Dienstregeling 2023
Re: Dienstregeling 2023
Sinds PHS tussen Rotterdam en Den Haag geldt (of gold) is de overstap tussen de Sprinters onderling nog belangrijker geworden. Omdat de 2400 doordeweeks overdag vijf minuten vroeger rijdt (vertrek .04/.34), sluiten de Sprinters uit het zuiden (aankomst om .02/.32 voor de 6600 en .07/.37 voor de 5900) daar niet meer op aan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling 2023
Hmm, nee. De trein uit Gorinchem komt om :05 en :35 aan in Dordrecht, perfect voor de sprinter van :12 en :42.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
Je zegt NAAR Geldermalsen, die vertrekt in het weekend om :11 (en op zaterdag overdag ook om :41) terwijl de 5100 om :19 en :49 arriveert.
Re: Dienstregeling 2023
De 5000 rijdt tien minuten na de 5100, dus die overstap wordt tien minuten langer. Dat lijkt me geen probleem.
Het doel van mijn voorstel is juist het verbeteren van de overstap in Rotterdam. Ik denk dat daar veel meer reizigers van zullen profiteren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
Dit wordt dus gedurende de avonduren in 1 richting geboden 1x/uur.
Re: Dienstregeling 2023
Maar dat is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Gedurende het weekend heb je nu ook altijd een overstap van 31(!) minuten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
Dat vind ik op zich ook prima, al zorgt de 5000 bijvoorbeeld wel weer voor een betere overstap in Dordrecht op de 2200 van/naar Vlissingen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Je zou met de huidige situatie eigenlijk terug willen naar de situatie van voor de Hanzelijn, toen de IC en Sprinter naar Dordrecht nog vrijwel tegelijk vertrokken vanaf beide zijden van het eilandperron in Rotterdam (met aansluiting op de IC uit Utrecht). En in Dordrecht vervolgens weer een aansluiting op de andere treinen.
Alleen krijg je dat natuurlijk nu niet op zo'n korte termijn weer gerealiseerd. Doorkoppelen van de Sprinters in Dordrecht zoals hier eerder genoemd is lijkt me sowieso wel gewenst inderdaad.
Alleen krijg je dat natuurlijk nu niet op zo'n korte termijn weer gerealiseerd. Doorkoppelen van de Sprinters in Dordrecht zoals hier eerder genoemd is lijkt me sowieso wel gewenst inderdaad.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2023
Doorkoppelen in Dordrecht is niet gewenst, richting Roosendaal is de sprinter dusdanig rustig dat er een forse overcapaciteit wordt aangeboden, richting Breda-Arnhem wordt de omloop te lang en is niet iedere machinist bevoegd om met de FLIRT te rijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Sowieso kan je met de huidige gereduceerde frequentie nog maar één kant op doorkoppelen. Maar voor dat kul-argument waar NS hier altijd mee kwam hebben ze de koppeling tussen treinstellen uitgevonden: je kunt ook gewoon onderweg een stel afsplitsen en op de terugweg weer bijplaatsen als een deel van de route rustiger is.
De reizigersvraag ten zuiden van Dordrecht mag dan lager zijn, maar er bestaat juist ook een reizigersvraag over Dordrecht heen die inmiddels de nek om gedraaid is. Of in de stadsbus zit i.p.v. de trein, want als je toch moet overstappen naar Dordrecht Zuid kan je beter ander vervoer nemen wat dichter bij je huis stopt.
De reizigersvraag ten zuiden van Dordrecht mag dan lager zijn, maar er bestaat juist ook een reizigersvraag over Dordrecht heen die inmiddels de nek om gedraaid is. Of in de stadsbus zit i.p.v. de trein, want als je toch moet overstappen naar Dordrecht Zuid kan je beter ander vervoer nemen wat dichter bij je huis stopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2023
In het weekend zou dat geen probleem moeten zijn, alleen in de spits zou je extra materieel kwijt zijn voor zo'n doorkoppeling maar dan zijn er wel 4 treinen per uur.
Re: Dienstregeling 2023
De doorkoppeling van de s5900 is in het weekend vrijwel probleemloos te realiseren, en er is ook ruim voldoende perroncapaciteit voor.
Sprinter komt om :19 aan uit Den Haag Centraal, rijdt om :23 verder naar Roosendaal op spoor 3. Sprinter uit Roosendaal komt aan om :37, en rijdt om :42 weer verder naar Den Haag Centraal. Je kan zelfs een treinstel in Dordrecht achterlaten richting Roosendaal voor de sprinter uit Roosendaal als je de andere s5100 laat keren op spoor 2 of spoor 4a, zo hoef je ook niet meer materieel in te zetten ten zuiden van Dordrecht dan nu.
Sprinter komt om :19 aan uit Den Haag Centraal, rijdt om :23 verder naar Roosendaal op spoor 3. Sprinter uit Roosendaal komt aan om :37, en rijdt om :42 weer verder naar Den Haag Centraal. Je kan zelfs een treinstel in Dordrecht achterlaten richting Roosendaal voor de sprinter uit Roosendaal als je de andere s5100 laat keren op spoor 2 of spoor 4a, zo hoef je ook niet meer materieel in te zetten ten zuiden van Dordrecht dan nu.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
Ik zou dan gewoon direct doorrijden met een stop van een minuut, en dan via spoor 1 rijden. Dus :37 aankomst 5900 vanuit Roosendaal, en :38 vertrek. Dan heb je een mooie cross-platformoverstap van 3 minuten vanuit de 7200 (zaterdag) of 7100 (zondag), én je bent om :00 in Rotterdam waardoor je 5 minuten overstap hebt op de 500. Goederenpad komt om :41 door Dordrecht dus dan ben je al weg, en anders kan de goederentrein mogelijk ook wel via spoor 2.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2023
Maar als dat dus alleen/voornamelijk Dordrecht Zuid is, is het dan niet beter (voor de lange termijn) om een 3e perronspoor aan te leggen op dat station, zodat de sprinters uit Den Haag daar kunnen keren en dus Dordrecht Zuid als eindpunt krijgen?
Splitsen/combineren kost immers ook personeel en dat is er juist weinig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39219
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Dordrecht Zuid en Breda Prinsenbeek waren het altijd die nog reizigers over Dordrecht heen genereerden. Die laatste laat zich zonder omgooien van de dienstregeling wat lastiger doorkoppelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2023
De reizigersaantallen van Zevenbergen en Oudenbosch, die juist flink waren gestegen na de verplichte halfsuursdienst op werkdagen, zijn weer gedaald na de knip in Dordrecht. Kortom, die knip is nadelig. Daarbij is de knip richting Breda nog enigszins te verantwoorden omdat de andere kant op nieuwe verbindingen zijn geschapen en Breda redelijk vol is qua treinen, maar dat Dordrecht - Roosendaal helemaal los ligt is vooral om het voor NS beter is en niet voor de reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
Als je de 6400 i.p.v. de 6600 naar Dordrecht laat rijden is er misschien nog wat te bedenken. Die zou bij verlenging in het pad van de 5900 terecht komen in Lage Zwaluwe waardoor deze een halfuurdienst kan gaan vormen met die serie hier i.p.v. de 5/55 interval die je volgend jaar krijgt in het weekend richting Dordrecht. En dan kunnen beide series aan de 5100 doorgekoppeld worden met crossplatformoverstap van de 7100/7200 in Dordrecht en 5 minuten overstap op de 500/600 in Rotterdam.
Re: Dienstregeling 2023
Zit je dan niet nog steeds met een conflict met de 3600 vlak voor Breda?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling 2023
De boel laten keren in Breda is zeker ook geen mogelijkheid voor ?
Re: Dienstregeling 2023
Re: Dienstregeling 2023
Is ergens ook maar iets te vinden over de complete ov-dienstregeling 2023? Ik probeer een reis te plannen op 12 december, maar nergens kom ik verder dan alleen met de trein… Hoe lang duurt het nog voor de bus en de metro op te zoeken zijn?
Re: Dienstregeling 2023
Dienstregelingen van individuele lijnen kan je in steeds meer gevallen al opzoeken via de OVinfo-app. Zoek een halte, klik op 'Lijnen', kies een lijn en richting, en kies dan een datum vanaf 11 december.
Wanneer álle lijnen zijn ingevoerd, of wanneer een reis met bus/tram/metro kan worden opgezocht in een reisplanner, weet ik niet.
Wanneer álle lijnen zijn ingevoerd, of wanneer een reis met bus/tram/metro kan worden opgezocht in een reisplanner, weet ik niet.
Re: Dienstregeling 2023
Vervoerders bepalen zelf wanneer ze hun dienstregelingen online zetten. Sommige hebben het al gedaan, andere nog niet. De complete dienstregeling is doorgaans voor 1 december te raadplegen (eventuele late overgangen uitgezonderd).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten