Pagina 11 van 26

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 13:43
door Bemined
Volgens de concessie moeten alle grote stations dagelijks tussen 6:00 en 24:00 twee maal per uur bediend worden in alle richtingen. Breda en Dordrecht staan beide op de lijst met grote stations, dus je zou zeggen dat hier ook gewoon twee treinen per uur moeten rijden. Uit de concessie wordt mij niet duidelijk wat de exacte definitie van "dezelfde richting" is, maar het lijkt me toch niet de bedoeling dat men de IntercityDirect meetelt als tweede trein per uur vanuit Breda omdat deze een kort stukje dezelfde richting op gaat.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 14:32
door Suus
Tip: mail dat even naar Rover, die verzamelen openlijk op- en aanmerkingen voor de dienstregeling 2023 :)

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 16:39
door Meltrain
Daniel schreef: wo 31 aug 2022, 12:15 Ik kan me zomaar voorstellen dat de knip op Dordrecht deze verbinding ook geen goed gedaan heeft. Breda Prinsenbeek trok wel redelijk wat forensen die richting Rotterdam gingen met de toenmalige sneltrein.
Tussen beide gebeurtenissen (schrappen van de sneltrein en "de knip") zat overigens 5 jaar verschil.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 16:43
door Roeland
Die knip in Dordrecht heeft niet alleen reizigers van Prinsenbeek naar Rotterdam weggejaagd, maar ook reizigers van Zwijndrecht en Barendrecht naar Breda.
Zou mooi zijn wanneer die knip op één of andere manier kan worden hersteld, bijv. door de 6600 te koppelen aan één van de sprinters Dordrecht - Den Haag.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 17:00
door MetroRET
Of gewoon de 5000 te herstellen en de 6600 te laten keren in Breda.

Dat de 5100 en 5900 nog altijd niet op elkaar doorrijden, snap ik nog altijd niet, qua tijden zijn die zo aan elkaar te plakken.
In het begin was nog de smoes vanwege de materieelinzet, maar deze rijden sinds dienstregeling 2022 beide nu met SNG.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 17:13
door Bemined
Ging dat verhaal over materieelinzet niet meer over de lengte? Als in dat de 5900 met losse stellen volstond en de 5100 met 2 of 3 stellen moest rijden in de spits? Met de knip spaar je dan enkele treinstellen uit zonder te hoeven splitsen/combineren.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 17:29
door Suus
Wat op zich een logisch verhaal is. Echter, NS heeft nu echt SNG in overvloed en elke effectieve manier waarmee reizigers gelokt kunnen worden moet gewoon uit het gereedschapskist gehaald worden de komende periode.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 17:35
door MetroRET
Tevens, door treindiensten aan elkaar te koppelen, wordt ook materieel bespaart, doordat men op Dordrecht niet staat te keren (en daarmee ook personeel, iets wat men brood nodig heeft).

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 17:53
door Meltrain
MetroRET schreef: wo 31 aug 2022, 17:00 Dat de 5100 en 5900 nog altijd niet op elkaar doorrijden, snap ik nog altijd niet, qua tijden zijn die zo aan elkaar te plakken.
In het begin was nog de smoes vanwege de materieelinzet, maar deze rijden sinds dienstregeling 2022 beide nu met SNG.
Sterker nog: afgelopen weekend waren die series daadwerkelijk aan elkaar gekoppeld.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 17:58
door MetroRET
Met die gedachte, kwam dit bericht ook tot stand :mrgreen:

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 17:59
door Bemined
Bij werkzaamheden komt het wel eens voor ja als er bijvoorbeeld minder perronsporen zijn in Dordrecht.
MetroRET schreef: wo 31 aug 2022, 17:35 Tevens, door treindiensten aan elkaar te koppelen, wordt ook materieel bespaart, doordat men op Dordrecht niet staat te keren (en daarmee ook personeel, iets wat men brood nodig heeft).
Netto heb je alsnog meer materieel nodig als je de 5900 hierdoor met dubbele stellen moet gaan uitrusten. Het zou wel kunnen om alleen in de weekenden door te koppelen, maar ik denk dat de NS wat terughoudend is hierin omdat men graag de hele week dezelfde patronen rijdt.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 18:02
door ArrivaBas
Dordrecht Zuid is mijn vaste opstapstation bij het pendelen naar Tilburg voor mijn studie. Het perron richting zuiden is altijd drukker (waarbij ruim 90% ook komt voor de 6600), zelfs voordat de tegentrein uit Breda komt. Als ik richting Rotterdam moet met de trein pak ik ook altijd de stadsbus in plaats van naar Dordrecht Zuid te fietsen en voor één halte de trein te pakken.

Het gros van de reizigers dat in Dordrecht in de 6600 stapt gaat naar Breda, maar er blijft ook een substantieel deel zitten dat doorreist tot Tilburg en 's-Hertogenbosch. Daarom zou een directe trein tussen Den Haag en 's-Hertogenbosch via Dordrecht het meest ideale scenario zijn. Hier zit alleen één mits aan. Doordat beide bestaande lijndelen rond het hele uur in 's-Hertogenbosch aankomen wordt dat bij vertragingen onbetrouwbaar als de knip die er voor 2018 in zat terugkeert (hoewel het nu ook regelmatig gebeurt dat een 6600 Tilburg Universiteit of de stations tussen Nijmegen en Arnhem overslaat door te hoog opgelopen vertraging).

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 18:03
door Mr-W
Suus schreef: wo 31 aug 2022, 17:29 Wat op zich een logisch verhaal is. Echter, NS heeft nu echt SNG in overvloed en elke effectieve manier waarmee reizigers gelokt kunnen worden moet gewoon uit het gereedschapskist gehaald worden de komende periode.
Nee, want de sprintertrein ten zuiden van Dordrecht moeten volgens het regeerakkoord worden aanbesteed ;)

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 31 aug 2022, 18:14
door Suus
Nee. Dordrecht - Breda stond in het regeerakkoord van Rutte-III, niet in dat van Rutte-IV. En dat voorstel uit het vorige regeerakkoord is teruggedraaid, alleen voor Leeuwarden - Zwolle is volgens mij nog een voorbehoud maar ook dat staat niet in het huidige regeerakkoord.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 19:49
door playertwo
MetroRET schreef: wo 31 aug 2022, 17:00 Of gewoon de 5000 te herstellen en de 6600 te laten keren in Breda.

Dat de 5100 en 5900 nog altijd niet op elkaar doorrijden, snap ik nog altijd niet, qua tijden zijn die zo aan elkaar te plakken.
In het begin was nog de smoes vanwege de materieelinzet, maar deze rijden sinds dienstregeling 2022 beide nu met SNG.
Of de 5900 en 6600 splitsen en combineren in Dordrecht en dus gecombineerd Ddr - Gvc rijden. Naar Rsd en Bd kan je dan nog uitsnijden naar 1x per uur in het weekend. Heb je en een besparing en op het drukste stuk meer capaciteit.
Roeland schreef: wo 31 aug 2022, 07:36 Dat zou betekenen dat ook (middel)grote plaatsen zoals Dordrecht en Wijchen nog maar 1x/uur een verbinding met Brabant houden in avond/weekend.
En dat middelgrote stations als Reeshof en Rosmalen nog maar 1x/uur bediend worden in avond/weekend.
Het halveren van de 6600 in avond/weekend vind ik dan ook echt van een andere orde dan het 1x/uur rijden van sprinters Rsd - Ddr of Ehv - Wt.
De 6600 zou ik op Bd - Ht toch echt wel 2x per uur laten rijden of de 3600 als stoptrein Bd - Ht en de 6600 eruit op Bd - Ht. Op Ht - Nm kan je met 1x per uur van de 6600 volstaan met een extra stop in Wc voor de 3600. Rs is toch niet zo druk in het weekend?

Op Ah - Nm zou ik kiezen voor òf de 6600 òf de 7600 en dan natuurlijk wel 2x per uur om scheve patroontijden te voorkomen

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 19:56
door MetroRET
Ik zou persoonlijk de 6600 standaard doortrekken naar Ah en de 7600 doorkoppelen aan de 7500.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 20:32
door Gamma
Niet slim: de 7600 biedt te Elst de verbinding Nijmegen - Tiel. Je wilt dus de 7600 altijd blijven rijden tussen Arnhem en Nijmegen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 20:34
door Bemined
playertwo schreef: do 01 sep 2022, 19:49 Of de 5900 en 6600 splitsen en combineren in Dordrecht en dus gecombineerd Ddr - Gvc rijden. Naar Rsd en Bd kan je dan nog uitsnijden naar 1x per uur in het weekend. Heb je en een besparing en op het drukste stuk meer capaciteit.
Het is alleen de 5900 die met losse stellen rijdt, de 6600 rijdt in de spits wel met twee stellen en pre-Corona zelfs enkele ritten met 3 stellen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 20:35
door RobertT
Bovendien is de 6600 ook een aanvoerlijn voor de 3500 in Ht richting Shl

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 20:47
door MetroRET
Gamma schreef: do 01 sep 2022, 20:32 Niet slim: de 7600 biedt te Elst de verbinding Nijmegen - Tiel. Je wilt dus de 7600 altijd blijven rijden tussen Arnhem en Nijmegen.
De vraag is vooral, hoeveel mensen maken die overstap.
Zeker in het weekend en avonduren.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 20:50
door Gamma
Genoeg reden voor je netwerkattractiviteit om die aansluiting te bieden als je de keuze hebt tussen 6600 en 7600.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 21:21
door ArrivaBas
Theoretisch hebben reizigers die van Nijmegen naar Tiel reizen de hele dag een alternatief per bus via Druten. Alleen de paar reizigers naar de tussenliggende stations zijn de dupe. Lijnen 42 en 85 zijn vrijwel altijd overstapvrij aan elkaar gekoppeld, en voor de mensen die echt snel door willen van Tiel naar Nijmegen is er aldaar nog een overstap op lijn 12 naar de campus of 89 naar het station, welke beide de snelweg pakken tot aan Neerbosch.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 21:35
door ZO6176
RobertT schreef: do 01 sep 2022, 20:35 Bovendien is de 6600 ook een aanvoerlijn voor de 3500 in Ht richting Shl
Maar als vanaf s-Hertogenbosch iedere 10 minuten een trein naar Utrecht heeft kun je altijd nog met de 3600.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 01 sep 2022, 21:39
door Bemined
Die tienminutentrein heb je straks alleen maandag t/m donderdag (en dan geheel onnodig ook buiten de spits maar dat is een andere discussie).

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 02 sep 2022, 10:55
door Meltrain
playertwo schreef: do 01 sep 2022, 19:49 Of de 5900 en 6600 splitsen en combineren in Dordrecht en dus gecombineerd Ddr - Gvc rijden.
Als je de 6600 verlengt naar Den Haag Centraal krijg je wel een heel lange treinserie. :o