‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Daniel »

‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Reizigers keren sneller terug in het openbaar vervoer dan verwacht. Inmiddels zit 55 procent van het oude aantal reizigers weer in de bus, trein, tram en metro. De OV-sector zet voor het einde van dit jaar in op 70 tot 80 procent van de reizigersaantallen zoals die voor corona waren. Dat zei Pedro Petters, voorzitter van branchevereniging OV-NL, woensdag tegen BNR.
Op woensdag 23 juni wordt de landelijke en multimediale campagne hervat om reizigers terug te krijgen in het OV.
Freek Bos, directeur van reizigersvereniging Rover, zei tegen BNR dat de huidige reizigersaantallen “boven het meest gunstige scenario” liggen die vorig jaar in studies werden geschetst. Volgens hem is het zelfs realistisch dat eind dit jaar meer dan 80 procent van de oude reizigersaantallen worden gehaald. Corona heeft volgens Bos niet veranderd dat het OV “gewoon echt een goed alternatief” is, waarbij hij verwees naar de drukke wegen en bewustwording van klimaatverandering.

Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Z2N »

Ah jakkes, gaan we weer die nietszeggende stoplichtcampagne krijgen zeker? -0-

Maar verder: goed nieuws! Het gaat lastig worden om de 100% te halen (zeker op korte termijn), maar met 70%+ is er weer wat hoop voor een kwalitatief openbaar vervoer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Bemined »

Interessanter lijkt mij de cijfers uitgesplitst naar spits/dal/weekend. Want het herstel van forenzen zal anders zijn dan het herstel van dagjesmensen lijkt mij.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door VIRM »

Betekent dit dat de treinen deze zomer worden verlengd t.o.v. hun huidige lengte?
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door en-es »

Nee, die korte treinen bevallen NS wel.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door teun »

Hoe beredeneert men dit soort cijfers eigenlijk want het ziet er voor mij eigenlijk vooral steeds uit als koffiedik kijken. :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Daniel »

Mij ook, daarom eigenlijk ook best zorgwekkend dat de bezuinigingen in de transitieplannen vooral op aannames gebaseerd zijn.
Zoals dit nieuws al laat zien kunnen die aannames er nog flink naast zitten, want zelfs in het positiefste scenario was de huidige bezetting niet voorzien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Karl »

Maar een deel van de bezuinigen uit die transitieplannen heeft toch vooral te maken met een lege spaarpot bij de overheden? Veel of weinig herstel maakt dan slechts een deel uit van de reden waarom er gesneden wordt in het OV-aanbod.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Daniel »

Het zit 'm vooral in de risico's als het tegenzit ook. Op zich blijven de provincies de vervoerders net zoveel subsidiëren als voorheen, de bezuinigingen meoten vooral het gat in de opbrengsten opvangen wat door het al dan niet voortzetten van de beschikbaarheidsvergoeding ontstaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Durashift »

De reizigers die nu terugkeren hebben, grotendeels, nog een (uitgeklede) dienstregeling zoals men die voor Corona tijd kende..

Dadelijk zijn alle pijnlijke ingrepen in de lijnvoeringen doorgevoerd.. en ervaren die reizigers een kwalitatieve achteruitgang en gaan dan toch weer een andere keuze maken>?
robert1955
Berichten: 272
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door robert1955 »

@durashift: tis de vraag of die zwartste scenario's doorgaan: MRDH heeft bijv al een paar snelle ingrepen uitgesteld

Algemeen: er is denk een breed besef dat veel aannames erg onzeker zijn. Zowel NS als GVB merk ik van dat ze veel enqueteren. Verder zal het veel extrapolatie met duim in de wind zijn, maar zo gaat het al de hele tijd
Laatst gewijzigd door robert1955 op do 10 jun 2021, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Dennenboom »

Probleem is wel dat bij het streekvervoer op de "lijnen door de dorpen" al jarenlang een teruggang te zien is van het aantal reizigers, los van corona. Een aantal HOV lijnen groeit wel flink in reizigersaantallen, maar dat zijn echt de zware assen. Het aanbod daalde de afgelopen jaren navenant. Een terugkeer van reizigers na corona betekent waarschijnlijk dat het snijden in de dienstregeling wat minder rigoureus zal zijn.
Kijk meer eens naar waar we staan in vergelijking met 1980: de trein heeft op dit moment ondanks de beperkingen bijna net zoveel reizigers als in 1980, terwijl de streekbus op ongeveer 40-50% van dit niveau zit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Suus »

Het grootste probleem zal hem zitten in de groep 25-65 jarigen. Onder de 25 zitten de scholieren en de studenten die door de aangeboden producten bijna automatisch wel zullen terugkeren. De senioren krijgen ook korting en in sommige gebieden zelfs gratis OV, dus ook die zal je relatief makkelijk wel weer terugkrijgen.

Bij de tussenliggende groep drijf het gebruik van het OV op het woon-werkverkeer. Als je het woon-werkverkeer met het OV doet is de kans dat je het in het vrije tijd ook gebruikt al een stuk groter. Bovendien is dit de groep die het meest betaalt voor het OV, dus als bij deze groep het gebruik structureel achterblijft merk je dat ook het meest in de inkomsten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door VIRM »

Qua woonwerkverkeer is het risico grootst bij beroepen waar je niet op locatie/kantoor hoeft te komen. Als thuiswerken steeds meer de norm wordt, lopen de inkomsten van deze groep voor OV-bedrijven terug.
Beul van de blindegeleidelijn
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door verfmeer »

De grootste uitdaging voor OV-bedrijven daarin is dat de huidige producten er niet op aangepast zijn. Daardoor wordt het OV onaantrekkelijk duur.
Op dit moment heeft een spitsreiziger enkel de optie om het volle tarief te betalen of een maandtrajectkaart. Als je 3 dagen per week naar je werk gaat haal je het abonnement er niet uit en moet je dus gewoon het volle pond betalen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef: do 10 jun 2021, 14:28Als thuiswerken steeds meer de norm wordt,
Thuiswerken wordt steeds meer de norm. Ik val zelf in de categorie ex-forensen die vroeger elke werkdag in de trein zat, maar nu alleen nog maar thuiswerkt.
Hoeveel dagen per week ik straks (als het thuiswerkadvies ooit een keer vervalt) weer naar kantoor ga moet de toekomst uitwijzen, maar het zal zeker niet meer vijf dagen per week worden. Een reclamecampagne voor het OV gaat daar niets aan veranderen.

Een probleem met dat gedeeltelijk thuiswerken, je zag het vóór de pandemie al, is dat velen op dezelfde dagen thuis willen werken: vooral op ma/wo/vr. Dan zou het zomaar kunnen dat di/do wel weer naar die 100% reizigersaantallen gaan, maar de overige dagen achterblijven.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Daniel »

verfmeer schreef: do 10 jun 2021, 16:14 De grootste uitdaging voor OV-bedrijven daarin is dat de huidige producten er niet op aangepast zijn. Daardoor wordt het OV onaantrekkelijk duur.
Er komen sowieso aangepaste reisproducten aan (naast het huidige assortiment) bij de busvervoerders, daarvoor zijn inmiddels al adviesaanvragen gedaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Z2N »

Met het thuiswerken is er een prima kans is om juist een nieuwe doelgroep aan te trekken: als je niet elke dag naar kantoor hoeft, ben je minder geneigd om als gezin een tweede voertuig aan te schaffen. Er is mijner inziens best wel een markt aan te boren van 2-3 keer per week reizende forenzen, al dan niet op langere afstanden, maar dat lukt alleen als het aanbod kwalitatief goed blijft.

Overigens vind ik het forenzen in Nederland best duur: het NS-jaarabonnement 356 euro per maand, wat vrijwel hetzelfde is als de Bahncard 100 (372, maar daar zit stadsvervoer vaak bij inbegrepen) en duurder dan het Generalabonnement van de SBB (321 Frank, met BTM, boot en kabelbaan inbegrepen, en dat met veel duurdere basistarieven). Zeker voor een land waarin alle mensen 'leren forenzen' met het OV (dankzij de studentenkaart) is dat best vreemd, omdat de stap van Studenten-OV naar forenzen daarmee heel groot wordt gemaakt. Een systeem waarbij een trajectkaart gaat lonen bij 2,5 retourtjes per week en een netkaart de prijs heeft van 50 km forenzen zou best prima kunnen lopen mijner inziens.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Daniel »

Vooral de trein is in Nederland erg duur, bij BTM hangt het van de regio af. Maar als je een sterabonnement kunt krijgen reis je zeker bij wat langere reizen echt spotgoedkoop.
Zal vanavond eens de berekening terugzoeken die ik daar onlangs op losliet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door reisthijs »

@Z2N, hoeveel reiskostenvergoeding krijgen forenzen in die andere landen? Is dat meer of minder dan in NL?
Voor mij persoonlijk was de stap van Studenten-OV naar forenzen (met een trajectkaart) helemaal niet groot. Die 19ct/km was zo royaal dat ik er geld aan overhield.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door SuperGhost »

Zo royaal is 19c/km niet als je met de trein moet.
Van deur tot deur is het voor mij 36,5 km, dus zou ik met 19c/km 6,94 krijgen.
Mijn reiskosten zijn echter 9,10 en dan sla ik nog een deel over door deels met de fiets te gaan, anders was het 10,59 geweest. Dan kom je dus bij lange na niet uit met die 19 c/km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Suus »

En daarom mogen de reiskosten voor OV volledig belastingvrij vergoed worden door je werkgever.

En als je werkgever slim is doen ze dat met een zakelijke oplossing, want dan wordt de BTW netjes gesplitst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door SuperGhost »

Mijn werkgever geeft me zelfs maar 11 c/km... Tja, onderwijs he, daar is zoveel op bezuinigd (per leerling) dat er gewoon te weinig geld is overgebleven voor dit soort zaken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door Daniel »

Als je reiskosten met OV niet volledig door de werkgever vergoed worden mag je ze overigens ook nog aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting.
Mits je vergoeding onder het maximum voor OV-aftrek ligt dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: ‘Eind 2021 weer 70 tot 80 procent van oude reizigersaantallen in OV’

Bericht door SuperGhost »

Maar blijft wel vervelend natuurlijk dat je het eerst moet 'voorschieten' ;-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten