Dienstregeling 2023
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregeling 2023
Ieder nadeel hep zijn voordeel: er is nu ook wat meer ruimte voor de goederentreinen die we nu zo hard nodig hebben vanwege de lage waterstanden...
Re: Dienstregeling 2023
Die brandstofprijs is alweer terug op het 'oude' niveau. En rijden doen we er niet minder om, getuige de drukte op de weg. Ik heb het idee dat het gros van de thuiswerkers voormalig OV-gebruikers is.
Re: Dienstregeling 2023
Als NS de prijs weet te drukken (wellicht met de door NS voorgestelde BTW-verlaging?) terwijl de autokosten ongetwijfeld door het dak blijven gaan, kan de trein op langere afstanden een voordeel opbouwen. Maar dat vereist wel enige visie van de regering, en die lijken de aankomende dramawinter nog niet echt serieus te gaan nemen.
(Naast het feit dat je moet betwijfelen of langdurige kortingen op fossiele brandstoffen acceptabel zijn, het is juist de bedoeling dat we los komen van gas en olie)
(Naast het feit dat je moet betwijfelen of langdurige kortingen op fossiele brandstoffen acceptabel zijn, het is juist de bedoeling dat we los komen van gas en olie)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
We gaan meer dan vijftien jaar terug. Kijk maar eens naar de spoorkaart 2008. Dat jaar reed elk kwartier een intercity op de belangrijke randstedelijke assen Utrecht - Den Haag/Rotterdam, Amsterdam - Haarlem - Den Haag en Alkmaar - Amsterdam. Volgend jaar rijdt daar alleen nog in de spits elk kwartier een trein, en daarbuiten elk halfuur.Dennenboom schreef: ↑di 23 aug 2022, 23:24 Het lijkt er op dat we in treinkilometers ongeveer 15 jaar terug in de tijd gaan. Als je zo met de concessie op het hoofdrailnet omgaat lijkt het me dat je wel wat uit te leggen hebt.
Re: Dienstregeling 2023
Vind het best wel een heftige ingreep. Verbaast me vooral dat ze ook op zaterdag overdag teruggaan naar de avondfrequentie van 2x/uur op de drukste trajecten.
Re: Dienstregeling 2023
Verbaast? Dit zag je lang van te voren aankomen. Een grote kaalslag.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregeling 2023
Deze was ik nog niet eerder tegengekomen. Wordt er ook in de 9200 gesneden?
https://dvhn.nl/binnenland/Heijnen-wil- ... 83807.htmlZo zullen ook minder treinen rijden op de hogesnelheidslijn (HSL) tussen Amsterdam en Antwerpen, met name in het weekend en in de avond.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Nee. Dat lijkt mij een verkeerde interpretatie. Volgens NS blijven er 3 treinen per uur rijden tussen Rotterdam en Breda via de HSL. Aannemelijk zijn dat 2 binnenlandse + 1 internationale.
Tel daar gerust 10 jaar bij op. Veel kwartierdiensten zijn eind jaren '90 geïntroduceerd.PHS schreef: ↑wo 24 aug 2022, 08:33We gaan meer dan vijftien jaar terug. Kijk maar eens naar de spoorkaart 2008.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2023
De 900 verdwijnt tussen Rotterdam Centraal en Breda en de 1000 gaat twee uur eerder stoppen met rijden. En verdwijnt waarschijnlijk in het weekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1676
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregeling 2023
Rond 2000 lag de vervoersomvang van NS op ongeveer 15 miljard reizigerskilometers, dat is 78% van de omvang van 2019, terwijl we nu op 82% zitten. Ook afgezet tegen het aantal reizigerskilometers wordt het aanbod dus slechter.reisthijs schreef: ↑wo 24 aug 2022, 10:06 Nee. Dat lijkt mij een verkeerde interpretatie. Volgens NS blijven er 3 treinen per uur rijden tussen Rotterdam en Breda via de HSL. Aannemelijk zijn dat 2 binnenlandse + 1 internationale.
Tel daar gerust 10 jaar bij op. Veel kwartierdiensten zijn eind jaren '90 geïntroduceerd.PHS schreef: ↑wo 24 aug 2022, 08:33We gaan meer dan vijftien jaar terug. Kijk maar eens naar de spoorkaart 2008.
Re: Dienstregeling 2023
Maar zijn de afschalingen puur het gevolg van personeelstekort of speelt er nog iets anders?
Het is namelijk niet zo dat de treinen leeg rondrijden.
Het is namelijk niet zo dat de treinen leeg rondrijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
Ik kan je verwijzen naar de adviesaanvraag bij het LOCOV die Gamma een aantal reacties boven jou postte. De afschalingen lijken vooral ingegeven door organisatorische problemen bij de NS zelf. Men voldoet nog steeds aan de minimumeisen in de concessie...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
NS blijft voldoen aan de minimumeisen qua frequentie, maar in de concessie staat ook:
Vier treinen per uur is nu soms al krap in de zondagmiddagspits.
Ik vraag me af of een halfuurdienst in het weekend op drukke trajecten daar aan voldoet.NS stemt haar dienstregeling aantoonbaar af op de reizigersvraag
Vier treinen per uur is nu soms al krap in de zondagmiddagspits.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2023
Dan mag je hopen dat de LOCOV de NS nog weet te bewegen tot een iets uitgebreider aanbod.
Re: Dienstregeling 2023
Uit de LOCOV-adviesaanvraag:
---
Maar goed, aan de hand van het LOCOV-advies een nieuwe versie van het overzicht gemaakt met wat er allemaal gaat veranderen in dienstregeling 2023 ten opzichte van dienstregeling 2022.
Treinseries die volledig vervallen:
1900
3200
3400
5200
6200
7700
15600
Treinseries die spitsseries worden en in de daluren, 's avonds en in het weekend vervallen:
2000. Rijdt alleen ma-di-do in de spits tussen Den Haag C - Utrecht C. Vervalt tussen Utrecht C - Amersfoort C. 1500 rijdt in de spits alle werkdagen 2x/u van Amersfoort C door naar Deventer.
2100. Rijdt alleen ma-di-do in brede spits.
2400. Buiten de spits rijdt de 3700.
2800. Rijdt alleen ma-di-do in de spits.
6800. Rijdt alleen ma-di-wo-do in de spits.
7400. Tussen Amsterdam C - Driebergen-Zeist (rijdt in daluren wel tussen Uitgeest - Amsterdam C).
8900. Rijdt alle werkdagen in de spits (en wordt ingekort tot Leiden C - Utrecht C).
Treinseries die 's avonds doordeweeks en/of in het weekend (deels) vervallen, maar wel in spits en daluren doordeweeks blijven rijden:
800. Vervalt za-zo tussen Amsterdam C - Alkmaar.
900. Vervalt 's avonds doordeweeks en za-zo (en wordt ingekort tot Amsterdam C - Rotterdam C).
3100. Vervalt 's avonds doordeweeks en za-zo (en vervalt in daluren tussen Arnhem C - Nijmegen).
3900. Vervalt vr-za-zo tussen Amsterdam C - Eindhoven C.
4300. Vervalt 's avonds doordeweeks en za-zo tussen Almere C en Almere Oostvaarders.
5700. Vervalt za-zo. Op zo 1x/u extra trein (14900) Utrecht C - Hilversum.
7400. Vervalt za-zo tussen Uitgeest - Amsterdam C.
Treinseries die worden ingekort:
900. Wordt Amsterdam C - Rotterdam C; vervalt tussen Rotterdam C - Breda.
5400. Wordt Zandvoort - Haarlem; vervalt tussen Haarlem - Amsterdam C.
7400. Wordt Uitgeest - Driebergen-Zeist (met wisselende bediening tussen Uitgeest - Amsterdam C en Amsterdam C - Driebergen-Zeist); vervalt tussen Driebergen-Zeist - Veenendaal Centrum.
8900. Wordt Leiden - Utrecht C; vervalt tussen Utrecht C - Houten Castellum. Rijdt alleen in de spits.
Overige aanpassingen:
2600. Vervalt wo-vr.
3100. Vervalt tussen Arnhem C - Nijmegen in de daluren (vervalt 's avonds en za-zo in zijn geheel).
3300. Rijdt 's avonds doordeweeks en za-zo 1x/u tussen Hoofddorp - Hoorn. Hoorn - Hoorn Kersenboogerd vervalt dan.
4400. Vervalt tussen 's-Hertogenbosch - Oss op twee ritten na in de spits op werkdagen. Rijdt za-zo 1x/u.
5500. Rijdt 's avonds doordeweeks en za-zo 1x/u.
5800. Rijdt tussen Hoofddorp - Amsterdam C alleen in de spits.
6400. Rijdt za-zo 1x/u.
6600. Vervalt buiten de spits tussen Nijmegen - Arnhem C. Rijdt za-zo 1x/u.
Aanvullingen en correcties zijn welkom
Er bestaat een zeer reële kans dat de tekorten aan met name conducteurs in 2023 verder oplopen. Dat betekent dat NS opnieuw genoodzaakt zal zijn om verdere aanpassingen in de dienstregeling door te voeren.
---
Maar goed, aan de hand van het LOCOV-advies een nieuwe versie van het overzicht gemaakt met wat er allemaal gaat veranderen in dienstregeling 2023 ten opzichte van dienstregeling 2022.
Treinseries die volledig vervallen:
1900
3200
3400
5200
6200
7700
15600
Treinseries die spitsseries worden en in de daluren, 's avonds en in het weekend vervallen:
2000. Rijdt alleen ma-di-do in de spits tussen Den Haag C - Utrecht C. Vervalt tussen Utrecht C - Amersfoort C. 1500 rijdt in de spits alle werkdagen 2x/u van Amersfoort C door naar Deventer.
2100. Rijdt alleen ma-di-do in brede spits.
2400. Buiten de spits rijdt de 3700.
2800. Rijdt alleen ma-di-do in de spits.
6800. Rijdt alleen ma-di-wo-do in de spits.
7400. Tussen Amsterdam C - Driebergen-Zeist (rijdt in daluren wel tussen Uitgeest - Amsterdam C).
8900. Rijdt alle werkdagen in de spits (en wordt ingekort tot Leiden C - Utrecht C).
Treinseries die 's avonds doordeweeks en/of in het weekend (deels) vervallen, maar wel in spits en daluren doordeweeks blijven rijden:
800. Vervalt za-zo tussen Amsterdam C - Alkmaar.
900. Vervalt 's avonds doordeweeks en za-zo (en wordt ingekort tot Amsterdam C - Rotterdam C).
3100. Vervalt 's avonds doordeweeks en za-zo (en vervalt in daluren tussen Arnhem C - Nijmegen).
3900. Vervalt vr-za-zo tussen Amsterdam C - Eindhoven C.
4300. Vervalt 's avonds doordeweeks en za-zo tussen Almere C en Almere Oostvaarders.
5700. Vervalt za-zo. Op zo 1x/u extra trein (14900) Utrecht C - Hilversum.
7400. Vervalt za-zo tussen Uitgeest - Amsterdam C.
Treinseries die worden ingekort:
900. Wordt Amsterdam C - Rotterdam C; vervalt tussen Rotterdam C - Breda.
5400. Wordt Zandvoort - Haarlem; vervalt tussen Haarlem - Amsterdam C.
7400. Wordt Uitgeest - Driebergen-Zeist (met wisselende bediening tussen Uitgeest - Amsterdam C en Amsterdam C - Driebergen-Zeist); vervalt tussen Driebergen-Zeist - Veenendaal Centrum.
8900. Wordt Leiden - Utrecht C; vervalt tussen Utrecht C - Houten Castellum. Rijdt alleen in de spits.
Overige aanpassingen:
2600. Vervalt wo-vr.
3100. Vervalt tussen Arnhem C - Nijmegen in de daluren (vervalt 's avonds en za-zo in zijn geheel).
3300. Rijdt 's avonds doordeweeks en za-zo 1x/u tussen Hoofddorp - Hoorn. Hoorn - Hoorn Kersenboogerd vervalt dan.
4400. Vervalt tussen 's-Hertogenbosch - Oss op twee ritten na in de spits op werkdagen. Rijdt za-zo 1x/u.
5500. Rijdt 's avonds doordeweeks en za-zo 1x/u.
5800. Rijdt tussen Hoofddorp - Amsterdam C alleen in de spits.
6400. Rijdt za-zo 1x/u.
6600. Vervalt buiten de spits tussen Nijmegen - Arnhem C. Rijdt za-zo 1x/u.
Aanvullingen en correcties zijn welkom
Laatst gewijzigd door PHS op wo 24 aug 2022, 17:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2023
Dank, dat is echt een forse stap terug. Aan een 1900 in zijn huidige vorm missen we niks
-
- Berichten: 746
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Dienstregeling 2023
Het valt mij op dat de 7500 gewoon blijft rijden. Zo druk is deze serie nou ook weer niet.
Re: Dienstregeling 2023
De 6600 maar 1x/uur in het weekend lijkt mij wel een heel karige bediening op Dordrecht - Breda, maar met een omlooptijd van 4 uur zou het precies passen, in combinatie met een (onbetrouwbare) korte kering in Nijmegen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling 2023
Eh, die serie bestaat vooral voor de bediening van Wolfheze en Oosterbeek.henrivanderweijden schreef: ↑wo 24 aug 2022, 14:39 Het valt mij op dat de 7500 gewoon blijft rijden. Zo druk is deze serie nou ook weer niet.
Re: Dienstregeling 2023
Als je de 7500 opheft kom je onder het bedieningsminimum van de concessie uit.
Re: Dienstregeling 2023
Het is een concessie-eis dat elk station, dus ook Wolfheze en Oosterbeek, doordeweeks tot 20:00 2x/u per richting moet worden bediend. Daarom kan er niet worden bezuinigd op de 7500.
Om dezelfde reden blijft de 9000 onaangeroerd. Meppel - Zwolle zou op basis van de concessie HRN kunnen vervallen, maar de NS moet hier rijden vanwege een apart contract met de provincie Friesland.
Om dezelfde reden blijft de 9000 onaangeroerd. Meppel - Zwolle zou op basis van de concessie HRN kunnen vervallen, maar de NS moet hier rijden vanwege een apart contract met de provincie Friesland.
Dank voor de aanvulling
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39212
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Opvallend dat een hoop series dus ook niet op woensdag in de spits rijden, dat staat niet in het persbericht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2023
"NS voert driedaagse werkweek in"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten