Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fiscella
Berichten: 11
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 06:46

Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Fiscella »

Hallo OV in Nederland,

Ik heb voor jullie misschien een wat ongebruikelijke vraag maar ik ga deze toch aan jullie stellen.
Het is zo dat mijn grootmoeder, op een respectabele leeftijd, overleed in de tijd dat de Olympische Spelen van PyeongChang (2018) aan de gang waren. In deze maand, met de Olympische Winterspelen, heb ik weer echt wat vaker aan mijn oma moeten denken. Ik heb daarbij ook de bepaalde, scherpe herinnering die wel vaker terugkomt. Het is een herinnering die mij bezighoudt, ook tijdens de afgelopen uurtjes.

Vroeger, ik denk dat dit zo tussen 1994 - 2000 geweest zal moeten zijn, ben ik door mijn oma wel eens meegenomen voor een leuk uitje. Wij maakten dan gebruik van het openbaar vervoer. Tijdens deze uitjes kwam ik een paar keer terecht op een treinstation, waarvan ik nu eigenlijk heel graag zou willen weten welk station dit geweest is. Ikzelf ben nu natuurlijk nog steeds gebruiker van het o.v. Ik ken alle treinstations op de routes Den Haag Centraal - Venlo. Alle stations op de route Amsterdam Centraal - Maastricht/Heerlen alsmede de route Zwolle - Roosendaal. Maar op welk station mijn oma en ik geweest zijn, daar kom ik nu niet meer uit. Zouden jullie kunnen helpen??
  • Het gaat hoogstwaarschijnlijk om een treinstation in Nederland, anders zou het dicht bij de grens in Duitsland of België kunnen zijn geweest. Friesland en Groningen bezocht ik overigens nooit met oma;
  • het was zeker géén kopstation maar een doorgangsstation. In mijn beleving was het op het station altijd best wel levendig. Veel mensen op de perrons, veel mensen op roltrappen. .. Het station leek wel een 'overstapmachine';
  • er waren hier wel perronkappen. Die waren bruin en best wel smoezelig. Zeker géén monumentale perronkappen zoals 's-Hertogenbosch dus;
  • er was hier een vrij groot gedeelte van de perrons dat niet onder de perronkap gelegen was. Denk een beetje aan station Tilburg waar het westelijke stuk van de perrons niet onder een perronkap ligt;
  • belangrijk detail: Er was een warenhuis (V&D?) dat echt vrij dicht bij het treinstation lag, aan de andere kant van de straat. Als je bij het station naar buiten liep, kon je dit warenhuis al bijna meteen zien.
Zouden jullie op basis van deze gegevens misschien weten welke plek dat dit geweest is? Dus een vrij drukke/levendige plek met intercity's en oude, smoezelig perronkappen en één warenhuis (V&D?) zo dicht bij het station? Ik houd er zelf ook rekening mee dat dat station inmiddels al helemaal gerenoveerd is, maar toch kom ik er zelf maar niet uit. Alvast hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Suus »

Ik denk dat je Eindhoven bedoeld. Daar is een Bijenkorf vlakbij het station. Het station heeft een volledige spoor overkapping gemaakt van delen van een baileybrug, maar de perrons zijn dubbel zo lang. Tot de recente verbouwing had het een zeer krappe stationstunnel, die is nog altijd aanwezig maar nu zonder roltrappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fiscella
Berichten: 11
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 06:46

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Fiscella »

Dank je wel voor het bericht.
Leuk dat je nu eigenlijk aan Eindhoven moet denken, maar dat is het zeker niet. :p

Mijn oma woonde zelf namelijk in Weert. En ook andere familieleden van mij wonen/woonden in de buurt van Eindhoven. Ik ken het station daar dus ook goed, en dat is het niet. Toch bedankt.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door MaartenD »

Elimineren van IC stations? Almelo? Hengelo? Deventer?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door en-es »

Een V&D vlakbij het station dus, ook zichtbaar vanaf het station. Dan is het zeker niet Eindhoven. Maar wat wel? :s
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Vlak over de grens is er wel een aantal opties, al heb ik de warenhuislocaties niet paraat. Bijvoorbeeld Aken of Mönchengladbach of, wat verder over de grens, maar veel groter: Duisburg.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door en-es »

Maar V&D zat niet in Duitsland en Belgie. Dus dat lijken me geen opties.
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1248
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Frank93 »

Ik dacht aan Den Helder, daar zat de V&D bijna tegenover het station. Maar dat is een kopstation dus die valt af dan.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door sirvinniei »

Als het helpt, ik heb hier een oud kaartje gevonden met alle V&D locaties https://localfocus2.appspot.com/567ab37496c79
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Daniel »

Bruinige niet monumentale perronkappen, perrons die nog een flink stuk uitsteken onder de kappen vandaan... het deed me eigenlijk wel aan Leiden Centraal denken, maar daar heb je geen warenhuis aan de overkant.
sirvinniei schreef: za 19 feb 2022, 10:20 Als het helpt, ik heb hier een oud kaartje gevonden met alle V&D locaties https://localfocus2.appspot.com/567ab37496c79
Aan de hand van dat kaartje blijkt dat er dus geen V&D aan de overkant van de straat t.o.v. een station geweest is. Dus we zoeken blijkbaar een ander warenhuis in de buurt van een station.

Utrecht Centraal voor de verbouwing? Dat zag er zeker wel smoezelig uit en Hoog Catharijne lag er natuurlijk vlak naast.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Z2N »

Die V&D zat in Hoog Catharijne, en vanuit de trein bereikte je die meestal niet vanaf de straat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Daniel »

Zoals ik al schreef: er zat volgens het kaartje van sirvinnei helemaal nergens een V&D tegenover een treinstation. Dus ik dacht even hardop wat het voor iets anders zou kunnen zijn en dan is Utrecht Centraal wel een punt met een groot winkelcentrum aan de overkant.

We zitten ook nog met het punt dat het niet elk willekeurig station kan zijn, maar het een levendige overstapmachine was. Daarmee vallen ook een hoop stations af die op zich wel winkels aan de overkant hebben maar niet zo heel druk zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door waldo79 »

Als het zolang geleden is kunnen herinneringen ook vervaagd zijn.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Wubbo »

Maar de sporen op Utrecht lagen voor het overgrote deel onder de overkapping. Je kon het V&D-logo wel zien vanaf ergens in de buurt van spoor 4b.

Mijn eerste ingeving was ook Eindhoven. Zal nog eens verder denken.
Fiscella
Berichten: 11
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 06:46

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Fiscella »

MaartenD schreef: za 19 feb 2022, 09:23 Elimineren van IC stations? Almelo? Hengelo? Deventer?
Dank je. Dat is wel wat ik zelf al eens geprobeerd heb. Zo heel véél opties voor IC stations heb je natuurlijk ook weer niet, zou je zeggen.
Ik heb daarbij ook foto's opgezocht, maar ik heb zelf zeker geen 'Eureka-gevoel' gekregen. Ik had gehoopt dat iemand anders dat misschien wel direct zou krijgen.
Fiscella
Berichten: 11
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 06:46

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Fiscella »

Pim-AllianceB95 schreef: za 19 feb 2022, 10:02 Vlak over de grens is er wel een aantal opties, al heb ik de warenhuislocaties niet paraat. Bijvoorbeeld Aken of Mönchengladbach of, wat verder over de grens, maar veel groter: Duisburg.
Dank je. Ik ben er zeker van dat ik wel eens een keer in de Dom van Aken geweest ben, dus dat zou heel misschien wel kunnen.

Toevallig ben ik een jaar of 4 geleden wel eens in Duisburg geweest. Je hebt daar in ieder geval wel echt verouderde perronkappen, in een deplorabele staat, maar er was daar voor mij niks herkenbaar. (Er was daar een leeg, bijzonder plein met de naam Portsmouthplatz. Dat herkende ik zeker niet.)

Mijn oma had vroeger een zus die in Bonn woonde, maar ik heb geen idee of mijn oma die ooit met mij bezocht (samen met mij).
Laatst gewijzigd door Fiscella op za 19 feb 2022, 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiscella
Berichten: 11
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 06:46

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Fiscella »

Frank93 schreef: za 19 feb 2022, 10:18 Ik dacht aan Den Helder, daar zat de V&D bijna tegenover het station. Maar dat is een kopstation dus die valt af dan.
Dank je. Dat het geen kopstation is weet ik dan juist helemaal zeker. Dat van het warenhuis dan weer iets minder zeker; dat zou dan eventueel nog iets anders dan V&D geweest kunnen zijn.
Fiscella
Berichten: 11
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 06:46

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Fiscella »

sirvinniei schreef: za 19 feb 2022, 10:20 Als het helpt, ik heb hier een oud kaartje gevonden met alle V&D locaties https://localfocus2.appspot.com/567ab37496c79
Dank je, leuk om nog even naar te kijken.
Fiscella
Berichten: 11
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 06:46

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Fiscella »

Daniel schreef: za 19 feb 2022, 10:27 Bruinige niet monumentale perronkappen, perrons die nog een flink stuk uitsteken onder de kappen vandaan... het deed me eigenlijk wel aan Leiden Centraal denken, maar daar heb je geen warenhuis aan de overkant.
sirvinniei schreef: za 19 feb 2022, 10:20 Als het helpt, ik heb hier een oud kaartje gevonden met alle V&D locaties https://localfocus2.appspot.com/567ab37496c79
Aan de hand van dat kaartje blijkt dat er dus geen V&D aan de overkant van de straat t.o.v. een station geweest is. Dus we zoeken blijkbaar een ander warenhuis in de buurt van een station.

Utrecht Centraal voor de verbouwing? Dat zag er zeker wel smoezelig uit en Hoog Catharijne lag er natuurlijk vlak naast.
Dank je, maar het zou echt om ander station gaan dan Hoog Catharijne/Utrecht Centraal. Ik ben in Utrecht echt veel vaker geweest, ook vòòr de hele verbouwing.
Fiscella
Berichten: 11
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 06:46

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Fiscella »

waldo79 schreef: za 19 feb 2022, 10:42 Als het zolang geleden is kunnen herinneringen ook vervaagd zijn.
Dat is helemaal waar! Het gaat nu wel om herinneringen aan de jaren '90 natuurlijk, en misschien zijn bij mij beelden/herinneringen op bepaalde punten niet helemaal goed.
Mogelijk is dat het bij dat warenhuis niet ging om een V&D, maar om een andere winkel met meerdere verdiepingen. Het was in elk geval ook geen doorsnee Blokker.

Ik ga zelf nog even op zoek naar foto's van het oude station van Leiden, want die suggestie werd ook gegeven. Even kijken of ik daarvan iets herken.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door ZO6176 »

Is het geen Heerlen,?
Vanuit de trein zag je altijd de c&a
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door en-es »

Had toch geen overkapping en roltrappen destijds? En het gebouw lag toch wel een eindje verderop.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door diederickx »

Naar mijn herinnering (uit de jaren '80) lag er een V&D in het zicht van station Hengelo. Thans gesloopt uiteraard (de V&D).
Hengelo heeft weliswaar maar één perron, maar daar pasten als het moest zo'n 4 treinen aan en dan werd er druk overgestapt. Roltrappen kan ik me overigens niet herinneren.
Fiscella
Berichten: 11
Lid geworden op: za 19 feb 2022, 06:46

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door Fiscella »

Sorry wanneer jullie mij nu vervelend beginnen te vinden.

Inmiddels geloof ik dat Leiden ook uitgesloten zou moeten worden.
Ik weet dat ik minimaal twee keer op het station geweest ben in de jaren '90.
Ik heb gelezen dat men het nieuwe station Leiden Centraal geopend heeft in 1997, en de inschatting van mij is dat het oude stationsgebouw dan wel gesloopt zou moeten zijn voor 1996. Dan kan ik daar dus ook niet geweest zijn tussen de jaren '95 en '00. Daarmee wordt dit eigenlijk een onmogelijkheid.

Weet er iemand zo nog iets meer over het oude station van Arnhem? Kon je daar een winkel van meerdere verdiepingen zien wanneer je uit het station gelopen kwam, en had dit station roltrappen?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Op welke plek (treinstation) zou ik geweest kunnen zijn?

Bericht door AppleMoose »

Het oude station had roltrappen, maar vanuit het station kon je niet een grote winkel zien zoals de C&A of de V&D.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten