Pagina 22 van 26

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 14:35
door Meltrain
De 2400 rijdt blijkbaar de hele week de vrijdags-dienstregeling. Dat is beter dan "zoals het weekend", maar minder goed dan tijdens de spitsuren ma-do.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 14:59
door MetroRET
Waarom dat niet als 3700 rijdt, snap ik nog altijd niet.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 15:56
door tjoektjoek
Begon de dienstregeling op 1 januari altijd pas om 10 uur? Vroeger was het gewoon toch start van de zondagsdienstregeling.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 15:58
door Suus
Nee, dit is nieuw volgend jaar vanwege het personeelstekort.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 16:16
door TreinenFreak
Suus schreef: vr 23 dec 2022, 15:58 Nee, dit is nieuw volgend jaar vanwege het personeelstekort.
Super logisch. Je zou maar afhankelijk zijn van het OV. Met dezelfde redenatie rijden mijn inziens er ook geen treinen als de eerste zomerse dag aanbreekt.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 16:28
door tjoektjoek
Suus schreef: vr 23 dec 2022, 15:58 Nee, dit is nieuw volgend jaar vanwege het personeelstekort.
Is dit blijvend of eenmalig?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 16:58
door Suus
Ik hoop dat het eenmalig is, maar in deze tijden weet je het nooit.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 17:18
door Wubbo
TreinenFreak schreef: vr 23 dec 2022, 16:16
Suus schreef: vr 23 dec 2022, 15:58 Nee, dit is nieuw volgend jaar vanwege het personeelstekort.
Super logisch. Je zou maar afhankelijk zijn van het OV. Met dezelfde redenatie rijden mijn inziens er ook geen treinen als de eerste zomerse dag aanbreekt.
Veel busbedrijven begonnen altijd al later op nieuwjaarsdag. En heb je wel eens gekeken hoe "druk" het is in de vroege ochtend van nieuwjaarsdag?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 17:22
door cassie127
Suus schreef: vr 23 dec 2022, 15:58 Nee, dit is nieuw volgend jaar vanwege het personeelstekort.
En als tegemoetkoming voor de (ervaren) hogere werkdruk in het afgelopen jaar.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 23 dec 2022, 17:28
door Daniel
Wubbo schreef: vr 23 dec 2022, 17:18Veel busbedrijven begonnen altijd al later op nieuwjaarsdag. En heb je wel eens gekeken hoe "druk" het is in de vroege ochtend van nieuwjaarsdag?
Veel? Ik zou ze zo niet kunnen opnoemen. In de meeste gevallen rijden die gewoon een zondagsdienst hoor.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 11:28
door tjoektjoek
Geldt nu de weekenddienstregeling doordeweeks rijdt in de kerstvakantie ook de bijbehorende abonnementen doordeweeks? Weekend voordeel en weekend vrij bijv.?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 12:09
door Tochjo
Nee.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 13:37
door sneltram
Daniel schreef: vr 23 dec 2022, 14:19 De kerstvakantiedienstregeling die NS alleen via de reisplanner communiceert: dat is de enige manier waarop je kunt achterhalen welke dienstregeling ze nou echt rijden.
Wij als hobbyisten zien wellicht graag een lijst met wijzigingen, maar ik vraag mij af of de gemiddelde reiziger er blij van wordt om zo'n lijst te zien. Het is bij elkaar meer dan een A4'tje lang met diverse series, verschillend per dag van de week. De lijst met (deels) opgeheven ritten op oudjaarsavond en nieuwjaarsochtend is nog veel langer. Gaat een reiziger zich daar doorheen worstelen, terwijl in de reisplanner in één oogopslag te zien is hoe laat er een verbinding gepland is?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 14:58
door Dennenboom
Je hebt helemaal gelijk wat de reiziger betreft. Er is alleen straks ook niet goed meer te achterhalen hoe de treinen in 2022 precies reden. Dat is niet alleen interessant voor hobbyisten. E.e.a. geldt eigenlijk ook voor alle aanpassingen die we met Corona langs hebben zien komen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 15:18
door Daniel
sneltram schreef: za 24 dec 2022, 13:37 Wij als hobbyisten zien wellicht graag een lijst met wijzigingen, maar ik vraag mij af of de gemiddelde reiziger er blij van wordt om zo'n lijst te zien. Het is bij elkaar meer dan een A4'tje lang met diverse series, verschillend per dag van de week
Dat komt meer door hoe NS communiceert en ligt niet aan de lijst zelf.
Dennenboom schreef: za 24 dec 2022, 14:58Er is alleen straks ook niet goed meer te achterhalen hoe de treinen in 2022 precies reden. Dat is niet alleen interessant voor hobbyisten. E.e.a. geldt eigenlijk ook voor alle aanpassingen die we met Corona langs hebben zien komen.
De wiki schijnt daarvoor wel goed gebruikt te worden.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 15:22
door MetroRET
Men moet gewoon lijnnummers introduceren en zo komt men er bijvoorbeeld achter dat IC20 en IC28 volgende week niet rijden.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 15:41
door Bemined
MetroRET schreef: vr 23 dec 2022, 14:59 Waarom dat niet als 3700 rijdt, snap ik nog altijd niet.
Omdat men de Oude Lijn nog altijd niet in een 15/15 ligging heeft teruggelegd. En aangezien de 3300 en 5000 gewoon blijven rijden in de kerstvakantie zou de 3700 daarmee conflicteren.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 15:43
door sirvinniei
MetroRET schreef: za 24 dec 2022, 15:22 Men moet gewoon lijnnummers introduceren en zo komt men er bijvoorbeeld achter dat IC20 en IC28 volgende week niet rijden.
Wordt lekker verwarrend met al de series met afwijkende routes in de late avond.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 15:47
door Hainje
Dat is met buslijnen toch nooit een probleem? Dus dan zal het met treinen ook wel meevallen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 15:57
door MetroRET
Bemined schreef: za 24 dec 2022, 15:41
MetroRET schreef: vr 23 dec 2022, 14:59 Waarom dat niet als 3700 rijdt, snap ik nog altijd niet.
Omdat men de Oude Lijn nog altijd niet in een 15/15 ligging heeft teruggelegd. En aangezien de 3300 en 5000 gewoon blijven rijden in de kerstvakantie zou de 3700 daarmee conflicteren.
Maar een pad is toch niet afhankelijk van een treinnummer, dat zijn serie als de 5000 toch ook niet.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 17:30
door sirvinniei
Hainje schreef: za 24 dec 2022, 15:47 Dat is met buslijnen toch nooit een probleem? Dus dan zal het met treinen ook wel meevallen.
Met buslijnen wordt er meestal onder een lijnnummer gereden. Je hebt sowieso met bussen geen intercities en sprinters die de hele dag door op 1 traject rijden.
Met treinen heb je soms treinseries die 's nachts opeens een ritje verder rijden dan hun normale eindbestemming of intercities die 1 rit overal stoppen.
Dan kan een station wel de facto bediend worden door 1 treinserie, maar moet je 3 of 4 "treinnummers" op de borden zetten, terwijl reizigers in veel gevallen niet geïnteresseerd zijn in de eindbestemming van een treinserie, maar bij een dichtsbijzijnde stad uitstappen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 17:38
door Bemined
Het probleem met treinseries is ook dat een treinserie maximaal 2x per uur kan rijden met ons nummersysteem. Een treinserie die 4x per uur rijdt heeft dus twee nummers, maar dat is voor de reiziger niet boeiend. Daarnaast zou in (spits)versterkers die een deeltraject rijden ook niet een totaal ander nummer geven, eerder het cijfer met 100 verhogen of een K erachter om aan te geven dat het een korte rit is. Ik zou de treinseries dus niet één op één overnemen voor de nummers op de lijnenkaart.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 18:46
door Suus
Precies, de s5000 en s5100 doen exact hetzelfde, dat is dan metrolijn F. En als de s5200 nog zou bestaan, is dat een Fk :P

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 20:09
door umbusko
sneltram schreef: za 24 dec 2022, 13:37
Daniel schreef: vr 23 dec 2022, 14:19 De kerstvakantiedienstregeling die NS alleen via de reisplanner communiceert: dat is de enige manier waarop je kunt achterhalen welke dienstregeling ze nou echt rijden.
Wij als hobbyisten zien wellicht graag een lijst met wijzigingen, maar ik vraag mij af of de gemiddelde reiziger er blij van wordt om zo'n lijst te zien. Het is bij elkaar meer dan een A4'tje lang met diverse series, verschillend per dag van de week. De lijst met (deels) opgeheven ritten op oudjaarsavond en nieuwjaarsochtend is nog veel langer. Gaat een reiziger zich daar doorheen worstelen, terwijl in de reisplanner in één oogopslag te zien is hoe laat er een verbinding gepland is?
Zoveel reizigers, zoveel wensen. Sommige reizigers zouden in de lijst alleen op zoek gaan naar "hun" treinserie, dan helpt de lijst ook. Je doet net of iedereen opeens de lijst zou moeten gebruiken, maar dat is natuurlijk niet zo, de reisplanner blijft ook werken. Die tendens om steeds alleen maar de "gemiddelde" reiziger te bedienen, vind ik maar niks. Je moet iedereen proberen te bedienen, als dat nodig is dan maar op meerdere manieren.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 24 dec 2022, 20:16
door JothamvW
Suus schreef: za 24 dec 2022, 18:46 Precies, de 5000 en 5100 doen exact hetzelfde, dat is dan metrolijn F. En als de 5200 nog zou bestaan, is dat een Fk :P
Ik heb ooit busboekjes van Breng gezien waarin de series 30700 en 30900 werden aangeduid als lijn 370.
Kan allemaal prima blijkbaar...