Dienstregeling 2023

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Op basis van het persbericht van de NS heb ik geprobeerd een lijst samen te stellen van wat er per dienstregeling 2023 gaat veranderen ten opzichte van dienstregeling 2022. Uiteraard zal de precieze uitwerking anders zijn; het lijstje is slechts bedoeld om een globaal beeld te geven van hoe dienstregeling 2023 eruit zou kunnen komen te zien.

De volgende (delen van) treinseries vervallen volledig:
900 vervalt tussen Rotterdam C en Breda
3200
5200

De volgende (delen van) treinseries worden spitstreinen die alléén maandag-donderdag rijden:
800 tussen Alkmaar en Amsterdam C
900 tussen Amsterdam C en Rotterdam C (Rotterdam C - Breda vervalt)
2000
2400 tussen Rotterdam C en Dordrecht en tussen Duivendrecht en Lelystad C
2100
2800
3300 tussen Hoofddorp en Den Haag Centraal
3900 tussen Eindhoven C en Sittard
5700
6300 tussen Den Haag C en Leiden C
6600 tussen Nijmegen en Arnhem C
6800
7400
7600 tussen Wijchen en Nijmegen
8900 tussen Woerden en Utrecht C

Op vrijdag en in het weekend rijdt de 2900 in plaats van de 800. De 3900 rijdt dan niet tussen Enkhuizen en Sittard.

Wat er gaat gebeuren met de huidige spitsseries en spitsverlengingen is gissen omdat de NS er niets over zegt, maar ik gok dat een groot deel komt te vervallen.

Aanvullingen en correcties zijn welkom :)
Laatst gewijzigd door PHS op di 23 aug 2022, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39205
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Daniel »

15800 zal wel naar Vathorst blijven rijden, die zit heel ongelukkig qua kering op Amersfoort Centraal. (Kruist zichzelf daar)
De 15600 is dan eerder een kandidaat om te vervallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Commendatore »

Betekent dit nu ook dat je alleen met de Benelux nog over de HSL van/naar Breda komt? (Ik heb die treinseries niet zo in m'n hoofd zitten.)
Jultar
Berichten: 576
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Jultar »

De 900 vervalt alleen tussen Rotterdam en Breda (dus houdt je daar de 1100 en de 9200 over).
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12834
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Hainje »

-0-

Ik heb al zo'n schijthekel aan de overstap van 6600 op de 1100.
🍉
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21389
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 23 aug 2022, 17:45 Op basis van het persbericht van de NS heb ik geprobeerd een lijst samen te stellen van wat er per dienstregeling 2023 gaat veranderen ten opzichte van dienstregeling 2022. Uiteraard zal de precieze uitwerking anders zijn; het lijstje is slechts bedoeld om een globaal beeld te geven van hoe dienstregeling 2023 eruit zou kunnen komen te zien.

De volgende treinseries vervallen volledig:
900
3200
5200

De volgende (delen van) treinseries worden spitstreinen die alléén maandag-donderdag rijden:
800 tussen Alkmaar en Amsterdam C
2000
2400 tussen Rotterdam C en Dordrecht en tussen Duivendrecht en Lelystad C
2100
2800
3900 tussen Eindhoven C en Sittard
4600 tussen Leiden C en Amsterdam C
5700
6300 tussen Den Haag C en Leiden C
6600 tussen Nijmegen en Arnhem C
6800
7400
7600 tussen Wijchen en Nijmegen
8900 tussen Woerden en Utrecht C
15800 tussen Amersfoort C en Amersfoort Vathorst

Op vrijdag en in het weekend rijdt de 2900 in plaats van de 800. De 3900 rijdt dan niet tussen Enkhuizen en Sittard.

Wat er gaat gebeuren met de huidige spitsseries en spitsverlengingen is gissen omdat de NS er niets over zegt, maar ik gok dat een groot deel komt te vervallen.

Aanvullingen en correcties zijn welkom :)
De bovenste drie lijken me logisch, maar ik snap oprecht niet hoe je die andere wijzigingen uit het persbericht van NS haalt.
Ik hoop dat NS dan ook wel langere treinen inzet, want ook vandaag waren alle treinen waar ik mee reisde weer goed gevuld.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

Dennenboom schreef: di 23 aug 2022, 17:02 Snap alleen niet waarom er voor vrijdag een ander scenario uit de kast wordt getrokken. Geen ETMET en lagere frequenties dan op maandag t/m donderdag. Zo rustig is die dag toch niet?
Op vrijdag en zaterdag is er dubbele bemensing nodig op alle treinen na 22:00u.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Commendatore »

Overvolle treinen zijn eigenlijk ook mijn grootste zorg. Met een lagere frequentie kan ik nog wel leven, met overmatige drukte niet, maar gezien de voorliefde van NS om op de meest ongeschikte plekken enkele ICM drietjes in te zetten, vrees ik daar dus wel voor.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Daniel schreef: di 23 aug 2022, 18:13 15800 zal wel naar Vathorst blijven rijden, die zit heel ongelukkig qua kering op Amersfoort Centraal. (Kruist zichzelf daar)
De 15600 is dan eerder een kandidaat om te vervallen.
Of de NS laat de 15800 doorrijden naar Zwolle en kort de 5600 in tot Amersfoort Centraal, die daar kan keren in negen minuten.
Meltrain schreef: di 23 aug 2022, 19:00 De bovenste drie lijken me logisch, maar ik snap oprecht niet hoe je die andere wijzigingen uit het persbericht van NS haalt.
In het persbericht staat het volgende:
In de daluren, ’s avonds en in het weekend rijdt NS elk half uur Intercity's en Sprinters waar dat nu elk kwartier is.
Daarbij krijgt de vrijdagspits een dalbediening, zo valt uit het persbericht op te maken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39205
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Daniel »

PHS schreef: di 23 aug 2022, 19:42Of de NS laat de 15800 doorrijden naar Zwolle en kort de 5600 in tot Amersfoort Centraal, die daar kan keren in negen minuten.
Er blijkt alleen nergens uit dat men de complete dienstregeling gaat omgooien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

En de 15800 wordt dan doorboord door de 500/600.
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door IIVQ »

Dat zou betekenen dat de 800 op vrijdag niet Hdr-Amr rijdt. Tussen Amr en Asd rijdt de 800 immers de hele dag (spits en dal, niet avond).
Een "probleem" daarvan is dat ik begrepen heb dat er in de ochtendspits wel een paar treinen uit Hdr moeten komen, omdat Amr te weinig opstelcapaciteit heeft om de 800 bij te starten. Maar een Mcn is natuurlijk minder personeel dan mcn +2x Hc.

Wel begrijp ik dat per 5 sept de 800 Asd-Amr niet meer rijdt in het weekend. Ik verwacht haast dat dat in 2023 gehandhaafd blijft.
CamilleKreemers
Berichten: 4392
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door CamilleKreemers »

MetroRET schreef: di 23 aug 2022, 19:48 En de 15800 wordt dan doorboord door de 500/600.
Misschien wordt de 500/600 wel ingekort en de 15800 gaat ook stopped in Harderwijk.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12834
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Hainje »

CamilleKreemers schreef: di 23 aug 2022, 20:01 Misschien wordt de 500/600 wel ingekort en de 15800 gaat ook stopped in Harderwijk.
Dat lijkt me heel sterk.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39205
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Daniel »

Eigenlijk wijzen de meeste aanpassingen erop dat vooral de series die nu al vaak vervallen er compleet uit gehaald worden, maar het geen complete revisie van de dienstregeling is. Op zich ook wel logisch, want dan kan je als de situatie verbetert ook makkelijker weer terug en hoef je niet op een nieuw dienstregelingsjaar te wachten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5963
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Een complete revisie van de dienstregeling kost ook iets meer tijd, het basisuurpatroon wordt bijvoorbeeld al in februari afgesloten.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21389
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: di 23 aug 2022, 19:42
Meltrain schreef: di 23 aug 2022, 19:00 De bovenste drie lijken me logisch, maar ik snap oprecht niet hoe je die andere wijzigingen uit het persbericht van NS haalt.
In het persbericht staat het volgende:
In de daluren, ’s avonds en in het weekend rijdt NS elk half uur Intercity's en Sprinters waar dat nu elk kwartier is.
Daarbij krijgt de vrijdagspits een dalbediening, zo valt uit het persbericht op te maken.
Ja, maar jouw uitwerking van (onder andere) de 2400 en 4600 is heel anders.
(Of ik snap je gewoon verkeerd.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
TLP
Berichten: 1574
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door TLP »

De 2400 verdicht de 700/2200 op het hele traject en de 4600 verdicht de 3300/5800 tussen Asd en Ledn tot 4x/uur. Een soortgelijk principe geldt voor de overige door PHS genoemde series. Dus als de aankondiging om van 4x/uur naar 2x/uur te gaan klopt, dan is deze uitwerking de meest logische, tenzij de treinseries zelf gewijzigd gaan worden.

Hoe dan ook lijkt deze aankondiging echter een grotere verschraling dan 10% op te leveren :?:
Laatst gewijzigd door TLP op di 23 aug 2022, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
MetroRET
Berichten: 3827
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door MetroRET »

De 4600 is de basisdienst, de andere series eromheen zijn de aanvullingen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39205
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Daniel »

TLP schreef: di 23 aug 2022, 21:11 Hoe dan ook lijkt deze aankondiging echter een grotere verschraling dan 10% op te leveren :?:
Het stiekeme zit in dat het 10% t.o.v. dienstregeling 2019 is, terwijl er heel veel vervalt wat pas per dienstregeling 2020 geïntroduceerd is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Ik las op Twitter dat het om een bezuiniging van 13-15% gaat t.o.v. dienstregeling 2022.
MetroRET schreef: di 23 aug 2022, 21:14 De 4600 is de basisdienst, de andere series eromheen zijn de aanvullingen.
Goeie, ik heb de 4600 veranderd in de 3300 tussen Hoofddorp - Den Haag C. De 5800 zal vermoedelijk blijven doorrijden naar Hoofddorp (en aan de andere kant naar Amersfoort Vathorst, zoals Daniel terecht opmerkte).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21389
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Meltrain »

Ik snap alleen nog steeds niet hoe ik jouw bericht over de 2400 moet lezen. :s
Bedoel je dat hij tijdens de spitsuren tussen Dordrecht en Lelystad Centrum rijdt en buiten de spitsuren tussen Rotterdam Centraal en Duivendrecht?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dennenboom
Berichten: 1676
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Dennenboom »

Het lijkt er op dat we in treinkilometers ongeveer 15 jaar terug in de tijd gaan. Als je zo met de concessie op het hoofdrailnet omgaat lijkt het me dat je wel wat uit te leggen hebt.
TffpaA
Berichten: 3272
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door TffpaA »

Zouden er met al die personeelstekorten, stakingen en inkrimpingen van de dienstregeling nou nog mensen zijn die denken "goh, die trein, eigenlijk best een goed alternatief voor de auto!"?
IIVQ
Berichten: 905
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door IIVQ »

Ja hoor. Al die mensen die met een enorme brandstofprijs geconfronteerd worden.

Maar ik denk dat er vooral heel veel mensen denken: "Dat thuiswerken is zo gek nog niet"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gamma en 136 gasten