Pagina 2 van 6

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 22:51
door Mikos
Ik vermoed (en ben dus niet zeker) dat het probleem 'm in de ochtendploeg zit, daar zal iemand missen. De nachtdienst loopt van 23 tot 07 uur, daarna is er kennelijk een probleem. Gezien de aparte tijden waarop de verstoring zich voltrekt (van 07 tot 09 uur), denk ik dat er iemand gevraagd is om na de avonddienst de ochtenddienst over te nemen, maar dat er een bepaalde rustperiode tussen moet zitten van bijvoorbeeld minstens 9-10 uur (en dan nog reistijd). CAO-technisch, wellicht veiligheidstechnisch (veiligheidstaak, dus minimaal X uur rust tussen 2 diensten)?

Dan ga je het waarschijnlijk niet redden om verder met de tijden te schuiven. Dat dit de ochtendspits onevenredig hard raakt staat uiteraard buiten kijf.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 23:01
door DDietzen
Fraaie rekensom van een paar posts terug, Mikos, maar je hoeft niet álle reizigers van die 4x VIRM-10 mee te tellen, omdat die reizigers niet rigide aan hun gebruikelijke route vast zullen houden bij een stremming Ah-Ut. Reizigers Nm-Ut gaan bijvoorbeeld via Ht (want met de bus in de spits is langzamer), Zp/Ww-Ut/Asd via Apd, en Est-Ut via Tl, om maar een paar relaties te noemen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: ma 01 nov 2021, 23:12
door Mikos
Eens, het is ook slechts een heel grove berekening, puur voor wat inzicht. Maar als je die omreizenden er afhaalt, kun je de reizigers van alle tussengelegen stations (en de lijn naar Rhenen) er weer bij optellen. Dan kom je waarschijnlijk weer aan dezelfde, grove aantallen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 06:36
door ArrivaBas
Wat het regelen van vervangend vervoer vooral lastig maakt is dat bedrijven die vaak opgetrommeld worden bij treinvervangend vervoer, touringcarbedrijven en andere onderaannemers van het OV, rond dit tijdstip zelf ook regelmatig in de normale busdienst moeten bijspringen voor bijvoorbeeld het vervoer van scholieren in de ochtend. Het regelen van meer dan 100 bussen is gedurende de daluren makkelijker dan in de ochtendspits.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 06:44
door Post
Mikos schreef: ma 01 nov 2021, 22:51 Ik vermoed (en ben dus niet zeker) dat het probleem 'm in de ochtendploeg zit, daar zal iemand missen. De nachtdienst loopt van 23 tot 07 uur, daarna is er kennelijk een probleem. Gezien de aparte tijden waarop de verstoring zich voltrekt (van 07 tot 09 uur), denk ik dat er iemand gevraagd is om na de avonddienst de ochtenddienst over te nemen, maar dat er een bepaalde rustperiode tussen moet zitten van bijvoorbeeld minstens 9-10 uur (en dan nog reistijd). CAO-technisch, wellicht veiligheidstechnisch (veiligheidstaak, dus minimaal X uur rust tussen 2 diensten)?
Zal het niet te maken hebben met dat in de spits er meer te doen is en ze dan een volledige bezetting nodig hebben? Dat ze het na de spits wel met een medewerker minder kunnen redden?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 06:52
door Z2N
Dan zou je eerder die spitswerkzaamheden schrappen. (A)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 08:05
door SuperGhost
Post schreef: di 02 nov 2021, 06:44
Mikos schreef: ma 01 nov 2021, 22:51 Ik vermoed (en ben dus niet zeker) dat het probleem 'm in de ochtendploeg zit, daar zal iemand missen. De nachtdienst loopt van 23 tot 07 uur, daarna is er kennelijk een probleem. Gezien de aparte tijden waarop de verstoring zich voltrekt (van 07 tot 09 uur), denk ik dat er iemand gevraagd is om na de avonddienst de ochtenddienst over te nemen, maar dat er een bepaalde rustperiode tussen moet zitten van bijvoorbeeld minstens 9-10 uur (en dan nog reistijd). CAO-technisch, wellicht veiligheidstechnisch (veiligheidstaak, dus minimaal X uur rust tussen 2 diensten)?
Zal het niet te maken hebben met dat in de spits er meer te doen is en ze dan een volledige bezetting nodig hebben? Dat ze het na de spits wel met een medewerker minder kunnen redden?
Ik las dat ze iemand van een andere post erbij gingen halen. Die zal waarschijnlijk dan eerst nog moeten reizen tussen de posten en wellicht nog kort ingewerkt moeten worden voor die bepaalde post?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 08:28
door Roeland
Mikos schreef: ma 01 nov 2021, 22:51 Ik vermoed (en ben dus niet zeker) dat het probleem 'm in de ochtendploeg zit, daar zal iemand missen. De nachtdienst loopt van 23 tot 07 uur, daarna is er kennelijk een probleem. Gezien de aparte tijden waarop de verstoring zich voltrekt (van 07 tot 09 uur), denk ik dat er iemand gevraagd is om na de avonddienst de ochtenddienst over te nemen, maar dat er een bepaalde rustperiode tussen moet zitten van bijvoorbeeld minstens 9-10 uur (en dan nog reistijd). CAO-technisch, wellicht veiligheidstechnisch (veiligheidstaak, dus minimaal X uur rust tussen 2 diensten)?

Dan ga je het waarschijnlijk niet redden om verder met de tijden te schuiven. Dat dit de ochtendspits onevenredig hard raakt staat uiteraard buiten kijf.
Hoeveel reizigers zou je hebben getroffen, wanneer die persoon z'n (inderdaad noodzakelijke!) rustpauze niet van 7-9 uur, maar van 21-23 uur zou hebben gehouden?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 08:49
door Mikos
Het gaat in mijn voorbeeld om een rustpauze tussen de diensten in, niet tijdens de dienst. Daar zijn afspraken over gemaakt op verschillende niveaus (ARBO, ILT, CAO).
Post schreef: di 02 nov 2021, 06:44 Zal het niet te maken hebben met dat in de spits er meer te doen is en ze dan een volledige bezetting nodig hebben? Dat ze het na de spits wel met een medewerker minder kunnen redden?
In dat geval zou men wel teruggevallen zijn op een standaard versperringsmaatregel, waarbij bijvoorbeeld een treinserie er tussenuit gehaald zou worden of op een deeltraject opgeheven.

Maar het blijft bij aannames.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 09:15
door VIRM
Is de 3600 vanochtend versterkt? :)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 09:27
door PHS
Wat denk je, VIRM? :X

(Volgens Rijden de Treinen waren het de gebruikelijke SNG-6, SNG-7 en een enkele ICM-7 en ICM-8.)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 10:29
door Meltrain
Durashift schreef: ma 01 nov 2021, 20:58
PHS schreef: ma 01 nov 2021, 18:58 In de vacatures die jij linkt staat een startsalaris van € 2.419 tot € 2.819. Misschien dat ProRail daar eens naar moet kijken, want dat is beneden modaal. (..)
Dient dat de maatstaf te zijn?

Als ik dat aanvangssalaris vergelijk met de lijst die Tempo Team hanteert, zit men zo slecht nog niet.

https://www.tempo-team.nl/sollicitatie/salarisindicatie

(ff scrollen naar beneden).
Inderdaad, toen ik voor het eerst ging werken, ging ik uit van €2400 à €2500 bruto per maand. Dat het gelijk €2700 werd, was voor mij dus ook een zeer positieve verrassing. :)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 12:21
door Daniel
Maar in de loop der tijd zal je ongetwijfeld meer gaan verdienen, dan wordt het op een gegeven moment ook onaantrekkelijker om over te stappen naar een functie als treindienstleider.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 13:25
door PHS
Het nieuws is inmiddels ook opgepikt door Geenstijl: ProFail: 'Reis maar gewoon niet meer met de trein'

Er valt geen speld tussen hun analyse te krijgen:
Vorig jaar al een probleem, in 2019 al een probleem. En dan kan ProFail nu wel de emokaart trekken door te roepen dat verkeersleider vroeger 'een erebaan' was, maar de boel wordt helemaal stukgereorganiseerd en kapotbezuinigd - al jaaaaaaren - met zelfs het risico op ongelukken. Ondertussen is ProFail heel druk met het onderzoeken van klimaatproblematiek terwijl mensen maar één ding willen: op tijd op hun werk zijn. Nee, als wij ergens moeten zijn, pakken we gewoon lekker de auto.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 13:47
door en-es
ProFail? Ik hoor ook wel eens PrutsRail.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 14:23
door Karl
VIRM schreef: di 02 nov 2021, 09:15 Is de 3600 vanochtend versterkt? :)
De overigens vrij heldere berekening van Mikos laat zien waarom inzetten van bussen niet mogelijk is. Diezelfde uitgangspunten zou je kunnen gebruiken om extra capaciteit op Arnhem - Den Bosch aan te bieden, maar dat zal bij NS niet de bedoeling zijn.

Het is allemaal prachtig dat er wordt gesproken over klimaatplannen, toekomstvisies en bijdragen aan de maatschappij leveren; maar ondertussen moet de uitvoering op en top zijn. Dat is nu duidelijk niet het geval. Allerlei argumenten zijn de revue reeds gepasseerd, maar dat zal de nu-niet-reiziger een worst zijn. Tegen deze ervaring kan tien keer op tijd rijden niet tegenop. Wat een treurnis.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 15:03
door Aking
en-es schreef: di 02 nov 2021, 13:47 ProFail? Ik hoor ook wel eens PrutsRail.
Vroegah heette dat gewoon #kudtN...laat maar trouwens, anders heb ik het straks weer gedaan -0-

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 15:18
door PHS
Alleen ligt het ditmaal niet aan de NS, maar aan ProRail, dus #kudtNS zou sowieso niet terecht zijn ;)

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 15:58
door Aking
En ik maar denken dat die tent vroegah NS Railinfrabeheer heette :|

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 17:12
door PHS
Zo de kneiter: morgen tussen 7:00 en 15:00 geen treinen tussen Utrecht en Arnhem -0-

Melding op Rijden de Treinen.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 17:27
door Daniel
Een proefdag met "elke tien minuten geen trein" dus...

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 18:16
door Dennenboom
Kan hier met een beetje creativiteit echt geen oplossing voor gevonden worden?

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 18:28
door Milco
Is het anders eventueel niet mogelijk om enkele bestaande buslijnen te versterken (dan maar met touringcars of materieel in een andere huisstijl) en te regelen dat reizigers met een NS-abonnement morgen mee mogen in de reguliere bussen? Lijn 50 rijdt grotendeels parallel aan het spoor.

Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 18:30
door PHS
Lijkt mij ingewikkelder dan wat toerboeren afhuren en TVV opzetten. Er zijn draaiboeken voor TVV hè, als er bijvoorbeeld een aanrijding is geweest, dus de NS hoeft niet opnieuw het wiel uit te vinden.
Daniel schreef:Een proefdag met "elke tien minuten geen trein" dus...
Elke tien minuten een teleurstelling...


Re: Kort Nederlands nieuws

Geplaatst: di 02 nov 2021, 18:40
door T-hijs
Milco schreef: di 02 nov 2021, 18:28 Is het anders eventueel niet mogelijk om enkele bestaande buslijnen te versterken (dan maar met touringcars of materieel in een andere huisstijl) en te regelen dat reizigers met een NS-abonnement morgen mee mogen in de reguliere bussen? Lijn 50 rijdt grotendeels parallel aan het spoor.
Zoals Mikos hiervoor al aangaf zijn er alleen al 100 bussen nodig om Ut-Ah te verbussen. Dat ga je niet oplossen door een paar versterkingsbussen in te zetten op lijn 50. Los daarvan doet lijn 50 er al 1,5 uur over om van Utrecht in Wageningen te geraken, en dan moet je daar nog overstappen op Breng naar Arnhem...