Dienstregeling 2023

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zou de aarde laten liggen, ik denk niet dat de onderzeetrein veel reizigers trekt.

Het kan een verschuiving van treinpaden betekenen, maar ben benieuwd naar de aansluitingen dan in Rossendaal en op de Zeelandbussen, de Belg moet daarnaast ook snel añblijven aansluiten op de Randstad-IC.

En dit alles ook nog geloof ik met acht neming voor de Intercity Direct naar Groningen/Leeuwarden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

Roeland schreef:ook wanneer de IC tussen Dordt en Rsd 10 minuten opschuift (en tussen Rsd en Vs 5 min. verschuift)?
Welke kant op schuiven? De trein naar Vlissingen later laten vertrekken in Dordrecht levert gedoe op met minstens één, maar misschien wel twee goederenpaden naar Lage Zwaluwe die er direct achter zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Suus »

Nieuwsbericht dienstregeling 2023: https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-202 ... eteringen/
Adviesaanvraag dienstregeling 2023: https://nieuws.ns.nl/download/1135402/a ... ng2023.pdf

- 1 minuut kortere rijtijd tussen Zwolle en Groningen door een snellere boog in Hoogeveen
- Spits-intercity Enkhuizen - Amsterdam Centraal krijgt een stop op Purmerend (afhankelijk van ProRail)
- Spits-sprinter Utrecht Centraal - Houten Castellum gaat in beide richtingen overal stoppen
- Terugkeer van de vakantiedienstregeling
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door DDietzen »

Aangezien Zeeland met geen woord wordt genoemd in de plannen voor 2023, vermoed ik toch sterk dat het idee van een doorgetrokken 6100 naar Bd slechts een opgeklopt hersenspinsel van een omhooggevallen provinciebestuurder is :lol:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door reisthijs »

Kom je daar nu pas achter?
Bij de evaluatie van de nieuwe dienstregeling, later dit jaar, hoopt hij van de NS en ProRail gedaan te krijgen dat de Sprinter Breda als eindpunt krijgt in plaats van Roosendaal.
Dan is het logisch dat daar nu niks over staat in de plannen voor dienstregeling 2023.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door waldo79 »

De discussie over de verlenging van een Zeeuwse trein naar Breda paste daarom ook niet in de discussie over dienstregeling 2023 :o
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Hendrik »

Suus schreef: do 03 feb 2022, 14:06 Nieuwsbericht dienstregeling 2023: https://nieuws.ns.nl/dienstregeling-202 ... eteringen/
Adviesaanvraag dienstregeling 2023: https://nieuws.ns.nl/download/1135402/a ... ng2023.pdf

- 1 minuut kortere rijtijd tussen Zwolle en Groningen door een snellere boog in Hoogeveen
- Spits-intercity Enkhuizen - Amsterdam Centraal krijgt een stop op Purmerend (afhankelijk van ProRail)
- Spits-sprinter Utrecht Centraal - Houten Castellum gaat in beide richtingen overal stoppen
- Terugkeer van de vakantiedienstregeling
De eerste, derde en vierde wijziging worden mogelijk al medio 2022 doorgevoerd.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Dennenboom »

Wordt de stop in Purmerend als breekijzer gebruikt om de NABO's tussen Hoorn en Purmerend er uit te halen?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Ardan »

Snellere boog in Hoogeveen? Zijn ze die nieuwe boog aan het aanleggen of wordt het spoor alleen aangepast?
Ik doe ook maar wat
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Jultar »

De bestaande boog wordt verruimt. Zie ook https://www.prorail.nl/projecten/aanpas ... -hoogeveen
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door DDietzen »

reisthijs schreef: do 03 feb 2022, 14:46 Kom je daar nu pas achter?
Ik had al een flauw vermoeden :mrgreen:
reisthijs schreef: do 03 feb 2022, 14:46
Bij de evaluatie van de nieuwe dienstregeling, later dit jaar, hoopt hij van de NS en ProRail gedaan te krijgen dat de Sprinter Breda als eindpunt krijgt in plaats van Roosendaal.
Dan is het logisch dat daar nu niks over staat in de plannen voor dienstregeling 2023.
Als dit plan serieus werd overwogen, verwacht ik dat het wel genoemd zou zijn in deze adviesaanvraag. Net zoals de Purmerendstop voor de 4500 die zich ook nog in de overlegfase met stakeholders bevindt.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Het feit dat de NS de minuut reistijdwinst tussen Zwolle en Groningen als eerste noemt, geeft wel aan dat er komend jaar bijna niets gaat veranderen.

Maar die minuut is dan ook wel de hele wereld voor de NS, als we de adviesaanvraag mogen geloven:
In lijn met de OV Ontwikkelagenda Noord-Nederland 2025 wordt ook in Dienstregeling 2023 weer een belangrijke stap gezet in de wens tot verkorten van de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad en een beter treinproduct voor reizigers op het traject tussen Zwolle en Groningen.
Een hele minuut, dat is wel echt een 'belangrijke stap' inderdaad :')

Als de NS echt het 'treinproduct' (wtf :X ) tussen Zwolle en Groningen zou willen verbeteren, dan moeten ze langere treinen inzetten zodat iedereen een zitplaats heeft op dit lange traject. Te vaak worden de sprinter en de intercity met enkele stellen gereden; dat is buiten het superdal gewoon niet voldoende. Lees ook dit hallucinante verhaal over de late zondagavondtrein naar Groningen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Vinny »

Zondagavond is altijd een kritiek moment in het noordelijke OV, omdat studenten massaal richting hun kamer in Groningen (of een andere studentenstad) reizen. In de Randstad is de piek minder heftig, waarschijnlijk omdat daar het percentage wat gedempt wordt omdat er dan ook andere reizigers in de trein zitten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Maar daar valt op zich gewoon op te plannen, vroeger reed er altijd op zondagavond een trein met 12 bakken ICM van Rotterdam naar Groningen, maar daar is meermaals de kaasschaaf overheen gegaan waarbij het aantal bakken minder werd of er een treinstel pas vanaf Zwolle bijgeplaatst werd.

Maar ja, grote wijzigingen moet je nog twee jaartjes op wachten, eigenlijk had ICNG naar Groningen moeten gaan rijden deze dienstregeling maar dat was al uitgesteld tot 2024 en inmiddels verwacht men ook dat niet meer te halen. Airportsprinter schuift dan waarschijnlijk ook op tot 2025 aangezien die gekoppeld zit aan de doorkoppeling van de HSL aan de Hanzelijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door reisthijs »

Te kort plannen kan met ICNG natuurlijk net zo goed, voordeeltje is wel dat een losse ICNG meer zitplaatsen biedt dan een losse ICM.
DDietzen schreef: do 03 feb 2022, 17:51Als dit plan serieus werd overwogen, verwacht ik dat het wel genoemd zou zijn in deze adviesaanvraag. Net zoals de Purmerendstop voor de 4500 die zich ook nog in de overlegfase met stakeholders bevindt.
Die Zeelandsprinter is heus nog niet in die fase. Stel dat het serieus werd overwogen zou ik het op z'n vroegst in de adviesaanvraag voor dienstregeling 2024 verwachten. ;)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Vinny schreef: do 03 feb 2022, 19:36 Zondagavond is altijd een kritiek moment in het noordelijke OV, omdat studenten massaal richting hun kamer in Groningen (of een andere studentenstad) reizen.
Niet alleen richting Groningen overigens, ook in het zuiden merk je het richting Eindhoven, Tilburg en Maastricht.
Bemined schreef: do 03 feb 2022, 20:07 Maar ja, grote wijzigingen moet je nog twee jaartjes op wachten, eigenlijk had ICNG naar Groningen moeten gaan rijden deze dienstregeling maar dat was al uitgesteld tot 2024 en inmiddels verwacht men ook dat niet meer te halen. Airportsprinter schuift dan waarschijnlijk ook op tot 2025 aangezien die gekoppeld zit aan de doorkoppeling van de HSL aan de Hanzelijn.
Is 2024 al niet meer haalbaar? Dat had ik even gemist. De ICNG wordt dan zo langzamerhand de nieuwe Fyra :')
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

ICNG inzet zal nog wel doorgaan, men verwacht de infasering gedurende dienstregeling 2023 voltooid te hebben, maar dan alleen op de HSL diensten. Doorkoppeling gaat langer duren omdat dit een onomkeerbaar proces is, zodra men de capaciteitsaanvraag doet voor treinpaden voor 200km/u kan men niet meer terug en dat wil men dus pas doen zodra men zeker weet dat er voldoende ICNG is en de betrouwbaarheid op orde is.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Roeland »

Eigenlijk vind ik het wel verstandig dat NS in deze onzekere tijden nu even geen grootsere dingen aanpakt dan een grootse verbetering van 1 minuut op Zwolle - Groningen.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Van veel ambitie getuigt het anders niet bij de NS. Het is namelijk niet zo dat ze plannen uitstellen vanwege de pandemie: er zijn, afgezien van de doorkoppeling van de Intercity direct en de introductie van de Airportsprinter, gewoon geen wezenlijke plannen.
Samen met de borstklopperij van de NS in de aanvraag bij het LOCOV krijg ik de indruk dat de NS naar het Nederlandse spoor kijkt als God die de aarde heeft geschapen, en zag dat het goed was.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Wat verwacht je dan, elk jaar tig wijzigingen puur om wat te wijzigen? De meeste wijzigingen zijn het resultaat van nieuw materieel of nieuwe infrastructuur, en dat komt niet elk jaar beschikbaar, dus heb je altijd jaren met minimale wijzigingen. In 2025 kun je dan waarschijnlijk weer grote wijzigingen verwachten.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bemined schreef: do 03 feb 2022, 20:07 Maar daar valt op zich gewoon op te plannen, vroeger reed er altijd op zondagavond een trein met 12 bakken ICM van Rotterdam naar Groningen, maar daar is meermaals de kaasschaaf overheen gegaan waarbij het aantal bakken minder werd of er een treinstel pas vanaf Zwolle bijgeplaatst werd.
Sterker nog, op zondagavond waren er aparte, lange (12 bakken) vleugelvoortreinen Rotterdam - Groningen waarbij de 'normale' IC Den Haag - Groningen/Leeuwarden ook nog eens minimaal 8 bakken voor Groningen had.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Bemined schreef: vr 04 feb 2022, 09:15 Wat verwacht je dan, elk jaar tig wijzigingen puur om wat te wijzigen? De meeste wijzigingen zijn het resultaat van nieuw materieel of nieuwe infrastructuur, en dat komt niet elk jaar beschikbaar, dus heb je altijd jaren met minimale wijzigingen. In 2025 kun je dan waarschijnlijk weer grote wijzigingen verwachten.
Nee, dat verwacht ik niet; het gaat mij er niet om dat de dienstregeling 2023 (en vermoedelijk dus ook die van 2024) nauwelijks wijzigingen bevat, het gaat erom dat de NS nauwelijks plannen lijkt te hebben om in de toekomst de dienstregeling te verbeteren of om met een betere opzet te komen. Zo dateert de huidige opzet van de dienstregeling van 2007; sindsdien zijn er weliswaar veel treinen toegevoegd, maar is de structuur hetzelfde gebleven.
Dit is niet alleen de schuld van de NS natuurlijk, er is bij de Nederlandse overheid een totale inertie als het gaat om het spoor.
Regionale overheden doen het wat dit betreft beter, maar op enkelsporige diesellijntjes valt dan ook in verhouding veel te winnen tegen beperkte kosten.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

Die plannen zijn er wel degelijk en dat wijt jij heus wel, alleen het zijn misschien niet de plannen die jou goed uitkomen.
PHS

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door PHS »

Ik weet er niet van; afgezien van hier en daar een extra treintje in het kader van het project PHS en het doorkoppelen van de HSL staan er geen grote wijzigingen gepland voor het HRN in de rest van dit decennium. Nogmaals, de NS kan daar niet bijster veel aan doen, want het HRN is vol en er moet dus meer infrastructuur komen, en daar doen Den Haag en ProRail te weinig aan. Je zou voor de grap eens moet kijken op de pagina met projecten van ProRail: https://www.prorail.nl/projecten
Het lijkt dat er heel veel projecten zijn, met al die stipjes op de kaart. Echter, een groot deel van die stipjes betreft projecten die al lang zijn uitgevoerd de afgelopen jaren :')
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2023

Bericht door Bemined »

OV-SAAL, spoorverdubbelling Delft en extra SPR en IC Brabantroute staan ook allemaal nog op de agenda dit decennium.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten