Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
PHS schreef: ↑vr 04 feb 2022, 09:32Zo dateert de huidige opzet van de dienstregeling van 2007; sindsdien zijn er weliswaar veel treinen toegevoegd, maar is de structuur hetzelfde gebleven.
Dat klopt natuurlijk al niet, je vergeet voor het gemak de opening van de Hanzelijn (in dienstregeling 2013) en PHS en 1e stap integratie HSL (in dienstregeling 2017) die veel invloed hebben gehad op de treinpatronen in het gehele land. Zelfs afgelopen december hebben we nog een grote aanpassing in de treinpatronen gezien in PHS Arnhem - Schiphol - Dordrecht, eentje die nog niet volmaakt is omdat het project spoorzone Delft nog niet voltooid is.
Een een volgende stap, integratie van de noordtak van de HSL, staat ook al in de steigers en zal opnieuw in het gehele land uitwerkingen in de treinpatronen hebben. Maar dat kan pas als er voldoende materieel is voor de onomkeerbare stap naar 200 km/uur.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Je hebt gelijk in wat je noemt, Suus. Echter is de basis nog steeds in grote lijnen hetzelfde als in 2007. Als je kijkt naar de spoorkaart 2007, dan zie je dat die heel erg lijkt op die van nu. PHS en HSL hebben vooral geleid tot extra treinen bovenop wat er in 2007 reed, maar niet in grote wijzigingen in de opzet van de dienstregeling. De Hanzelijn wel, daar heb je een punt.
Bemined schreef: ↑vr 04 feb 2022, 09:59
OV-SAAL, spoorverdubbelling Delft en extra SPR en IC Brabantroute staan ook allemaal nog op de agenda dit decennium.
OV-SAAL en Delft zijn PHS; die noemde ik zo-even. Overigens duurt OV-SAAL nog even: pas per dienstregeling 2029 kunnen er extra treinen naar Flevoland gaan rijden, is de verwachting.
En een extra IC en extra sprinter in Brabant zie ik er niet komen dit decennium, dit is namelijk afhankelijk van het gereedkomen van het derde spoor Emmerich - Oberhausen; er ontstaat dan ruimte voor personentreinen doordat er minder goederentreinen over de Brabantroute hoeven te rijden. Inmiddels wordt al gezegd dat dat project pas in 2030 of zelfs 2040 af gaat zijn.
Maar zou er ook al niet een boog bij de Betuweroute komen, zodat treinen Kijfhoek<->Venlo via Meteren kunnen rijden? Dan wordt de Brabantroute toch ook ontlast?
SuperGhost schreef: ↑vr 04 feb 2022, 10:45
Maar zou er ook al niet een boog bij de Betuweroute komen, zodat treinen Kijfhoek<->Venlo via Meteren kunnen rijden? Dan wordt de Brabantroute toch ook ontlast?
De ingebruikname van de zuidwestboog bij Meteren staat gepland voor 2030, net als de verdiepte ligging van het spoor in Vught (waarmee vier sporen tussen Den Bosch en Vught aansluiting komen, en die aansluiting ongelijkvloers wordt). Pas dan wordt het traject tussen Breda en Tilburg ontlast.
Waarom krijgt de 4500 een extra stop in Purmerend? Ik dacht dat het doel van die serie was om een snelle verbinding tussen West-Friesland en Amsterdam in de spitsrichting te hebben.
Het doel van de 4500 is vooral het verhogen van de frequentie (in de spitsrichting) voor de West-Friese stations. de 3900 biedt immers (ook) al de snelle verbinding.
Een extra stop van de 4500 kan er wel voor zorgen dat station Purmerend (in de spitsrichting) een betere bediening krijgt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS schreef: ↑vr 04 feb 2022, 09:32Zo dateert de huidige opzet van de dienstregeling van 2007; sindsdien zijn er weliswaar veel treinen toegevoegd, maar is de structuur hetzelfde gebleven.
Dat klopt natuurlijk al niet, je vergeet voor het gemak de opening van de Hanzelijn (in dienstregeling 2013) en PHS en 1e stap integratie HSL (in dienstregeling 2017) die veel invloed hebben gehad op de treinpatronen in het gehele land. Zelfs afgelopen december hebben we nog een grote aanpassing in de treinpatronen gezien in PHS Arnhem - Schiphol - Dordrecht, eentje die nog niet volmaakt is omdat het project spoorzone Delft nog niet voltooid is.
Een een volgende stap, integratie van de noordtak van de HSL, staat ook al in de steigers en zal opnieuw in het gehele land uitwerkingen in de treinpatronen hebben. Maar dat kan pas als er voldoende materieel is voor de onomkeerbare stap naar 200 km/uur.
Moet je de rijtijden wel fors aanpassen voor T200 treinen? Het regionale netwerk gaat toch nauwelijks aanpassingen krijgen qua tijden, als je het knopen model in stand wil houden?
Het gaat er meer om dat je de HSL-lijnen aan de reguliere lijnen koppelt. Dat kan alleen met ICNG en met een "big bang". Je kunt niet zoals met de huidige Intercity Direct een overgangsfase inrichten waar je al wel een deel met de nieuwe treinen rijdt, maar onder een "langzame" dienstregeling.
Volgens mij was de bedoeling dat in de overgangsfase, mogelijk per wijzigingsblad in 2023 en anders in 2024, de 900 een lange stop zou krijgen in Rotterdam. Dus wel met 200km/u tussen Schiphol en Rotterdam maar vervolgens in het huidige pad verder naar Breda. Dit omdat er tussen de 1100 en 900 een goederenpad zit bij Breda. In de eindfase, mogelijk dus pas in 2025, wordt het vertrek uit Schiphol dan later zodat de lange stop in Rotterdam weer vervalt en de doorkoppeling gerealiseerd kan worden.
Bemined schreef: ↑ma 07 feb 2022, 13:24
Niet helemaal, de 3900 heeft een lange stop in Hoorn en is daarom 5 minuten langzamer dan de 4500.
Dat is dus heel vreemd. Doe dan wat aan de lange stop zou ik zeggen. Heb al eerder gezegd hier dat de dienstregeling wat beter in elkaar gezet kan worden in West-Friesland. Een extra stop in Purmerend lijkt me niet de juiste weg. Extra reistijd, meer reizigers als sardientjes in blik, dus geen vooruitgang.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Of niet gewoon die stop op Purmerend voor de reguliere IC maken (kost behalve voor Hoorn zelf voor niemand extra reistijd) en de spits-IC non-stop blijven houden tussen Hoorn en Amsterdam.
Purmerend had in 2018 2.482 in- en uitstappers. Is een extra IC-stop dan zo hard nodig?
Sinds de nieuwe dienstregeling is er overdag in Zaandam een goede cross-platform overstap van 1 of 2 minuten van de 3300 op de 800. Voorheen was dit 9 minuten op de 4000. Ik kan mij voorstellen dat dat reisrelaties zoals Purmerend naar Utrecht aantrekkelijker maakt per trein.
En die Purmerenders zitten toch niet echt te wachten op 3 extra NS-ritten per dag, die in de vakanties niet rijden, en bij het minste of geringste geannuleerd worden?
Als je er een 100'tal blij mee kan maken is dat mooi meegenomen, zeker voor een serie als de 4500. Het is geen geheim dat NS al jaren de kaasschaaf gebruikt op die serie, met mindere dienstverlening. Een stop in Purmerend kan voor die serie best voordelig zijn.