Pagina 1 van 2

Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 13:32
door Daniel
Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?
Traditioneel maakt NS in de zomerperiode de in- en uitstappers per station bekend voor een gemiddelde werkdag. Voor 2020 geldt dat de impact van corona op de reizigersaantallen enorm is. Helaas kunnen we daarom dit jaar niet spreken van snelste stijgers, maar vooral van sterkste dalers en minst sterke dalers. Het beeld op stationsniveau komt overeen met het landelijke beeld. Er zijn geen toenames ten opzichte van 2019.
  • De sterkste daler is station Schiphol Airport (-70%) doordat het vliegverkeer ook fors afnam door de crisis.
  • Daarna volgen Tilburg Universiteit (-66%) en Amsterdam Bijlmer Arena (-65%), waar veel studenten respectievelijk evenementenbezoekers gebruik van maken.
  • Op het recent geopende station Lansingerland Zoetermeer daalt het aantal reizigers het minst (-27%). Dit komt mede doordat het station sinds mei 2019 ook halte is geworden van de metro RandstadRail.
  • Een overzicht van sterkste en minst sterke daler per provincie laat zien dat de stations in de randstad het hardst geraakt zijn. De stations in Zeeland en Flevoland hebben de meeste reizigers behouden.

    Grootste en kleinste station
    Het grootste station blijft Utrecht Centraal met ruim 87.000 in- en uitstappers, Amsterdam Centraal zit daar direct onder met ruim 79.000. Het kleinste station waar alleen NS rijdt, is Soest met ruim 100 in- en uitstappers. De in- en uitstappers per station geven de ontwikkelingen aan op stationsniveau en gaan uit van een gemiddelde werkdag. De lijst bestaat alleen uit stations en trajecten waar NS treinen rijdt. Op stations waar ook andere treinvervoerders rijden (gedeelde stations), zijn alleen de in-/uitstappers van NS-treinen weergegeven.

    Landelijk beeld
    Het totaal aantal reizen op een gemiddelde werkdag in 2020 bedraagt ongeveer 591.000 reizen. Dit is een afname van meer dan 55% ten opzichte van 2019 toen was er sprake van 1,35 miljoen reizen. Deze afname geldt voor zowel de spits- als de dalperiode. De grootste afnames zien we in de spits. Januari en februari lagen nog iets boven het niveau van 2019. De beperkende maatregelen en adviezen, waaronder 1,5 meter afstand en het thuiswerken, beïnvloeden het reisgedrag en het treingebruik. In periodes met een strenge lockdown bleven treinen met een aangepaste dienstregeling rijden, maar waren de reizigersaantallen minder dan 15% van het niveau van 2019. Ondertussen zien we het aantal reizigers weer toenemen. Begin juli verwelkomden we alweer meer dan de helft van de reizigers terug in de trein, de teller stond op 53%.

    Bron: https://nieuws.ns.nl/welk-station-laat- ... s-in-2020/

    Alle reizigersaantallen in 2020

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 13:38
door Daniel
Uiteraard ook nog even gekeken of ik nog naar wat nieuwe minst gebruikte stations mag afreizen nu de nieuwe cijfers er zijn. Daarbij blijkt de ranglijst in de provincies met alleen NS-stations nagenoeg overal hetzelfde gebleven.
De enige verschuiving in de ranglijst blijkt in Zeeland te hebben plaatsgevonden, waar de aantallen in Arnemuiden een stuk harder gekelderd zijn dan in Rilland-Bath. Waardoor het nieuwe minst-gebruikte station van Zeeland nu dus Arnemuiden is met slechts DRIE in- en uitstappers minder dan Rilland-Bath :p
Mag ik daarvoor weer dat hele pokke-end die kant uit _O-

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 16:24
door huibf
Zou er verschil in instappers/uitstappers zijn met stations met en zonder poortjes.

Heel veel Eticket worden niet in of uitgechecked op perrons met alleen paaltjes.
Ook met groepen zie je ze vaak achterelkaar doorlopen in stations met pootrjes

Ik doe dat ook...

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 16:45
door RnBn
Als ik de poortjes moet geloven worden e-tickets geregistreerd als passage, deze zouden dus ook bij stations met poortjes niet meetellen, net als losse kaartjes overigens. Echter hoop ik dat de NS wel kan achterhalen hoeveel kaartjes ze verkocht hebben op ieder traject en dat later invoegen bij de ov-chipkaart data.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 17:10
door Z2N
De E-tickets tellen als 'verkochte kaartjes', net als incheck-uitcheck-combinaties met de OV-chipkaart. Paaltjes/poortjes hebben daarin geen effect, en werken alleen maar uit op de mate van zwart- en grijsrijden.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 19:14
door PHS
-

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 19:49
door en-es
Het is dat er treinen op elkaar moeten wachten.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 20:48
door Wubbo
En toch ben ik benieuwd of Utrecht Maliebaan nu onder Soest terechtgekomen is. En het is ook duidelijk dat die sprinter Ede - Arnhem alleen maar lucht vervoerd. Obdam heeft meer reizigers dan Wolfheze en Oosterbeek samen. Tiel Passewaaij ook. Of Zevenbergen. Of Apeldoorn Osseveld.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: ma 09 aug 2021, 22:58
door SuperGhost
Er reizen ook reizigers met de sprinter Arnhem-Ede die niet op Oosterbeek en Wolfheze opstappen hoor ;-) Denk bijv. aan de Valleilijn-reizigers ri. Arnhem aangezien er een achterlichtaansluiting met de IC is en ze dus de sprinter moeten nemen.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 01:29
door Chrysa
Als je die V]alleilijn nou doortrekt... Afbeelding

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 02:13
door SuperGhost
Dat noemde ik nu bewust niet...

Maar het heeft me sowieso verwonderd dat station Soest nog nooit gesloten is. Het lijkt me praktischer als station Soest Zuid gewoon een 2e perronspoor krijgt (en dan hernoemd wordt naar Soest, aangezien er geen ander station in Soest meer is dan). Lijkt me dat de bediening van station gewoon verre van rendabel is, dus uiteindelijk zou je die eenmalige investering weer terug verdienen.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 07:46
door Z2N
Qua tijdligging zou Soestdijk logischer zijn, dan hoef je niet lang te wachten en kan je in Baarn de hele dag aansluiten van en naar de 15800 richting Hilversum.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 08:23
door Daniel
Moet je ook wel wat aan de baanvaksnelheid doen. De voorgaande kruising van de 5500 is nu op Bilthoven en die ligt natuurlijk muurvast omdat hij achter de IC aan moet en vervolgens bij Den Dolder moet overkruisen.
En een kleinigheidje is dat bij Soestdijk een appartementencomplex in de weg staat voor een tweede spoor.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 08:43
door en-es
En in Soest Zuid zie ik ook niet veel ruimte voor een 2e spoor. Allerlei dure investeringen doen alleen om een station te sluiten is overkill.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 08:55
door PHS
Soestdijk kan gemakkelijk dubbelsporig worden gemaakt door het station een stukje naar het zuiden te verplaatsen ter hoogte van de Dalweg. Dan sla je twee vliegen in één klap, want het station is nu in een behoorlijk scherpe bocht gelegen.
Het nieuwe station ligt ook nog eens dichter bij het nieuwe hart van Soest.
Reizigers van Soestdijk richting Utrecht hoeven niet meer zes minuten wortel te schieten in Soest.
Ik zie dus wel wat voordelen van een dubbelsporig Soestdijk.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 09:40
door Daniel
Nouja, gemakkelijk... erg veel ruimte is daar ook niet zonder dat je gelijk iemands tuin moet annexeren. Blijft een nogal dure investering om alleen een stationnetje op te heffen (wat net compleet vernieuwd is, dus volgens spoorlogica zou het wel op korte termijn kunnen :lol: ).

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 11:25
door Vinny
De NS heeft de hele spoorlijn willen opheffen. Daar is veel verzet tegengekomen omdat reizigers van Soest (station Soest-Zuid) naar Utrecht veel langer onderweg zouden zijn. Er is geen logische busverbinding mogelijk.

Er is ook nog wel eens gekeken naar lightrail en ik heb ook nog wel een plan gezien om de spoorlijn om te buigen richting Amersfoort. De bussen tussen Soest en Amersfoort zijn aardig druk; daar heb ik vroeger ook wel eens mee gereisd.

Kortom het is het allemaal net niet; maar verbeteringen die weinig geld kosten gaan ook niet werken. Dan blijft de situatie zoals die nu is. Ik zou de gemeente nog wel aanraden om te kijken of er rondom de stations nog wat aan woningbouw gedaan kan worden. Er is genoeg capaciteit in de treinen, de toekomstige inwoners kunnen dus mooi in Utrecht werken :Y

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 11:38
door sirvinniei
De Soesterlijn loopt ook totaal niet centraal door de kern. Verbaast me eigenlijk nog dat die lijn ook 's avonds en op zondag nog 2x per uur rijdt.
Misschien is het een optie om simpelweg lichter materieel te laten rijden. Zou overigens ook geen slecht idee zijn voor Arnhem-Ede, wat eigenlijk ook praktisch een sneltramtraject is.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 11:51
door Suus
Gewoon opheffen tussen Soest Zuid en Baarn dus :mrgreen: (A)

De materialen van de twee overbodige stations kan je dan verhuizen naar een plek waar ze wel nuttig zijn :p

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 12:05
door SuperGhost
Ik denk dat dit spoortje ook interessanter gemaakt had kunnen worden door de trein door te trekken tot Hilversum, zodat direct op een intercity overgestapt had kunnen worden voor de reizigers ri. Amsterdam/Schiphol.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 12:11
door Milco
Dat betwijfel ik eigenlijk of dat meer reizigers trekt: zowat heel Soest heeft al een directe busverbinding met Hilversum waar de intercity’s vertrekken richting Amsterdam en Schiphol.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 13:26
door Lijn 45
De simpelste oplossing zou zijn om 1x/uur tussen Soest Zuid en Baarn te gaan rijden. Dan kan Soest dicht en hoeft er nergens anders een station verbouwd te worden. :p

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 13:40
door Dennenboom
Dan kun je nog beter een kruising inplannen zonder in- en uitstapfaciliteiten zoals in Laren-Almen. NS mag overigens ook geen uurdiensten meer aanbieden op het hoofdrailnet.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 14:32
door Staatslijn K
Milco schreef: di 10 aug 2021, 12:11 Dat betwijfel ik eigenlijk of dat meer reizigers trekt: zowat heel Soest heeft al een directe busverbinding met Hilversum waar de intercity’s vertrekken richting Amsterdam en Schiphol.
Welke buslijn is dat? Ik kon hem niet vinden.

Re: Welk station laat sterkste daling zien van NS-reizigers in 2020?

Geplaatst: di 10 aug 2021, 14:45
door sirvinniei
70