Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Volgens mij varen die dingen ;)
Lijn 45 schreef: za 04 feb 2023, 15:08 De kans dat er (bijna) niets rijdt is volgens de RRReis-website groot.
Dat geven vervoerders uiteraard ook aan om zich in te dekken tegen boze reizigers. Zelfs toen alleen FNV staakte heb ik al negatieve reisadviezen langs zien komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom024 »

sirvinniei schreef: za 04 feb 2023, 17:23
Tom024 schreef: za 04 feb 2023, 15:29 Net op de veerpont een gesprekje gehad met de veerman. In hun CAO is een inflatiecorrectie afgesproken:zij krijgen er dit jaar 16,3% bij. :shock:
Veerponten rijden toch sowieso vrijwel volledig op subsidie?
Deze stichting exploiteert een vijftal veren en krijgt van één oevergemeente structureel subsidie. De gemeente aan de overkant draagt niets bij, deze geeft aan dat de kosten door de gebruikers gedragen moeten worden.

Deze situatie leidt om de zoveel jaar tot stakingen en gedoe. In 2020 en 2021 zijn er maandenlang acties geweest, deels publieksvriendelijk. De veermannen hebben nu een prima bedrijfscao, ze hadden het al niet slecht, maar voor de overkoepelende stichting is dit natuurlijk lastig rond te rekenen.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

Tom024 schreef: za 04 feb 2023, 15:29 Net op de veerpont een gesprekje gehad met de veerman. In hun CAO is een inflatiecorrectie afgesproken:zij krijgen er dit jaar 16,3% bij. :shock:
Doen ze het, procentueel, slechter dan de particuliere beveiligers.. al moeten die er een jaartje langer op wachten.. ;) maar ze krijgen er, bij fulltime dienstverband, ook meer vrije tijd bij. (hoeven minder uren per vier weken te maken).
Vorig najaar trokken beveiligingsbedrijven aan de noodklok vanwege de torenhoge inflatie. De lonen voor dit jaar zijn gekoppeld aan de inflatie. Werkgevers deden in oktober een voorstel om de lonen voor dit jaar bij te stellen. Dat voorstel is door bijna zestig procent van de leden van CNV afgewezen. De belangrijkste reden voor het afwijzen: er waren geen goede afspraken gemaakt om de loonsverhoging later alsnog door te voeren. Die afspraken zijn er nu wel.

Wat is het voorstel?
In het principe-akkoord waar de leden van de vakbonden volgende week over kunnen stemmen is het volgende voorgesteld:

Per loonperiode 1 van 2023

uurlonen gaan omhoog met 14,5%
een full-timer werkt 144 uur per vier weken (in plaats van 152)
een part-timer mag vrij kiezen: hetzelfde aantal uur blijven werken of naar rato minder werken
niemand is verplicht om meer dan 144 uur te werken
de uurtoeslag van 2,50 voor luchthavenbeveiligers komt in de cao, net als de andere afspraken met Schiphol
wie in 2023 met pensioen gaat, krijgt eenmalig 6% van het genoten jaarloon op de pensioendatum

Per loonperiode 1 van 2024

uurloon gaat omhoog met 6% plus...
...de jaarmutatie CPI van september 2023 (minimaal 0%, maximaal 2,5%)
de cao loopt af na loonperiode 3 van 2024

In de tussentijd zoeken we met werkgevers naar maatregelen om (1) het werk in de beveiliging te verbeteren en (2) een automatische prijscompensatie in de cao op te nemen.

Wat betekent dit in de praktijk?
Voor alle beveiligers betekent dit dat de uurlonen in twee jaar tijd tenminste tussen de 21 en 24% zullen stijgen. Voor beveiligers op Schiphol is die stijging zelfs nog veel hoger. Het uiteindelijke loon hangt natuurlijk af van het aantal uur dat je gaat werken.(..)
https://www.cnvvakmensen.nl/diensten/be ... 3-01-31-6/
Philip
Berichten: 322
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Philip »

NRC schrijft:
Niet elke chauffeur zal de komende week het werk neerleggen. In het streekvervoer werken 13.000 mensen. Vakbond FNV heeft er 8.200 leden, CNV 2.200.
Marijn van der Gaag, cao-onderhandelaar van de FNV, mailt desgevraagd een voorbeeld van een slooprooster aan NRC.

Maandag start je dienst om 5.00 uur ’s ochtends, dinsdag om 7.00 uur, woensdag om 9.00 uur. Donderdag draai je een gebroken dienst: drie uur in de ochtendspits, vier uur rust, vier uur avondspits. Vrijdag rijd je de late dienst, van 16.00 uur tot middernacht. En dan de maandag erop: weer vroeg, vanaf 5.00 uur.
Voorzitter Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV), die namens de bedrijven onderhandelt, baalt van de houding van de bonden. „De stakingsbereidheid is in onze sector lang niet zo hoog als de bonden zouden willen”, aldus Kagie vorige week.
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/02/05/ch ... 2-a4156207
IIVQ
Berichten: 853
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Het grappige van het genoemde "slooprooster" is dat, als "opbouwend" rooster, wel zo veel mogelijk nachtrust geeft, en daarmee het gezondst is (zeg ik niet, maar zeggen allerlei wetenschappelijke onderzoeken)
Veel roostercommissies kijken vooral naar weekendrust, en vroeger, met de 9-uurs nachtrust, had de RC het liefst "afbouwende" roosters: bijv. Laat-Laat-Maaltijd-Dag-Vroeg. Heel lange vrijperioden, maar weinig nachtrust en ongezonder.

Ik probeer mijn roosters altijd zo veel mogelijk gelijke dagsoort te hebben tussen vrije dagen, dus bijv Dag-vroeg-gebroken-vroeg, vrij, 4x laat, 2x vrij, dan weer vroeg/dag/gebroken enzo.
Stelregels daarbij zijn proberen vóór 24:00 klaar voor een vrije dag en géén gebroken voor een vrije dag. Geen 2 gebroken na elkaar en niet meer dan 2 per week.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

„Het lijkt me dan ook niet meer verantwoord om enkele bussen, waarvan de chauffeurs niet gaan staken, nog te laten rijden. Want dan wil iedereen in die ene bus”, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer.
Wat een gelul. Tijdens de vorige stakingen had ik juist minder reizigers dan normaal terwijl ik een van de weinigen was die reed....
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Selivio »

Ja, dat herken ik wel. Ergens waren de reizigers bij mij zelfs vriendelijker/blijer ómdat ze tenminste nog op de bestemming konden komen, en geen van mijn ritten zat ook maar in de buurt van vol toendertijd...
Grt. Stefan
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door htm_tram »

dennistd schreef: zo 05 feb 2023, 23:32
„Het lijkt me dan ook niet meer verantwoord om enkele bussen, waarvan de chauffeurs niet gaan staken, nog te laten rijden. Want dan wil iedereen in die ene bus”, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer.
Wat een gelul. Tijdens de vorige stakingen had ik juist minder reizigers dan normaal terwijl ik een van de weinigen was die reed....
ook dat is gelul. Dat is allemaal afhankelijk van de concessie waar je bus rijdt. In een gebied kunnen de reizigers begripvol zijn en in het andere gebied zijn reizigers wat agressiever.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

dennistd schreef: zo 05 feb 2023, 23:32
„Het lijkt me dan ook niet meer verantwoord om enkele bussen, waarvan de chauffeurs niet gaan staken, nog te laten rijden. Want dan wil iedereen in die ene bus”, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer.
Wat een gelul. Tijdens de vorige stakingen had ik juist minder reizigers dan normaal terwijl ik een van de weinigen was die reed....
En bij mij was het steeds proppen om iedereen mee te krijgen. Dus dat wisselt nogal. Maar het is natuurlijk een poging om de boel 100% plat te krijgsn. In de spits is het (in ieder geval bij ons) ook regelmatig zo vol. En in Zwolle heb je de scholierenlijnen die permanent overvraagd worden. Moeten we die ritten dan ook stilzetten?
Laatst gewijzigd door Buzjevur op ma 06 feb 2023, 07:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13110
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Z2N »

Het lijkt me niet alleen concessie-afhankelijk, maar vooral juist lijnafhankelijk. Neem bijvoorbeeld Utrecht, daar heb ik tijdens eerdere stakingen altijd plek in de rijdende ritten van/naar Zeist, terwijl bus 28 ook voor de uitgebrande dubbelgelede bussen ruimte tekort kwam. Dat zal deze week niet anders zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Dre »

dennistd schreef: zo 05 feb 2023, 23:32
„Het lijkt me dan ook niet meer verantwoord om enkele bussen, waarvan de chauffeurs niet gaan staken, nog te laten rijden. Want dan wil iedereen in die ene bus”, zegt Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer.
Wat een gelul. Tijdens de vorige stakingen had ik juist minder reizigers dan normaal terwijl ik een van de weinigen was die reed....
Zowel op 20 januari als vandaag was het aantal bussen dat reed zo minimaal dat er als reiziger geen betrouwbare planning op te maken was. Vandaar dat het gros waarschijnlijk voor alternatief vervoer koos. Zo was het enige dat reed de RB61, omdat Duits personeel dat lid is van FNV of CNV nog geboren moet worden.

En uiteindelijk is de reiziger sowieso de dupe. Hetzij omdat er geen OV rijdt, dan wel omdat men de verhoogde personeelskosten direct via de ritprijs dan óf indirect via belastingen mag ophoesten.

(en die krokodillentranen van de vakbond 'wij willen dit ook niet', kan ik niet meer lezen). Je kiest er bewust voor om doordeweeks te staken en niet in het weekend. Je kiest er bewust voor om het 5 dagen achtereen te doen. Wees dan ook een vent/vrouw en probeer de publieke opinie niet te beïnvloeden met obligaat misplaatste emphatie in anderhalve zin richting de reiziger.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Dre schreef: ma 06 feb 2023, 17:15 En uiteindelijk is de reiziger sowieso de dupe. Hetzij omdat er geen OV rijdt, dan wel omdat men de verhoogde personeelskosten direct via de ritprijs dan óf indirect via belastingen mag ophoesten.
Precies dat dus ja. Als er één sector is waar loonstijgingen de inflatie direct beïnvloeden is het het OV wel.
Wees dan ook een vent/vrouw en probeer de publieke opinie niet te beïnvloeden met obligaat misplaatste emphatie in anderhalve zin richting de reiziger.
Mij viel ook de advertentie van de bonden in de kranten vandaag op. Het meerendeel van de punten daarin heeft helemaal niks met de CAO te maken, daar moeten ze voor in de tweede kamer zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door marvinkok »

RB61 rijdt deze dagen ook niet volledig, deel van de ritten wordt tenslotte door NL-personeel gereden dat wel staakt :Y
Deels wordt het door Duitsers opgevangen, verder met TVV...
Perks
Berichten: 17
Lid geworden op: do 15 sep 2022, 17:54
Locatie: Eindhoven e.o (NL)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Perks »

Merkte wel dat voor Hermes alles nog mooi in 9292 stond, en ook niet geupdated was in Ovinfo, heb voor enkele ritten beetje creatief met busposities moeten spelen :)
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

IIVQ schreef: vr 03 feb 2023, 10:13
Buzjevur schreef: vr 03 feb 2023, 01:42 Diensten mogen niet worden aangepast, dan is het besmet werk. Dus wie wil werken rijdt zijn geplande dienst en houdt de hele dienst dezelfde bus. Dit geeft zelden problemen met lege tanks en de electrische bussen worden binnengehouden.
De reden om aparte stakingsdiensten te maken is om voor zowel werkwilligen als passagiers nog enig houvast te bieden: de reiziger weet waar sowieso niets rijdt en waar nog enige kans is, en heeft niet het risico halverwege uit de bus gezet te worden omdat een chauffeur afstapt en de volgende niet uitstapt.
De OR OV bij Connexxion gaat een rechtzaak beginnen vanwege deze stakingsdiensten.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Scbipholnet moet blijven rijden toch?
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

zone2000 schreef: di 07 feb 2023, 14:09 De OR OV bij Connexxion gaat een rechtzaak beginnen vanwege deze stakingsdiensten.
Het CNV heeft een brief met de vier mogelijke scenario's uitgedaan en daarin worden stakingsdiensten ook genoemd. Zoals ik het begreep zijn ze volgens de bond toegestaan, maar mag je ze als werkwillende zonder consequenties weigeren.
Dus ik zie even niet waarom je naar de rechter zou stappen. Benieuwd wat daar aan de hand is!
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

Wat mij opviel, qua waarnemingen van de bussen die ik heb zien rijden van Syntus Utrecht, Qbuzz en Hermes (Rrreis) (gisteren en vandaag) dat vooral de senior chauffeurs reden. Jongeren of middelbare leeftijd heb ik nauwelijks achter het stuur zien zitten.

Terwijl vaak wordt veronderstelt dat de ouderen willen staken voor hun (verworven) rechten en de jongere chauffeurs graag die 8% hadden gehad.

Het is slechts mijn waarneming, heb geen harde data, vond het gewoon opvallend.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

De enige rijdende bus die ik tot nu toe in Brabant heb gezien was juist een zeer jonge chauffeur. Een jonge chauffeur heeft ook niet zo veel aan het verbeteren van de RVU-regeling waar nu voor wordt gestreden, aangezien regelingen voor vroegpensioen in Nederland nu niet de gewoonte hebben 30 jaar mee te gaan...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Het is in elk geval rustig in Twente zo te zien vanavond

Afbeelding

Morgen eens kijken of er dan meer bussen rijden. Aan mij zal het dan iig niet liggen.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door htm_tram »

fijn om te horen. Als je de lijn en tijden geeft hebben die paar verdwaalde reizigers er ook nog wat aan :lol:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

htm_tram schreef: di 07 feb 2023, 23:18 fijn om te horen. Als je de lijn en tijden geeft hebben die paar verdwaalde reizigers er ook nog wat aan :lol:
Niet dat ik denk dat ze hier meelezen, maar goed:

Afbeelding
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Op een ander medium is de brief van de Transdev-OR geplaatst. Ik begrijp hieruit dat de stakingsdiensten niet zijn goedgekeurd en chauffeurs worden gedwongen om deze te rijden in plaats van hun eigen dienst. Doen ze dit niet, dan worden ze als staker geregistreerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

Staatssecretaris Heijnen denkt aan een bemiddelingspoging door voormalig kamerlid Helma Lodders (VVD). Als bemiddelaar voor NABO’s zou ze al ervaring met het OV hebben, hoorde ik op de radio…
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thijsjuh
Berichten: 45
Lid geworden op: di 23 jun 2020, 14:33

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Thijsjuh »

Suus schreef: wo 08 feb 2023, 14:18 Staatssecretaris Heijnen denkt aan een bemiddelingspoging door voormalig kamerlid Helma Lodders (VVD). Als bemiddelaar voor NABO’s zou ze al ervaring met het OV hebben, hoorde ik op de radio…
Heb je een bron daarvoor?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten