Werken in het OV

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Werken in het OV

Bericht door Mikos »

Werken in het OV
Laatste update: 18 februari 2022.

Er zijn momenteel veel vacatures in het Nederlandse Openbaar Vervoer. In dit topic worden een aantal vacatures in het OV belicht. Het topic is tot stand gekomen door samenwerking tussen personeelsleden op dit forum en zal gedurende de komende periode verder worden aangevuld.

De opzet is als volgt:
- Spoor
- Bus, Tram, Metro
- Vragen en Contact

Heb je interesse in een baan in het Nederlandse OV? Lees dan vooral verder! Mocht je na het lezen nog vragen hebben, dan kun je die in dit topic stellen. Of als je dat liever hebt, een persoonlijk bericht sturen aan de collega's die in dit topic gelinkt worden. Daarover onderaan meer onder 'Vragen en Contact'.

Spoor
In dit deel kun je alle informatie vinden over het werken bij de bedrijven die op en aan het spoor werken.

Nederlandse Spoorwegen
NS is de grootste treinvervoerder in Nederland. NS heeft op dit moment vele vacatures open staan. Zowel voor de functies van Conducteur en Machinist als voor Bijsturing, IT, Stationswinkels en kantoorfuncties. En vergeet ook het onderhoud aan de treinen in de werkplaatsen niet! Hieronder zullen we ingaan op de functie van Hoofdconducteur en Machinist.

Alle openstaande vacatures van NS kun je vinden op de website Werken bij NS.

Conducteur
Het vak van Conducteur is heel breed. Het is meer dan kaartjes controleren en fluiten. Voor een indruk wat er allemaal bij komt kijken, kun je kijken naar het filmpje dat Conducteur Mike in 2016 maakte en op de Facebook-pagina van NS staat.
Bovendien kun je op dit forum de ervaringen lezen van een conducteur in het subforum OV in Woord, waar Mikos regelmatig een column plaatst over zijn werk.
In deze functie heb je veel vrijheid (je kunt je dienst zelf invullen met werkzaamheden), maar daar staat een hoge verantwoordelijkheid tegenover; jij bent verantwoordelijk voor al die reizigers die in jouw trein zitten.

Een aantal eigenschappen waarover je moet beschikken voor de functie van Conducteur zijn:
- Je moet goed met mensen om kunnen gaan.
- Je moet stevig in je schoenen staan en besluitvaardig zijn.
- Je oren en ogen moeten goed zijn (je mag niet kleurenblind zijn, de sterkte van een bril moet tussen -8 en +8 liggen).
- Je moet goed Nederlands spreken.
- Je moet minimaal 18 jaar zijn.
- Je moet duidelijk kunnen communiceren.
- Je moet een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) kunnen overleggen.
- Je moet in het bezit zijn van een diploma op minimaal MBO3-niveau.

Machinist
Het vak van Machinist vergt langdurige concentratie, maar geeft mooi uitzicht op een continu veranderend landschap vanuit je rijdende kantoor. In deze functie heb je veel verantwoordelijkheid; jij bent verantwoordelijk voor de veiligheid van al die reizigers die je vervoert. Voor een indruk van het uitzicht kun je kijken naar Dashcam-video's van bijvoorbeeld Machinist Stefan op YouTube. Daarnaast staan er meer video’s in het topic ‘Cabineritten’ op dit forum.

Een aantal eigenschappen waarover je moet beschikken voor de functie van Machinist zijn:
- Je moet goed zelfstandig kunnen werken.
- Je moet over een goede concentratie beschikken.
- Je moet beschikking over enige affiniteit met techniek.
- Je oren en ogen moeten goed zijn (je mag niet kleurenblind zijn, de sterkte van een bril moet tussen -8 en +8 liggen).
- Je moet goed Nederlands spreken.
- Je moet minimaal 18 jaar zijn.
- Je moet duidelijk kunnen communiceren.
- Je moet besluitvaardig zijn en rustig blijven in stressvolle situaties.
- Je moet een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) kunnen overleggen.
- Je moet in het bezit zijn van een diploma op minimaal MBO3-niveau.

Vragen over werken bij NS
Waar moet ik rekening mee houden als ik solliciteer voor Conducteur of Machinist?
NS is een 24 uurs-bedrijf. Dat betekent dat er gewerkt wordt gedurende de gehele dag: vroeg, laat en nacht. Bovendien wordt er gewerkt in het weekend en op feestdagen. Per standplaats zijn er verschillende roosters en feestdagenregelingen. Houd er rekening mee dat je gemiddeld 2 van de 3 weekenden moet werken. Daar staan uiteraard vergoedingen tegenover.

Hoe lang duurt de opleiding?
Voor het vak van Conducteur krijg je een interne opleiding van ongeveer 6 maanden, die wordt afgewisseld met praktijkdagen op de trein met mentor. Daarbinnen volg je ook de cursus tot BOA (Buitengewoon Opsporingsambtenaar), wat een behoorlijk stempel op de gehele opleiding drukt omdat dit een pittig onderdeel is waarvoor je moet slagen om de functie van Conducteur te kunnen uitoefenen. Gedurende de opleiding zul je verschillende examens af moeten leggen. Tijdens de opleiding krijg je al salaris.

Voor het vak van Machinist krijg je een interne opleiding van ongeveer 1 jaar, die wordt afgewisseld met praktijkdagen op de trein met mentor. Gedurende de opleiding zul je verschillende examens af moeten leggen. Tijdens de opleiding krijg je al salaris.

Wat betaalt het?
Een goed basis salaris, afhankelijk van je leeftijd tussen de €1574,28 en € 2444,04 bruto o.b.v. 36 uur, conform de NS CAO. Daar komt nog een variabel bedrag bovenop van gemiddeld € 400 tot € 600 bruto per maand (o.a. onregelmatigheidstoeslag). Dit is het startsalaris, gedurende je loopbaan bij NS groeit het salaris met je mee.

Hoe zit het met verlof?
Verlof aanvragen gebeurt in de maanden voorafgaand aan het jaar waarop je verlof wilt. Dat betekent grofweg dat je in november 2022 je verlof aanvraagt voor 2023. Uiteraard zijn losse dagen ook op korte termijn aan te vragen, maar houd er rekening mee dat het meeste al in november geregeld moet worden voor het jaar erop. Je krijgt een jaarrooster, waarop alle vrije dagen voor het gehele jaar staan weergegeven (een aantal standplaatsen heeft licht afwijkende afspraken). Je weet dus een jaar van tevoren al of je een bepaalde dag moet werken of niet.

Ik heb (een vorm van) autisme. Maakt dat uit?
Autisme hoeft geen beperking te zijn bij het solliciteren naar een functie als of werken als Conducteur of Machinist, mits je normaal kunt functioneren. Je moet in staat zijn met mensen om te gaan in beide functies, evenals met collega's. Bovendien moet je om kunnen gaan met snel veranderende situaties; het ene moment kan alles heel rustig zijn gang gaan, het volgende moment kan alles volledig anders zijn.
Er werken mensen met (een vorm van) autisme bij NS als Conducteur en Machinist (en in andere functies). Je kunt van jezelf waarschijnlijk wel inschatten of dat het een beperkende factor zou kunnen zijn.
Ben je wellicht heel goed met cijfers? Dan zou je kunnen kijken naar een van de beschikbare vacatures op kantoor om daar je kwaliteiten in te zetten!

Ik weet alles van treinen! Helpt dat?
Dat gaat eerder tegen je werken dan in je voordeel. NS is heel voorzichtig met het aannemen van hobbyisten; uiteindelijk moet je je werk doen en wordt er aardig wat van je verwacht. Ook op de langere termijn. Met een passie voor het spoor is niets mis, met wijsneuzerij natuurlijk wel. Zodra het in de weg zou kunnen staan, zal het bedrijf je niet aannemen.

Krijg je een auto van de zaak?
Uiteraard niet; je krijgt als werknemer wel een kaart om in de 2e klas gratis te kunnen reizen binnen Nederland, tegen een kleine maandelijkse vergoeding ook 1e klas. Voor het buitenland zijn er speciale personeelsregelingen.

Ik ben te jong om te solliciteren. Hoe kan ik me voor de toekomst voorbereiden?
NS leidt ook op tot Machinist via het ROC van Twente, ROC van Amsterdam en STC Rotterdam.
Daarnaast is er de opleiding HTV (Handhaver Toezicht en Veiligheid) op MBO-niveau via het ROC Amersfoort waarmee momenteel wordt samengewerkt om op te leiden tot de functie van Conducteur.
En voor de technisch aangelegde mensen is er de TechniekFabriek die opleidt tot treinmonteur in Zwolle en Amsterdam.

Heb je na het lezen hiervan nog vragen? Kijk dan even onderaan dit bericht bij Contact en Vragen.

ProRail
ProRail is verantwoordelijk voor het spoor in Nederland. De bekendste functie bij ProRail is treindienstleider; de verantwoordelijke voor het verloop van de treinen. Maar daarnaast zijn er natuurlijk ook andere functies, zoals binnen de spoortechniek en op kantoor. Daarnaast zorgt ProRail voor incidentenbestrijding.

Alle openstaande vacatures bij ProRail kun je vinden op de website Werken bij ProRail.

Treindienstleider
De treindienstleider zorgt voor het goede verloop van de treinen op het Nederlandse spoorwegnet. Wanneer alles gaat zoals het moet is het erg rustig, maar wanneer er zich een incident voordoet moeten alle zeilen worden bijgezet om alles te kunnen regelen. Contact met machinisten, het afgeven van aanwijzingen en spontante situaties creatief oplossen; dat maakt het vak van treindienstleider afwisselend. Om een indruk te krijgen van wat het vak van Treindienstleider inhoudt zou je het Duitse spel Stellwerk Sim eens kunnen spelen.

Een aantal eigenschappen waarover je moet beschikken voor de functie van Treindienstleider zijn:
- Minimaal een MBO-4- of havodiploma en een recent afgeronde theoretische opleiding.
- Bereidheid om op onregelmatige tijden te werken, ook in het weekend.
- Uitstekende communicatie skills en goede beheersing van de Nederlandse taal.
- De rust om ook in stressvolle situaties de juiste beslissingen te nemen.
- De wil om voortdurend kritisch naar jouw eigen handelen te kijken en ervan te leren.

Vragen over werken als Treindienstleider
Wat betaalt het?
Voor de functie van Treindienstleider krijg je een bruto startsalaris van € 2.619,- tot € 2.819,-. Dit kan tijdens je loopbaan oplopen tot € 4.135,- bruto. Daar bovenop komt nog een onregelmatigheidstoeslag die kan oplopen tot € 700,- bruto per maand.

Hoe lang duurt de opleiding?
De interne opleiding tot Treindienstleider duurt 8 maanden. Tijdens de opleiding krijg je al salaris.

Krijg je een auto van de zaak?
Ook bij ProRail krijg je een Business Card waarmee je binnen Nederland gratis met de trein kunt reizen. Voor het buitenland zijn er speciale personeelstarieven.

Arriva
Arriva is na NS de grootste spoorvervoerder van Nederland. Arriva verzorgt de treindienst op de lijnen rondom Leeuwarden (richting Groningen, Harlingen en Stavoren), Groningen (richting Eemshaven, Nieuweschans en Veendam), Arnhem (richting Tiel en Winterswijk), Zutphen (richting Apeldoorn en Winterswijk), Maastricht (richting Randwyck, Roermond en Heerlen), Heerlen (richting Sittard), op de spoorlijn tussen Zwolle en Emmen, op de spoorlijn tussen Almelo en Hardenberg en op de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond.

Alle openstaande vacatures bij Arriva kun je vinden op de website Werken bij Arriva.

Connexxion
Connexxion verzorgt de treindienst tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Connexxion is onderdeel van Transdev, dat ook de treindienst tussen Arnhem en Doetinchem verzorgt.

Alle openstaande vacatures bij Connexxion (onderdeel van Transdev) kun je vinden op de website Werken bij Transdev.

Keolis
Keolis verzorgt de treindienst op de spoorlijnen tussen Zwolle en Kampen, tussen Zwolle en Enschede en tussen Zutphen en Oldenzaal.

Alle openstaande vacatures bij Keolis kun je vinden op de website van Keolis.

Qbuzz
Qbuzz verzorgt de treindienst tussen Dordrecht en Geldermalsen.

Alle openstaande vacatures bij Qbuzz kun je vinden op de website van Qbuzz.

Bus, Tram en Metro
In dit deel kun je alle informatie vinden over het werken bij een van de bus-, tram- en metromaatschappijen die in Nederland te vinden zijn.

Buschauffeur
Voor een indruk van de ervaringen van buschauffeurs kun je op dit forum kijken in het subforum OV in Woord, waar onder andere columns te vinden zijn van bartjk, Tom024 en nvdw. In het topic ‘Cabineritten’ kun je diverse busritten vanaf de chauffeurs- en bestuurdersstoel bekijken.

Een aantal eigenschappen waarover je moet beschikken voor de functie van Buschauffeur zijn:
- Je beschikt over een MBO 2 werk- en denkniveau.
- Je moet goed met mensen om kunnen gaan.
- Je moet stevig in je schoenen staan en besluitvaardig zijn.
- Je moet goed Nederlands spreken.
- Je moet minimaal 18 jaar zijn.
- Je moet een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag) kunnen overleggen.
- Je moet met eigen vervoer naar de vestiging kunnen komen.

Vragen over werken als buschauffeur
Hoe werkt het?
De meeste vervoerbedrijven nemen hun nieuwe chauffeurs aan via een uitzendbureau op een nulurencontract. Je wordt uiteraard wel volgens CAO betaald, maar omdat je feitelijk oproepkracht bent, is de kans aannemelijk dat je - anders dan het vaste personeel - geen vast rooster hebt. Je zult in deze periode dus diensten aangeboden krijgen waar je misschien niet op zit te wachten. Nee zeggen staat je als oproepkracht vrij, maar geen werk is geen geld. Uiteraard kan een vervoerder je geen diensten opleggen die in strijd zijn met de rijtijdenwet.

Hoe kom ik aan een rijbewijs?
Als je wel een B-rijbewijs hebt (dat is voor de auto), maar nog geen D-rijbewijs (het 'busrijbewijs'), dan wordt meestal wel de mogelijkheid geboden om dat via de busmaatschappij of het uitzendbureau te halen. Je gaat dan een opleidingsovereenkomst aan; je werkgever schiet dan de kosten van je rijbewijs als het ware aan je voor. Je bent dan verplicht om minimaal een bepaalde periode te werken; wil je eerder stoppen, dan betaal je een bedrag naar rato terug aan de busmaatschappij of het uitzendbureau. Het is ook niet ongebruikelijk dat je per maand een klein bedrag moet afdragen om je rijbewijs terug te betalen.

Na het eerste sollicitatiegesprek, maar voordat je begint met lessen, zul je een medische keuring ondergaan en een rijtest afleggen. De keuringsarts controleert onder meer je ogen, je gehoor, je gewrichten en of je eventueel diabetes hebt. Je zult ook gevraagd worden om een gezondheidsverklaring in te vullen. Je kunt hier zien wat er in die verklaring gevraagd wordt.

De rijschool zal met een rijtest beoordelen of je 'goed genoeg bent': dat wil zeggen, of je in staat bent om binnen een redelijk aantal lesuren - gebruikelijk is 30 - je rijbewijs te halen. Daarbovenop komt dan nog je theorie (je doet drie theorie-examens) en je basiskwalificatie code 95. Het is gebruikelijk dat je in dagdelen lest; blokken van vier uur, dus, en vrijwel altijd overdag.

Wat als ik het rijbewijs al heb, of het zelf wil halen?
Als je al een geldige D-rijbewijs met geldige code 95 hebt, dan is dat uiteraard een pre. Ook als alleen je code 95 is verlopen, kun je reageren. Ook voor de nascholing kun je een overeenkomst afsluiten.

Wil je zelf je rijbewijs halen, dan staat je dat uiteraard vrij, alleen is er dan niemand om de kosten voor te schieten: die zijn voor jezelf. Vraag je rijschool voor een indicatie van de kosten. Afhankelijk van een aantal factoren - zelfstudie of klassikaal je theorie leren, wel of geen BTW - gaat het totale bedrag al snel naar 4.000 euro.

Wat betaalt het?
Het salaris is afhankelijk van leeftijd, eventuele ervaring en van het bedrijf waar je werkt. Zo spreekt Keolis over een startsalaris van rond de € 2.307,60 bruto per maand zonder toeslagen, o.b.v. 40 uur per week. HTM spreekt over een startsalaris van € 2.779,- (bij een fulltime aanstelling, inclusief onregelmatigheidstoeslag). Voor de meeste maatschappijen geldt dat zij de CAO OV volgen. Daarnaast zijn er per bedrijf uiteraard nog verschillend uitgewerkte voorwaarden.

Arriva
Arriva verzorgt het busverkeer in de regio’s Achterhoek-Rivierenland, Limburg, Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog, Oost-Brabant, Lelystad, West-Brabant, Zuid-Holland Noord en Zuidoost-Fryslân en de Waddeneilanden.

Alle openstaande vacatures bij Arriva kun je vinden op de website Werken bij Arriva.

EBS
EBS verzorgt het busverkeer in de regio’s Waterland, Voorne-Putten en Rozenburg en Haaglanden Streek.

Alle openstaande vacatures bij EBS kun je vinden op de website van EBS.

GVB
Het GVB verzorgt het bus-, tram- en metroverkeer rondom Amsterdam.

Alle openstaande vacatures bij GVB kun je vinden op de website Werken bij GVB.

HTM
HTM verzorgt het bus-, tram- en RandstadRailverkeer rondom Den Haag, Delft en Zoetermeer.

Alle openstaande vacatures bij HTM kun je vinden op de website Werken bij HTM.

Keolis
Keolis verzorgt onder de naam Keolis Nederland het busverkeer rondom Almere en in de regio IJssel-Vecht.
Keolis verzorgt onder de naam Syntus het busverkeer in Twente en de provincie Utrecht.

Alle openstaande vacatures bij Keolis (en Syntus) kun je vinden op de website van Keolis.

Syntus
CAO OV:
- Iedereen zit in een rooster/roulering dus je werkdagen zijn een jaar vooruit bekend.
- Er zijn weken met vroege diensten, gebroken diensten en late diensten. Er zijn beperkt voorkeursroosters om bijvoorbeeld alleen late diensten te doen.
- Iedereen ontvangt een gemiddelde onregelmatigheidstoeslag (alle onregelmatigheidstoeslagen van alle diensten bij elkaar opgeteld, het gemiddelde daarvan wordt uitgekeerd), ongeacht je werktijden. Dat is ongeveer 280-320 euro per maand.
- Vakanties in november doorgeven voor komend jaar, maar je kan ook gewoon kort van tevoren nog losse dagen inplannen via internet.
- Werken op feestdagen: als je volgens rooster moet werken dan moet je in principe werken. Afspraak is echter dat je nooit alle feestdagen hoeft te werken. Je krijgt per jaar 5 ''compensatiedagen'' die ingezet kunnen worden om feestdagen vrij te maken.
- Diensten onderling ruilen mag altijd.

CAO Multimodaal (CAO MM):
- Onder Mulitimodaal maak je je eigen blokkenrooster voor een heel dienstregelingsjaar. Deze worden dan allemaal naast elkaar gelegd waarna er "gematched" wordt. Je zult dus niet altijd 100% krijgen waar je om gevraagd hebt, maar voor een groot deel wel. Hierdoor is er ook geen gemiddelde onregelmatigheidstoeslag, je krijgt per dienst een "blokvergoeding", afhankelijk van het soort blok dat je werkt.
- Vakanties doorgeven is meestal al rond juli voor het volgende jaar en voor feestdagen is een aparte feestdagenroulering die elke 3 jaar herhaalt.
- Binnen Syntus/Keolis komt multimodaal (momenteel) alleen voor bij Rail (ZHO-standplaatsen Goor en Zutphen) en op enkele busvestigingen in Twente.

Qbuzz (U-OV)
Qbuzz verzorgt het bus- en tramverkeer rondom Utrecht, het busverkeer rondom Dordrecht en in Groningen en Drenthe.

Alle openstaande vacatures bij Qbuzz kun je vinden op de website van Qbuzz.

RET
RET verzorgt het bus-, tram- en metroverkeer rondom Rotterdam.

Alle openstaande vacatures kun je vinden op de website Werken bij de RET.

Transdev (Connexxion, Hermes)
Transdev verzorgt onder de naam Connexxion het busverkeer in de regio’s Amstelland-Meerlanden, Haarlem-IJmond, Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee, Noord-Holland Noord, Zaanstreek en Zeeland.

Transdev verzorgt onder de naam Hermes het busverkeer in de regio Eindhoven en Arnhem/Nijmegen.

Alle openstaande vacatures bij Transdev kun je vinden op de website Werken bij Transdev.

Contact en Vragen
Heb je na het lezen van alle bovenstaande vragen nog een inhoudelijke vraag over een van de genoemde functies? Dan kun je ze in dit topic stellen. Mikos en Jultar beantwoorden de vragen over de functies bij NS. Michael, Tom98 en gkw1969 beantwoorden de vragen over de functie van buschauffeur in hun regio.

Mocht je een vraag hebben, maar die niet in dit topic willen stellen, dan kun je die per Persoonlijk Bericht stellen aan de volgende personen:

NS
Mikos (Hoofdconducteur)
Jultar (Machinist)

Bus
Michael (Arriva - regio Brabant-West)
Tom98 (Syntus - regio's Utrecht, Twente, IJssel-Vecht)
gkw1969 (Syntus - regio Twente, Arriva Achterhoek, Breng Arnhem en Bemmel, CAO's OV en MultiModaal)

We wensen iedereen veel succes toe bij het solliciteren en hopen je een eindje op weg te hebben geholpen met dit topic!
Laatst gewijzigd door Mikos op vr 18 feb 2022, 18:56, 4 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Werken in het OV

Bericht door waldo79 »

Duimpje omhoog voor deze post.
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door Kalil Nieuw »

Zeker weten!
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door ArrivaBas »

Mooi initiatief. Net als Waldo duimpje omhoog van mij, zeker voor de referentie aan StellwerkSim bij de vacature voor treindienstleider. Voor mij is het spel inmiddels een vaste bezigheidstherapie voor de zondagmiddag en ik vind het zeker bij storingen een goede training om rustig te blijven in stressvolle situaties.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Werken in het OV

Bericht door Ardan »

Ik heb ooit geprobeerd de machinistenopleiding te volgen, maar door mijn luie oog gaat me dat helaas niet lukken. Je krijgt een medische keuring waarin je ogen en oren worden getest, maar ook naar andere dingen wordt gekeken, bijvoorbeeld je bloedsuiker. Een bril nodig hebben is geen enkel punt, zoals hierboven al staat, maar je moet wel altijd een reservebril bij je hebben. Als één oog slecht is, kan dat in Nederland een reden zijn voor afkeuring (ik zie zelf als een havik, maar dan alleen met rechts want links doet niet goed mee). Het schijnt dat men daar in andere landen soepeler in is, maar dat heb ik ook maar van horen zeggen.
Ook krijg je een psychologische keuring waarin je onder andere op je concentratie- en reactievermogen wordt getest. Je moet bijvoorbeeld een half uur lang naar afwisselende patroontjes kijken en reageren wanneer er een bepaald teken anders is.

...
Ik zit er zelf toch ook wel eens over te denken om bij het spoor te gaan, mocht ik het werken in mijn huidige sector een keer zat zijn. Een eis die ik hierboven niet genoemd zie is dat je bij NS binnen 45 minuten met eigen vervoer op je standplaats moet kunnen zijn, dat hield me altijd tegen tot ik een auto aanschafte. En hoe zijn de lichamelijke keuringseisen ten aanzien van een conducteur? Is mijn luie oog daar geen belemmering?

Voorlopig heb ik het in mijn huidige bedrijf nog prima naar mijn zin, maar het is altijd goed om iets in je achterhoofd te houden..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door Mikos »

Zolang je goed kunt zien (op afstand, in het donker, niet kleurenblind, enzovoorts) en de vertrekprocedure veilig uit kunt voeren, is dat geen belemmering.

Er zijn wel meer vereisten die gesteld worden aan de functies buiten de straal van 45 minuten rondom je standplaats wonen, maar die worden in de betreffende vacatures ook genoemd. Zo zijn er ook meer voordelen dan dat wat er genoemd is qua salaris (je kunt vakantiedagen bijkopen, je krijgt een vakantie- en decemberuitkering, de secundaire voorwaarden zijn bij NS uitstekend).

Wat ik nog niet heb toegevoegd, is wat je kunt doen als je bij NS wilt werken maar nog te jong bent of niet de juiste opleiding hebt: NS leidt ook op tot Machinist via het ROC van Twente, ROC van Amsterdam en STC Rotterdam.
Daarnaast is er de opleiding HTV (Handhaver Toezicht en Veiligheid) op MBO-niveau via het ROC Amersfoort waarmee momenteel wordt samengewerkt om op te leiden tot de functie van Conducteur.
En voor de technisch aangelegde mensen is er de TechniekFabriek die opleidt tot treinmonteur in Zwolle en Amsterdam.

De openingspost zal nog worden aangevuld met meer informatie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Werken in het OV

Bericht door marvinkok »

Mikos schreef: wo 16 feb 2022, 17:31
Syntus
- Iedereen zit in een rooster/roulering dus je werkdagen zijn een jaar vooruit bekend.
- Er zijn weken met vroege diensten, gebroken diensten en late diensten. Er zijn beperkt voorkeursroosters om bijvoorbeeld alleen late diensten te doen.
- Iedereen ontvangt een gemiddelde onregelmatigheidstoeslag (alle onregelmatigheidstoeslagen van alle diensten bij elkaar opgeteld, het gemiddelde daarvan wordt uitgekeerd), ongeacht je werktijden. Dat is ongeveer 280-320 euro per maand.
- Vakanties in november doorgeven voor komend jaar, maar je kan ook gewoon kort van tevoren nog losse dagen inplannen via internet.
- Werken op feestdagen: als je volgens rooster moet werken dan moet je in principe werken. Afspraak is echter dat je nooit alle feestdagen hoeft te werken. Je krijgt per jaar 5 ''compensatiedagen'' die ingezet kunnen worden om feestdagen vrij te maken.
- Diensten onderling ruilen mag altijd.
Even ter aanvulling, dit zijn de bedragen en voorwaarden onder de CAO OV. Onder Mulitimodaal maak je je eigen blokkenrooster voor een heel dienstregelingsjaar. Deze worden dan allemaal naast elkaar gelegd waarna er "gematched" wordt. Je zult dus niet altijd 100% krijgen waar je om gevraagd hebt, maar voor een groot deel wel. Hierdoor is er ook geen gemiddelde onregelmatigheidstoeslag, je krijgt per dienst een "blokvergoeding", afhankelijk van het soort blok dat je werkt.
Vakanties doorgeven is meestal al rond juli voor het volgende jaar en voor feestdagen is een aparte feestdagenroulering die elke 3 jaar herhaalt.
Binnen Syntus/Keolis komt multimodaal (momenteel) alleen voor bij Rail (ZHO-standplaatsen Goor en Zutphen) en op enkele busvestigingen in Twente.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door Mikos »

Dank voor de aanvulling :pos: Zodra ik er de kans toe heb, zal ik de openingspost er mee aanvullen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door Mikos »

De openingspost is onder de kop Buschauffeur aangevuld met aangeleverde informatie, waarvoor dank! :pos:
PHS

Re: Werken in het OV

Bericht door PHS »

Informatieve post :pos:

Als ik het mij goed herinner, zijn er bij bijna alle beroepen in het OV waar je niet op kantoor zit beperkingen aan de minimale en maximale lichaamslengte. Dat is misschien nog iets om de post op aan te vullen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Werken in het OV

Bericht door Mikos »

Ter kennisgeving: er zijn bij NS op dit moment veel vacatures. Zowel voor Hoofdconducteur en Machinist als voor kantoorfuncties, in de IT en techniek, voor functies op het station, zoals bij de Kiosk en andere retailformules en als Servicemedewerker.

Kijk voor vacatures bij NS op de website Werken bij NS.

Ook zijn er veel vacatures voor buschauffeurs. Kijk bijvoorbeeld bij Consolid of bij een van de links die in de openingspost staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten