Pagina 5 van 8

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: ma 13 okt 2008, 23:52
door Vinny
Met andere woorden, de stuurstanden van de Benelux gaan er per 14 december uit, waardoor er weer ergens een aantal ICRm B-bakken vandaan moet worden gehaald om de treinen op sterkte te houden met 7 bakken?
Wordt er dan ook aan de serie 11.8 (de tractie) een grote revisie gegeven, of wordt deze aan de kant gezet, of blijft men daar nog wel mee aanmodderen?
Nou er wordt vooruit gelopen op de situatie waarin in de Benelux uitsluitend per TRAXX wordt getrokken en - medio 2009 - via het HSL spoor gaat rijden. Ik verwacht nochthans in december nog wel gewoon 11.8 - Bs in de Benelux; maar daar kan je niet de dienstregeling op bouwen. De stop in Brussel Noord zal definitief vervallen en ook Mechelen zal in 2010 waarschijnlijk niet meer bediend worden door de Beneluxtrein of haar opvolger (de Albatros).

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: di 14 okt 2008, 07:55
door dvdhoven
Hij gaat na Spandau de Innenring op. Dat is de oudste Ringstrecke.
De Aussenring is een DDR baksel met gebruikmaking van al deels voor handen zijnde sporen. Gebouwd om al het binnenverkeer van de DDR dat nog transit door West Berlijn ging om West Berlijn te kunnen leiden.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 18 okt 2008, 01:28
door Caspar
ou er wordt vooruit gelopen op de situatie waarin in de Benelux uitsluitend per TRAXX wordt getrokken en - medio 2009 - via het HSL spoor gaat rijden. Ik verwacht nochthans in december nog wel gewoon 11.8 - Bs in de Benelux; maar daar kan je niet de dienstregeling op bouwen. De stop in Brussel Noord zal definitief vervallen en ook Mechelen zal in 2010 waarschijnlijk niet meer bediend worden door de Beneluxtrein of haar opvolger (de Albatros).
Als ik kijk naar binnenkomende t9200 treinen op Asd dan zijn die met de grootste vertragingen doorgaans degene waar Traxx'n voor hangen. :roll: Heb afgelopen maand al een paar keer een dag gehad met 0% punctuele treinen op de t9200 (binnenkomend) op Asd gedurende mijn werkdag. :neg:

(en dan meet ik vanaf +5 of meer)

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 18 okt 2008, 22:14
door playertwo
Belangrijker is, of deze vertraging ook al ten zuiden van Roosendaal is ontstaan (dan is het de schuld van de Belgen). Wordt de vertraging in Nederland opgelopen dan is het de schuld van iemand in Nederland.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 18 okt 2008, 22:29
door Jurjen
playertwo schreef:Belangrijker is, of deze vertraging ook al ten zuiden van Roosendaal is ontstaan (dan is het de schuld van de Belgen). Wordt de vertraging in Nederland opgelopen dan is het de schuld van iemand in Nederland.
Wat is daar nou weer belangrijk aan?

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 18 okt 2008, 22:31
door Raymond
Het is natuurlijk wel te verklaren dat die TRAXX treinen vaker te laat zijn: de "oude treinen" met loc en stuurstand konden veel korter keren in Belgiƫ. Maar aangezien er maar 1 TRAXX-loc per trein meegaat moet die in Brussel dus omlopen en dat kost veel tijd. Blijkbaar meer tijd dan ingeroosterd is..

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 18 okt 2008, 22:41
door Vinny
playertwo schreef:Belangrijker is, of deze vertraging ook al ten zuiden van Roosendaal is ontstaan (dan is het de schuld van de Belgen). Wordt de vertraging in Nederland opgelopen dan is het de schuld van iemand in Nederland.
Als het de schuld van de Loc. is, dan is dat niet bijster relevant natuurlijk ;) Die is van Bombardier, dus dat is dan de schuld van een Duitser...

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 18 okt 2008, 22:44
door Geert
Die locs doen het wel, maar het omlopen zal inderdaad wel te veel tijd kosten.
Mij valt ook op dat de Traxx-treinen relatief vaak vertraagd zijn, hoewel de vertraging de laatste tijd minder erg lijkt te zijn dan vlak na de introductie van de Traxx-treinen :)

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 18 okt 2008, 23:12
door Daniel
Kleinigheidje: de loc loopt niet om in Brussel Zuid :wink: Ze doen er iets soortgelijks als in Den Haag Centraal met de s1900: aan de ene kant de loc eraf en aan de andere kant een andere loc eraan.
Op HGBTF staan daar nog wat foto's van, waarop je kan zien dat de aan te koppelen loc ook dwars door het andere treinverkeer richting z'n trein moet. Dat kan natuurlijk voor vertraging zorgen.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: zo 19 okt 2008, 08:59
door Caspar
Ik weet in ieder geval dat het omlopen in Asd veel tijd kost. ongeveer 50 minuten bij de keren dat ik het heb zien gebeuren. Vaak is het idd iets met de loc, die luchtproblemen veroorzaakt bij de remmen, waardoor er niet vertrokken kan worden, en het allemaal langer duurt.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: wo 22 okt 2008, 09:31
door beneluxreiziger
playertwo schreef:Belangrijker is, of deze vertraging ook al ten zuiden van Roosendaal is ontstaan (dan is het de schuld van de Belgen). Wordt de vertraging in Nederland opgelopen dan is het de schuld van iemand in Nederland.
Hallo,

Ik volg dit forum met veel belangstelling en dit onderwerp nodigde me uit om ook eens een berichtje te plaatsen...

Ik reis vier dagen per week heen en weer tussen Antwerpen en Rotterdam en ik kan vertellen dat de meeste vertragingen ontstaan tussen Antwerpen en Roosendaal. De trein is vaak al te laat in Antwerpen, maar meestal loopt hij om onverklaarbare redenen onderweg vertraging op, om na Roosendaal achter de stoptrein te komen. De andere kant op moet in Roosendaal vaak op de vertraagde trein uit Brussel gewacht worden, omdat daar het treinpersoneel vandaan moet komen. Ook dan sukkelen we vervolgens achter de stoprtrein aan. Defecte locomotieven en vertragingen op het Nederlandse net zijn er wel, maar minder veelvuldig.

Verder vind ik het een slechte zaak dat er stops vervallen door beperkingen van nieuw materieel (omdat het oude uit elkaar valt). Ik kan me nauwelijks voorstellen dat het gepland omlopen van een goed functionerende locomotief meer dan een half uur kost!

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: wo 22 okt 2008, 16:16
door Mikos
Eens. Dat ze de stop te Brussel Noord eruit gooien is te belachelijk voor woorden. Nu ben je dus verplicht via Brussel Centraal (voor diegenen die daar nog niet eerder zijn geweest: Dat stelt niks voor, er komen een aantal treinen, maar het stelt vrij weinig voor.) te reizen om bijvoorbeeld naar de luchthaven te komen. Te stom voor woorden. Laat ze dan Centraal eruit gooien; dan krijg je zoiets als een metro-netwerk door de CityRail (ed) en rijden de echt belangrijke treinen Centraal voorbij, maarja...

Ben blij dat ik niet meer in Zaventem werk, elke keer vanuit Nederland naar de luchthaven wordt op die manier geen pretje meer... :|

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: wo 22 okt 2008, 16:20
door Ruben
Mikos schreef:Ben blij dat ik niet meer in Zaventem werk, elke keer vanuit Nederland naar de luchthaven wordt op die manier geen pretje meer... :|
Was het dat ooit dan? :P

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: wo 22 okt 2008, 16:23
door Mikos
Nouja, kijk, euhm... Als we het even dienstregelingtechnisch houden (8-)), dan viel het opzich nog wel mee. Als de BNL maar op tijd reed (jaja, hoevaak deed hij dat nou?) dan had ik een overstap van 10 minuten. Als ik die niet haalde.. euhm.. ja, dan volgens mij een kwartier later weer een, dus op zich viel dat wel mee...

Maar, op dat vlak heb ik me destijds ook al heel erg lopen ergeren, hoor. Alle andere vlakken ga ik hier nu niet noemen... :wink:

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 00:43
door Cookie
Het viel me zonet toevallig op dat DRGL 2009 voor Nederland ook in Hafas staat 8-) .

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 09:24
door Geert
Ah :D Gisteren stond hij ook al in de Belgische INT-planner, maar Hafas is natuurlijk wel makkelijker :)

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 10:44
door math1985
Geert schreef:Gisteren stond hij ook al in de Belgische INT-planner, maar Hafas is natuurlijk wel makkelijker :)
De belgische internationale planner *is* (een interface op) Hafas, net zoals bahn.de een interface op Hafas is.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 10:55
door Geert
Dat weet ik, maar op Hafas kon je nog niet plannen en op de Belgische planner wel ;-). En de interface van de Duitse Hafas vind ik prettiger :)

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 21:37
door BR628
Iemand al opgevallen dat vanaf 14-12-2008 de 10586 (Lw v 22:34) na Zwolle doorrijdt als IC naar Utrecht Centraal?

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 21:39
door Caspar
Dat stond toch ook in alle persberichtjes? (al werd daar over de IC uit Groningen geschreven, maar zal in Zwolle gecombineerd worden neem ik aan)

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: vr 07 nov 2008, 21:56
door BR628
Kan ik me vaag iets over herinneren inderdaad. Al blijkt maar al te vaak dat al dat soort zaken weer niet gelden voor Leeuwarden. Zie bijvoordeeld de eerste trein op zondag... Het enige voordeel is trouwens dat de 22:34 trein IC blijft tussen Zl en Ut. In de huidige situatie is er iig nog een overstap op de 5600 in Zl, per saldo gaat men er dus maar deels op vooruit.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 08 nov 2008, 12:42
door Caspar
Heb ik het ook goed gezien dat er een paar sprinters van de 4000 serie vanaf Uitgeest doorrijden naar Alkmaar in de spits?

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 08 nov 2008, 19:44
door Jurjen
Caspar schreef:Heb ik het ook goed gezien dat er een paar sprinters van de 4000 serie vanaf Uitgeest doorrijden naar Alkmaar in de spits?
Nee, dan heb je waarschijnlijk op zondag gekeken. De enige treinen tussen Utg en Amr zijn s3400 en s4700. s3400 elke dag, de hele dag. s4700 ma-za 's avonds, zo de hele dag.

Wel is er een extra trein ingelegd op vrijdag- en zaterdagnacht met vertrek om 1:46 uit Asd (nu laatste vertrek 1:10), aankomst in Amr om 2:34 (nu laatste aankomst 1:50). Toch weer extra 'staptijd'! =)

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 15 nov 2008, 19:54
door leeca
In ieder geval de 2200 wordt nog steeds een Sneltrein genoemd, terwijl verzekerd werd dat in de dienstregeling 2009 er enkel nog Sprinters en Intercity's bij de NS zouden rijden. :evil: Het heeft ongetwijfeld iets te maken met de HSL-zuid, maar slordig is het wel.

Re: Dienstregeling 2009

Geplaatst: za 15 nov 2008, 20:19
door reisthijs
Slordig? Tja, er werd ook verzekerd dat er in 2009 treinen over de HSL zou rijden... zolang dat nog niet het geval is kunnen de plannen voor de Oude Lijn dus ook niet doorgaan.

:!: Ik merk nu trouwens ook dat de dienstregeling voor 2009 eindelijk ook op NS.nl staat.