Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Hoe doe je dat dan bij een vokkedig electric stalling?
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Desnoods rij je met je bus naar de stalling om een andere te halen. Dat hierdoor een rit vervalt is niet anders denk ik.
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Buzjevur schreef: vr 03 feb 2023, 01:42 Diensten mogen niet worden aangepast, dan is het besmet werk. Dus wie wil werken rijdt zijn geplande dienst en houdt de hele dienst dezelfde bus. Dit geeft zelden problemen met lege tanks en de electrische bussen worden binnengehouden.
Dat is niet hoe ik het begrepen heb.
Wij maken diensten die binnen de tijd van de oorspronkelijk geplande dienst passen van de chauffeur die komt opdagen. Daar mag ander, niet chauffeursvreemd, werk in zitten dan oorspronkelijk gepland, en dat schijnt door een rechter bij een vorige staking bevestigd te zijn.

Het is geen "besmet" werk in de zin dat het een 1-voor-1 ruil is: Waar een werkwillige chauffeur die opkomt oorspronkelijk lijn 1,2 en 3 zou rijden rijdt hij nu 3x lijn 5. Het is geen chauffeursvreemd werk, ook in een normale situatie kan een chauffeur gevraagd worden ander werk te doen dan vooraf gepland.

Er worden geen extra (uitzend)krachten of kantoorpersoneel ingezet [anders dan voor het in goede orde laten verlopen van het werk voor de werkwilligen, zoals uitreiken diensten] en ook vrijwilligers (chauffeurs die niet op dienst stonden) worden niet ingezet.

Ons bedrijf is daar redelijk strikt in. Ik weet van een OR-lid die volgende week een geplande vergadering zou hebben. Er was al een (niet-stakende) collega op zijn dienst gezet. Door de staking gaat de OR-vergadering niet door, het OR-lid is op zijn oorspronkelijke roosterdienst gezet (die dus niet gereden gaat worden) en de niet-staker is (tegen zijn zin) weer op verlof gezet.

De reden om aparte stakingsdiensten te maken is om voor zowel werkwilligen als passagiers nog enig houvast te bieden: de reiziger weet waar sowieso niets rijdt en waar nog enige kans is, en heeft niet het risico halverwege uit de bus gezet te worden omdat een chauffeur afstapt en de volgende niet uitstapt.
De chauffeur heeft niet het risico dat hij/zij ergens belandt waar geen opvolgende bus/podauto is. En, ingeval electrische bussen, loopt het laden niet in jet honderd.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Het klinkt in mijn oren als stakingsbreking, maar ik neem aan dat de bonden wel aan de bel zouden trekken als het op die manier niet mocht.
Hier is in ieder geval door de werkgever, de bonden en de verkeersleiding gezegd dat er niet van de oorspronkelijke dienst mag worden afgeweken omdat het besmet werk is.
Laten we vooral hopen dat ieder in zijn waarde wordt gelaten en de kans krijgt zijn/haar mening te uiten. Dat is een groot recht.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

dennistd schreef: vr 03 feb 2023, 03:37 Desnoods rij je met je bus naar de stalling om een andere te halen. Dat hierdoor een rit vervalt is niet anders denk ik.
Zijn ze op de Veluwe sowieso wel gewend ;)
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Buzjevur schreef: vr 03 feb 2023, 11:47 Het klinkt in mijn oren als stakingsbreking, maar ik neem aan dat de bonden wel aan de bel zouden trekken als het op die manier niet mocht.
Hier is in ieder geval door de werkgever, de bonden en de verkeersleiding gezegd dat er niet van de oorspronkelijke dienst mag worden afgeweken omdat het besmet werk is.
Laten we vooral hopen dat ieder in zijn waarde wordt gelaten en de kans krijgt zijn/haar mening te uiten. Dat is een groot recht.
Goed idee. Het is ook wat ik van mijn kant van het bedrijf hoor.
Ook hoor ik dat er afspraken met de bonden zijn om een aantal specifieke lijnen in het land (het traject P30-Schiphol Plaza-P40 en rond Eindhoven en Rotterdam Airport) gegarandeerd te laten rijden. Maar CNV beweert dat dat niet zo is.
Dat soort zaken maakt de sfeer er niet beter op en ik wens de stakers maar vooral de niet-stakers komende week veel sterkte toe.
zone2000
Berichten: 522
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

Ook hoor ik dat er afspraken met de bonden zijn om een aantal specifieke lijnen in het land (het traject P30-Schiphol Plaza-P40 en rond Eindhoven en Rotterdam Airport) gegarandeerd te laten rijden. Maar CNV beweert dat dat niet zo is.
Dat was enkel een wens van de werkgevers. CNV en ook FNV geven aan dat staken een grondrecht is en dat je als chauffeur nergens aan gebonden bent.


CAO Multimodaal staakt mee volgende week:
Personeel regionale treinen sluit zich aan bij meerdaagse staking streekvervoer
Treinpersoneel in het streekvervoer sluit zich volgende week aan bij de eerder aangekondigde meerdaagse staking in het regionaal vervoer. Dat meldt vakbond FNV. Donderdag staakte het personeel ook al voor betere arbeidsvoorwaarden, waaronder een hoger loon.
https://www.pzc.nl/economie/personeel-r ... ~a16d0445/
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

IIVQ schreef: vr 03 feb 2023, 12:14
Goed idee. Het is ook wat ik van mijn kant van het bedrijf hoor.
Ook hoor ik dat er afspraken met de bonden zijn om een aantal specifieke lijnen in het land (het traject P30-Schiphol Plaza-P40 en rond Eindhoven en Rotterdam Airport) gegarandeerd te laten rijden. Maar CNV beweert dat dat niet zo is.
Dat soort zaken maakt de sfeer er niet beter op en ik wens de stakers maar vooral de niet-stakers komende week veel sterkte toe.
Als het inderdaad toegestaan is om aangepaste diensten te maken voor werkwilligen, dan zou dit toch geen probleem moeten zijn? Je kunt die dan gewoon op deze lijnen zetten.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Buzjevur schreef: vr 03 feb 2023, 11:47 Hier is in ieder geval door de werkgever, de bonden en de verkeersleiding gezegd dat er niet van de oorspronkelijke dienst mag worden afgeweken omdat het besmet werk is.
In Twente is dat ook het geval: wie wil werken rijdt zijn eigen dienst en rijdt de hele dag met één bus, dus ook wat normaal een podwagen is.
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

Buzjevur schreef: vr 03 feb 2023, 11:47Het klinkt in mijn oren als stakingsbreking, maar ik neem aan dat de bonden wel aan de bel zouden trekken als het op die manier niet mocht.
Het breken van een staking is iets anders, namelijk het inhuren van extern personeel om het werk van stakers over te nemen. Het inzetten van eigen personeel, zelfs van een andere vestiging, is juridisch gezien gewoon toegestaan. Echter zijn er in veel gevallen wel onderlinge afspraken tussen werkgevers en vakbonden gemaakt hierover, vaak in de trant van dat personeel niet gedwongen kan worden diensten van stakers over te nemen. Het mag dan weliswaar wettelijk toegestaan zijn om diensten aan te passen of zelfs extra personeel op te roepen, het personeel mag dit werk weigeren als dat in de CAO zo afgesproken is.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Bedankt voor je uitleg. Het verschil is me nu duidelijk.
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

CNV:
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ibodejoode »

Ik vind best dat er een keer gestaakt mag worden, maar zoals ik het nu lees is er de hele werkweek geen openbaar vervoer in Friesland en Groningen. Buiten NS Leeuwarden-Meppel en Groningen-Assen uiteraard.

Ik vind dat gewoon niet kunnen om mij zacht uit te drukken. Ontzettend veel scholieren en werkenden te dupe. Afstanden zijn hier te groot om te fietsen of iemand weg te brengen met de auto.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1476
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door JordiBrabant »

Dan moet je bij de vervoerders zijn dat ze met een fatsoenlijk bod komen, dan is er weer OV. Of bij de opdrachtgevers dat ze van de andere kant druk uitoefenen daarop.
Derde adres waar je kan aankloppen is de Tweede Kamer voor een wetswijziging dat staken dmv gratis vervoer niet meer als diefstal gezien wordt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

JordiBrabant schreef: vr 03 feb 2023, 20:26 Derde adres waar je kan aankloppen is de Tweede Kamer voor een wetswijziging dat staken dmv gratis vervoer niet meer als diefstal gezien wordt.
Dat is het ook helemaal niet. En het mag ook gewoon. Het enige is dat de werkgever de helft van het salaris in mag houden als je geen kaartjes meer verkoopt. Nou ja, prima toch?

Werkgever heeft meer kosten (diesel, halve salarissen), de vakbonden hebben minder kosten (helft van de stakingsuitkering), de reiziger heeft (zelfs gratis!) vervoer en de werknemer heeft meer inkomsten (half salaris + halve stakingsuitkering is meer dan een hele stakingsuitkering).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door nvdw »

Lees ook deze uitspraak. De kantonrechter oordeelde dat de vervoersbedrijven wel degelijk loon mochten inhouden, alleen de mate waarin (50 procent, 75 procent) punt van discussie was, waarop nog een zitting zou volgen. Geen idee wat daar uit is gekomen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door htm_tram »

En als de manager/teamleider zwart op wit heeft gezet (per mail) dat controle vervoerbewijzen voor de Boa's is en dat je als chauffeur alleen de bus hoef te rijden?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Controle is natuurlijk wat anders dan verkoop. En 'vroeger' stempelde je gewoon niet waardoor iedereen gratis mee kon, nu zou je in dat geval de kaartlezers af moeten dekken.
Arnhem_EW
Berichten: 9
Lid geworden op: di 29 nov 2022, 22:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Arnhem_EW »

FF een vraagje over de stakingen van ma - vr. Ik zie op de website van Keolis (https://www.keolis.nl/staking) helemaal niks over de bus van Ede Wageningen - Campus Wageningen. Zouden die niet staken? Of zou de site gewoon nog niet uo to date zijn. ??

Oh wacht die bus is helemaal geen Keolis meer, maar Hermes. Trouwens op de website van Hermes wordt ik ook niet veel wijzer.
Hoop wel dat er iets rijdt, want dat hele stuk fietsen met een ov fiets heb ik niet veel zin in.
Jelle
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 07 aug 2019, 12:29
Locatie: Twente

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Jelle »

Die bus wordt sinds december niet meer door Keolis gereden, maar door Hermes.

Edit: Dat is inmiddels duidelijk *O*
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Lijn 45 »

De kans dat er (bijna) niets rijdt is volgens de RRReis-website groot.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom024 »

Net op de veerpont een gesprekje gehad met de veerman. In hun CAO is een inflatiecorrectie afgesproken:zij krijgen er dit jaar 16,3% bij. :shock:
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 2990
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door TffpaA »

Die Audi Q7 die ze de hele dag heen en weer staan te varen moet natuurlijk érgens van betaald worden, Tom.
🗣
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

^^ "de" veerpont. Ik neem aan dat je die naar Dordrecht bedoelt? :6

Voor wat betreft Wageningen: Als er wat rijdt vanuit Wageningen, zal dat vooral de 303 zijn. Maar ga er maar vanuit dat er geen bus rijdt. En ga er maar vanuit dat de OV-fietsen op zijn, want iedereen wil natuurlijk liever niet fietsen maar nog minder graag lopen.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Tom024 schreef: za 04 feb 2023, 15:29 Net op de veerpont een gesprekje gehad met de veerman. In hun CAO is een inflatiecorrectie afgesproken:zij krijgen er dit jaar 16,3% bij. :shock:
Veerponten rijden toch sowieso vrijwel volledig op subsidie?
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten