Dienstregeling 2023

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door sirvinniei »

PHS schreef: do 27 okt 2022, 19:16
Bemined schreef: do 27 okt 2022, 18:35 Dordrecht - Breda is in het weekend nu inderdaad teruggegaan tot een uurdienst
Wat niet mag van de concessie HRN, maar daar trekt de NS zich dus kennelijk niets van aan.

Wat voor zin heeft het om een nieuwe concessie af te sluiten met de NS als zij niet tot nakoming bereid is?
De bedieningseis van 2x per uur geld alleen doordeweeks. De 7600 rijdt nu ook al op zondag eens per uur.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5867
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Dordrecht en Breda staan beide op de lijst van grote stations, bij grote stations geld de eis de hele week. Normaal verzorgen de intercity's die 2 treinen per uur, maar op dit traject rijden geen intercity's.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

sirvinniei schreef: do 27 okt 2022, 19:29
PHS schreef: do 27 okt 2022, 19:16
Bemined schreef: do 27 okt 2022, 18:35 Dordrecht - Breda is in het weekend nu inderdaad teruggegaan tot een uurdienst
Wat niet mag van de concessie HRN, maar daar trekt de NS zich dus kennelijk niets van aan.

Wat voor zin heeft het om een nieuwe concessie af te sluiten met de NS als zij niet tot nakoming bereid is?
De bedieningseis van 2x per uur geld alleen doordeweeks. De 7600 rijdt nu ook al op zondag eens per uur.
De 7600 rijdt 2x/uur tussen Ah en Nm op zondagen.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Omdat er verwarring is ontstaan, hierbij artikel 44 van de Concessie HRN, dat hierover het volgende bepaalt:
Artikel 44: Minimale bediening
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 43 voldoet de dienstregeling, alsmede tussentijdse structurele
wijzigingen van de dienstregeling minimaal aan de volgende eisen:
a. NS bedient de ‘grote’ stations, vermeld in de bijlage 5, van 06.00 tot 24.00 uur minimaal twee
keer per uur in iedere richting;
Er moet dus 2x/u een trein rijden op trajecten tussen grote stations. Dat mogen sprinters en/of intercity's zijn, zolang er maar 2x/u een trein rijdt.

Aan deze eis voldoet de NS straks niet aan tussen Dordrecht en Breda in het weekend. Maar goed, de A16 is een prima alternatief (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

Interessant vraagstuk. Aan de kant van Dordrecht lijkt er echter wel voldaan te worden, want er rijdt 2x/uur een sprinter naar Lage Zwaluwe. Aan de kant van Breda zou er aan voldaan kunnen worden omdat de treinen naar Rotterdam pas na Breda-Prinsenbeek de HSL op gaan.

Tegelijkertijd kan ik ook niet een ander stuk spoor vinden in Nederland waar in het weekend daadwerkelijk maar 1 NS-trein per uur rijdt dan Lage Zwaluwe - Zevenbergschen Hoek aansluiting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door umbusko »

Maastricht-Eijsden. (A)
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door sneltram »

Suus schreef: do 27 okt 2022, 19:53 Interessant vraagstuk.
Er staat niet dat grote stations 2x/uur onderling verbonden moeten zijn. Slechts 2x/uur een trein per richting is de eis. De 5900 1x/uur en 6600 1x/uur bieden de verbinding Dordrecht - Dordrecht Zuid samen 2x/uur, dus daar wordt aan de concessie voldaan (en wellicht kun je ook de 2200 meerekenen). Vanuit Breda kun je twijfelen over de richting Prinsenbeek, maar daar rijdt naast de 6600 ook de 1100 (en 9200), dus is het 4x/uur in die richting. Op dezelfde manier kun je twijfelen over Breda - Gilze-Rijen, want de 6600 rijdt daar 1x/uur, maar door de 1100 en 3600 wordt het samen 5x/uur. Kortom: waarschijnlijk geen schending van de concessie.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

De HSL-diensten vallen buiten artikel 44, zo blijkt uit de toelichting op deze bepaling. De 900 en de 1100 tellen dus niet mee voor wat betreft de minimale bediening.

Maar goed, er is over geklaagd door het LOCOV, dus de NS zal erop moeten reageren. De reiziger schiet er echter niets mee op omdat eventuele wijzigingen niet meer verwerkt kunnen worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

De s900 komt vanaf 11 december niet meer in Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sneltram
Berichten: 400
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door sneltram »

Er staat dat de bedieningseis niet van toepassing is op de HSL-zuid-diensten. Dat betekent niet dat de HSL-treinen niet mee mogen tellen in de stationsbedieningseisen. Er staat alleen dat voor de HSL andere eisen gelden naast die van het HRN.
Bemined
Berichten: 5867
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Het is misschien niet expliciet gedefinieerd, maar het lijkt me toch niet de intentie dat men aan de bedieneis gaat voldoen met treinen die niet stoppen en één station verder de andere kant op afbuigen. Er wordt vaak geklaagd over dat men regeltjes te letterlijk nemen, maar dan moeten we dat niet zelf ook gaan doen.
Bemined
Berichten: 5867
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Even wat snelle statistieken over de verdeling van de geschrapte treinen over het land en per dag van de week:

Zwolle, dinsdag: 0% minder treinen.
Utrecht, dinsdag: 15% minder treinen.
Utrecht, vrijdag: 25% minder treinen.
Gouda, dinsdag: 20% minder treinen.
Gouda, vrijdag: 35% minder treinen.
Schiphol, dinsdag: 15% minder treinen.
Schiphol, zaterdag: 40% minder treinen.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door reisthijs »

umbusko schreef: do 27 okt 2022, 17:42Hé, toch een serie 32700 met nachttreinen Mt-Shl en Gn-Shl. Gaat Arriva die dan toch rijden?
Ze staan nu ook in de reisplanner. Arriva Intercity, Reserveren verplicht.
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertre ... odalities=
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Z2N »

16 december rijdt de eerste rit, kaartjes zijn alleen te koop in de Glimble-app van Arriva en kosten 10 euro (OVpro).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

De dienstregeling van de nachttrein van Arriva laat overigens ook goed zien hoeveel speling er zit in de rijtijden die de NS hanteert in de nieuwe dienstregeling. Dit is de dienstregeling van de nachttrein, met tussen haakjes vetgedrukt de tijdwinst t.o.v. de NS:
Maastricht 01:01
Sittard 01:15 01:16 (-1)
Roermond 01:29 01:30 (-1)
Weert 01:44 01:45 (0)
Eindhoven Centraal 02:00 02:02 (-1)
's-Hertogenbosch 02:19 02:20 (-1 of -2)
Utrecht Centraal 02:46 02:47 (-1 of -3 (!))
Amsterdam Bijlmer ArenA 03:02 03:03 (-1)
Amsterdam Zuid 03:08 03:09 (0 of -1)
Schiphol (Airport) 03:15 (0)
Op zo'n lang traject als Maastricht - Amsterdam is tussen elke stop een minuut of twee minuten erbij uiteindelijk een fors hogere reistijd. Om nog maar te zwijgen over de lange stationnementen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door ArrivaBas »

Bedenk wel dat Arriva op deze nachttrein naar alle waarschijnlijkheid met FLIRT gaat rijden. Dat maakt ten opzichte van VIRM ook best wat verschil qua acceleratie.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door tjoektjoek »

Ben benieuwd met welk materieel Arriva gaat rijden en welke machinisten wegbekendheid hebben van het traject tussen Groningen/Maastricht en Schiphol.
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door jjasloot »

Ik vind het ergens wel logisch maar niet wenselijk dat er "semi-reguliere" treinen komen waar je niet met de ov-chipkaart kunt reizen
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door sirvinniei »

Een eigen boekingssysteem heeft flixtrain nu ook.
Ik heb geen onderschrift
Marrick
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 22:33

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Marrick »

In principe zijn die er natuurlijk al genoeg (Thalys, Eurostar, Nightjet, ICE in de zomer als het aan sommige stewards ligt😂 )

Kan me ook niet voorstellen dat er op al die stations Arriva-chipkaartapparatuur geplaatst moet worden voor twee treinen per week.
Bemined
Berichten: 5867
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

PHS schreef: vr 28 okt 2022, 16:27De dienstregeling van de nachttrein van Arriva laat overigens ook goed zien hoeveel speling er zit in de rijtijden die de NS hanteert in de nieuwe dienstregeling.
Dat zal niemand verbazen, 's nachts zonder andere treinen om je heen kun je een flink lagere rijtijdspeling hanteren. De 800 zit vanaf Houten achter een goederenpad waardoor deze zo traag is tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht, daar zal de Arriva nachttrein geen last van hebben.
JothamvW
Berichten: 1221
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door JothamvW »

Ik zie nu trouwens dat die 32796 om 1:48 vertrekt, terwijl bijvoorbeeld een 37696 nog binnenkomt om 1:57.

Als je een beetje speelt met de tijden van de 37685 en de 37696 zou je daar wellicht iets van 1:50 van kunnen maken; dan moet het toch te doen zijn om de 32796 om 1:55 of zo te laten vertrekken?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Milco »

Ik hoop dat als Arriva in december gaat starten met hun nachttreinen dat de Hanzelijn dan begaanbaar is…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door umbusko »

Hier nog een korte FAQ op de website van Arriva zelf. De nachttrein vanuit Groningen start voorlopig dus nog niet omdat de Hanzelijn nog niet beschikbaar is en de machinisten daar ook nog wegbekendheid moeten opdoen (lees ik net op Somda), maar begint mogelijk in januari.
omaylie
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door omaylie »

In de dienstregeling van de nachttreinen zijn er vijf dagen waar de trein via Heerlen moet omrijden (alleen van Schiphol naar Maastricht). Enig idee waarom?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten