Dienstregeling 2023
Dienstregeling 2023
Het wordt overwogen om de Sprinter Vlissingen-Roosendaal volgend jaar door te trekken naar Breda:
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/sprint ... ~a368e81e/
https://www.pzc.nl/zeeuws-nieuws/sprint ... ~a368e81e/
-
- Berichten: 4399
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen
Lijkt me goed, alleen wordt de IC dan ingekort?
Re: Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen
Nee, want desbetreffende sprinter rijdt maar 1x per uur. De sprinter komt dus bovenop de bestaande IC-dienst van de 3600.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2023
Maar waarom dan niet gewoon de 3600 1x per uur doortrekken naar Vlissingen? Dat scheelt iedereen een overstap.
Of is het de bedoeling dat de 3600 dan 1x p/u non-stop gaat rijden tussen Roosendaal en Breda zodat de snelle IC ook een overstap gaat krijgen? Het lijkt me anders een beetje nutteloos om 2 treinen direct achter elkaar te laten rijden op Roosendaal-Breda.
Of is het de bedoeling dat de 3600 dan 1x p/u non-stop gaat rijden tussen Roosendaal en Breda zodat de snelle IC ook een overstap gaat krijgen? Het lijkt me anders een beetje nutteloos om 2 treinen direct achter elkaar te laten rijden op Roosendaal-Breda.
Re: Dienstregeling 2023
Misschien dat dan verstandig is om een station te bouwen in prinsenbeek-zuid en Bosschenhoofd
Re: Dienstregeling 2023
Maar dan rij je met DDZ-zesjes in plaats van losse SNG's in Zeeland. Best een dure oplossing.SuperGhost schreef: ↑za 22 jan 2022, 13:29 Maar waarom dan niet gewoon de 3600 1x per uur doortrekken naar Vlissingen? Dat scheelt iedereen een overstap.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2023
Maar anders moet je met extra materiaal én personeel rijden op Roosendaal-Breda en je moet een extra rijweg + stops op de stations betalen. Breda-Roosendaal mag dan flink korter zijn dan Roosendaal-Vlissingen, maar de kosten zijn daar natuurlijk op die manier ook flink hoger. Ik weet niet wat uiteindelijk duurder is, maar het is niet zo dat de sprinter doortrekken naar Breda dus niet zonder aanzienlijke kosten is.
Re: Dienstregeling 2023
Een detail: het is juist de stoppende IC die slecht aansluit richting Breda en niet de sprinter. Er verbeterd dus eigenlijk helemaal niets hierdoor.
Re: Dienstregeling 2023
Het zou dus eigenlijk beter zijn om de sprinter uit Arnhem door te laten rijden naar Vlissingen en de intercity uit Zwolle naar Dordrecht.
Edit:
Of je doet:
Sprinter Arnhem - Den Bosch;
Sprinter Den Bosch - Roosendaal/Vlissingen;
Intercity Zwolle - Dordrecht.
Edit:
Of je doet:
Sprinter Arnhem - Den Bosch;
Sprinter Den Bosch - Roosendaal/Vlissingen;
Intercity Zwolle - Dordrecht.
🍉
Re: Dienstregeling 2023
Twee Sprinters per uur over de Zeeuwse lijn is overkill. Wel pluspunten voor het knippen van de 6600 in 's-Hertogenbosch (iets met betrouwbaarheid van de dienstregeling tussen Breda en Tilburg vanwege opvolgtijden), maar om de studentenstroom naar Tilburg niet te veel te verstoren zou ik wel de verlegde 3600 extra in Tilburg Universiteit laten stoppen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling 2023
Het idee is heel leuk, maar op Breda is volgens mij niet echt plek voor een kerende trein, in welke richting dan ook, en zeker niet voor een half uur. De s3600 versnellen die achter de s6100 zit gaat ook niet, want dan staat de trein langer in de weg voor de knoop van Roosendaal, die moet daar echt om :57 wegwezen.
De intenties zijn goed, maar de technische uitwerking heeft nog wat problemen.
De intenties zijn goed, maar de technische uitwerking heeft nog wat problemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
En toch is dat het plan voor de toekomst, al is het onduidelijk of de sprinters dan worden ingekort tot Goes. In dat geval zou er in Goes een keerspoor moeten worden gerealiseerd.
Er zijn twee keersporen aan de oostkant van het station.
De huidige halfuursdienst op Breda - Roosendaal is anders behoorlijk mager, daar mag best een sprinter bovenop. Zoals ZO6176 terecht aangeeft, is er ook ruimte voor extra sprinterstations.SuperGhost schreef: ↑za 22 jan 2022, 15:17 Maar anders moet je met extra materiaal én personeel rijden op Roosendaal-Breda en je moet een extra rijweg + stops op de stations betalen. Breda-Roosendaal mag dan flink korter zijn dan Roosendaal-Vlissingen, maar de kosten zijn daar natuurlijk op die manier ook flink hoger. Ik weet niet wat uiteindelijk duurder is, maar het is niet zo dat de sprinter doortrekken naar Breda dus niet zonder aanzienlijke kosten is.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2023
Die ruimte voor extra sprinterstations is er alleen als die sprinter niet vlak voor de IC uit rijdt (vanaf Roosendaal gezien). De dienstregeling zal dan wel anders opgezet moeten worden. Mocht er naar dat eindbeeld van 2 sprinters per uur toegewerkt worden, waarbij de sprinters tot Goes rijden en daar goed aansluiten op de intercity's naar Vlissingen, dan kan dat uiteraard wel, aangezien dan er veel tijd tussen sprinter en IC zit op Breda-Roosendaal. Al dacht ik dat dan eigenlijk de bedoeling was dat de sprinter naar Dordrecht zou gaan.
Re: Dienstregeling 2023
Misschien is het een idee om de IC Zwolle - Roosendaal door te trekken tot bergen op zoom. En dan de verlenging van de sprinter niet doen.
Re: Dienstregeling 2023
Dat gaat niet lukken. Qua rijtijd is het krap om dezelfde kering te doen (je hebt 4 minuten) en een lange kering is daar niet mogelijk. Belangrijker nog: om die korte kering te halen moet je de 3600 net voor de 2200 (of 6100) wegsturen en dan staat de 3600 in Bergen op Zoom te keren op een moment dat de 2200 (of 6100) ook weer uit Vlissingen terug komt, want Bgn ligt op de knoop. En dat past ook niet.
Re: Dienstregeling 2023
Inderdaad de 3600 naar Bgn is met de huidige paden niet echt in te passen. De 6100 heeft een overstap van 5 minuten in Rsd in beide richtingen, dus wat is behoudens geen overstap de meerwaarde?
Stel je zou de 3600 1x per uur keren in Bd zou deze uit komen op 40 minuten aankomst 40; vertrek 20, dan zou je de 6100 kunnen doortrekken. Als dat zou gaan in het pad van de 3600 zou je in Bd een kering hebben van een half uur 15-45 (vandaar de 40 voor de 3600). De 3600 krijgt dan in Rsd een kering van 54 minuten.
Om dat te voorkomen zou je de stop in Rsd dan moeten inkorten van 5 naar 2 minuten en in 1 richting de 6100 een half uur verschuiven, zodat je een kering hebt van 6 minuten in Bd voor de 6100 en 10 voor de 3600 (en weer 24 in Rsd voor de 3600). In Vs gaat de keertijd als bijkomend voordeel dan terug van 47 naar 17 minuten.
Of je dan dwars door andere paden gaat in Rsd resp Bd heb ik nu niet bekeken. Ben benieuwd wat eruit gaat komen...
Stel je zou de 3600 1x per uur keren in Bd zou deze uit komen op 40 minuten aankomst 40; vertrek 20, dan zou je de 6100 kunnen doortrekken. Als dat zou gaan in het pad van de 3600 zou je in Bd een kering hebben van een half uur 15-45 (vandaar de 40 voor de 3600). De 3600 krijgt dan in Rsd een kering van 54 minuten.
Om dat te voorkomen zou je de stop in Rsd dan moeten inkorten van 5 naar 2 minuten en in 1 richting de 6100 een half uur verschuiven, zodat je een kering hebt van 6 minuten in Bd voor de 6100 en 10 voor de 3600 (en weer 24 in Rsd voor de 3600). In Vs gaat de keertijd als bijkomend voordeel dan terug van 47 naar 17 minuten.
Of je dan dwars door andere paden gaat in Rsd resp Bd heb ik nu niet bekeken. Ben benieuwd wat eruit gaat komen...
Re: Dienstregeling 2023
Nee, het is juist overkill om IC's op dorpshaltes als Rilland en Krabbendijke te laten stoppen. Wanneer je die overkill kunt voorkómen door de IC tussen Bergen op Zoom en Goes non-stop te laten rijden (en daarmee een IC uit te sparen door de kortere kering in Vlissingen), is dat mooi meegenomen (ook al betekent dit, dat je tussen Rsd en Goes een sprintertje laat rijden). Bijvoorbeeld door de sprinter Dordrecht - Rsd door te trekken naar Goes (scheelt weer een kering in Rsd).
Re: Dienstregeling 2023
Je zou kunnen overwegen om de 2200 vanuit Dordrecht 10 minuten later te laten rijden (dus de 2200 tot Dordrecht en met ETMET de volgende IC naar Vlissingen), met dan natuurlijk een korte stop op Rsd.
En dan de 3600 doorrijden tot Bergen op Zoom. Doordat deze niet in Rsd hoeft te keren, kunnen de rijtijden tussen Breda en Rsd iets worden aangepast, waardoor het allemaal net ietsje ruimer past.
En dan de 3600 doorrijden tot Bergen op Zoom. Doordat deze niet in Rsd hoeft te keren, kunnen de rijtijden tussen Breda en Rsd iets worden aangepast, waardoor het allemaal net ietsje ruimer past.
Re: Dienstregeling 2023
Wat bedoel je hiermee precies Roeland? Bij mijn weten zit Breda - Roosendaal behoorlijk ruim in z'n jasje in de dienstregeling. Vertraagde treinen winnen er vaak wel een paar minuten (mede afhankelijk van het materieel).
Re: Dienstregeling 2023
Dat is met de huidige tijdsligging niet mogelijk, omdat er na de 2200 een gat van 20 minuten is tot de 2400. Ten noorden van Rtd rijdt dan de 3200, maar die keert (leeg) op Rotterdam Stadion.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2023
Je houdt echter hetzelfde probleem op Roosendaal: 2 IC's van de 3600 tegelijk langs het perron moeten nemen waar er maar 1 perronspoor beschikbaar is.
Re: Dienstregeling 2023
Het lijkt erop alsof hemel en aarde bewogen moeten worden om een trein uit Zeeland te laten eindigen in Breda.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten