De 3300 is voor wat ik kan zien geen hele drukke serie tussen Amsterdam en Hoorn. Enkele ritten in de spits zijn wat druk, en daarbuiten valt het wel mee.SuperGhost schreef: ↑di 08 feb 2022, 16:17 Blijkbaar wel, anders oppert de NS niet om de spits-IC er te laten stoppen.
Dienstregeling 2023
Re: Dienstregeling 2023
Beul van de blindegeleidelijn
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Het is niet NS die het oppert, het is een wens van de lokale/regionale overheden. NS is alleen maar bereid daar (als pilot) aan mee te werken omdat ze een mogelijkheid zien dat te doen zonder reistijdverlenging.SuperGhost schreef: ↑di 08 feb 2022, 16:17 Blijkbaar wel, anders oppert de NS niet om de spits-IC er te laten stoppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2023
Ah, volgens dit artikel in het NHD lopen de onderhandelingen over de extra stop al een poosje.
Beul van de blindegeleidelijn
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Dienstregeling 2023
Op zich, als de reistijd tussen Sloterdijk en Hoorn niet toeneemt, niet eens met een minuut, wat zou er dan op tegen zijn niet in Purmerend te stoppen?reisthijs schreef: ↑wo 09 feb 2022, 09:30Het is niet NS die het oppert, het is een wens van de lokale/regionale overheden. NS is alleen maar bereid daar (als pilot) aan mee te werken omdat ze een mogelijkheid zien dat te doen zonder reistijdverlenging.SuperGhost schreef: ↑di 08 feb 2022, 16:17 Blijkbaar wel, anders oppert de NS niet om de spits-IC er te laten stoppen.
Het treingebruik in Purmerend is inderdaad relatief laag doordat elke wijk een hoogfrequente verbinding per bus heeft naar Amsterdam CS/Noord, ook nabijgelegen kernen zowel in het westen: Middenbeemster en de Rijp, als (noord)-oosten: Oosthuizen, Edam en Volendam hebben een snelle directe busverbinding. Volgens de cijfers van ProRail staan zelfs Zaandam Kogerveld en Hoorn Kers boven Amsterdam CS, dat zegt genoeg.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2023
Ik weet niet, maar die cijfers komen mij dan weer niet zo geloofwaardig overStaatslijn K schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:13 Volgens de cijfers van ProRail staan zelfs Zaandam Kogerveld en Hoorn Kers boven Amsterdam CS
Re: Dienstregeling 2023
Het is een wens die al heel lang staat: Purmerend heeft zijn directe trein met Amsterdam Centraal een jaar of 15 geleden verloren, hetgeen destijds voor de nodige ophef zorgde. De NS heeft er toen op gewezen dat voor de meeste reizigers de bus naar Amsterdam ongeveer net zoveel reistijd zou kosten; alleen sinds de Noord-Zuidlijn is opgeleverd zullen Purmerenders ook hier langer voor reizen en/of extra moeten overstappen. Voor een gemeente die min of meer fungeert als buitenwijk van Amsterdam is dat wel een zure appel geweest.reisthijs schreef: ↑wo 09 feb 2022, 09:30Het is niet NS die het oppert, het is een wens van de lokale/regionale overheden. NS is alleen maar bereid daar (als pilot) aan mee te werken omdat ze een mogelijkheid zien dat te doen zonder reistijdverlenging.SuperGhost schreef: ↑di 08 feb 2022, 16:17 Blijkbaar wel, anders oppert de NS niet om de spits-IC er te laten stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2023
Purmerend is juist de enige kern, waarvan vrijwel alle wijken goede rechtstreekse OV-verbindingen hebben met bijna alle Amsterdamse bestemmingen:
* naar Amsterdam Noord en CS de R-net bussen
* naar Sloterdijk, West en Schiphol de trein
* naar Zuidoost lijn 376 (en nog een paar spitslijnen vanuit andere wijken)
En dan met één overstap van R-net op de NZ-lijn ook een goede verbinding met Centrum en Zuidas.
Alleen Haarlem heeft ook zo'n rechtstreekse OV-waaier naar allerlei Amsterdamse wijken (maar weer niet vanuit alle Haarlemse wijken, dus dan is vaak toch nog een overstap nodig).
Alleen jammer dat de NZ-lijn normaliter op een 6'-frequentie rijdt (nu tijdelijk vanwege Corona 7,5'), dat is lastig aansluiten voor streeklijnen. Een 5'-frequentie overdag voor de NZ-lijn (en 7,5' in avond/zondag) zou de aansluitingen voor R-net streeklijnen een stuk makkelijker maken.
* naar Amsterdam Noord en CS de R-net bussen
* naar Sloterdijk, West en Schiphol de trein
* naar Zuidoost lijn 376 (en nog een paar spitslijnen vanuit andere wijken)
En dan met één overstap van R-net op de NZ-lijn ook een goede verbinding met Centrum en Zuidas.
Alleen Haarlem heeft ook zo'n rechtstreekse OV-waaier naar allerlei Amsterdamse wijken (maar weer niet vanuit alle Haarlemse wijken, dus dan is vaak toch nog een overstap nodig).
Alleen jammer dat de NZ-lijn normaliter op een 6'-frequentie rijdt (nu tijdelijk vanwege Corona 7,5'), dat is lastig aansluiten voor streeklijnen. Een 5'-frequentie overdag voor de NZ-lijn (en 7,5' in avond/zondag) zou de aansluitingen voor R-net streeklijnen een stuk makkelijker maken.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2023
Haarlem mist een fatsoenlijke verbinding met Amsterdam Nieuw-West. Die staat dan wel weer in de planning.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Dienstregeling 2023
6'-minutenfrequentie een slechte aansluiting noemen...
De wachttijd is dus maximaal 6 minuten. Dat zou waarschijnlijk ook zijn als de frequentie om het kwartier is, immers, er moet ook overstaptijd tussen zitten.
De wachttijd is dus maximaal 6 minuten. Dat zou waarschijnlijk ook zijn als de frequentie om het kwartier is, immers, er moet ook overstaptijd tussen zitten.
Re: Dienstregeling 2023
Huh? De wachttijd komt toch bovenop de tijd die je nodig hebt om van het ene vervoermiddel in het andere te komen? Dan kun je met een aansluiting van kwartierdienst-op-kwartierdienst toch tot een wachttijd van 0 minuten komen?
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Dienstregeling 2023
Heb het een beetje slecht verwoord (haast want moest iets anders gaan doen). Geen idee wat ik zelf geschreven heb
Maar bedoelde dat het een kwartiersdienst bij de metro het een probleem zou kunnen zijn maar met 6 minuten hoven we niet te klagen.
Maar bedoelde dat het een kwartiersdienst bij de metro het een probleem zou kunnen zijn maar met 6 minuten hoven we niet te klagen.
-
- Berichten: 1639
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Dienstregeling 2023
Het klagen gaat niet over (maximaal) 6 minuten wachten. Stadinwaarts is er inderdaad geen probleem.
Maar staduit betekent een metro eens per 6 minuten dat er niet een vast en makkelijk te hanteren stramien van aansluitingen op je bus is. Die rijdt bijvoorbeeld om de 10 of 15 minuten en als je die niet wil missen moet je wel vrijwel altijd de reisplanner raadplegen.
Daarnaast zou een capaciteitsprobleem kunnen ontstaan als een bus moet aansluiten op een veranderlijk aantal metro' s.
Maar staduit betekent een metro eens per 6 minuten dat er niet een vast en makkelijk te hanteren stramien van aansluitingen op je bus is. Die rijdt bijvoorbeeld om de 10 of 15 minuten en als je die niet wil missen moet je wel vrijwel altijd de reisplanner raadplegen.
Daarnaast zou een capaciteitsprobleem kunnen ontstaan als een bus moet aansluiten op een veranderlijk aantal metro' s.
Re: Dienstregeling 2023
Waarom zijn die cijfers niet geloofwaardig volgens jou?SuperGhost schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:31Ik weet niet, maar die cijfers komen mij dan weer niet zo geloofwaardig overStaatslijn K schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:13 Volgens de cijfers van ProRail staan zelfs Zaandam Kogerveld en Hoorn Kers boven Amsterdam CS
Daar heb je toch de treinverbinding voor? Wat voor vraag zou er zijn tussen Haarlem en Nieuw West, behalve misschien een verbinding naar het kantoorpark bij IBM?sirvinniei schreef: ↑do 10 feb 2022, 12:38 Haarlem mist een fatsoenlijke verbinding met Amsterdam Nieuw-West. Die staat dan wel weer in de planning.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2023
Geen representatieve steekproef, maar ik heb jarenlang in Osdorp gewoond en in Haarlem-Noord gewerkt
Snelste optie was om vanuit Osdorp naar Halfweg-Zwanenburg te fietsen
Dat kostte me circa 45 minuten deur tot deur.
Anders moest ik eerst met de tram naar Lelylaan, dan met de trein of metro naar Sloterdijk en vervolgens naar Haarlem. Dat was een uurtje, net zo lang als de hele afstand fietsen...
Met de auto deed ik het in 20-25 minuten
Snelste optie was om vanuit Osdorp naar Halfweg-Zwanenburg te fietsen
Dat kostte me circa 45 minuten deur tot deur.
Anders moest ik eerst met de tram naar Lelylaan, dan met de trein of metro naar Sloterdijk en vervolgens naar Haarlem. Dat was een uurtje, net zo lang als de hele afstand fietsen...
Met de auto deed ik het in 20-25 minuten
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Dienstregeling 2023
Vergeet niet dat in Amsterdam Zuid slechts 1 keerspoor is voor de metro, de passage vindt plaats in Europaplein, daarna heeft de metro ongeveer 3 minuten om te keren. Station Zuid had eerst wel twee sporen, maar bij het afbreken van de Amstelveenlijn is een spoor opgebroken.Roeland schreef: ↑do 10 feb 2022, 07:55 Alleen jammer dat de NZ-lijn normaliter op een 6'-frequentie rijdt (nu tijdelijk vanwege Corona 7,5'), dat is lastig aansluiten voor streeklijnen. Een 5'-frequentie overdag voor de NZ-lijn (en 7,5' in avond/zondag) zou de aansluitingen voor R-net streeklijnen een stuk makkelijker maken.
Zou het geen mogelijkheid zijn om de NZ-lijn te verlengen naar Amstelveenseweg (bus richting Aalsmeer/Uithoorn, Olympisch stadion) en het buurtschap het Schouw (waardoor de bussen richting Amsterdam Noord kunnen worden ingekort, bij hoge frequenties kunnen 5 minuten reistijd een aantal slagen besparen, of verder doorrijden dan de huidige eindhalte
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Dienstregeling 2023
De metrohalte op Zuid wordt nog verbouwd. en het doortrekken is zeker mogelijk, met Schiphol als de grote kanshebber.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2023
Het is niet helemaal duidelijk over welke cijfers het gaat, maar als het over reizigersaantallen gaat, is de bewering erg onwaarschijnlijk.VIRM schreef: ↑ma 14 feb 2022, 09:45Waarom zijn die cijfers niet geloofwaardig volgens jou?SuperGhost schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:31Ik weet niet, maar die cijfers komen mij dan weer niet zo geloofwaardig overStaatslijn K schreef: ↑wo 09 feb 2022, 19:13 Volgens de cijfers van ProRail staan zelfs Zaandam Kogerveld en Hoorn Kers boven Amsterdam CS
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
Lijkt me duidelijk dat het hier om de bestemmingen van instappers op Purmerend gaat
Re: Dienstregeling 2023
Ja, dat was wel duidelijk, maar iemand wou een typfout uitmelken en een ander had het niet door, dan krijg je dit.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Dienstregeling 2023
Dat had ik ook wel begrepen, alleen dan verbaast het me alsnog wel. Zaandam Kogerveld vind ik geen logische bestemming voor treinreizigers vanuit Purmerend. Hoorn Kersenboogerd begrijp ik wel wat beter, maar dan andersom; dat is een vrij grote woonwijk waar ook wel wat mensen in Purmerend werken. Niet iedereen heeft een hipsterbaan in de hoofdstad
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2023
Van station Kogerveld is het niet ver lopen naar het ZMC, ik kan mij voorstellen dat daar zeker wat Purmers werken
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
Weinig grote wijzigingen volgens mij, de 4500 ging te Purmerend stoppen en de 17800 dus overdag op werkdagen door naar Amersfoort. Maar de definitieve capaciteitsverdeling is pas volgende maand.CamilleKreemers schreef: ↑wo 27 jul 2022, 18:27 Zijn er meer aanpassingen gepland voor komende dienstregeling?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2023
De discussie over de verbouwing van het emplacement in Apeldoorn afgesplitst naar dit topic
Re: Dienstregeling 2023
Ohja, en de Arriva dienstregeling in Limburg wordt anders natuurlijk omdat de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf dan gebruikt kan worden voor een nieuwe opzet van de dienstregeling. De 32000 en 32500 worden omgewisseld (32000 naar Kerkrade, 32500 keert in Heerlen) en er zijn 2 paden per uur naar Aken.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2023
Zomaar een vraag, maar waarom wordt de sneltrein Maastricht-Heerlen niet als stopper doorgetrokken naar Kerkrade? Dat zou immers een snellere reistijd naar Maastricht opleveren.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 171 gasten