vind het eerlijk gezegd geen verbetering. Het is nu wel heel erg een doos op wielen, zeker de voorkant. Ben benieuwd hoe hij er in het echt uitziet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Suus »

Dat zijn de huidige modellen elektrische en hybride bussen ook al, nog verergert door de flinke dakopbouw. Dat het nu weer meer de normale verhoudingen krijgt is goed nieuws.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door MetroRET »

Die voorkant is standaard voor de SLE / XLE -versie voor de Citea.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10488
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door trolly »

Sinds Chrysa's post vraag ik me af welke bus niet aan de beschrijving "doos op wielen" voldoet, maar er schiet me echt niks te binnen. Iemand suggesties?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Chrysa »

De huidige Citea heeft een stuk betere voorkant naar mijn mening, juist omdat die niet zo plat is.
Suus schreef: vr 28 mei 2021, 08:18 Dat zijn de huidige modellen elektrische en hybride bussen ook al, nog verergert door de flinke dakopbouw.
Ik vind hem met die dakopbouw juist mooier, omdat die achterin wat lager is krijgt het geheel een wat interessantere vorm.
TLP
Berichten: 1553
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door TLP »

Ik ben het grotendeels eens met Chrysa. Ik vind de voorkant en dakopbouw van de huidige elektrische Citea ook best wel fraai. Het lagere dak bij de achterste paar meter vind ik niet per sé een toevoeging, maar het stoort niet.
De nieuwe Citea doet me nog wat meer denken aan een stokbrood dan de elektrische bussen van Heuliez (zoals de GX437) en verder hebben beide bustypes wel wat van elkaar weg op deze manier.
teun
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door teun »

Ik vind zelf eigenlijk de kleurstelling vooral nogal matig, lijken de Eindhovense geledes wel maar dan in het blauw. En waarom dat logo aan de voorkant zover omhoog verplaats is..?
fred
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 14 jul 2010, 09:35

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door fred »

Lichte band onderaan en rondom de wielen is ook erg handig i.v.m. vervuiling...... Ziet er binnen de kortste keren niet meer uit.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Meltrain »

Ik ben het ook met Chrysa eens dat de voorkant te plat is. Ik heb liever een wat rondere voorkant.
Ik vind van de huidige Citea's, de SLE ook mooier dan de LLE.

De BRT-versie die in Eindhoven en op Schiphol rijdt, vind ik ook fraai. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stadsbus
Berichten: 1123
Lid geworden op: wo 02 apr 2014, 19:42

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Stadsbus »

VDL heeft op zijn youtubekanaal een video geplaatst over de nieuwe generatie Citea:
Vanaf 2:10 zijn enkele rijdende beelden van de nieuwe Citea te zien.
Op 0:50, 1:43, 1:50 en 2:23 zijn enkele (interieur) tekeningen te zien voor de serie voor Hermes Eindhoven. Als de tekeningen kloppen krijgt de bus een kleurstelling die erg lijkt op de kleurstelling die nu op de huidige elektrische Citea's van Hermes zit. Verder krijgen de bussen een gigantisch sta-balkon, vergelijkbaar met de Allgo bussen in Almere.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door sirvinniei »

Hmmm ze zijn dus vooral bedoeld voor stadslijnen en eventuele hov-streeklijnen met korte halte-afstanden.
Of zouden ze meerdere indelingen hebben?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Z2N »

VDL kennende zal dat klantspecifiek aangepast kunnen worden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Meltrain »

Iemand op Facebook vond de nieuwe Citea erg op een Van Hool lijken en daar ben ik het wel mee eens, vooral door de koplampen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Lijn 45 »

Anderen vinden het een kruising tussen Van Hool en MAN. :p
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door robert1955 »

Bericht op nu.nl
https://www.nu.nl/auto/6136586/nieuwe-n ... orgen.html
Met ook plaatjes van een 12 meter exemplaar
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Suus »

Deze reactie op Nu.nl, ik kon halverwege mijn lachen niet meer inhouden :X
Geef OV-bussen een lichte kleur. Dat bespaart energie voor de airco. Ook helpt dat gevaarlijke oververhitting van reizigers voorkomen, bijv. als de airco zomers kapot gaat.

Lichte kleuren van buiten zijn ook veiliger bij slechte zichtomstandigheden.

Verplicht veiligheidsgordels in het OV, en raampjes die handmatig geopend kunnen worden.

Op elke bus zou het kenteken ook moeten worden vermeld in het interieur, en met heel grote stickers aan de buitenkant.

Dat maakt het makkelijker om een noodsituatie in een bus door te geven aan 112. Ook kunnen hulpdiensten een bepaalde bus dan makkelijker vinden.

Gelede OV-bussen zouden verboden moeten worden, omdat ze gevaarlijker zijn in het verkeer dan enkelvoudige bussen. Ook is er bij gelede bussen te weinig controle op wangedrag van reizigers door de chauffeur.

De chauffeur zou bij zulk wangedrag moeten ingrijpen. Daarbij moet hij beschermd zijn tegen geweld, door training, kleding en uitrusting. Dat beleid helpt ook bij personeelswerving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Nieuwe generatie e-Citea van VDL

Bericht door Wannes »

Wapenstok en pistool voor de chauffeurs, wanneer?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten