Dienstregeling 2023

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
MetroRET
Berichten: 3819
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

5800 blijft Hfd-Asd rijden, in de spits.
1000 blijft altijd rijden, de 900 is juist de trein die uitvalt in de avond en weekend.
2600 rijdt wél op donderdag.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door VIRM »

Jammer dat Zaandam weer terug in de tijd wordt geworpen qua bediening in het weekend. Hopelijk worden de overige treinseries verlengd.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Meltrain »

VIRM schreef: wo 24 aug 2022, 16:13 Jammer dat Zaandam Nederland weer terug in de tijd wordt geworpen qua bediening in het weekend. Hopelijk worden de overige treinseries verlengd.
Fixed that for you. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Dennenboom »

Maar t.o.v. de dienstregeling van 1937 toch vaak nog wel een verbetering. Die van 1938 komt voor wat betreft de sneltreinen op het middennet al een heel eind in de buurt van die van 2023. :|
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door CamilleKreemers »

We gaan dus pre-oorlogse dienstregelingen krijgen?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door CamilleKreemers »

VIRM schreef: wo 24 aug 2022, 16:13 Jammer dat Zaandam weer terug in de tijd wordt geworpen qua bediening in het weekend. Hopelijk worden de overige treinseries verlengd.
Nee, want langere treinen betekend meer personeel.

@Mikos, wat zijn de inzetlimieten voor een HC bij de types trein?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Milco »

Op een antwoord van Mikos kun je lang wachten vrees ik (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door VIRM »

Was het niet iets van vanaf VIRM8, ICM8 en SLT12 met twee Mikossen?
Beul van de blindegeleidelijn
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Milco »

Ik dacht alles van boven de 7 bakken met twee HC’s.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Maar als de Airportsprinterproef goed verloopt kan bij SNG straks de norm omlaag naar 0 HCs. Of heeft men afgedwongen dat dit straks uitsluitend tussen Amsterdam en Hoofddorp mag?
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

MetroRET schreef: wo 24 aug 2022, 16:10 5800 blijft Hfd-Asd rijden, in de spits.
1000 blijft altijd rijden, de 900 is juist de trein die uitvalt in de avond en weekend.
2600 rijdt wél op donderdag.
Dank :pos:

Toevoeging: in de Volkskrant staat een achtergrondartikel over het tekort aan personeel dat de bezuinigingen op het aanbod tot gevolg heeft.
Aantal NS-medewerkers krimpt al vijf jaar, maar het aantal kilometers niet

De NS heeft afgelopen jaren met minder personeel nagenoeg evenveel kilometers afgelegd. Door personeelstekorten moet de treinmaatschappij verder snijden in de dienstregeling

De hoeveelheid NS-medewerkers is afgelopen vijf jaar met 13 procent afgenomen, terwijl het aantal treindiensten ruwweg gelijk bleef. Het aantal afgelegde kilometers over het Nederlandse spoornetwerk, waarvan zo’n 95 procent wordt gereden door NS-treinen, nam aanvankelijk zelfs toe. In 2019 werd een record van 165 miljoen kilometer afgelegd, een aantal dat vervolgens weer wegzakte door de coronapandemie. In 2021 werden, net als in 2017, 160 miljoen kilometers gereden, maar wel met drieduizend minder medewerkers.

De werkdruk die hierdoor is ontstaan, is een belangrijke reden dat NS-personeel deze en volgende week het werk neerlegt. De afname van medewerkers is niet alleen het gevolg van krapte op de arbeidsmarkt. Er staan weliswaar 1.100 vacatures open, maar dat zijn er minder dan de krimp van het personeelsbestand. Een andere belangrijke factor zijn bezuinigingen. Zo werd in 2020 besloten dat er in vijf jaar 2.300 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door WSM »

Bemined schreef: wo 24 aug 2022, 17:26 Maar als de Airportsprinterproef goed verloopt kan bij SNG straks de norm omlaag naar 0 HCs. Of heeft men afgedwongen dat dit straks uitsluitend tussen Amsterdam en Hoofddorp mag?
Er zal eerst wel uitgebreid getest moeten worden of ook op een traject buiten Asd - Hfd de veiligheid gegarandeerd is met 0 hc's :N.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
BusOV40
Berichten: 71
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 14:05

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door BusOV40 »

NS zegt dat dit alles vanuit personele overwegingen word gedaan, het is natuurlijk ook een ordinaire bezuiniging. Ik ben benieuwd hoe LOCOV en andere reizigers organisatie’s hierop gaan reageren.
Het blijft opmerkelijk dat de overheid jarenlang tijdens COVID bakken vol geld betaald voor lege treinen en nu komen de reizigers terug en is er bijna geen geld meer voor ondersteuning.
Ik vermoed dat bus bedrijven eveneens een bloedbad gaan aanrichten in hun dienstregelingen.
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door VIRM »

Bemined schreef: wo 24 aug 2022, 17:26 Maar als de Airportsprinterproef goed verloopt kan bij SNG straks de norm omlaag naar 0 HCs. Of heeft men afgedwongen dat dit straks uitsluitend tussen Amsterdam en Hoofddorp mag?
Was het verschil met de Airport Sprinter niet dat de HC de deuren niet meer sluit, maar gewoon wel aanwezig is in de trein voor de andere taken?
Beul van de blindegeleidelijn
Jultar
Berichten: 575
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Jultar »

Correct. De HC is gewoon aanwezig bij de Airportsprinter, maar deze sluit niet meer de deuren en kan nog langer service verlenen *O*
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door WSM »

Als dat service verlenen beperkt blijft tot de 1e klasse of lege cabine is de volgende logische stap "de beste hc is geen hc".
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door SuperGhost »

Nou, gezien het personeelstekort is het denk ik sowieso om nu eens serieus na te denken over de HC verplichting op (een deel van) de sprinters. Ik denk dat genoeg sprinters, zeker buiten de Randstad, prima met eenmansbediening gedaan zouden kunnen, net zoals op de regionale lijnen gebeurd. Dan denk ik als eerste aan sprinters als Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Almelo(-Enschede), Zutphen-Wijchen, Arnhem-Ede, Dordrecht-Roosendaal en Roosendaal-Vlissingen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

In de sprinter Dordrecht - Roosendaal heb ik regelmatig kaartcontrole (ik schat ongeveer 75% van de tijd dat ik hem neem - maximaal 6 keer per week) en ik denk dat er dit jaar toch al zeven mensen zonder vervoersbewijs uit de trein zijn gegooid, en twee zonder mondkapje. Zonder conducteur wordt het een groot schorumparadijs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Dennenboom »

Historisch gezien is dit de grootste teruggang in de NS dienstregeling na de oorlog. Na de uitbreidingen door Spoorslag '70, IC'90 en Spoorboekje 2007 nu een forse vermindering van het aantal treinen. Ik zou deze dienstregeling dan ook de naam Kaalslag'23 willen meegeven.

In 1977 was er ook sprake van het snijden in de dienstregeling. Maar waar maakte men zich toen druk over?
Eind vorig jaar is er nogal wat rumoer geweest over de bijstelling van de dienstregeling 1977/1978. Het is een heel beperkte bijstelling. Met Spoorslag '70 ging het aantal treinen van 2800 naar 4000. Twaalfhonderd er bij! Daar gaan er nu nog geen 50 vanaf. Vijftig met een zo lage bezetting, dat er voor aanhouden geen redelijk argument is. Hey blijft dus: Er gaan wat treinen vandaag de dag! Tot uw dienst.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door jelmerrr »

SuperGhost schreef: wo 24 aug 2022, 19:54 Nou, gezien het personeelstekort is het denk ik sowieso om nu eens serieus na te denken over de HC verplichting op (een deel van) de sprinters. Ik denk dat genoeg sprinters, zeker buiten de Randstad, prima met eenmansbediening gedaan zouden kunnen, net zoals op de regionale lijnen gebeurd. Dan denk ik als eerste aan sprinters als Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Almelo(-Enschede), Zutphen-Wijchen, Arnhem-Ede, Dordrecht-Roosendaal en Roosendaal-Vlissingen.
Apeldoorn-Almelo wordt toch al zonder conducteurs gereden?
Gamma
Berichten: 312
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Gamma »

Nee.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Dennenboom »

Het kon ooit wel op de Zoetermeerlijn.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door jelmerrr »

Het kan nog steeds Dennenboom. Immers er wordt meestal vanuit de voorste cabine gesloten. Soms is er een comducteur die het vanuit de achterste doet
en-es
Berichten: 4448
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door en-es »

Maar de vakbonden liggen dwars?
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Commendatore »

Dit lijkt me ook echt geen goed idee voor de sociale veiligheid. Er zijn afgelopen tijd meerdere incidenten geweest, maar ook als je alleen al kijkt naar hoeveel mensen er nu al in de eerste klas zitten zonder hiervoor betaald te hebben dan kan het alleen maar een zooitje worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten