Personeelstekort bij Prorail
Personeelstekort bij Prorail
Door logistieke problemen bij ProRail morgenochtend tussen 07:00 en 09:00 geen treinen tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal/Rhenen (NS).
Re: Kort Nederlands nieuws
mensen moeten weer de auto in?
Re: Kort Nederlands nieuws
"Er rijden geen vervangende bussen." volgens de melding op Rijden de Treinen. Ongehoord om de reiziger zo in de kou te laten staan, alsof er geen bussen beschikbaar zijn bij de toerboeren.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Oefenen voor ETUET?
Re: Kort Nederlands nieuws
Nee, ETMEUT (Elke tien minuten een uitvallende trein).
Re: Kort Nederlands nieuws
Mooi dat er 's avonds na 22 uur ook gewoon treinen rijden op Utrecht - Arnhem. Die uren hebben natuurlijk ook veel meer prioriteit dan de ochtendspits...
En ook leuk dat Sneek - Stavoren wel gewoon rijdt in de ochtendspits. Dat is toch veel belangrijker dan Utrecht - Arnhem, als je qua capaciteit toch keuzes moet maken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Er zal wel weer eens een tekort zijn aan treinverkeersleiders, en als dat tekort op de ochtendploeg van VL-post Utrecht zit kan je niet heel veel doen.
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Re: Kort Nederlands nieuws
Waarom zouden ze dat bij ProRail doen? Het probleem ligt immers bij henzelf, het is niet zo dat ze afhankelijk zijn van extra geld uit Den Haag ofzo. Sterker nog, deze grapjes kosten ze een hoop geld aan schadevergoedingen voor de vervoerders. Al is de NS zo vriendelijk om de rekening beperkt te houden door geen bussen te bestellen.Dennenboom schreef: ↑ma 01 nov 2021, 16:53 We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Re: Kort Nederlands nieuws
Kijk voor de gein maar eens hoeveel vacatures voor treinverkeersleider er over het hele land openstaan. Er staan nu op acht van de twaalf locaties vacatures open, en dan kan ik me voorstellen dat ze op sommige standplaatsen nog eens meerdere plekken open hebben staan. Ze bieden nu standaard een door ProRail zelf betaalde opleiding van negen maanden aan. In deze periode krijg je zelfs al je volledige contractloon uitbetaald.Dennenboom schreef: ↑ma 01 nov 2021, 16:53 We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Kort Nederlands nieuws
In de vacatures die jij linkt staat een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819. Misschien dat ProRail daar eens naar moet kijken, want dat is beneden modaal. En dat van een functie waar veel vaardigheden zoals snel kunnen handelen en stressbestendigheid worden gevraagd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Kan je beter luchtverkeersleider worden.
Re: Kort Nederlands nieuws
ketter!
Re: Kort Nederlands nieuws
Probleem is ook dat ze steeds meer willen centraliseren. Den Haag, Rotterdam en Kijfhoek zouden ze bijvoorbeeld willen samenvoegen in Barendrecht. Tja, als ik in Den Haag zou wonen zou ik dan ook niet solliciteren, als je reistijd zo veel toe zou gaan nemen.ArrivaBas schreef: ↑ma 01 nov 2021, 18:47Kijk voor de gein maar eens hoeveel vacatures voor treinverkeersleider er over het hele land openstaan. Er staan nu op acht van de twaalf locaties vacatures open, en dan kan ik me voorstellen dat ze op sommige standplaatsen nog eens meerdere plekken open hebben staan. Ze bieden nu standaard een door ProRail zelf betaalde opleiding van negen maanden aan. In deze periode krijg je zelfs al je volledige contractloon uitbetaald.Dennenboom schreef: ↑ma 01 nov 2021, 16:53 We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat is bruto zonder toeslagen natuurlijk, die zijn ook al zo €700,- wat er nog eens bij bovenop komt...PHS schreef: ↑ma 01 nov 2021, 18:58 In de vacatures die jij linkt staat een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819. Misschien dat ProRail daar eens naar moet kijken, want dat is beneden modaal. En dat van een functie waar veel vaardigheden zoals snel kunnen handelen en stressbestendigheid worden gevraagd.
Re: Kort Nederlands nieuws
Die toeslagen zijn dan ook weer bruto?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Kort Nederlands nieuws
Dient dat de maatstaf te zijn?
Als ik dat aanvangssalaris vergelijk met de lijst die Tempo Team hanteert, zit men zo slecht nog niet.
https://www.tempo-team.nl/sollicitatie/salarisindicatie
(ff scrollen naar beneden).
> salaris is één, belangrijk, ding. Er zullen ook andere zaken meespelen, zoals al aangegeven: werkplek. Wisselende diensten én, de beeldvorming. Want immers, indien je de opleiding doorstaan hebt en aan de slag kan.. dan lijkt mij dat je niet al te makkelijk vrije dagen op kan nemen etc.. of dat er gevraagd wordt om extra diensten te draaien om roosters op te vullen. Nee, dát is een lekker vooruitzicht.
Re: Kort Nederlands nieuws
Simpele rekensom, waarbij ik voor het gemak even ronde getallen neem:
- Ieder kwartier een Intercity tussen Arnhem en Utrecht, in de spits, dus laten we 10 bakken VIRM nemen. Daarin passen volgens de Wiki ongeveer 400 (VIRM-IV)+600 (VIRM-VI)= 1000 reizigers.
- Laten we zeggen dat er gemiddeld 80 passagiers in een touringcar passen (normale bussen tussen de 50 en de 80 plaatsen, dubbeldekkers tot 90 personen).
- 1000 reizigers gedeeld door 80 plaatsen in een bus, maakt 12,5 bus per Intercity. Ronden we naar beneden af, want niet iedere IC zal helemaal vol zitten. 12 bussen per trein.
- 12 bussen keer 4, is 48 bussen per uur.
- De rit van Arnhem naar Utrecht bedraagt nu, buiten de spits en 's avonds, 44 minuten. Ronde getallen: enkele reis in de spits van 60 minuten.
- Uitladen en weer inladen voor de terugreis maakt dat een retourtje 2 uur kost onder ideale omstandigheden.
- 48 bussen keer 2 uur, maakt 96 bussen. Geen reserve, minmaal rekening houdend met files, geen stops in Ede-Wageningen, Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist. Geen stopbus van Rhenen naar Veenendaal de Klomp, geen stopbus voor Maarn en Bunnik.
Voor een enorme buitendienststelling zijn dat al gigantische getallen. Laat staan voor een "last minute" verstoring. Hoe realistisch is het dan nog om ruim 100 bussen te regelen?
Voor de volledigheid; dit is alleen een rekensom. Niet mijn mening.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
Re: Kort Nederlands nieuws
^^^ Worden de treinen die vóór zeven uur 's ochtends rijden nog afgehandeld door de nachtploeg?
Zo ja: wellicht, incidenteel, buiten de lijntjes kleuren en vragen (obv vrijwilligeheid) of de nachtploeg 2 uurtjes extra door kan buffelen? Wellicht dat er dan per half uur een trein kan rijden naar Arnhem?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Weer wat geleerd: de functie van grensdisponent.
Wie vloeiend Duits beheerst kan solliciteren.
https://werkenbijprorail.nl/vacatures/g ... srq133348/
Zo ja: wellicht, incidenteel, buiten de lijntjes kleuren en vragen (obv vrijwilligeheid) of de nachtploeg 2 uurtjes extra door kan buffelen? Wellicht dat er dan per half uur een trein kan rijden naar Arnhem?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Weer wat geleerd: de functie van grensdisponent.
Wie vloeiend Duits beheerst kan solliciteren.
https://werkenbijprorail.nl/vacatures/g ... srq133348/
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik ken het argument, en het is natuurlijk onmogelijk om normaal TVV te rijden. Maar, ik zou denken: elke bus die rijdt is er één. Plaats dan de dringende omroep om niet te reizen als het echt niet hoeft, en dat vertraging en wachten voor de bus voor eigen rekening en risico komt. Want dat is wat er morgen toch gaat gebeuren: reizigers die echt moeten reizen en een bushalte in de buurt hebben zullen uitwijken naar de streekbussen. De bussen in de regio tussen Utrecht en Arnhem zullen daardoor óvervol raken, waardoor er een waterbedeffect optreedt naar het hele regionale OV. Mensen die normaliter in een rustige bus zitten, blijven morgen bij de halte achter, want de realiteit is dat ook Keolis geen extra bussen gaat regelen (die zouden dat ook, anders dan de NS, niet kunnen declareren bij ProRail).
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat gaat echt niet werken. Dan geef je mensen nog hoop dat ze met een bus mee kunnen. De gekozen oplossing is in mijn ogen de minst slechte, en in ieder geval de duidelijkste. Er rijdt NIETS; klaar.
F.k.a. Bollenstad
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Syntus Utrecht / RRReis waarschuwt inmiddels al voor extra drukte in de bussen, al zal er op sommige van die lijnen juist vraaguitval zijn doordat reizigers die normaal op de trein overstappen die bus nu niet nemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat hopen reizigers toch wel, ze pakken een streekbus als ze dat kunnen.Bollenstad schreef: ↑ma 01 nov 2021, 22:02 Dan geef je mensen nog hoop dat ze met een bus mee kunnen. De gekozen oplossing is in mijn ogen de minst slechte, en in ieder geval de duidelijkste. Er rijdt NIETS; klaar.
Dat dit de meest duidelijke oplossing is, ben ik met je eens. Als we eens alle treinen zouden afschaffen, dan klaagt er nooit iemand meer over de reisinformatie
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik snap 'm he, om mee te beginnenMikos schreef: ↑ma 01 nov 2021, 21:06 Simpele rekensom, waarbij ik voor het gemak even ronde getallen neem:
- Ieder kwartier een Intercity tussen Arnhem en Utrecht, in de spits, dus laten we 10 bakken VIRM nemen. Daarin passen volgens de Wiki ongeveer 400 (VIRM-IV)+600 (VIRM-VI)= 1000 reizigers.
- Laten we zeggen dat er gemiddeld 80 passagiers in een touringcar passen (normale bussen tussen de 50 en de 80 plaatsen, dubbeldekkers tot 90 personen).
- 1000 reizigers gedeeld door 80 plaatsen in een bus, maakt 12,5 bus per Intercity. Ronden we naar beneden af, want niet iedere IC zal helemaal vol zitten. 12 bussen per trein.
- 12 bussen keer 4, is 48 bussen per uur.
- De rit van Arnhem naar Utrecht bedraagt nu, buiten de spits en 's avonds, 44 minuten. Ronde getallen: enkele reis in de spits van 60 minuten.
- Uitladen en weer inladen voor de terugreis maakt dat een retourtje 2 uur kost onder ideale omstandigheden.
- 48 bussen keer 2 uur, maakt 96 bussen. Geen reserve, minmaal rekening houdend met files, geen stops in Ede-Wageningen, Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist. Geen stopbus van Rhenen naar Veenendaal de Klomp, geen stopbus voor Maarn en Bunnik.
In de discussies die nu gevoerd worden wordt vaak verwezen naar de (on)mogelijkheden van de businzet, maar zou hier ook kunnen worden gekeken naar het tijdstip van de uitval? Stel dat de treinen niet tussen 7 en 9, maar tussen 9 en 11 uitvallen, dan heb je minder reizigers en minder verkeersdrukte. Grote kans dat je dan wel kan volstaan met 30-40 bussen. Zeker als je dat van tevoren aankondigt, zodat reizigers wellicht nog wat eerder kunnen vertrekken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten