De bedieningseis van 2x per uur geld alleen doordeweeks. De 7600 rijdt nu ook al op zondag eens per uur.
Dienstregeling 2023
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2023
Ik heb geen onderschrift
Re: Dienstregeling 2023
Dordrecht en Breda staan beide op de lijst van grote stations, bij grote stations geld de eis de hele week. Normaal verzorgen de intercity's die 2 treinen per uur, maar op dit traject rijden geen intercity's.
Re: Dienstregeling 2023
De 7600 rijdt 2x/uur tussen Ah en Nm op zondagen.sirvinniei schreef: ↑do 27 okt 2022, 19:29De bedieningseis van 2x per uur geld alleen doordeweeks. De 7600 rijdt nu ook al op zondag eens per uur.
Re: Dienstregeling 2023
Omdat er verwarring is ontstaan, hierbij artikel 44 van de Concessie HRN, dat hierover het volgende bepaalt:
Aan deze eis voldoet de NS straks niet aan tussen Dordrecht en Breda in het weekend. Maar goed, de A16 is een prima alternatief
Er moet dus 2x/u een trein rijden op trajecten tussen grote stations. Dat mogen sprinters en/of intercity's zijn, zolang er maar 2x/u een trein rijdt.Artikel 44: Minimale bediening
1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 43 voldoet de dienstregeling, alsmede tussentijdse structurele
wijzigingen van de dienstregeling minimaal aan de volgende eisen:
a. NS bedient de ‘grote’ stations, vermeld in de bijlage 5, van 06.00 tot 24.00 uur minimaal twee
keer per uur in iedere richting;
Aan deze eis voldoet de NS straks niet aan tussen Dordrecht en Breda in het weekend. Maar goed, de A16 is een prima alternatief
Re: Dienstregeling 2023
Interessant vraagstuk. Aan de kant van Dordrecht lijkt er echter wel voldaan te worden, want er rijdt 2x/uur een sprinter naar Lage Zwaluwe. Aan de kant van Breda zou er aan voldaan kunnen worden omdat de treinen naar Rotterdam pas na Breda-Prinsenbeek de HSL op gaan.
Tegelijkertijd kan ik ook niet een ander stuk spoor vinden in Nederland waar in het weekend daadwerkelijk maar 1 NS-trein per uur rijdt dan Lage Zwaluwe - Zevenbergschen Hoek aansluiting.
Tegelijkertijd kan ik ook niet een ander stuk spoor vinden in Nederland waar in het weekend daadwerkelijk maar 1 NS-trein per uur rijdt dan Lage Zwaluwe - Zevenbergschen Hoek aansluiting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
Maastricht-Eijsden.
Re: Dienstregeling 2023
Er staat niet dat grote stations 2x/uur onderling verbonden moeten zijn. Slechts 2x/uur een trein per richting is de eis. De 5900 1x/uur en 6600 1x/uur bieden de verbinding Dordrecht - Dordrecht Zuid samen 2x/uur, dus daar wordt aan de concessie voldaan (en wellicht kun je ook de 2200 meerekenen). Vanuit Breda kun je twijfelen over de richting Prinsenbeek, maar daar rijdt naast de 6600 ook de 1100 (en 9200), dus is het 4x/uur in die richting. Op dezelfde manier kun je twijfelen over Breda - Gilze-Rijen, want de 6600 rijdt daar 1x/uur, maar door de 1100 en 3600 wordt het samen 5x/uur. Kortom: waarschijnlijk geen schending van de concessie.
Re: Dienstregeling 2023
De HSL-diensten vallen buiten artikel 44, zo blijkt uit de toelichting op deze bepaling. De 900 en de 1100 tellen dus niet mee voor wat betreft de minimale bediening.
Maar goed, er is over geklaagd door het LOCOV, dus de NS zal erop moeten reageren. De reiziger schiet er echter niets mee op omdat eventuele wijzigingen niet meer verwerkt kunnen worden.
Maar goed, er is over geklaagd door het LOCOV, dus de NS zal erop moeten reageren. De reiziger schiet er echter niets mee op omdat eventuele wijzigingen niet meer verwerkt kunnen worden.
Re: Dienstregeling 2023
De s900 komt vanaf 11 december niet meer in Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
Er staat dat de bedieningseis niet van toepassing is op de HSL-zuid-diensten. Dat betekent niet dat de HSL-treinen niet mee mogen tellen in de stationsbedieningseisen. Er staat alleen dat voor de HSL andere eisen gelden naast die van het HRN.
Re: Dienstregeling 2023
Het is misschien niet expliciet gedefinieerd, maar het lijkt me toch niet de intentie dat men aan de bedieneis gaat voldoen met treinen die niet stoppen en één station verder de andere kant op afbuigen. Er wordt vaak geklaagd over dat men regeltjes te letterlijk nemen, maar dan moeten we dat niet zelf ook gaan doen.
Re: Dienstregeling 2023
Even wat snelle statistieken over de verdeling van de geschrapte treinen over het land en per dag van de week:
Zwolle, dinsdag: 0% minder treinen.
Utrecht, dinsdag: 15% minder treinen.
Utrecht, vrijdag: 25% minder treinen.
Gouda, dinsdag: 20% minder treinen.
Gouda, vrijdag: 35% minder treinen.
Schiphol, dinsdag: 15% minder treinen.
Schiphol, zaterdag: 40% minder treinen.
Zwolle, dinsdag: 0% minder treinen.
Utrecht, dinsdag: 15% minder treinen.
Utrecht, vrijdag: 25% minder treinen.
Gouda, dinsdag: 20% minder treinen.
Gouda, vrijdag: 35% minder treinen.
Schiphol, dinsdag: 15% minder treinen.
Schiphol, zaterdag: 40% minder treinen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Ze staan nu ook in de reisplanner. Arriva Intercity, Reserveren verplicht.
https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertre ... odalities=
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2023
16 december rijdt de eerste rit, kaartjes zijn alleen te koop in de Glimble-app van Arriva en kosten 10 euro (OVpro).
Re: Dienstregeling 2023
De dienstregeling van de nachttrein van Arriva laat overigens ook goed zien hoeveel speling er zit in de rijtijden die de NS hanteert in de nieuwe dienstregeling. Dit is de dienstregeling van de nachttrein, met tussen haakjes vetgedrukt de tijdwinst t.o.v. de NS:
Op zo'n lang traject als Maastricht - Amsterdam is tussen elke stop een minuut of twee minuten erbij uiteindelijk een fors hogere reistijd. Om nog maar te zwijgen over de lange stationnementen.Maastricht 01:01
Sittard 01:15 01:16 (-1)
Roermond 01:29 01:30 (-1)
Weert 01:44 01:45 (0)
Eindhoven Centraal 02:00 02:02 (-1)
's-Hertogenbosch 02:19 02:20 (-1 of -2)
Utrecht Centraal 02:46 02:47 (-1 of -3 (!))
Amsterdam Bijlmer ArenA 03:02 03:03 (-1)
Amsterdam Zuid 03:08 03:09 (0 of -1)
Schiphol (Airport) 03:15 (0)
Re: Dienstregeling 2023
Bedenk wel dat Arriva op deze nachttrein naar alle waarschijnlijkheid met FLIRT gaat rijden. Dat maakt ten opzichte van VIRM ook best wat verschil qua acceleratie.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 346
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Dienstregeling 2023
Ben benieuwd met welk materieel Arriva gaat rijden en welke machinisten wegbekendheid hebben van het traject tussen Groningen/Maastricht en Schiphol.
-
- Donateur
- Berichten: 190
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Ik vind het ergens wel logisch maar niet wenselijk dat er "semi-reguliere" treinen komen waar je niet met de ov-chipkaart kunt reizen
-
- Berichten: 3641
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2023
In principe zijn die er natuurlijk al genoeg (Thalys, Eurostar, Nightjet, ICE in de zomer als het aan sommige stewards ligt )
Kan me ook niet voorstellen dat er op al die stations Arriva-chipkaartapparatuur geplaatst moet worden voor twee treinen per week.
Kan me ook niet voorstellen dat er op al die stations Arriva-chipkaartapparatuur geplaatst moet worden voor twee treinen per week.
Re: Dienstregeling 2023
Dat zal niemand verbazen, 's nachts zonder andere treinen om je heen kun je een flink lagere rijtijdspeling hanteren. De 800 zit vanaf Houten achter een goederenpad waardoor deze zo traag is tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht, daar zal de Arriva nachttrein geen last van hebben.
Re: Dienstregeling 2023
Ik zie nu trouwens dat die 32796 om 1:48 vertrekt, terwijl bijvoorbeeld een 37696 nog binnenkomt om 1:57.
Als je een beetje speelt met de tijden van de 37685 en de 37696 zou je daar wellicht iets van 1:50 van kunnen maken; dan moet het toch te doen zijn om de 32796 om 1:55 of zo te laten vertrekken?
Als je een beetje speelt met de tijden van de 37685 en de 37696 zou je daar wellicht iets van 1:50 van kunnen maken; dan moet het toch te doen zijn om de 32796 om 1:55 of zo te laten vertrekken?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Ik hoop dat als Arriva in december gaat starten met hun nachttreinen dat de Hanzelijn dan begaanbaar is…
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Dienstregeling 2023
Hier nog een korte FAQ op de website van Arriva zelf. De nachttrein vanuit Groningen start voorlopig dus nog niet omdat de Hanzelijn nog niet beschikbaar is en de machinisten daar ook nog wegbekendheid moeten opdoen (lees ik net op Somda), maar begint mogelijk in januari.
Re: Dienstregeling 2023
In de dienstregeling van de nachttreinen zijn er vijf dagen waar de trein via Heerlen moet omrijden (alleen van Schiphol naar Maastricht). Enig idee waarom?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten