Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
IIVQ
Berichten: 854
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Ik las op feesboek dat HTM een CAO-akkoord heeft en de (FNV-)staking van morgen niet doorgaat.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

En voor wie net al ik niet al te veel vertrouwen heeft in de feesboek: https://www.ad.nl/den-haag/nieuwe-staki ... ~a2ef1fc5/

Niet dat AD en andere DPG-kranten altijd kloppen trouwens....
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door diederickx »

Ik zag vandaag dat er morgen, zaterdag, gestaakt wordt bij Connexxion Amstelland-Meerlanden, IJmond en Zaanstreek.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

^^ ja, op Schiphol vreest men nu dat er minder mensen op de banenmarkt af zullen komen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Milco »

Ook bij EBS in Waterland wordt morgen gestaakt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Selivio »

Zaterdag gaan ze weer wat doen in het noorden. Stakingen op stallingen Groningen Peizerweg, Surhuisterveen en Zoutkamp.

Aanvulling: Waalwijk en Almere zijn zaterdag ook aan de beurt.
Laatst gewijzigd door Selivio op wo 22 jun 2022, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Grt. Stefan
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Dennenboom »

Ik denk dat alleen insiders nog weten dat er acties gevoerd worden. Ook zonder deze actie vervallen al zo nu en dan wat ritten, dus die paar extra vervallen stakingsritten kunnen er ook nog wel bij. Ik zou als vakbond druk nadenken over een wat meer succesvolle strategie.
IIVQ
Berichten: 854
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Ik las op de gezichtenboek dat Syntus Mijdrecht maandag staakt, voor wat het waard is.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Milco »

En komende zaterdag vanuit Almere.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Lijn 45 »

Maandag staken alle stallingen in Utrecht (zowel Keolis als Qbuzz).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Niet alle stallingen. Syntus Utrecht in Ede heeft al eerder gestaakt en doet maandag niet mee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom024 »

Milco schreef: do 23 jun 2022, 16:38 En komende zaterdag vanuit Almere.
Ook in Waalwijk, kennelijk.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/410 ... dag-staken
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Daniel schreef: do 23 jun 2022, 19:07 Niet alle stallingen. Syntus Utrecht in Ede heeft al eerder gestaakt en doet maandag niet mee.
We hadden ons al verheugd op nog een keertje ja. Helaas. _O-
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
IIVQ
Berichten: 854
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Daniel schreef: do 23 jun 2022, 19:07 Niet alle stallingen. Syntus Utrecht in Ede heeft al eerder gestaakt en doet maandag niet mee.
Die stalling ligt dan ook niet in Utrecht! 8-)
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Frank93 »

Komende vrijdag wordt er in ieder geval gestaakt in heel Noord-Holland Noord.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

OVPro: FNV wil dat NS de dienstregeling structureel afschaalt
FNV Spoor heeft tijdens het vakbondsoverleg met de directe van NS opgeroepen tot het afschalen van de landelijke dienstregeling naar een behapbaar niveau. De huidige dienstregeling is met de beschikbare capaciteit niet haalbaar en legt een te zware wissel op de medewerkers, aldus FNV Spoor.

FNV stelt een aangepaste afgeschaalde dienstregeling voor. Een dienstregeling waar voldoende personeel is om ziekteverzuim op te vangen en rekening te houden met vakantie of verlof. NS gaf in het overleg aan dat zij de dienstregeling voor de zomer al sinds 13 juni hebben aangepast, maar dat die effecten nog niet meetbaar zijn.

FNV ziet dat deze ingreep te klein is. “Wat ons betreft is het beter om achteraf weer op te schalen, dan steeds maar weer achter de feiten aan te lopen.”
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Roeland »

Structureel (en dan ook voorspelbaar, en liefst een beetje slim) afschalen lijkt me inderdaad beter dan onvoorspelbaar treinen laten uitvallen.
En met slim afschalen bedoel ik dan: niet zomaar drukke IC-verbindingen in de Randstad van 4x naar 2x downgraden (2100, 2400, 2800), maar zo mogelijk optimaliseren, waardoor zo min mogelijk reizigers worden getroffen.
Wellicht dat je met een paar extra IC-stops (bijv. Wolvega, de 2400 op Oostvaarders, en de 2100 op Voorhout en Hillegom) sprinterseries (of delen daarvan) kunt schrappen, waardoor de meeste reizigers er hooguit marginaal op achteruitgaan.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door DDietzen »

We gaan nu de zomervakantie in, waarin de forenzenspits traditioneel afzwakt en het in het dagdal naar mijn idee juist wat drukker wordt (omdat mensen meer tijd hebben om op stap te gaan en er ook meer toeristen in het land zijn). Overdag aftrappen en bijplaatsen om in te spelen op de fluctuerende reizigersvraag zal de komende twee maanden dus minder hard nodig zijn, omdat de reizigersvraag over de gehele dag relatief gelijk verdeeld zal zijn. Met dat in het achterhoofd kun je machinisten uitsparen door minder rangeerdiensten te stellen, waardoor je meer ruimte hebt voor ritten met reizigers.
Daarnaast zie ik een mogelijkheid om met het schaarse personeel nog steeds zoveel mogelijk reizigers te vervoeren, door op zoveel mogelijk ritten gekoppelde stellen in te zetten. Immers, de inzet van twee losse enkeldeksstellen vereist twee machinisten en twee HC's, terwijl je maar één van elk nodig hebt als je ze gekoppeld rijdt (ICM-8 en SLT-12 uitgezonderd). Met een gehalveerde frequentie maar allemaal gekoppelde stellen bied je dus tweemaal zoveel zitplaatscapaciteit met hetzelfde personeel ten opzichte van allemaal losse stellen. Bij dubbeldekkers is het effect wat minder groot omdat daar op elk stel een HC moet zitten, maar als je twee stellen gekoppeld rijdt ipv los van elkaar, spaar je nog altijd een machinist uit.

Groot nadeel is natuurlijk dat je frequenties omlaag moeten om consequent dubbele stellen in te kunnen zetten op de resterende ritten. Dat zou dan ongeveer gaan om het schrappen van alle spitstreinen (voor zover dat niet al het geval was in de zomerdienstregeling), en een reductie van 6 naar 4 en van 4 naar 2 treinen per uur. Natuurlijk is het niet erg aantrekkelijk om frequenties terug te brengen, maar gezien de huidige grote krapte lijkt het me belangrijker dat er überhaupt genoeg stellen rondrijden zodat iedereen vervoerd kan worden.
Bovendien zijn in de zomervakantie meer dagjesmensen en toeristen op stap, die het minder erg zullen vinden dan forenzen om een wat langere overstap te hebben en voor wie wellicht comfort en gemak gemiddeld genomen belangrijker zijn dan snelheid. Dat verzacht het leed; die doelgroepen maak je vast blijer met elk halfuur een trein met dubbele stellen en voldoende ruimte, dan met elk halfuur een te korte trein omdat de geplande kwartiersdienst met losse stellen niet uitgevoerd kon worden wegens personeelstekort.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door SuperGhost »

Structureel afschalen lijkt me ook beter, zodat reizigers meer duidelijkheid hebben. Bij een nieuwe dienstregeling kun je dan ook 'kunstgrepen' toepassen om zo min mogelijk de frequenties hoeft te verminderen door extra IC-stops, etc.

Een nieuwe dienstregeling werkt daar het beste voor, omdat je dan alles opnieuw kunt bekijken. Enkele kunstgrepen die je dan kunt toepassen:
- IC Amsterdam C - Hilversum - Amersfoort C wijzigen in Amsterdam C - Hilversum - Baarn - Amersfoort C. Hierdoor kun je de sprinter uitsparen op Hilversum-Amersfoort
- De 4 IC's Amsterdam-Alkmaar wijzigen in 2x IC Amsterdam C - Zaandam - Castricum - Alkmaar, verder stoptrein Den Helder + 2x IC Amsterdam C - Zaandam - Uitgeest, verder stoptrein Hoorn. Hierdoor kun je een sprinter uitsparen op Uitgeest-Alkmaar
- Sprinter Leeuwarden-Zwolle opnieuw inkorten tot Meppel
- Intercity's Den Haag C - Eindhoven en Amsterdam C - Rotterdam C (via HSL) koppelen tot een IC Amsterdam C - Eindhoven met goede overstap/verknoping op een intercity Dordrecht - Den Haag HS.
- Beneluxtrein integreren in de HSL-intercity Amsterdam C - Breda.
- Sprinter Zwolle-Amsterdam C schrappen tussen Zwolle en Oostvaarders en de IC Lelystad-Dordrecht verlengen naar Zwolle en tussen Zwolle en Almere Oostvaarders als stopper laten rijden.
- ICD's ook laten stoppen op Lelylaan en Sloterdijk, zodat je sprinters kunt uitsparen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

SuperGhost schreef: do 07 jul 2022, 14:14 - Beneluxtrein integreren in de HSL-intercity Amsterdam C - Breda.
- Intercity's Den Haag C - Eindhoven en Amsterdam C - Rotterdam C (via HSL) koppelen tot een IC Amsterdam C - Eindhoven met goede overstap/verknoping op een intercity Dordrecht - Den Haag HS.
- ICD's ook laten stoppen op Lelylaan en Sloterdijk, zodat je sprinters kunt uitsparen.
Dit moet je echt niet doen. De 1000 is al deels geschrapt vanwege het personeelsgebrek (de 900, 1000, 1100 en 9200 moeten verplicht met twee conducteurs/treinbegeleiders rijden), als je dit allemaal gaat samenvoegen met de overvolle toeristentreinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport ga je van de noordtak van de HSL de hel op aarde maken. Onder de ICD-reizigers die ik ken is er nu al razernij om de dienstregeling die nooit meer volledig hersteld is van de afschaling van de laatste lockdown.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Jultar »

Vreemde razernij dan, want de ICD dienstregeling is wel degelijk volledig hersteld na corona.
Ook nu nog, zelfs met de gedeeltelijke afschaling, rijden er nog zoveel mogelijk ICD-treinen en op dagen dat er voldoende personeel en materieel is, rijdt gewoon alles. Zelfs per dagdeel wordt er gekeken wat mogelijk is om alles zo veel mogelijk te laten rijden.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door WSM »

Korte sprintertjes misschien maar zonder conducteur laten rijden?

Ik begreep uit informatie elders dat er in FLIRT en SNG vanuit de cabine gesleuteld kan worden.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: do 07 jul 2022, 14:55
SuperGhost schreef: do 07 jul 2022, 14:14 - Beneluxtrein integreren in de HSL-intercity Amsterdam C - Breda.
- Intercity's Den Haag C - Eindhoven en Amsterdam C - Rotterdam C (via HSL) koppelen tot een IC Amsterdam C - Eindhoven met goede overstap/verknoping op een intercity Dordrecht - Den Haag HS.
- ICD's ook laten stoppen op Lelylaan en Sloterdijk, zodat je sprinters kunt uitsparen.
Dit moet je echt niet doen. De 1000 is al deels geschrapt vanwege het personeelsgebrek (de 900, 1000, 1100 en 9200 moeten verplicht met twee conducteurs/treinbegeleiders rijden), als je dit allemaal gaat samenvoegen met de overvolle toeristentreinen tussen Amsterdam Centraal en Schiphol Airport ga je van de noordtak van de HSL de hel op aarde maken.
De noordtak van de HSL behoudt dan "gewoon" 4 treinen per uur. Alleen tussen Schiphol en Amsterdam Centraal wordt het overdreven druk.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door SuperGhost »

Toewerken naar sprinters met eenmansbediening lijkt me een goede stap. Werkt prima bij regionale vervoerders, dus kan op een aantal NS-trajecten ook. Op sommige trajecten in de Randstad wellicht niet vanwege de grote drukte en lange treinen daar. Maar denk bijv. aan de sprinters op trajecten als Arnhem-Ede, Zutphen-Wijchen, Apeldoorn-Almelo(-Enschede), Dordrecht-Roosendaal, Roosendaal-Vlissingen en Leeuwarden-Zwolle.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten