Pagina 8 van 26

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 16:10
door MetroRET
5800 blijft Hfd-Asd rijden, in de spits.
1000 blijft altijd rijden, de 900 is juist de trein die uitvalt in de avond en weekend.
2600 rijdt wél op donderdag.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 16:13
door VIRM
Jammer dat Zaandam weer terug in de tijd wordt geworpen qua bediening in het weekend. Hopelijk worden de overige treinseries verlengd.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 16:45
door Meltrain
VIRM schreef: wo 24 aug 2022, 16:13 Jammer dat Zaandam Nederland weer terug in de tijd wordt geworpen qua bediening in het weekend. Hopelijk worden de overige treinseries verlengd.
Fixed that for you. :(

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 16:59
door Dennenboom
Maar t.o.v. de dienstregeling van 1937 toch vaak nog wel een verbetering. Die van 1938 komt voor wat betreft de sneltreinen op het middennet al een heel eind in de buurt van die van 2023. :|

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 17:14
door CamilleKreemers
We gaan dus pre-oorlogse dienstregelingen krijgen?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 17:16
door CamilleKreemers
VIRM schreef: wo 24 aug 2022, 16:13 Jammer dat Zaandam weer terug in de tijd wordt geworpen qua bediening in het weekend. Hopelijk worden de overige treinseries verlengd.
Nee, want langere treinen betekend meer personeel.

@Mikos, wat zijn de inzetlimieten voor een HC bij de types trein?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 17:19
door Milco
Op een antwoord van Mikos kun je lang wachten vrees ik (A)

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 17:20
door VIRM
Was het niet iets van vanaf VIRM8, ICM8 en SLT12 met twee Mikossen?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 17:25
door Milco
Ik dacht alles van boven de 7 bakken met twee HC’s.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 17:26
door Bemined
Maar als de Airportsprinterproef goed verloopt kan bij SNG straks de norm omlaag naar 0 HCs. Of heeft men afgedwongen dat dit straks uitsluitend tussen Amsterdam en Hoofddorp mag?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 17:27
door PHS
MetroRET schreef: wo 24 aug 2022, 16:10 5800 blijft Hfd-Asd rijden, in de spits.
1000 blijft altijd rijden, de 900 is juist de trein die uitvalt in de avond en weekend.
2600 rijdt wél op donderdag.
Dank :pos:

Toevoeging: in de Volkskrant staat een achtergrondartikel over het tekort aan personeel dat de bezuinigingen op het aanbod tot gevolg heeft.
Aantal NS-medewerkers krimpt al vijf jaar, maar het aantal kilometers niet

De NS heeft afgelopen jaren met minder personeel nagenoeg evenveel kilometers afgelegd. Door personeelstekorten moet de treinmaatschappij verder snijden in de dienstregeling

De hoeveelheid NS-medewerkers is afgelopen vijf jaar met 13 procent afgenomen, terwijl het aantal treindiensten ruwweg gelijk bleef. Het aantal afgelegde kilometers over het Nederlandse spoornetwerk, waarvan zo’n 95 procent wordt gereden door NS-treinen, nam aanvankelijk zelfs toe. In 2019 werd een record van 165 miljoen kilometer afgelegd, een aantal dat vervolgens weer wegzakte door de coronapandemie. In 2021 werden, net als in 2017, 160 miljoen kilometers gereden, maar wel met drieduizend minder medewerkers.

De werkdruk die hierdoor is ontstaan, is een belangrijke reden dat NS-personeel deze en volgende week het werk neerlegt. De afname van medewerkers is niet alleen het gevolg van krapte op de arbeidsmarkt. Er staan weliswaar 1.100 vacatures open, maar dat zijn er minder dan de krimp van het personeelsbestand. Een andere belangrijke factor zijn bezuinigingen. Zo werd in 2020 besloten dat er in vijf jaar 2.300 arbeidsplaatsen moeten verdwijnen

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 18:58
door WSM
Bemined schreef: wo 24 aug 2022, 17:26 Maar als de Airportsprinterproef goed verloopt kan bij SNG straks de norm omlaag naar 0 HCs. Of heeft men afgedwongen dat dit straks uitsluitend tussen Amsterdam en Hoofddorp mag?
Er zal eerst wel uitgebreid getest moeten worden of ook op een traject buiten Asd - Hfd de veiligheid gegarandeerd is met 0 hc's :N.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 19:06
door BusOV40
NS zegt dat dit alles vanuit personele overwegingen word gedaan, het is natuurlijk ook een ordinaire bezuiniging. Ik ben benieuwd hoe LOCOV en andere reizigers organisatie’s hierop gaan reageren.
Het blijft opmerkelijk dat de overheid jarenlang tijdens COVID bakken vol geld betaald voor lege treinen en nu komen de reizigers terug en is er bijna geen geld meer voor ondersteuning.
Ik vermoed dat bus bedrijven eveneens een bloedbad gaan aanrichten in hun dienstregelingen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 19:22
door VIRM
Bemined schreef: wo 24 aug 2022, 17:26 Maar als de Airportsprinterproef goed verloopt kan bij SNG straks de norm omlaag naar 0 HCs. Of heeft men afgedwongen dat dit straks uitsluitend tussen Amsterdam en Hoofddorp mag?
Was het verschil met de Airport Sprinter niet dat de HC de deuren niet meer sluit, maar gewoon wel aanwezig is in de trein voor de andere taken?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 19:32
door Jultar
Correct. De HC is gewoon aanwezig bij de Airportsprinter, maar deze sluit niet meer de deuren en kan nog langer service verlenen *O*

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 19:44
door WSM
Als dat service verlenen beperkt blijft tot de 1e klasse of lege cabine is de volgende logische stap "de beste hc is geen hc".

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 19:54
door SuperGhost
Nou, gezien het personeelstekort is het denk ik sowieso om nu eens serieus na te denken over de HC verplichting op (een deel van) de sprinters. Ik denk dat genoeg sprinters, zeker buiten de Randstad, prima met eenmansbediening gedaan zouden kunnen, net zoals op de regionale lijnen gebeurd. Dan denk ik als eerste aan sprinters als Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Almelo(-Enschede), Zutphen-Wijchen, Arnhem-Ede, Dordrecht-Roosendaal en Roosendaal-Vlissingen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 20:27
door Suus
In de sprinter Dordrecht - Roosendaal heb ik regelmatig kaartcontrole (ik schat ongeveer 75% van de tijd dat ik hem neem - maximaal 6 keer per week) en ik denk dat er dit jaar toch al zeven mensen zonder vervoersbewijs uit de trein zijn gegooid, en twee zonder mondkapje. Zonder conducteur wordt het een groot schorumparadijs.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 21:23
door Dennenboom
Historisch gezien is dit de grootste teruggang in de NS dienstregeling na de oorlog. Na de uitbreidingen door Spoorslag '70, IC'90 en Spoorboekje 2007 nu een forse vermindering van het aantal treinen. Ik zou deze dienstregeling dan ook de naam Kaalslag'23 willen meegeven.

In 1977 was er ook sprake van het snijden in de dienstregeling. Maar waar maakte men zich toen druk over?
Eind vorig jaar is er nogal wat rumoer geweest over de bijstelling van de dienstregeling 1977/1978. Het is een heel beperkte bijstelling. Met Spoorslag '70 ging het aantal treinen van 2800 naar 4000. Twaalfhonderd er bij! Daar gaan er nu nog geen 50 vanaf. Vijftig met een zo lage bezetting, dat er voor aanhouden geen redelijk argument is. Hey blijft dus: Er gaan wat treinen vandaag de dag! Tot uw dienst.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 21:26
door jelmerrr
SuperGhost schreef: wo 24 aug 2022, 19:54 Nou, gezien het personeelstekort is het denk ik sowieso om nu eens serieus na te denken over de HC verplichting op (een deel van) de sprinters. Ik denk dat genoeg sprinters, zeker buiten de Randstad, prima met eenmansbediening gedaan zouden kunnen, net zoals op de regionale lijnen gebeurd. Dan denk ik als eerste aan sprinters als Zwolle-Leeuwarden, Zwolle-Groningen, Apeldoorn-Almelo(-Enschede), Zutphen-Wijchen, Arnhem-Ede, Dordrecht-Roosendaal en Roosendaal-Vlissingen.
Apeldoorn-Almelo wordt toch al zonder conducteurs gereden?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 21:29
door Gamma
Nee.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 21:34
door Dennenboom
Het kon ooit wel op de Zoetermeerlijn.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 21:54
door jelmerrr
Het kan nog steeds Dennenboom. Immers er wordt meestal vanuit de voorste cabine gesloten. Soms is er een comducteur die het vanuit de achterste doet

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 22:09
door en-es
Maar de vakbonden liggen dwars?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 24 aug 2022, 22:27
door Commendatore
Dit lijkt me ook echt geen goed idee voor de sociale veiligheid. Er zijn afgelopen tijd meerdere incidenten geweest, maar ook als je alleen al kijkt naar hoeveel mensen er nu al in de eerste klas zitten zonder hiervoor betaald te hebben dan kan het alleen maar een zooitje worden.