Dienstregeling 2023

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Veel negatieve berichten die ik tegenkom beginnen met "blij dat ik al 10 jaar met de auto reis", oftewel mensen die sowieso al jaren niet meer met de trein reizen klagen het hardst over de trein.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Mr-W »

ibodejoode schreef: do 25 aug 2022, 16:19
Suus schreef:In de sprinter Dordrecht - Roosendaal heb ik regelmatig kaartcontrole (ik schat ongeveer 75% van de tijd dat ik hem neem - maximaal 6 keer per week) en ik denk dat er dit jaar toch al zeven mensen zonder vervoersbewijs uit de trein zijn gegooid, en twee zonder mondkapje. Zonder conducteur wordt het een groot schorumparadijs.
Alle Arrivatreinen rijden zonder conducteur en daar zitten ook drukke en lange treinen bij (Leeuwarden-Groningen bijv.). Daar is overigens wel geregeld echte controle door vliegende ploegen. Op die wijze kun je denk ik heel wat sprinter series zonder Hc laten rijden. Nog weinig gemerkt van schorumparadijs want bij die vliegende ploegen werken smoesjes niet.
Daar wil FNV precies dezelfde normen als bij NS
https://www.fnv.nl/cao-sector/vervoer/s ... t-openbaar
https://www.transport-online.nl/site/89 ... op-arbeid/
Bemined schreef: za 27 aug 2022, 21:36 Veel negatieve berichten die ik tegenkom beginnen met "blij dat ik al 10 jaar met de auto reis", oftewel mensen die sowieso al jaren niet meer met de trein reizen klagen het hardst over de trein.
Deze publicatie:
Trends in beleveing en beeldvorming van mobiliteit van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid is wel interssant om te lezen.
PHS schreef: za 27 aug 2022, 20:30
Er valt niet echt een imago te beschadigen; het OV heeft altijd al de naam van onbetrouwbaar gehad. In dit verband valt mij ook op hoe weinig aandacht de stakingen krijgen, zelfs in de komkommertijd is het kennelijk geen groot nieuws.
Valt mij ook op dat de stakingen relatief weinig aandacht krijgen, zeker in verhouding tot Schiphol.
RobertT schreef: za 27 aug 2022, 18:06 Waarbij vooral de weekenduursdiensten op sommige sprinters dagjesmensen zullen wegjagen.Als dan de overige treinen ook nog eens erg vol zijn zullen die mensen een volgende keer weer makkelijk voor de auto kiezen
Verwacht dat in Brabant de reizigersdaling het grootst gaat zijn, vrijwel alle sprinters gaan daar in de daluren 1x per uur rijden :(
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Meltrain »

Nee, alleen in het weekend. Van de 6600 vind ik dat ik ontoelaatbaar, voor de overige treinseries kan ik er nog begrip voor opbrengen.
DDietzen schreef: za 27 aug 2022, 21:27 Misschien is het juist geen groot nieuws omdát het komkommertijd is, want er zitten in de vakantie veel minder mensen in de trein. Met name de forenzen zijn nu voor een aanzienlijk deel verdwenen, voor wie een staking meer impact heeft (omdat ze op hun werk móéten komen) waardoor ze sneller een scherpere, bozere mening uiten.
Helaas is de vakantieperiode net afgelopen. (Niet dat het voor mij iets had uitgemaakt, want ik ben toch nog niet op vakantie geweest.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Mr-W »

Klopt, avonduren na 20:00 en in het weekend. Zit men in Brabant extra krap met flirt bevoegd personeel of wat is de reden dat er in Brabant zoveel af gaat?
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Commendatore »

Dit zal ook minder aandacht krijgen in de media, omdat het minder fotogeniek is, minder tot de verbeelding spreekt dan lange rijen op Schiphol. Het effect is eigenlijk veel groter, maar over een groter gebied en een langere tijd uitgespreid en daardoor minder opvallend. Voeg daar dan ook nog een zeker gewenningseffect van eerdere schrappingen aan toe en het plaatje is compleet.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Dennenboom »

Ook politiek Den Haag laat niets van zich horen m.b.t. de stakingen en Dienstregeling 2023. Waar in het verleden een opgeheven spitstrein bij wijze van spreken al leidde tot Kamervragen, is het nu wel heel stil. Het is natuurlijk reces, maar m.b.t. andere issues zijn onze politici helemaal niet stil.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op zo 28 aug 2022, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Philip »

Zowel de PvdA als GroenLinks als de VVD heeft Kamervragen gesteld.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Dennenboom »

Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Mr-W »

Dennenboom schreef: zo 28 aug 2022, 13:59 Ook politiek Den Haag laat niets van zich horen m.b.t. de stakingen en Dienstregeling 2023. Waar in het verleden een opgeheven spitstrein bij wijze van spreken al leidde tot Kamervragen, is het nu wel heel stil.
Hoor ook niks vanuit lokale afdelingen van partij X of Y, denk dat men ook wel accepteert dat iets niet kan rijden omdat er geen mensen zijn net zoals in de horeca of winkels en zelfs Ikea heeft ermee te maken
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... rder-dicht
Philip schreef: zo 28 aug 2022, 14:03 Zowel de PvdA als GroenLinks als de VVD heeft Kamervragen gesteld.
Voor de volledigheid ook de kamervragen van de VVD. (die van Groenlinks kon ik niet zo snel vinden)
https://twitter.com/minhas_fahid/status ... rGrGk7AoYQ
Commendatore schreef: zo 28 aug 2022, 12:15 Dit zal ook minder aandacht krijgen in de media, omdat het minder fotogeniek is, minder tot de verbeelding spreekt dan lange rijen op Schiphol. Het effect is eigenlijk veel groter, maar over een groter gebied en een langere tijd uitgespreid en daardoor minder opvallend. Voeg daar dan ook nog een zeker gewenningseffect van eerdere schrappingen aan toe en het plaatje is compleet.
Gewenningseffect zal er zeker zijn, maar verlaten treinstations met een enkele verweesde reiziger is ook wel fotogeniek ;)
Bemined
Berichten: 5827
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Meltrain schreef: zo 28 aug 2022, 11:30 Nee, alleen in het weekend. Van de 6600 vind ik dat ik ontoelaatbaar, voor de overige treinseries kan ik er nog begrip voor opbrengen.
Een uurdienst tussen Dordrecht en Breda gaat inderdaad wat ver. Dat is in 2017 juist een halfuurdienst geworden ter compensatie van het wegvallen van de 1900.
Philip
Berichten: 321
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Philip »

Hier kun je de vragen van GroenLinks vinden: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... ate&sta=16
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door AppleMoose »

Jullie doen net of er niks over in het nieuws geweest is. Iedere stakingsdag is in het journaal aan bod gekomen met een verslaggever ter plaatse en een reportage over de dag, inclusief reacties van reizigers en in diverse kranten hebben er ook artikelen over de stakingen en de achtergronden daarvan gestaan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door waldo79 »

^^ ook ik heb regelmatig nieuws gehoord over de stakingen.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2989
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door TffpaA »

Gelukkig hebben de aangekondigde besparingen hun uitwerking niet gemist:

Afbeelding

https://twitter.com/FNVSpoor/status/156 ... h_comments
🗣
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door RobertT »

Mr-W schreef: zo 28 aug 2022, 11:37 Klopt, avonduren na 20:00 en in het weekend. Zit men in Brabant extra krap met flirt bevoegd personeel of wat is de reden dat er in Brabant zoveel af gaat?
Feit is dat in Brabant nog veel uurdiensten op zondag bestaan:Ehv-Dn,Ehv-Wt,Rsd-Ddr.
Wellicht heeft men gedacht dat de zaterdag er ook wel af kan.
Overigens is de 6600 ook op zaterdag vaak best goed gevuld,dus hier zal de klap het hardste aanvoelen
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Hainje »

Is de 6600 tussen Dordrecht en Breda zo goed gevuld ja? :o
🍉
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Wannes »

Dat valt wel mee, vrij matig zelfs. Maar Dordrecht in de weekenden maar een keer per uur een verbinding geven met Zuid-Nederland is ook zo wat.
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door RobertT »

Ik bedoel dan ook meer tussen Tilburg Reeshof en Den Bosch
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Hainje »

Wannes schreef: di 30 aug 2022, 18:06 Dat valt wel mee, vrij matig zelfs. Maar Dordrecht in de weekenden maar een keer per uur een verbinding geven met Zuid-Nederland is ook zo wat.
Mja, maar als er twee keer per uur geen kip in zit, dan is het ook onzin om 2x/u te rijden. Per saldo heeft dan alleen Prinsenbeek een uurdienst. Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid worden dan samen met de trein naar Roosendaal twee keer per uur bediend. En ik geloof niet dat er op Prinsenbeek zoveel instapt.
RobertT schreef: di 30 aug 2022, 18:15 Ik bedoel dan ook meer tussen Tilburg Reeshof en Den Bosch
Dacht te hebben begrepen dat de 1x/uur alleen tussen Breda en Dordrecht was.
🍉
RobertT
Berichten: 578
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door RobertT »

Nee,over het gehele traject zie oderstaande tekst uit de adviesaanvraag bij het Locov:

In het weekend en in de avonduren rijdt de Sprinter tussen Nijmegen en Dordrecht (serie
6600) één keer per uur in plaats van twee keer per uur. De eerste en laatste treinen blijven
rijden. NS onderzoekt of het mogelijk is om in het weekend deze serie later uit Nijmegen te
laten vertrekken (zoals in de avonduren), zodat een overstap geboden wordt vanuit de
Intercity uit Arnhem Centraal.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Roeland »

Dat zou betekenen dat ook (middel)grote plaatsen zoals Dordrecht en Wijchen nog maar 1x/uur een verbinding met Brabant houden in avond/weekend.
En dat middelgrote stations als Reeshof en Rosmalen nog maar 1x/uur bediend worden in avond/weekend.
Het halveren van de 6600 in avond/weekend vind ik dan ook echt van een andere orde dan het 1x/uur rijden van sprinters Rsd - Ddr of Ehv - Wt.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Michael »

Ik maak regelmatig gebruik van de 6600 en de frequentie verlagen naar 1 keer per uur gaat absoluut geen succes worden. Zelfs met een frequentie van 2 keer per uur zijn de treinen al goed gevuld waarbij de meeste treinen ook nog eens met 2 treinstellen gereden worden.
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door ZO6176 »

Roeland schreef: wo 31 aug 2022, 07:36 Dat zou betekenen dat ook (middel)grote plaatsen zoals Dordrecht en Wijchen nog maar 1x/uur een verbinding met Brabant houden in avond/weekend.
En dat middelgrote stations als Reeshof en Rosmalen nog maar 1x/uur bediend worden in avond/weekend.
Het halveren van de 6600 in avond/weekend vind ik dan ook echt van een andere orde dan het 1x/uur rijden van sprinters Rsd - Ddr of Ehv - Wt.
Maar Reeshof en Rosmalen hebben dan wel weer een stadsbus naar het hoofdstation in die plaats. En hoeveel reizigers zullen in het weekend zijn tussen Dordrecht en Brabant?
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Mr-W »

Dordrecht-Breda en verder is volgens mij niet zo'n hele sterke verbinding.
Michael schreef: wo 31 aug 2022, 09:44 Ik maak regelmatig gebruik van de 6600 en de frequentie verlagen naar 1 keer per uur gaat absoluut geen succes worden. Zelfs met een frequentie van 2 keer per uur zijn de treinen al goed gevuld waarbij de meeste treinen ook nog eens met 2 treinstellen gereden worden.
Er vallen natuurlijk ook reizigers af, die in de plaats van 1x per uur de trein gewoon met de auto gaan of de stadsbus gaan gebruiken.
Roeland schreef: wo 31 aug 2022, 07:36 Dat zou betekenen dat ook (middel)grote plaatsen zoals Dordrecht en Wijchen nog maar 1x/uur een verbinding met Brabant houden in avond/weekend.
En dat middelgrote stations als Reeshof en Rosmalen nog maar 1x/uur bediend worden in avond/weekend.
Het halveren van de 6600 in avond/weekend vind ik dan ook echt van een andere orde dan het 1x/uur rijden van sprinters Rsd - Ddr of Ehv - Wt.
De plannen om het autoverkeer in Helmond te gaan verminderen kunnen in ieder geval bij het grof vuil :')
RobertT schreef: di 30 aug 2022, 17:52
Feit is dat in Brabant nog veel uurdiensten op zondag bestaan:Ehv-Dn,Ehv-Wt,Rsd-Ddr.
Wellicht heeft men gedacht dat de zaterdag er ook wel af kan.
Draagt in ieder geval niet bij aan een aantrekkelijk OV product in Brabant -0-
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Daniel »

Mr-W schreef: wo 31 aug 2022, 10:05 Dordrecht-Breda en verder is volgens mij niet zo'n hele sterke verbinding.
Vooral een verspitste verbinding: doordeweeks genoeg studenten, maar in het weekend moet je het echt van dagjesmensen hebben nu er niet echt doorgaand treinverkeer meer is daar.

Ik kan me zomaar voorstellen dat de knip op Dordrecht deze verbinding ook geen goed gedaan heeft. Breda Prinsenbeek trok wel redelijk wat forensen die richting Rotterdam gingen met de toenmalige sneltrein. Maar voor die reizigers zou het zomaar kunnen dat de stadsbus naar station Breda gevolgd door de IC direct nu sneller is, scheelt sowieso een overstap.
Net zoiets geldt bij Dordrecht Zuid: als je toch moet overstappen voor Rotterdam kan je beter gelijk op Dordrecht de stadsbus pakken naar de wijken rondom Dordrecht Zuid. Dan kom je immers dichter bij huis uit met gelijkwaardige reistijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 24 gasten