Pagina 25 van 26

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 11 feb 2023, 10:14
door tjoektjoek
In het wijzigingsblad van april vertrekken de extra treinen naar Zandvoort bij mooi weer van Amsterdam ipv Haarlem.
Zoals gebruikelijk rijdt NS in het weekend facultatief (namelijk op mooie dagen als er veel extra reizigersvraag wordt verwacht) extra treinen van en naar Zandvoort. In het wijzigingsblad vanaf april zal NS op dergelijke dagen een derde en vierde trein per uur rijden tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort, met halteringen op station Amsterdam Sloterdijk en station Haarlem. NS gebruikt hiervoor het pad van de niet rijdende Intercity Amsterdam Centraal – Haarlem – Den Haag Centraal.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 11 feb 2023, 10:22
door Bemined
En de rest van de wijzigingen: https://www.locov.nl/publicaties/2405772.aspx

Men wil de lange stop van de 3100 van Amsterdam BIjlmer naar Utrecht verplaatsen om tot een betere verdeling te komen, en de 5100 wordt in de avond opnieuw aangepast om betere overstappen in Rotterdam en Dordrecht te bieden.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 11 feb 2023, 17:20
door Wubbo
Wat leidt tot een doorgaande Sprinter Roosendaal - Den Haag Centraal.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 11 feb 2023, 23:12
door Meltrain
Bemined schreef: za 11 feb 2023, 10:22 en de 5100 wordt in de avond opnieuw aangepast om betere overstappen in Rotterdam en Dordrecht te bieden.
Ook in het weekend. *O*
tjoektjoek schreef: za 11 feb 2023, 10:14 In het wijzigingsblad van april vertrekken de extra treinen naar Zandvoort bij mooi weer van Amsterdam ipv Haarlem.
Zoals gebruikelijk rijdt NS in het weekend facultatief (namelijk op mooie dagen als er veel extra reizigersvraag wordt verwacht) extra treinen van en naar Zandvoort. In het wijzigingsblad vanaf april zal NS op dergelijke dagen een derde en vierde trein per uur rijden tussen Amsterdam Centraal en Zandvoort, met halteringen op station Amsterdam Sloterdijk en station Haarlem. NS gebruikt hiervoor het pad van de niet rijdende Intercity Amsterdam Centraal – Haarlem – Den Haag Centraal.
Maar de 5400 rijdt in het weekend toch niet tussen Haarlem en Amsterdam?
Of doet hij dat vanaf april dan wel?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 11:07
door VIRM
Wubbo schreef: za 11 feb 2023, 17:20 Wat leidt tot een doorgaande Sprinter Roosendaal - Den Haag Centraal.
Die had NS toch doelbewust de nek omgedraaid een aantal jaar geleden?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 13:26
door Klaasje
Omdat overdag de onbalans in benodigde treinlengte op beide trajectdelen nogal groot is. Iets wat veel minder speelt op de tijdstippen waarop dit voorzien is.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 16:16
door waldo79
Eigenlijk ontstaat er in het weekend een afwijkende dienstregeling ten opzichte van doordeweeks. Als het beter aansluit bij behoeften van reizigers is het mooi meegenomen.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: zo 12 feb 2023, 21:28
door MetroRET
Personeel kan ermee ook worden uitgespaard.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: ma 13 feb 2023, 08:50
door waldo79
Kijk, mes snijdt aan twee kanten. Aan de ene kant een bezuiniging en aan de andere kant toch prettig voor de reizigers :pos:

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: di 14 feb 2023, 18:17
door tjoektjoek
De spoorkaart van dienstregeling 2023 is gepubliceerd: https://nieuws.ns.nl/spoorkaart-2023-hi ... ownloaden/

Alleen de QR-code voor de meest recente versie verwijst naar een interne website van NS.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: di 14 feb 2023, 18:54
door TffpaA
Ik krijg toch een beetje de indruk dat het een klus was die ook nog even tussendoor moest. Vooral rond Amersfoort en Arnhem zie je een aantal opmerkelijke 'gaten' waar waarschijnlijk treinseries uit 2022 ingetekend stonden, die nu gewoon zijn verwijderd zonder de loop van de overige lijnen erop aan te passen.

En dat liefst vier pagina's nodig zijn om de treinenloop uit te leggen, geeft toch ook wel aan dat het er allemaal niet eenvoudiger op is geworden.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: di 14 feb 2023, 19:19
door umbusko
De eerste fout heb ik al gevonden. De stops in Lg en Eghm zijn bij de verkeerde RE18 ingetekend.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: di 14 feb 2023, 19:19
door TffpaA
Tsja, de tussentijdse ontwerpen zijn niet hier getoond en van commentaar voorzien ;)

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: di 14 feb 2023, 19:41
door omaylie
Ik mis ook de treinseries die alleen op bepaalde dagen rijden (zoals 3200 op dinsdag en donderdag) en de 38000.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: di 14 feb 2023, 19:41
door Daniel
De tweede en derde fout heb ik ook al gevonden: op de kaart met treinseries na 20.00 uur staat de 7200 ingetekend als 2x/uur tot Gorinchem en 1x/uur naar Geldermalsen. Echter rijdt die het hele traject 1x/uur en rijdt tot Gorinchem de 7100 (die niet in Blauwe Zoom stopt).

Op de weekendkaart heeft dezelfde 7200 het lijntype voor 2x/uur op zaterdag, 1x/uur 's avonds en op zondag. Dat klopt op zich, maar de alleen op zondag overdag rijdende 7100 tot Gorinchem ontbreekt dan weer.

En eigenlijk de vierde ook, want de Nightjet buigt al bij Wesel af terwijl die gewoon in Düsseldorf, Köln en (voor die naar Zurich) in Frankfurt stopt.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: di 14 feb 2023, 20:58
door CamilleKreemers
Ofwel de 7100 en 7200 elk rijden 1x/uur en niet 7200 deels halfuursdienst. Is dit de officiele NS kaart of een hobbyproject?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 15 feb 2023, 00:10
door cassie127
TffpaA schreef: di 14 feb 2023, 18:54 Ik krijg toch een beetje de indruk dat het een klus was die ook nog even tussendoor moest. Vooral rond Amersfoort en Arnhem zie je een aantal opmerkelijke 'gaten' waar waarschijnlijk treinseries uit 2022 ingetekend stonden, die nu gewoon zijn verwijderd zonder de loop van de overige lijnen erop aan te passen.

En dat liefst vier pagina's nodig zijn om de treinenloop uit te leggen, geeft toch ook wel aan dat het er allemaal niet eenvoudiger op is geworden.
Kaart was intern al ruim 2 maanden beschikbaar.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: wo 15 feb 2023, 08:16
door TffpaA
Ja, dat zegt dan toch ook wel iets over het belang dat eraan gehecht wordt - ik ga er althans niet vanuit dat men die twee extra maanden gebruikt heeft voor gedetailleerde reviewsessies.

Des te opmerkelijker dat het dan met zoveel tamtam wordt aangekondigd. Geenstijl sprak zelfs van 'kaartenporno'. Beetje van het type homemade vhs met moeder de vrouw dan, maar goed.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: do 16 feb 2023, 13:55
door Michael
Vanwege carnaval rijden in Brabant op alle trajecten komend weekend minimaal 2 keer per uur een trein. Ook zijn de laatste treinen van de dag langer om iedereen thuis te krijgen en worden en zaterdagnacht extra treinen ingezet tussen Breda en Rotterdam. Dat betekent dus ook dat de sprinters die normaal 1 keer per uur rijden de gehele dag elk halfuur rijden.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: di 21 mar 2023, 16:42
door Bemined
Vanaf wijzigingsblad april wordt er weer een beetje opgeschaald: de 5400 gaat weer de hele week van/naar Amsterdam rijden, in het weekend versterkt door sprintercity 12100 Asd - Zvt (stopt onderweg alleen te Ass en Hlm). Verder staan de spitsritten van de 3200 nu ook op maandagen en woensdagen ingepland, met een kleine twist: ze staan met SNG gepland. Ook in de 2000/2800 staat een mix VIRM/SLT.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 16:48
door Bemined
Het valt me nu trouwens pas op dat de 3200 vanaf wijzigingsblad april nog maar één slag naar Rotterdam maakt, de tweede slag eindigt/begint op Den Haag HS. Heeft dit te maken met de bouwwerkzaamheden op Rotterdam? De komende maanden is er minder ruimte voor rangeerbewegingen in Rotterdam, de 3263 komt dan ook leeg vanaf Rotterdam Stadion in het nieuwe wijzigingsblad.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: vr 07 apr 2023, 16:54
door MetroRET
Tevens stoppen de ritten van de 3200 niet meer op Klp en hebben daardoor een langere stop op Ed.

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 08 apr 2023, 13:24
door huibf
Ik keek eens op de vertrekstaten in Eindhoven van de Sprinter (den Bosch-)Eindhoven-Deurne en mij viel iets opvallends op.
Er rijdt op zondag (niet eens op zaterdag) een verdwaalde sprinter naar Deurne om 8:36 vertrek in Eindhoven (er gaat er een op 8.06 en zo elk uur)

Deze komt ook aan in Deurne op spoor 3. Maar vervolgens gaat in de andere richting er maar 1 trein per uur terug.
Waar blijft dit treinstel ? Gaat deze leeg terug of wordt deze aangekoppeld aan de volgende.

Waarom rijdt uberhaubt deze vreemde rit richting Deurne ?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 08 apr 2023, 13:35
door MetroRET
Op welke zondag kijk jij dan, want ik kan hem niet vinden ?

Re: Dienstregeling 2023

Geplaatst: za 08 apr 2023, 13:52
door Milco
Om 8:35 van spoor 2 (gepland op zondag 16 april).

Waarschijnlijk een rit die toch die kant op moet om een rit vanaf Deurne op te starten.