Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ArrivaBas »

De geboden loonstijging van 8% is minder dan de gemiddelde inflatie in 2022, wat zou betekenen dat OV-personeel met een CAO zonder automatische inflatiecorrectie er uitgedrukt in reëel loon op achteruit gaat. Met de door de bonden geëiste 10% loopt dat al iets meer in de pas. Een en ander heeft verder uiteraard te maken met een schurk in het Oostblok die zijn buurland kapot schiet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

CamilleKreemers schreef:Ik vind 8% best veel voor de tijden en hoeveel er gesneden is in het OV netwerk.
Het is een essentiële sector met een schreeuwend personeelstekort. Met veel minder ga je dat niet oplossen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

ArrivaBas schreef: wo 11 jan 2023, 06:52 De geboden loonstijging van 8% is minder dan de gemiddelde inflatie in 2022, wat zou betekenen dat OV-personeel met een CAO zonder automatische inflatiecorrectie er uitgedrukt in reëel loon op achteruit gaat. Met de door de bonden geëiste 10% loopt dat al iets meer in de pas. Een en ander heeft verder uiteraard te maken met een schurk in het Oostblok die zijn buurland kapot schiet.
Maar de gemiddelde loonstijging lag op 3,8% vorig jaar. Dan ligt 8% er al fors boven. Er is vrijwel geen enkel CAO dat aan inflatiecorrectie doet, dat zou alleen maar een negatief inflatiespiraal veroorzaken.
Suus schreef: wo 11 jan 2023, 07:04
CamilleKreemers schreef:Ik vind 8% best veel voor de tijden en hoeveel er gesneden is in het OV netwerk.
Het is een essentiële sector met een schreeuwend personeelstekort. Met veel minder ga je dat niet oplossen.
Ik denk dat loon ook niet zoveel invloed heeft. Het is ongeschoold werk waar je wel een speciaal rijbewijs voor nodig hebt. Plus dat het beroep buschauffeur (en het OV in het algemeen) sowieso een slecht imago heeft.
Ik heb geen onderschrift
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

Personeelstekort ga je niet oplossen met procentuele stijgingen, want dan gaat het meeste geld naar het personeel wat al 20 jaar in dienst is en blijft het startsalaris te laag om nieuwe mensen te trekken
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

De loonsverhoging bij NS in 2022 heeft ervoor gezorgd dat de werving van nieuw personeel een stuk beter ging lopen, blijkt uit de in december naar de tweede kamer verzonden rapportage. Dus in die zin lijkt het mij wel een goede maatregel om de OV-bedrijven als interessante werkgevers neer te zetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

De werving in het streekvervoer ging ook opeens veel beter lopen toen de OV-bedrijven ook werkelijk aan werving gingen doen. Salaris zegt echt niet alles.
In elk geval is de FNV wel weer op aarde geland, want ze waren begonnen met een eis van 20%.

Overigens: als ze nou automatische prijscompensatie invoeren, gaat de FNV dan ook akkoord met dalende lonen als de prijzen weer dalen? Vast niet, maar dat hoort er eigenlijk wel bij ;) Deflatie kan immers gewoon, tussen corona en de oorlog hebben we dat even gehad.

Verder lijkt voor een sector in zwaar weer 8% geen slecht bod. Bedenk ook dat personeelskosten en brandstof de belangrijkste kostenposten zijn die de jaarlijkse tariefaanpassing bepalen. En meer kosten = hogere prijzen= nog minder reizigers = uiteindelijk werkloze chauffeurs.
Goed, dan is de WW ook wel hoger maar of ze daar nu blij van worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5939
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

Suus schreef: wo 11 jan 2023, 07:59 De loonsverhoging bij NS in 2022 heeft ervoor gezorgd dat de werving van nieuw personeel een stuk beter ging lopen, blijkt uit de in december naar de tweede kamer verzonden rapportage. Dus in die zin lijkt het mij wel een goede maatregel om de OV-bedrijven als interessante werkgevers neer te zetten.
En daar was dus ook sprake van dat men de startsalarissen relatief harder heeft laten stijgen dan de rest.
Philip
Berichten: 329
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Philip »

CamilleKreemers schreef: wo 11 jan 2023, 00:20 Ik vind 8% best veel voor de tijden en hoeveel er gesneden is in het OV netwerk.
Het is niet alleen 8%. Het gaat om een tweejarige CAO met 3% volgend jaar, en dan niet eens per 1 januari, maar per 1 juli 2024.

Stel dat de inflatie tegenvalt en weer 10% is dit jaar. Dan is de koopkrachtdaling volgend jaar enorm
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door marvinkok »

13 februari staakt Mumo, in dit geval Arriva Achterhoek-Rivierenland (trein en bus) en de Keolisstandplaatsen Goor en Zutphen (trein ZHO)
Als de werkgevers willen dat niet de een na de andere machinist naar NS over gaat zullen ze met iets substantieel moeten komen....
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Bedoel je niet 13 januari? Dat lees ik op OVpro namelijk
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door marvinkok »

Woeps... typfoutje :X
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1257
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Frank93 »

Een stukje uit de mail van het FNV over de onderhandelingen van CAO OV:
Dat betekent dat de cao Openbaar Vervoer en Mumo de krachten kunnen bundelen in een gezamenlijke actie waarbij we in Nederland het hele streekvervoer, bus en regionale trein, stilleggen. Daarom is vandaag gekozen voor een 2-daagse landelijke actie cao Openbaar Vervoer en Mumo op 19 en 20 januari. Dat maakt dat we op 17 januari nog een ultieme poging kunnen wagen om tot een akkoord te komen en mogelijk de reizigers een staking kunnen besparen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21354
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Meltrain »

Is het trouwens mogelijk dat een bepaalde vervoerder een hoger bod doet dat alleen voor zijn eigen personeel geldt (en daarmee dus potentieel personeel wegtrekt bij anderen)?
Dus dat bijvoorbeeld EBS de EBS CAO introduceert waarin de lonen 10% stijgen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Philip
Berichten: 329
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Philip »

In de regel niet. Bijna alle CAO"s die gelden voor een hele sector zijn algemeen verbindend verklaard. Afwijkingen zijn dan niet toegestaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

De CAO OV is wel een zogenaamde minimum-cao, dus vervoerders mogen er positief van afwijken. In de praktijk zullen ze dat zo min mogelijk doen, want dat tast je concurrentiepositie aan bij aanbestedingen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

sirvinniei schreef: wo 11 jan 2023, 07:45 (..)
Ik denk dat loon ook niet zoveel invloed heeft. Het is ongeschoold werk waar je wel een speciaal rijbewijs voor nodig hebt. Plus dat het beroep buschauffeur (en het OV in het algemeen) sowieso een slecht imago heeft.
Toch gek dat (bus)vervoerders werven onder studenten. ;)

Het mag dan niet hoogwaardig geschoold werk zijn.. ik denk dat bepaalde (sociale) vaardigheden tegenwoordig net zo belangrijk zijn voor het vak (dat is wat de vervoerders ook vragen, lees ik in vacature advertentie(s) dan de theorie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8847
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ArrivaBas »

Dat de vervoerder zich op studenten richten bij het werven van buschauffeurs is juist slim. Omdat studenten die naast hun opleiding willen werken afhankelijk zijn van het schoolrooster zijn die met voldoende flexibiliteit juist geknipt voor de onregelmatige diensten die het OV rijk is.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Ja dat vind ik oprecht raar: een student gat naast zijn studie echt geen 30 uur werken na überhaupt een speciaal rijbewijs te moeten geven gehaald.
Met die per jaar werken kunnen ze dat overigens ook nooit terugbetalen.
Maar ja, heb dan ook nog nooit iets wat op een student leek als buschauffeur gezien, terwijl er flink wat onderwijsinstellingen bij mij in de buurt zijn.
Ik heb geen onderschrift
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 647
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door DPDelft »

Als student je rijbewijs halen bij een vervoerder geeft niet de verplichting om 30 uur per week te werken. Een of twee diensten per week is momenteel (en in het verleden) ook al heel welkom omdat het vaak juist late of weekenddiensten zijn.

Daarnaast is het voor een vervoerder interessant omdat een gedeelte ook na de studie blijft "hangen" (al dan niet parttime).

De actieve werving onder studenten is overigens wel redelijk nieuw.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Ik heb tijdens mijn studie en nog een jaar erna 32 uur per week op de bus gezeten. Het gebeurt dus zeker wel.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Aha, ik zag de vacatures gericht op studenten helemaal aan het begin van de concessie Amstelland Meerlanden, maar heb ze daarna nooit meer gezien.
Toen ik overigens zelf veel met de bus reed zag ik veel chauffeurs van mobiwerk. Blijkbaar hadden ze daar dus vooral hun gaten gevuld met uitzendkrachten.
Ik heb geen onderschrift
April064
Berichten: 699
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door April064 »

Bij Syntus Utrecht zie ik nog advertenties om buschauffeur te worden die gericht zijn op studenten. Ik kom ook af en toe een buschauffeur tegen die oogt alsof die een student kan zijn.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door marvinkok »

Ik ben zelf ook als student de OV wereld in gerold. heerlijk na een dagje college nog paar ritjes op de bus wegrijden *O*
"Wij" hebben zelf studenten die naast hun studie trein rijden.

Meer ontopic communiceert Keolis via de sociale media dat er morgen géén treinen tussen Hengelo en Oldenzaal rijden, enkele ritten tussen Enschede en Zwolle vervallen en mogelijk enkele ritten van de RB61.
Durashift
Berichten: 5647
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef: wo 11 jan 2023, 09:11 (..)
Als de werkgevers willen dat niet de een na de andere machinist naar NS over gaat zullen ze met iets substantieel moeten komen....
Is salaris nu écht het enige argument dat jouw collega's overstappen?
Ik denk dan: als dat zo is.. dan kan men toch beter direct bij de NS aan de slag? CAO's zijn bekend.

Omgekeerd zou ik ook denken, als NS recruiter: zo'n MUMO overstapper hoeven we niet direct hoog in te schalen.. want is toch al een lager salaris gewend.

Zal het niet zo zijn dat je bij de NS, als machinist, wat verder de regio uit komt?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom024 »

Meer variatie en meer salaris zullen wel hand in hand gaan, meer variatie in materieel speelt voor sommigen misschien ook nog. Het verschil in salaris is echt best fors.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten