Dienstregeling 2023

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door RobertT »

Ik vind het wel vreemd dat er van alles wordt verminderd,maar de 10 minuten trein op Eindhoven-Amsterdam op werkdagen blijft.Er wordt aangegeven om voldoende capaciteit te creeeren,maar het lijkt mij dat andere trajecten dat harder nodig hebben,zoals Rotterdam/Den Haag-Utrecht.
De A2 corridor kan goed bediend worden met een IC 4x per uur ipv 6
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

Vooral als het ook écht een kwartierdienst is, en geen 10/20-interval, omdat de 800 per se moet blijven rijden ten gunste van de 2900.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Tom024 »

Ik had eerlijk gezegd nog wel wat tromgeroffel verwacht vanuit Keolis, Arriva en co. met de strekking dat zij het veel beter zouden doen op het HRN, en inderdaad...

https://dvhn.nl/binnenland/Arriva-NS-he ... 86239.html
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Roeland »

Rigoureus afschalen door NS is een fors ding, maar die gatenkaas-dienstregeling van de Arriva-treinen in Zuid-Limburg is nog een stuk erger.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door AppleMoose »

Tom024 schreef: do 25 aug 2022, 08:24 Ik had eerlijk gezegd nog wel wat tromgeroffel verwacht vanuit Keolis, Arriva en co. met de strekking dat zij het veel beter zouden doen op het HRN, en inderdaad...

https://dvhn.nl/binnenland/Arriva-NS-he ... 86239.html
Helaas een premium-artikel. Maar Hettinga moet z'n mond houden, Arriva bakt er zelf ook niet veel van op dit moment. De vakantiedienstregeling van Arriva in Limburg wordt minimaal tot november verlengd, in de Achterhoek zijn regelmatig treinen uitgevallen en in het noorden gaat het ook niet veel beter. Pot verwijt de ketel in dit geval dus.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door sirvinniei »

Aanbestedingen zijn wel een oplossing voor de stijgende looneisen bij NS, kunnen ze dezelfde treindiensten aanbieden tegen een slechter CAO :')
Ik heb geen onderschrift
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door ZO6176 »

AppleMoose schreef: do 25 aug 2022, 10:30
Tom024 schreef: do 25 aug 2022, 08:24 Ik had eerlijk gezegd nog wel wat tromgeroffel verwacht vanuit Keolis, Arriva en co. met de strekking dat zij het veel beter zouden doen op het HRN, en inderdaad...

https://dvhn.nl/binnenland/Arriva-NS-he ... 86239.html
Helaas een premium-artikel. Maar Hettinga moet z'n mond houden, Arriva bakt er zelf ook niet veel van op dit moment. De vakantiedienstregeling van Arriva in Limburg wordt minimaal tot november verlengd, in de Achterhoek zijn regelmatig treinen uitgevallen en in het noorden gaat het ook niet veel beter. Pot verwijt de ketel in dit geval dus.
Helemaal mee eens. Ik denk dat je met NS als vervoerder helemaal niet mag mopperen. Informatie voorziening is meestal ok, Toiletten werken. Wat bij Arriva een zeldzaamheid is. Het lukt Arriva niet eens om de juiste zijde van een perron te benoemen.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door ibodejoode »

Suus schreef:In de sprinter Dordrecht - Roosendaal heb ik regelmatig kaartcontrole (ik schat ongeveer 75% van de tijd dat ik hem neem - maximaal 6 keer per week) en ik denk dat er dit jaar toch al zeven mensen zonder vervoersbewijs uit de trein zijn gegooid, en twee zonder mondkapje. Zonder conducteur wordt het een groot schorumparadijs.
Alle Arrivatreinen rijden zonder conducteur en daar zitten ook drukke en lange treinen bij (Leeuwarden-Groningen bijv.). Daar is overigens wel geregeld echte controle door vliegende ploegen. Op die wijze kun je denk ik heel wat sprinter series zonder Hc laten rijden. Nog weinig gemerkt van schorumparadijs want bij die vliegende ploegen werken smoesjes niet.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Mr-W »

Commendatore schreef: wo 24 aug 2022, 22:27 Dit lijkt me ook echt geen goed idee voor de sociale veiligheid. Er zijn afgelopen tijd meerdere incidenten geweest, maar ook als je alleen al kijkt naar hoeveel mensen er nu al in de eerste klas zitten zonder hiervoor betaald te hebben dan kan het alleen maar een zooitje worden.
Hoor eigenlijk niks meer over de Hoekse lijn sinds de RET er rijdt, voor sociaal onveilige lijnen is het beter om daar met wat grotere teams te controleren.
BusOV40 schreef: wo 24 aug 2022, 19:06 NS zegt dat dit alles vanuit personele overwegingen word gedaan, het is natuurlijk ook een ordinaire bezuiniging.
Juist in het weekend schijnen de reizigers weer terug te zijn, maar dit zijn ivm toeslagen ook relatief dure uren.
https://www.treinreiziger.nl/ns-matig-h ... -de-spits/
MetroRET schreef: do 25 aug 2022, 06:23 Vooral als het ook écht een kwartierdienst is, en geen 10/20-interval, omdat de 800 per se moet blijven rijden ten gunste van de 2900.
Zolang de treindelen Heerlen-Eindhoven en Venlo-Eindhoven maar niet gecombineerd worden richting Schiphol vind ik het allemaal best. Qua capaciteit waren losse treinstellen in de spits geen succes op de Venlo tak.
MetroRET
Berichten: 3799
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

1100 naar Venlo, 3500 naar Heerlen :mrgreen:
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Dat oude pad van de 3500 naar Heerlen is inmiddels ingepikt.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

ibodejoode schreef: do 25 aug 2022, 16:19 Alle Arrivatreinen rijden zonder conducteur en daar zitten ook drukke en lange treinen bij (Leeuwarden-Groningen bijv.). Daar is overigens wel geregeld echte controle door vliegende ploegen. Op die wijze kun je denk ik heel wat sprinter series zonder Hc laten rijden. Nog weinig gemerkt van schorumparadijs want bij die vliegende ploegen werken smoesjes niet.
Een verschil tussen conducteurs en vliegende ploegen is dat de laatste een veel groter deel van hun tijd besteden aan controleren. Zo kun je met minder manuren toch meer veiligheid bereiken. En belangrijker: de planning van regionale vervoerders hoeft geen rekening te houden met de beschikbaarheid van conducteurs; bij een tekort aan toezichthouders kan er gewoon worden gereden. Op dit punt kan de NS veel leren van de regionale vervoerders. Het zou geen gek idee zijn om het aantal fte conducteurs te verminderen en de inzet van conducteurs op sprinters en stoppende intercity's te beëindigen en in plaats daarvan het aantal fte V&S uit te breiden.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door CamilleKreemers »

ik verwacht dat vakbonden daar enorm in zullen tegenwerken
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door sirvinniei »

Ze kwamen al in verzet tegen conducteurs die niet meer de deuren hoeven dicht te doen (in de airport sprinter)
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Er was destijds ook verzet tegen het gelijktrekken van de HC norm van DDZ met die van VIRM (DDZ zesje had 2 HCs nodig oorspronkelijk en dat werd 1). Maar ik heb het gevoel dat de bonden vooral in hun eigen voet schieten als ze hier bezwaar tegen gaan maken. Men wil een lagere werkdruk en het versoepelen van deze normen zou daar juist aan bij kunnen dragen. Een HC heeft immers geen verplichting om tussen twee knooppunten de hele trein te controleren, het is dus niet zo dat de hoeveelheid werk toeneemt bij een HC minder. Een versoepelde HC norm zorgt ervoor dat er minder HCs nodig zijn in de spits waardoor je minder ongunstige diensten krijgt. Ook verlaagd het de werkdruk voor bijsturing, als er een ICM viertje in de omloop van een drietje zit waardoor er 8 bakken verschijnen hoeft er niet meer bijgestuurd te worden.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Mr-W »

Dacht dat de vakbonden op zowel VIRM-6 als DDZ-6 2 conducteurs op de trein willen hebben?
https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... cken-graag
Schijnt iets soortgelijks te spelen met de inzet van extra personeel op de avondtreinen en vroege ochtendtreinen op zondag
https://vvmc.nl/actueel/signalen/inzet- ... zware-druk
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

CamilleKreemers schreef: vr 26 aug 2022, 21:34 ik verwacht dat vakbonden daar enorm in zullen tegenwerken
De conducteurs mogen gerust gaan staken van mij. Maar anders dan bij een normaal bedrijf heeft de NS daar weinig last van, het is vooral de reiziger die ze ermee hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

NS heeft er ook last van, want de inkomsten van NS waarmee de bedrijfslasten worden gefinancierd komen van…?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

De inkomsten van de NS komen voor een groot deel van abonnementhouders die evenveel betalen als er wordt gestaakt. Daarnaast bespaart de NS bij een staking fors op de personeelskosten, wat veruit de grootste kostenpost is van het bedrijf.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

Als de reizigers hun product niet krijgen, zeggen ze het abonnement wel op of zetten ze het om in een goedkoper iets. Dag inkomsten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2990
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door TffpaA »

Ik denk inderdaad dat PHS buiten de imagoschade rekent die deze stakingen de NS berokkenen. Waarmee de pijn niet direct, maar wel op de langere termijn gevoeld gaat worden.
Maar goed, met een reductie van aanbod van 10% vanaf volgend jaar gaat het bedrijf sowieso al een zware toekomst tegemoet.
🗣
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door reisthijs »

Hoeveel abonnementhouders zijn er tegenwoordig eigenlijk nog? Ik heb mijn trajectabonnement 2 jaar geleden opgezegd. NS verdient op werkdagen dus alleen nog aan mij als ik reis, en als er gestaakt wordt werk ik natuurlijk thuis.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door RobertT »

Waarbij vooral de weekenduursdiensten op sommige sprinters dagjesmensen zullen wegjagen.Als dan de overige treinen ook nog eens erg vol zijn zullen die mensen een volgende keer weer makkelijk voor de auto kiezen
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Suus schreef: za 27 aug 2022, 17:55 Als de reizigers hun product niet krijgen, zeggen ze het abonnement wel op of zetten ze het om in een goedkoper iets. Dag inkomsten.
Tegen de tijd dat reizigers hun abonnement opzeggen is de stakingskas van de vakbonden heus wel leeg. En dan is het wel voorbij met de stakingen; het NS-personeel moet de schoorsteen ook ergens van laten roken.
TffpaA schreef: za 27 aug 2022, 17:59 Ik denk inderdaad dat PHS buiten de imagoschade rekent die deze stakingen de NS berokkenen. Waarmee de pijn niet direct, maar wel op de langere termijn gevoeld gaat worden.
Er valt niet echt een imago te beschadigen; het OV heeft altijd al de naam van onbetrouwbaar gehad. In dit verband valt mij ook op hoe weinig aandacht de stakingen krijgen, zelfs in de komkommertijd is het kennelijk geen groot nieuws.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door DDietzen »

Misschien is het juist geen groot nieuws omdát het komkommertijd is, want er zitten in de vakantie veel minder mensen in de trein. Met name de forenzen zijn nu voor een aanzienlijk deel verdwenen, voor wie een staking meer impact heeft (omdat ze op hun werk móéten komen) waardoor ze sneller een scherpere, bozere mening uiten. Met het oog op spanning en sensatie om kliks te werven, is dat natuurlijk aantrekkelijker voor media om verslag van te doen dan gemoedelijke dagjesmensen met minder haast en urgentie, die vaak ook net zo goed hun uitstapje kunnen uitstellen tot een dag zonder staking.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten