Personeelstekort bij Prorail

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Personeelstekort bij Prorail

Bericht door Z2N »

Door logistieke problemen bij ProRail morgenochtend tussen 07:00 en 09:00 geen treinen tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal/Rhenen (NS).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

-0- mensen moeten weer de auto in? :')
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

"Er rijden geen vervangende bussen." volgens de melding op Rijden de Treinen. Ongehoord om de reiziger zo in de kou te laten staan, alsof er geen bussen beschikbaar zijn bij de toerboeren.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

Oefenen voor ETUET?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Nee, ETMEUT (Elke tien minuten een uitvallende trein). :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Roeland »

Z2N schreef: ma 01 nov 2021, 14:46 Door logistieke problemen bij ProRail morgenochtend tussen 07:00 en 09:00 geen treinen tussen Utrecht Centraal en Arnhem Centraal/Rhenen (NS).
Mooi dat er 's avonds na 22 uur ook gewoon treinen rijden op Utrecht - Arnhem. Die uren hebben natuurlijk ook veel meer prioriteit dan de ochtendspits...
En ook leuk dat Sneek - Stavoren wel gewoon rijdt in de ochtendspits. Dat is toch veel belangrijker dan Utrecht - Arnhem, als je qua capaciteit toch keuzes moet maken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Z2N »

Er zal wel weer eens een tekort zijn aan treinverkeersleiders, en als dat tekort op de ochtendploeg van VL-post Utrecht zit kan je niet heel veel doen. :roll:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Dennenboom »

We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Hainje »

Dan heet dat toch gewoon staken?
🍉
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Dennenboom schreef: ma 01 nov 2021, 16:53 We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Waarom zouden ze dat bij ProRail doen? Het probleem ligt immers bij henzelf, het is niet zo dat ze afhankelijk zijn van extra geld uit Den Haag ofzo. Sterker nog, deze grapjes kosten ze een hoop geld aan schadevergoedingen voor de vervoerders. Al is de NS zo vriendelijk om de rekening beperkt te houden door geen bussen te bestellen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Dennenboom schreef: ma 01 nov 2021, 16:53 We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Kijk voor de gein maar eens hoeveel vacatures voor treinverkeersleider er over het hele land openstaan. Er staan nu op acht van de twaalf locaties vacatures open, en dan kan ik me voorstellen dat ze op sommige standplaatsen nog eens meerdere plekken open hebben staan. Ze bieden nu standaard een door ProRail zelf betaalde opleiding van negen maanden aan. In deze periode krijg je zelfs al je volledige contractloon uitbetaald.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

In de vacatures die jij linkt staat een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819. Misschien dat ProRail daar eens naar moet kijken, want dat is beneden modaal. En dat van een functie waar veel vaardigheden zoals snel kunnen handelen en stressbestendigheid worden gevraagd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chrysa »

Kan je beter luchtverkeersleider worden.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Aking »

:shock: ketter! :evil: -0-
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door dennistd »

ArrivaBas schreef: ma 01 nov 2021, 18:47
Dennenboom schreef: ma 01 nov 2021, 16:53 We plannen een dag in en dan komen we net op het aller drukste moment mensen tekort? Denk dat er iemand een statement wil maken: "Het water staat ons tot aan de lippen" o.i.d.
Kijk voor de gein maar eens hoeveel vacatures voor treinverkeersleider er over het hele land openstaan. Er staan nu op acht van de twaalf locaties vacatures open, en dan kan ik me voorstellen dat ze op sommige standplaatsen nog eens meerdere plekken open hebben staan. Ze bieden nu standaard een door ProRail zelf betaalde opleiding van negen maanden aan. In deze periode krijg je zelfs al je volledige contractloon uitbetaald.
Probleem is ook dat ze steeds meer willen centraliseren. Den Haag, Rotterdam en Kijfhoek zouden ze bijvoorbeeld willen samenvoegen in Barendrecht. Tja, als ik in Den Haag zou wonen zou ik dan ook niet solliciteren, als je reistijd zo veel toe zou gaan nemen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door marvinkok »

PHS schreef: ma 01 nov 2021, 18:58 In de vacatures die jij linkt staat een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819. Misschien dat ProRail daar eens naar moet kijken, want dat is beneden modaal. En dat van een functie waar veel vaardigheden zoals snel kunnen handelen en stressbestendigheid worden gevraagd.
Dat is bruto zonder toeslagen natuurlijk, die zijn ook al zo €700,- wat er nog eens bij bovenop komt...
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door isadora »

Die toeslagen zijn dan ook weer bruto?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

PHS schreef: ma 01 nov 2021, 18:58 In de vacatures die jij linkt staat een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819. Misschien dat ProRail daar eens naar moet kijken, want dat is beneden modaal. (..)
Dient dat de maatstaf te zijn?

Als ik dat aanvangssalaris vergelijk met de lijst die Tempo Team hanteert, zit men zo slecht nog niet.

https://www.tempo-team.nl/sollicitatie/salarisindicatie

(ff scrollen naar beneden).


> salaris is één, belangrijk, ding. Er zullen ook andere zaken meespelen, zoals al aangegeven: werkplek. Wisselende diensten én, de beeldvorming. Want immers, indien je de opleiding doorstaan hebt en aan de slag kan.. dan lijkt mij dat je niet al te makkelijk vrije dagen op kan nemen etc.. of dat er gevraagd wordt om extra diensten te draaien om roosters op te vullen. Nee, dát is een lekker vooruitzicht. :cry:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Mikos »

PHS schreef: ma 01 nov 2021, 15:04 "Er rijden geen vervangende bussen." volgens de melding op Rijden de Treinen. Ongehoord om de reiziger zo in de kou te laten staan, alsof er geen bussen beschikbaar zijn bij de toerboeren.
Simpele rekensom, waarbij ik voor het gemak even ronde getallen neem:
- Ieder kwartier een Intercity tussen Arnhem en Utrecht, in de spits, dus laten we 10 bakken VIRM nemen. Daarin passen volgens de Wiki ongeveer 400 (VIRM-IV)+600 (VIRM-VI)= 1000 reizigers.
- Laten we zeggen dat er gemiddeld 80 passagiers in een touringcar passen (normale bussen tussen de 50 en de 80 plaatsen, dubbeldekkers tot 90 personen).
- 1000 reizigers gedeeld door 80 plaatsen in een bus, maakt 12,5 bus per Intercity. Ronden we naar beneden af, want niet iedere IC zal helemaal vol zitten. 12 bussen per trein.
- 12 bussen keer 4, is 48 bussen per uur.
- De rit van Arnhem naar Utrecht bedraagt nu, buiten de spits en 's avonds, 44 minuten. Ronde getallen: enkele reis in de spits van 60 minuten.
- Uitladen en weer inladen voor de terugreis maakt dat een retourtje 2 uur kost onder ideale omstandigheden.
- 48 bussen keer 2 uur, maakt 96 bussen. Geen reserve, minmaal rekening houdend met files, geen stops in Ede-Wageningen, Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist. Geen stopbus van Rhenen naar Veenendaal de Klomp, geen stopbus voor Maarn en Bunnik.

Voor een enorme buitendienststelling zijn dat al gigantische getallen. Laat staan voor een "last minute" verstoring. Hoe realistisch is het dan nog om ruim 100 bussen te regelen?

Voor de volledigheid; dit is alleen een rekensom. Niet mijn mening.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Durashift »

^^^ Worden de treinen die vóór zeven uur 's ochtends rijden nog afgehandeld door de nachtploeg?

Zo ja: wellicht, incidenteel, buiten de lijntjes kleuren en vragen (obv vrijwilligeheid) of de nachtploeg 2 uurtjes extra door kan buffelen? Wellicht dat er dan per half uur een trein kan rijden naar Arnhem?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Weer wat geleerd: de functie van grensdisponent. ;)
Wie vloeiend Duits beheerst kan solliciteren.

https://werkenbijprorail.nl/vacatures/g ... srq133348/
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Mikos schreef: ma 01 nov 2021, 21:06 Voor een enorme buitendienststelling zijn dat al gigantische getallen. Laat staan voor een "last minute" verstoring. Hoe realistisch is het dan nog om ruim 100 bussen te regelen?

Voor de volledigheid; dit is alleen een rekensom. Niet mijn mening.
Ik ken het argument, en het is natuurlijk onmogelijk om normaal TVV te rijden. Maar, ik zou denken: elke bus die rijdt is er één. Plaats dan de dringende omroep om niet te reizen als het echt niet hoeft, en dat vertraging en wachten voor de bus voor eigen rekening en risico komt. Want dat is wat er morgen toch gaat gebeuren: reizigers die echt moeten reizen en een bushalte in de buurt hebben zullen uitwijken naar de streekbussen. De bussen in de regio tussen Utrecht en Arnhem zullen daardoor óvervol raken, waardoor er een waterbedeffect optreedt naar het hele regionale OV. Mensen die normaliter in een rustige bus zitten, blijven morgen bij de halte achter, want de realiteit is dat ook Keolis geen extra bussen gaat regelen (die zouden dat ook, anders dan de NS, niet kunnen declareren bij ProRail).
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door T-hijs »

Dat gaat echt niet werken. Dan geef je mensen nog hoop dat ze met een bus mee kunnen. De gekozen oplossing is in mijn ogen de minst slechte, en in ieder geval de duidelijkste. Er rijdt NIETS; klaar.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Daniel »

Syntus Utrecht / RRReis waarschuwt inmiddels al voor extra drukte in de bussen, al zal er op sommige van die lijnen juist vraaguitval zijn doordat reizigers die normaal op de trein overstappen die bus nu niet nemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door PHS »

Bollenstad schreef: ma 01 nov 2021, 22:02 Dan geef je mensen nog hoop dat ze met een bus mee kunnen. De gekozen oplossing is in mijn ogen de minst slechte, en in ieder geval de duidelijkste. Er rijdt NIETS; klaar.
Dat hopen reizigers toch wel, ze pakken een streekbus als ze dat kunnen.

Dat dit de meest duidelijke oplossing is, ben ik met je eens. Als we eens alle treinen zouden afschaffen, dan klaagt er nooit iemand meer over de reisinformatie (A)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Kort Nederlands nieuws

Bericht door Chauf21 »

Mikos schreef: ma 01 nov 2021, 21:06 Simpele rekensom, waarbij ik voor het gemak even ronde getallen neem:
- Ieder kwartier een Intercity tussen Arnhem en Utrecht, in de spits, dus laten we 10 bakken VIRM nemen. Daarin passen volgens de Wiki ongeveer 400 (VIRM-IV)+600 (VIRM-VI)= 1000 reizigers.
- Laten we zeggen dat er gemiddeld 80 passagiers in een touringcar passen (normale bussen tussen de 50 en de 80 plaatsen, dubbeldekkers tot 90 personen).
- 1000 reizigers gedeeld door 80 plaatsen in een bus, maakt 12,5 bus per Intercity. Ronden we naar beneden af, want niet iedere IC zal helemaal vol zitten. 12 bussen per trein.
- 12 bussen keer 4, is 48 bussen per uur.
- De rit van Arnhem naar Utrecht bedraagt nu, buiten de spits en 's avonds, 44 minuten. Ronde getallen: enkele reis in de spits van 60 minuten.
- Uitladen en weer inladen voor de terugreis maakt dat een retourtje 2 uur kost onder ideale omstandigheden.
- 48 bussen keer 2 uur, maakt 96 bussen. Geen reserve, minmaal rekening houdend met files, geen stops in Ede-Wageningen, Veenendaal de Klomp en Driebergen-Zeist. Geen stopbus van Rhenen naar Veenendaal de Klomp, geen stopbus voor Maarn en Bunnik.
Ik snap 'm he, om mee te beginnen :)
In de discussies die nu gevoerd worden wordt vaak verwezen naar de (on)mogelijkheden van de businzet, maar zou hier ook kunnen worden gekeken naar het tijdstip van de uitval? Stel dat de treinen niet tussen 7 en 9, maar tussen 9 en 11 uitvallen, dan heb je minder reizigers en minder verkeersdrukte. Grote kans dat je dan wel kan volstaan met 30-40 bussen. Zeker als je dat van tevoren aankondigt, zodat reizigers wellicht nog wat eerder kunnen vertrekken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten