Pagina 13 van 26

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 09:01
door Bemined
Tussen de 3600 en 1100 zit nog een goederenpad, dus een lange stop in TIlburg gaat krap worden denk ik, net als een extra stop in TIlburg Universiteit.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 09:39
door waldo79
Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft die discussie met dienstregeling 2023 te maken?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 09:59
door Bemined
Het is een discussie naar aanleiding van het uitsnijden van diverse treinseries vanwege personeelstekort, waardoor sommige aansluitingen vervallen en de reistijd op bepaalde verbindingen flink toe zal nemen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 11:52
door Lijn 45
Hainje schreef: za 01 okt 2022, 23:22 Zijn die goederenpaden door Brabant niet ergens te zien, zoals vroeger op Somda?
Op het forum is onlangs iets gedeeld.
Bemined schreef: vr 16 sep 2022, 21:44 Goederenpaden in 2023 zijn als volgt:

Code: Selecteer alles

Vl  :08 :21 :38 :51
Hrt :19 :32 :49 :02
Dn  :30 :46 :00 :16
Hm  :36 :52 :06 :22
Ehv :47 :03 :17 :33

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 13:16
door Bemined
En het vervolg daarvan is als volgt:

Code: Selecteer alles

Ehv :47 :03 :17 :33
Btl :01 :18 :31 :48
Tb  :13 :31 :43 :01
Bd  :29 :48 :59 :18
Zlw :39 :59 :09 :29
Ddr :49 :11 :19 :41

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 13:48
door Hainje
Dank :)

Mocht je ook nog dergelijke informatie hebben voor de andere richting, dan hou ik mij aanbevolen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 14:29
door Bemined

Code: Selecteer alles

Ddr :10 :19 :40 :49
Zlw :20 :30 :50 :00
Bd  :30 :41 :00 :11
Tb  :46 :58 :16 :28
Btl :57 :12 :27 :42
Ehv :12 :30 :42 :00
Hm  :23 :42 :53 :11
Dn  :29 :49 :59 :18
Hrt :41 :04 :11 :34
Vl  :51 :16 :21 :46
En ja, er zit dus een duidelijk verschil in rijtijd tussen de verschillende paden, er zit dus nog wel wat speelruimte hier doordat sommige paden trager ingelegd zijn om ze passend te krijgen. En volgend jaar zomer wordt het vierde perronspoor in Tilburg aangelegd, dat kan nieuwe mogelijkheden bieden vanaf wijzigingsblad september.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 02 okt 2022, 16:50
door Wubbo
Het verschil in snelheid komt met name doordat de treinen land-uit over het algemeen zwaarder zijn dan de treinen land-in. Een deel van de paden is ook geschikt voor de zware erts- en kolentreinen vanaf de Maasvlakte. Omdat een zware trein er langer over doet om op snelheid te komen, heeft die ook een langzamer pad nodig.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 11:56
door PHS
Op de website van het LOCOV is het advies verschenen over de door NS voorgestelde aanpassingen van dienstregeling 2023. Het advies telt 20 pagina's, de toon is ongekend kritisch.

https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 12:28
door sirvinniei
Met heel veel voorstellen die bij de vakbonden waarschijnlijk onbespreekbaar zijn.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 15:57
door CamilleKreemers
De vakbonden gijzelen het helel land als ze niet krijgen wat ze willen. Die kijken echt niet naar de klanten.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 16:16
door Meltrain
PHS schreef: wo 05 okt 2022, 11:56 Op de website van het LOCOV is het advies verschenen over de door NS voorgestelde aanpassingen van dienstregeling 2023. Het advies telt 20 pagina's, de toon is ongekend kritisch.

https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx
Een sterk kritisch advies!

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 16:45
door Roeland
NS reageert alvast niet al te enthousiast op de adviezen:
https://www.nu.nl/economie/6227987/lang ... or-ns.html

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 17:17
door nvdw
In het Locov-advies wordt het inzetten van kantoorpersoneel als een van de vele maatregelen genoemd om op korte termijn mogelijk soelaas te bieden. Daar staat niet dat ze dan conducteur moeten spelen. Ik snap dat het een mooie beeldspraak is voor Rover om mee naar buiten te treden, maar zelfs al zou het uitvoerbaar zijn om die mensen iets in de operatie te laten doen, dan is de winst waarschijnlijk beperkt of nihil. Ze maken het de woordvoerder van NS wel heel makkelijk zo.

De teneur in het advies van het Locov is dat het schrappen in de dienstregeling niet tot een evenredige besparing op de personeelsdiensten lijkt te leiden. Dat is de feitelijke kern van de kritiek, en hoewel het een technischer verhaal is, is het juist dit punt waar Rover op had moeten hameren. Om het echt efficiënt - en reizigersvriendelijker - te regelen zal er een compleet nieuwe dienstregeling met sterk afwijkende patroontijden nodig zijn, en daar heeft NS waarschijnlijk geen zin in. Het is vanzelfsprekend sneller, makkelijker en dus goedkoper om in een bestaande dienstregeling ritten en/of complete treinseries te schrappen dan om van nul af aan te beginnen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 17:20
door Bemined
Leuk zo'n advies, maar het wijzigingsblad van december wordt al over 12 dagen afgesloten dus daar gaat men niet veel meer mee doen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 17:32
door Daniel
Tja, dat is wel slim bedacht door NS dan. Last minute nog even advies vragen over extra uitdunningen (het normale traject loopt veel eerder in het jaar) en door de termijnen kan je zeggen dat ze er niks mee doen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 17:37
door Meltrain
Vanwege het personeelstekort zet de NS soms kortere treinen in. Het bedrijf wil op lange treinen van gemiddeld acht rijtuigen namelijk twee conducteurs hebben. "Vanwege de (sociale) veiligheid en de service die we reizigers willen bieden."
Want op elkaar gepropt staan in zeven bakken ICM is wel service? :roll:

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 17:41
door Roeland
Daniel schreef: wo 05 okt 2022, 17:32 Tja, dat is wel slim bedacht door NS dan. Last minute nog even advies vragen over extra uitdunningen (het normale traject loopt veel eerder in het jaar) en door de termijnen kan je zeggen dat ze er niks mee doen.
Juist niet slim, lijkt mij. Dit levert NS forse (politieke) imagoschade op, die zich straks bij de nieuwe HRN-concessie misschien wel tegen NS kan keren.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 17:57
door Bemined
Ik denk niet dat de NS het met opzet zo laat heeft aangevraagd, maar ze hadden het denk ik wel beter kunnen aanpakken door niet alle wijzigingen in één keer door te voeren. De inspraakperiode is gebaseerd op kleine wijzigingen, niet het omgooien van de halve dienstregeling. En wat locov ook opmerkt, een aantal van de wijzigingen die men deze zomer doorgevoerd heeft worden in december juist weer (deels) ongedaan gemaakt, wat extra werk oplevert voor de consumentenorganisaties (twee keer advies geven over hetzelfde). Als wijzigingsblad december een continuering was van de wijzigingen die men deze zomer al doorgevoerd had was het verschil kleiner geweest. Ook had men er voor kunnen kiezen sommige ingrepen pas in februari door te voeren.

Meltrain schreef: wo 05 okt 2022, 17:37Want op elkaar gepropt staan in zeven bakken ICM is wel service? :roll:
Inderdaad, bij een trein die dusdanig vol zit dat de conducteur zich niet door de trein heen kan bewegen maakt het niet uit hoeveel HC's je hebt, controleren is dan toch onmogelijk.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 20:54
door Daniel
Sowieso is het wat dubbel omdat eerder dit jaar ook normaal advies over de dienstregeling 2023 is gevraagd. Toen was toch ook wel duidelijk dat er personeel tekort zou zijn en dat had een hoop dubbel advieswerk bespaard.

De consumentenorganisaties hebben immers op die eerdere aanvraag voor dienstregeling 2023 indirect ook weer hun adviezen aan de regionale busvervoerders gebaseerd. Daar kunnen ook nog wel zaken vervelend uitpakken als dingen niet meer aangepast kunnen worden op wat NS nu werkelijk volgend jaar gaat rijden.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 21:59
door CamilleKreemers
Ik heb al tijden het gevoel dat NS regiovervoer maar nadelig vind. Kortere afstanden kennen veel groeipotentie en er wordt alleen op IC gefocust.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 05 okt 2022, 23:10
door Suus
Er zit inderdaad nog wel meer potentie in de sprinters, maar dat er 6x/uur een sprinter Rotterdam Centraal - Dordrecht rijdt/reed was een goede eerste stap. Een kwartierdienst in het weekend was fijn geweest, maar volgens mij zit dat er pas in als er meer zelfrijdende treinen zijn.

Maar ook na dit advies, dat volgens mij iets te veel inspeelt op meedenken met creatieve oplossingen en te weinig op technische uitwerking, blijf ik nog met vragen zitten. Worden met de uitsnijdingen de aansluitingen op Den Haag HS tussen sprinters en intercity's gerepareerd, vind ik interessanter dan busaansluitingen in Beverwijk. Waarom is er geen prioriteitenlijst meegestuurd terug naar NS dat wanneer er meer personeel blijkt te zijn, welke volgorde van opschaling het meest gewenst is. Meer nadruk op behoud van aansluitingen als treindiensten maar 1x/uur rijden, zodat je bij een tien minuten vertraagde intercity niet 55 minuten staat te wachten op de volgende sprinter. Waarom wordt er geen roadmap gevraagd voor zelfrijdende treinen, aangezien het personeelsgebrek structureel zal blijken te zijn (er wordt al 2027 genoemd).

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 06 okt 2022, 08:54
door en-es
Rover wil mensen van de kiosk inzetten als conducteur?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 06 okt 2022, 09:07
door JordiBrabant
Nee, als vertrekassistent of iets dergelijks.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 06 okt 2022, 09:09
door VIRM
Meltrain schreef: wo 05 okt 2022, 17:37
Vanwege het personeelstekort zet de NS soms kortere treinen in. Het bedrijf wil op lange treinen van gemiddeld acht rijtuigen namelijk twee conducteurs hebben. "Vanwege de (sociale) veiligheid en de service die we reizigers willen bieden."
Want op elkaar gepropt staan in zeven bakken ICM is wel service? :roll:
Dat dus. Nu is het aantal keer dat een conducteur echt langs komt voor controle of service ook niet heel groot als er wel ruimte is (en nee, daarmee wil ik niet alle conducteurs over één kam scheren).

In plaats van kantoorpersoneel en Kioskmedewerkers inzetten zou je ook S&V op onoverzichtelijke perrons kunnen laten meekijken met de vertrekprocedure in plaats van een tweede HC laten meerijden op de trein als die er niet is. Maar ik heb het idee dat enige creativiteit om reizigers normaal te vervoeren ontbreekt, en dat verziekte verhoudingen tussen NS en vakbonden niet gaat helpen.