Pagina 1 van 6

Personeelstekort bij Prorail

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 14:46
door Z2N
Door logistieke problemen bij ProRail morgenochtend tussen 07:00 en 09:00 geen treinen tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal/Rhenen (NS).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 14:54
door Aking
-0- mensen moeten weer de auto in? :')

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 15:04
door PHS
"Er rijden geen vervangende bussen." volgens de melding op Rijden de Treinen. Ongehoord om de reiziger zo in de kou te laten staan, alsof er geen bussen beschikbaar zijn bij de toerboeren.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 15:31
door Dennenboom
Oefenen voor ETUET?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 15:41
door Z2N
Nee, ETMEUT (Elke tien minuten een uitvallende trein). :Y

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 16:27
door Roeland
Z2N schreef: ma 01 nov 2021, 14:46 Door logistieke problemen bij ProRail morgenochtend tussen 07:00 en 09:00 geen treinen tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal/Rhenen (NS).
Mooi dat er 's avonds na 22 uur ook gewoon treinen rijden op Utrecht - Arnhem. Die uren hebben natuurlijk ook veel meer prioriteit dan de ochtendspits...
En ook leuk dat Sneek - Stavoren wel gewoon rijdt in de ochtendspits. Dat is toch veel belangrijker dan Utrecht - Arnhem, als je qua capaciteit toch keuzes moet maken.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 16:32
door Z2N
Er zal wel weer eens een tekort zijn aan treinverkeersleiders, en als dat tekort op de ochtendploeg van VL-post Utrecht zit kan je niet heel veel doen. :roll:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 16:53
door Dennenboom
We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 17:20
door Hainje
Dan heet dat toch gewoon staken?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 18:42
door PHS
Dennenboom schreef: ma 01 nov 2021, 16:53 We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Waarom zouden ze dat bij ProRail doen? Het probleem ligt immers bij henzelf, het is niet zo dat ze afhankelijk zijn van extra geld uit Den Haag ofzo. Sterker nog, deze grapjes kosten ze een hoop geld aan schadevergoedingen voor de vervoerders. Al is de NS zo vriendelijk om de rekening beperkt te houden door geen bussen te bestellen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 18:47
door ArrivaBas
Dennenboom schreef: ma 01 nov 2021, 16:53 We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Kijk voor de gein maar eens hoeveel vacatures voor treinverkeersleider er over het hele land openstaan. Er staan nu op acht van de twaalf locaties vacatures open, en dan kan ik me voorstellen dat ze op sommige standplaatsen nog eens meerdere plekken open hebben staan. Ze bieden nu standaard een door ProRail zelf betaalde opleiding van negen maanden aan. In deze periode krijg je zelfs al je volledige contractloon uitbetaald.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 18:58
door PHS
In de vacatures die jij linkt staat een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819. Misschien dat ProRail daar eens naar moet kijken, want dat is beneden modaal. En dat van een functie waar veel vaardigheden zoals snel kunnen handelen en stressbestendigheid worden gevraagd.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 18:59
door Chrysa
Kan je beter luchtverkeersleider worden.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 19:32
door Aking
:shock: ketter! :evil: -0-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 20:09
door dennistd
ArrivaBas schreef: ma 01 nov 2021, 18:47
Dennenboom schreef: ma 01 nov 2021, 16:53 We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Kijk voor de gein maar eens hoeveel vacatures voor treinverkeersleider er over het hele land openstaan. Er staan nu op acht van de twaalf locaties vacatures open, en dan kan ik me voorstellen dat ze op sommige standplaatsen nog eens meerdere plekken open hebben staan. Ze bieden nu standaard een door ProRail zelf betaalde opleiding van negen maanden aan. In deze periode krijg je zelfs al je volledige contractloon uitbetaald.
Probleem is ook dat ze steeds meer willen centraliseren. Den Haag, Rotterdam en Kijfhoek zouden ze bijvoorbeeld willen samenvoegen in Barendrecht. Tja, als ik in Den Haag zou wonen zou ik dan ook niet solliciteren, als je reistijd zo veel toe zou gaan nemen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 20:47
door marvinkok
PHS schreef: ma 01 nov 2021, 18:58 In de vacatures die jij linkt staat een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819. Misschien dat ProRail daar eens naar moet kijken, want dat is beneden modaal. En dat van een functie waar veel vaardigheden zoals snel kunnen handelen en stressbestendigheid worden gevraagd.
Dat is bruto zonder toeslagen natuurlijk, die zijn ook al zo €700,- wat er nog eens bij bovenop komt...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 20:55
door isadora
Die toeslagen zijn dan ook weer bruto?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 20:58
door Durashift
PHS schreef: ma 01 nov 2021, 18:58 In de vacatures die jij linkt staat een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819. Misschien dat ProRail daar eens naar moet kijken, want dat is beneden modaal. (..)
Dient dat de maatstaf te zijn?

Als ik dat aanvangssalaris vergelijk met de lijst die Tempo Team hanteert, zit men zo slecht nog niet.

https://www.tempo-team.nl/sollicitatie/salarisindicatie

(ff scrollen naar beneden).


> salaris is één, belangrijk, ding. Er zullen ook andere zaken meespelen, zoals al aangegeven: werkplek. Wisselende diensten én, de beeldvorming. Want immers, indien je de opleiding doorstaan hebt en aan de slag kan.. dan lijkt mij dat je niet al te makkelijk vrije dagen op kan nemen etc.. of dat er gevraagd wordt om extra diensten te draaien om roosters op te vullen. Nee, dát is een lekker vooruitzicht. :cry:

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 21:06
door Mikos
PHS schreef: ma 01 nov 2021, 15:04 "Er rijden geen vervangende bussen." volgens de melding op Rijden de Treinen. Ongehoord om de reiziger zo in de kou te laten staan, alsof er geen bussen beschikbaar zijn bij de toerboeren.
Simpele rekensom, waarbij ik voor het gemak even ronde getallen neem:
- Ieder kwartier een Intercity tussen Arnhem en Utrecht, in de spits, dus laten we 10 bakken VIRM nemen. Daarin passen volgens de Wiki ongeveer 400 (VIRM-IV)+600 (VIRM-VI)= 1000 reizigers.
- Laten we zeggen dat er gemiddeld 80 passagiers in een touringcar passen (normale bussen tussen de 50 en de 80 plaatsen, dubbeldekkers tot 90 personen).
- 1000 reizigers gedeeld door 80 plaatsen in een bus, maakt 12,5 bus per Intercity. Ronden we naar beneden af, want niet iedere IC zal helemaal vol zitten. 12 bussen per trein.
- 12 bussen keer 4, is 48 bussen per uur.
- De rit van Arnhem naar Utrecht bedraagt nu, buiten de spits en 's avonds, 44 minuten. Ronde getallen: enkele reis in de spits van 60 minuten.
- Uitladen en weer inladen voor de terugreis maakt dat een retourtje 2 uur kost onder ideale omstandigheden.
- 48 bussen keer 2 uur, maakt 96 bussen. Geen reserve, minmaal rekening houdend met files, geen stops in Ede-Wageningen, Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist. Geen stopbus van Rhenen naar Veenendaal de Klomp, geen stopbus voor Maarn en Bunnik.

Voor een enorme buitendienststelling zijn dat al gigantische getallen. Laat staan voor een "last minute" verstoring. Hoe realistisch is het dan nog om ruim 100 bussen te regelen?

Voor de volledigheid; dit is alleen een rekensom. Niet mijn mening.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 21:12
door Durashift
^^^ Worden de treinen die vóór zeven uur 's ochtends rijden nog afgehandeld door de nachtploeg?

Zo ja: wellicht, incidenteel, buiten de lijntjes kleuren en vragen (obv vrijwilligeheid) of de nachtploeg 2 uurtjes extra door kan buffelen? Wellicht dat er dan per half uur een trein kan rijden naar Arnhem?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Weer wat geleerd: de functie van grensdisponent. ;)
Wie vloeiend Duits beheerst kan solliciteren.

https://werkenbijprorail.nl/vacatures/g ... srq133348/

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 21:46
door PHS
Mikos schreef: ma 01 nov 2021, 21:06 Voor een enorme buitendienststelling zijn dat al gigantische getallen. Laat staan voor een "last minute" verstoring. Hoe realistisch is het dan nog om ruim 100 bussen te regelen?

Voor de volledigheid; dit is alleen een rekensom. Niet mijn mening.
Ik ken het argument, en het is natuurlijk onmogelijk om normaal TVV te rijden. Maar, ik zou denken: elke bus die rijdt is er één. Plaats dan de dringende omroep om niet te reizen als het echt niet hoeft, en dat vertraging en wachten voor de bus voor eigen rekening en risico komt. Want dat is wat er morgen toch gaat gebeuren: reizigers die echt moeten reizen en een bushalte in de buurt hebben zullen uitwijken naar de streekbussen. De bussen in de regio tussen Utrecht en Arnhem zullen daardoor óvervol raken, waardoor er een waterbedeffect optreedt naar het hele regionale OV. Mensen die normaliter in een rustige bus zitten, blijven morgen bij de halte achter, want de realiteit is dat ook Keolis geen extra bussen gaat regelen (die zouden dat ook, anders dan de NS, niet kunnen declareren bij ProRail).

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 22:02
door T-hijs
Dat gaat echt niet werken. Dan geef je mensen nog hoop dat ze met een bus mee kunnen. De gekozen oplossing is in mijn ogen de minst slechte, en in ieder geval de duidelijkste. Er rijdt NIETS; klaar.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 22:12
door Daniel
Syntus Utrecht / RRReis waarschuwt inmiddels al voor extra drukte in de bussen, al zal er op sommige van die lijnen juist vraaguitval zijn doordat reizigers die normaal op de trein overstappen die bus nu niet nemen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 22:18
door PHS
Bollenstad schreef: ma 01 nov 2021, 22:02 Dan geef je mensen nog hoop dat ze met een bus mee kunnen. De gekozen oplossing is in mijn ogen de minst slechte, en in ieder geval de duidelijkste. Er rijdt NIETS; klaar.
Dat hopen reizigers toch wel, ze pakken een streekbus als ze dat kunnen.

Dat dit de meest duidelijke oplossing is, ben ik met je eens. Als we eens alle treinen zouden afschaffen, dan klaagt er nooit iemand meer over de reisinformatie (A)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 22:45
door Chauf21
Mikos schreef: ma 01 nov 2021, 21:06 Simpele rekensom, waarbij ik voor het gemak even ronde getallen neem:
- Ieder kwartier een Intercity tussen Arnhem en Utrecht, in de spits, dus laten we 10 bakken VIRM nemen. Daarin passen volgens de Wiki ongeveer 400 (VIRM-IV)+600 (VIRM-VI)= 1000 reizigers.
- Laten we zeggen dat er gemiddeld 80 passagiers in een touringcar passen (normale bussen tussen de 50 en de 80 plaatsen, dubbeldekkers tot 90 personen).
- 1000 reizigers gedeeld door 80 plaatsen in een bus, maakt 12,5 bus per Intercity. Ronden we naar beneden af, want niet iedere IC zal helemaal vol zitten. 12 bussen per trein.
- 12 bussen keer 4, is 48 bussen per uur.
- De rit van Arnhem naar Utrecht bedraagt nu, buiten de spits en 's avonds, 44 minuten. Ronde getallen: enkele reis in de spits van 60 minuten.
- Uitladen en weer inladen voor de terugreis maakt dat een retourtje 2 uur kost onder ideale omstandigheden.
- 48 bussen keer 2 uur, maakt 96 bussen. Geen reserve, minmaal rekening houdend met files, geen stops in Ede-Wageningen, Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist. Geen stopbus van Rhenen naar Veenendaal de Klomp, geen stopbus voor Maarn en Bunnik.
Ik snap 'm he, om mee te beginnen :)
In de discussies die nu gevoerd worden wordt vaak verwezen naar de (on)mogelijkheden van de businzet, maar zou hier ook kunnen worden gekeken naar het tijdstip van de uitval? Stel dat de treinen niet tussen 7 en 9, maar tussen 9 en 11 uitvallen, dan heb je minder reizigers en minder verkeersdrukte. Grote kans dat je dan wel kan volstaan met 30-40 bussen. Zeker als je dat van tevoren aankondigt, zodat reizigers wellicht nog wat eerder kunnen vertrekken.