Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Goed idee, zo'n bemiddeling. Met wat geluk kunnen ze die gezamenlijk voor het blok zetten en wordt er eens iets gedaan door de enige partij die echt iets kan veranderen: de overheid.

Ondertussen in de krant vergeten een aantal onderwijsinstellingen dat hun toekomstige leerlingen ook OV nodig hebben om naar school te kunnen:

Open brief Graafschap College en Drenthe College

HOUD OP MET STAKEN IN DE REGIO

Het MBO zit in de lift. Nigel Sean maakt het lied ‘Ode aan het MBO’ en haalt prompt het 8 uur journaal. Minister Dijkgraaf laat geen moment onbenut om op TV zijn waardering uit te spreken voor het vakmanschap dat het MBO voortbrengt. En ondertussen heeft ieder weldenkend mens in de gaten dat het tekort aan schilders, technici, kappers en koks en kappers haar of hem dagelijks raakt. Die tekorten aan goede MBO-ers worden steeds groter, waarbij veel studenten nog dagelijks de gevolgen ervaren van de coronatijd. En ook nu worden zij geraakt door stakingen van het streekvervoer. Een staking die heeft een onevenredig groot effect op studenten in de regio omdat er simpelweg geen alternatief vervoer beschikbaar is.

‘Houd daarmee op, de schade is te groot, de opbrengst in aandacht te klein….’ is ons pleidooi. Streekvervoer is in dunnerbevolkte gebieden van essentieel belang nu en in de toekomst. MBO scholen doen er alles aan om locaties open te houden opdat zij iedere student kunnen bedienen op een behapbaar aantal kilometers van zijn of haar woonplaats. Kleinere groepen zijn dan nodig om opleidingen in lucht te houden. En meer locaties zijn nodig. Dat geeft extra kosten, nu en nog meer in de toekomst waar krimp een grotere rol speelt.

Scholing in de regio kost simpelweg meer. Net als streekvervoer in buitengebieden. Nu al zijn er scholen die met busjes rijden. En verzinnen docenten creatieve oplossingen om het onderwijs door te laten gaan ondanks de stakingen. Maar dat is niet de oplossing. Het stakingsrecht is een groot goed maar deze stakingen in de regio zijn geen oplossing. Dat genereert te weinig aandacht. Staak op een plek waar het de werkgevers raakt zodat chauffeurs en machinisten gewoon kunnen rijden. Voor die MBO-er. Voor die vakvrouw en vakman van de toekomst. Omdat ze het verdienen.
Ik vraag me af hoe de scholen het in gedachten hebben, dat 'staak op een plek waar het de werkgevers raakt zodat chauffeurs en machinisten gewoon kunnen rijden.'
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

^^ met de cico's uitgeschakeld rijden.

Zoals een deskundige van de week ook zei: in de jaren 80 waren er ook veel stakingen: de brandweer spoot het binnenhof zeikesnat. De gemeentereiniging haalde het vuil wél op maar deponeerde dat voor het gemeentehuis.
Dán raak je de beleidsbeslissers min of meer direct en hebben de inwoners en het publiek minder overlast aan een conflict waar zij niks aan kunnen veranderen.


Thijsjuh schreef: wo 08 feb 2023, 15:15
Suus schreef: wo 08 feb 2023, 14:18 Staatssecretaris Heijnen denkt aan een bemiddelingspoging door voormalig kamerlid Helma Lodders (VVD). Als bemiddelaar voor NABO’s zou ze al ervaring met het OV hebben, hoorde ik op de radio…
Heb je een bron daarvoor?
Ik weet natuurlijk niet waar Suus dit gehoord heeft (kan een nieuwsbericht zijn) maar ik hoorde het in Sven op radio 1, waar mevrouw Heijnen te gast was in het kader van de PFAS voorstellen in de EU. Áls je ook info over de make-up van mevrouw Heijnen wilt weten.. luister dan vooral de eerste minuten ff terug. ;)

(@Sven: beetje raar begin van het interview hoor. Raakvlak met Pfas vond ik wel een beetje gezocht. )
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ODRAIL »

Vanmiddag hier in Rotterdam Nesselande ondanks de landelijke staking wel diverse ritten gezien op de lijnen 175 en 383 van Arriva. Gisteren en maandag geen ritten gezien op deze lijnen.
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Lange_Dre »

Buzjevur schreef: wo 08 feb 2023, 15:17 Goed idee, zo'n bemiddeling. Met wat geluk kunnen ze die gezamenlijk voor het blok zetten en wordt er eens iets gedaan door de enige partij die echt iets kan veranderen: de overheid.

Ondertussen in de krant vergeten een aantal onderwijsinstellingen dat hun toekomstige leerlingen ook OV nodig hebben om naar school te kunnen:

Open brief Graafschap College en Drenthe College

HOUD OP MET STAKEN IN DE REGIO

Het MBO zit in de lift. Nigel Sean maakt het lied ‘Ode aan het MBO’ en haalt prompt het 8 uur journaal. Minister Dijkgraaf laat geen moment onbenut om op TV zijn waardering uit te spreken voor het vakmanschap dat het MBO voortbrengt. En ondertussen heeft ieder weldenkend mens in de gaten dat het tekort aan schilders, technici, kappers en koks en kappers haar of hem dagelijks raakt. Die tekorten aan goede MBO-ers worden steeds groter, waarbij veel studenten nog dagelijks de gevolgen ervaren van de coronatijd. En ook nu worden zij geraakt door stakingen van het streekvervoer. Een staking die heeft een onevenredig groot effect op studenten in de regio omdat er simpelweg geen alternatief vervoer beschikbaar is.

‘Houd daarmee op, de schade is te groot, de opbrengst in aandacht te klein….’ is ons pleidooi. Streekvervoer is in dunnerbevolkte gebieden van essentieel belang nu en in de toekomst. MBO scholen doen er alles aan om locaties open te houden opdat zij iedere student kunnen bedienen op een behapbaar aantal kilometers van zijn of haar woonplaats. Kleinere groepen zijn dan nodig om opleidingen in lucht te houden. En meer locaties zijn nodig. Dat geeft extra kosten, nu en nog meer in de toekomst waar krimp een grotere rol speelt.

Scholing in de regio kost simpelweg meer. Net als streekvervoer in buitengebieden. Nu al zijn er scholen die met busjes rijden. En verzinnen docenten creatieve oplossingen om het onderwijs door te laten gaan ondanks de stakingen. Maar dat is niet de oplossing. Het stakingsrecht is een groot goed maar deze stakingen in de regio zijn geen oplossing. Dat genereert te weinig aandacht. Staak op een plek waar het de werkgevers raakt zodat chauffeurs en machinisten gewoon kunnen rijden. Voor die MBO-er. Voor die vakvrouw en vakman van de toekomst. Omdat ze het verdienen.
Ik vraag me af hoe de scholen het in gedachten hebben, dat 'staak op een plek waar het de werkgevers raakt zodat chauffeurs en machinisten gewoon kunnen rijden.'
Is het een rare gedachte om na het lezen van de open brief meteen te concluderen dat onderwijs personeel van die scholen nog nooit gestaakt heeft? En dat het personeel best mag staken, zonder de leerlingen de dupe te laten worden en wel de werkgever te raken?
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

‘Houd daarmee op, de schade is te groot, de opbrengst in aandacht te klein….’ is ons pleidooi.
Het stakingsrecht is een groot goed, maar deze stakingen in de regio zijn geen oplossing. Dat genereert te weinig aandacht.
Waar hebben deze scholen het in hemelsnaam over?!
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door April064 »

Ik denk dat ze tegen de staking zijn en gewoon wat argumenten verzameld hebben waar ze niet heel goed over nagedacht hebben, en die vage argumenten in een brief hebben gezet.
zij/haar/hen/hun
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door VIRM »

Buzjevur schreef: wo 08 feb 2023, 15:17 Goed idee, zo'n bemiddeling. Met wat geluk kunnen ze die gezamenlijk voor het blok zetten en wordt er eens iets gedaan door de enige partij die echt iets kan veranderen: de overheid.
De verantwoordelijk staatssecretaris (landelijke overheid) wil bemiddelen voor iets wat een lagere overheid (provincie) betaalt?
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Buzjevur schreef: wo 08 feb 2023, 15:17 Goed idee, zo'n bemiddeling. Met wat geluk kunnen ze die gezamenlijk voor het blok zetten en wordt er eens iets gedaan door de enige partij die echt iets kan veranderen: de overheid.
Ja, zoals stakingen verbieden in essentiële sectoren zoals het OV.

Bij de NS had de overheid wat te zeggen, zij zijn enig aandeelhouder.
Maar busbedrijven staan allemaal onder buitenlands bewind, de NS heeft al zijn dochterondernemingen afgestoten (op het lijntje Gouda-Alphen na). Daar valt weinig te eisen.
Ik heb geen onderschrift
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

VIRM schreef: do 09 feb 2023, 13:00
Buzjevur schreef: wo 08 feb 2023, 15:17 Goed idee, zo'n bemiddeling. Met wat geluk kunnen ze die gezamenlijk voor het blok zetten en wordt er eens iets gedaan door de enige partij die echt iets kan veranderen: de overheid.
De verantwoordelijk staatssecretaris (landelijke overheid) wil bemiddelen voor iets wat een lagere overheid (provincie) betaalt?
De beleidsmaker is de landelijke overheid. Provinciale Staten voert wat dat betreft alleen maar uit. Weliswaar met een bepaalde vrijheid, maar in welke vorm alles dient te gebeuren bepalen zij niet.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

sirvinniei schreef: do 09 feb 2023, 13:16
Buzjevur schreef: wo 08 feb 2023, 15:17 Goed idee, zo'n bemiddeling. Met wat geluk kunnen ze die gezamenlijk voor het blok zetten en wordt er eens iets gedaan door de enige partij die echt iets kan veranderen: de overheid.
Ja, zoals stakingen verbieden in essentiële sectoren zoals het OV.
Je snapt niet dat die hele mentaliteit van "jij mag niet staken als ik er last van heb" een enorm deel van het probleem is.
Waarom denk je dat al die zogenaamd mindere beroepen in protest komen? Ze zijn essentieel, maar ze moeten wel hun mond houden als het anderen niet uitkomt. Er is geen enkele reden waarom de één meer recht zou hebben voor zijn belang uit te komen dan de ander.
Ik ben het op een aantal punten niet eens met de bonden, maar ieder hoort gelijke rechten te hebben en mag niet worden belemmerd in de uitvoering daarvan.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door VIRM »

Buzjevur schreef: do 09 feb 2023, 13:27
VIRM schreef: do 09 feb 2023, 13:00
Buzjevur schreef: wo 08 feb 2023, 15:17 Goed idee, zo'n bemiddeling. Met wat geluk kunnen ze die gezamenlijk voor het blok zetten en wordt er eens iets gedaan door de enige partij die echt iets kan veranderen: de overheid.
De verantwoordelijk staatssecretaris (landelijke overheid) wil bemiddelen voor iets wat een lagere overheid (provincie) betaalt?
De beleidsmaker is de landelijke overheid. Provinciale Staten voert wat dat betreft alleen maar uit. Weliswaar met een bepaalde vrijheid, maar in welke vorm alles dient te gebeuren bepalen zij niet.


En is de provinciale overheid dan niet de partij die kan besluiten of er geld bij kan, als de lonen verder stijgen?
Het Rijk zegt dan: jij voert als provincie die taak uit, hier zijn de globale kaders en hier heb je een zak geld.
Beul van de blindegeleidelijn
jjasloot
Donateur
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door jjasloot »

Natuurlijk is het recht op staken belangrijk. Je moet je wel afvragen of het OV een dusdanig essentiële dienst is, net als bijvoorbeeld de gezondheidszorg of de brandweer, dat er een minimale dienstverlening gegarandeerd moet worden. De mensen in de verpleging staken nooit compleet maar draaien dan zondagsdiensten of nemen alleen spoedgevallen op. Helaas zijn in het OV een aantal publieksvriendelijke opties onmogelijk gemaakt.

In Italië rijden bijvoorbeeld bij stakingen de treinen met vertrek tussen 6:00 en 9:00 en 18:00 en 21:00 wel. Bij bussen was dat in mijn herinnering dan weer 6:00-9:00 en 15:00-18:00, het moet niet te logisch worden of zo.

In België kan er wel een alternatief vervoersplan gemaakt worden bij een aangekondigde staking, zie bijvoorbeeld de vragen en antwoorden hier: https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... nfo/strike

We zijn als land (voor mijn gevoel) minder gewend aan stakingen dan sommige andere landen in Europa, ik denk dat daar ook een gedeelte van de weerstand vandaan komt.
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Stakingen kunnen verboden worden (algemeen, vooraf of tijdens) als het risico op maatschappelijke ontwrichting té groot is.
Daarom mag het leger geheel niet staken, en moeten politie, brandweer en zorg (maar ook bepaalde gebieden in de energievoorziening, waterschappen en heel veel andere kleine sectoren) in principe niet in zijn geheel het werk neerleggen.

Maar je kan je ook voorstellen dat een staking van het OV tijdens een mega-evenement waar het OV een essentiele functie bedient (zoals formule 1, dat expres niet per auto bereikbaar is) die maar zéér kort van tevoren wordt aangekondigd word, verboden wordt. Dit altijd trouwens op aangeven van een burgemeester/veiligheidsregio (die zijn verantwoordelijk voor de openbare orde) en dan bekrachtigd door een rechter.

Dit wordt maar zéér terughoudend ingezet. Als werknemers tijdens zo'n verbod alsnog staken is dat werkweigering en daarop kan in principe ontslag volgen, maar in de praktijk zullen werknemers zich massaal ziekmelden. Controle daarop is door de massaliteit vrijwel onmogelijk, de ziekte is reëel ("Ik ben zo ziek van de situatie, het beheerst mijn gedachten, ik kan me niet concentreren op mijn werk"), dus ontslag wordt onmogelijk. Het effect is dus dat er alsnog niet gereden wordt én de verhoudingen nóg verziekter zijn.

Een voorbeeld van een verboden staking zijn de Amsterdamse BOA's, die tijdens koninginnedag 2019 niet mochten staken.

Hoe de precieze afspraak is weet ik trouwens niet, maar ik heb begrepen dat de opdrachtnemer van de concessie Amstelland-Meerlanden bij staking een zo goed mogelijke bediening van p30-plaza-p40 garandeert, vanwege de maatschappijontwrichtende gevolgen (dichterbij parkeren is voor personeel onmogelijk). Ik vind dat een beetje overdreven - Het is maar 3.8 km lopen van Plaza naar het verste uiteinde van P40, dat doe je als je gezond bent (en dat is vliegtuigpersoneel) in drie kwartier, en er is een goed verlicht fietspad waar je veilig kan lopen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hainje »

3,8 kilometer op hoge hakken (stewardessen) is volgens mij echt een marteling.
🍉
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Buzjevur schreef: do 09 feb 2023, 13:27
VIRM schreef: do 09 feb 2023, 13:00
Buzjevur schreef: wo 08 feb 2023, 15:17 Goed idee, zo'n bemiddeling. Met wat geluk kunnen ze die gezamenlijk voor het blok zetten en wordt er eens iets gedaan door de enige partij die echt iets kan veranderen: de overheid.
De verantwoordelijk staatssecretaris (landelijke overheid) wil bemiddelen voor iets wat een lagere overheid (provincie) betaalt?
De beleidsmaker is de landelijke overheid. Provinciale Staten voert wat dat betreft alleen maar uit. Weliswaar met een bepaalde vrijheid, maar in welke vorm alles dient te gebeuren bepalen zij niet.
Maar het contract staat vast tussen de provinciale overheden en de vervoerder. Zelfs als de landelijke overheden zakken met geld naar alle provincies zouden sturen, dan kunnen de provincies niet verplicht gesteld worden om het contract met de vervoerders te heronderhandelen en hogere lonen te bekostigen.
De onderhandelingen worden alleen maar nog complexer omdat er 3 partijen zijn.
Ik heb geen onderschrift
John2871
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 01 feb 2023, 11:13

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door John2871 »

Volgens mij wordt het tijd dat er andere poppetjes bij de bonden en werkgevers komen. Samen met een onafhankelijke de boel op orde brengen zodat er zeer binnenkort een nieuwe CAO is.

Want wat is het vervolg voor de bonden wanneer werkgevers niet toegeven?

Van een kale kip kun je niet plukken dus die 8% voor een jaar is best fors. De werkdruk is een punt waar winst voor de bonden is te behalen. En laat nou die werkdruk een subjectief begrip zijn. Hoe meet je dat? Ik als chauffeur bij Syntus ervaar geen werkdruk. Keertijden zouden iets ruimer mogen. In Gouda 2 minuten is wel erg weinig om na een uur naar toilet te kunnen. Maar als je moet dan moet je en vertrek je gewoon te laat.

Dus andere poppetjes zonder oud zeer is de eerste stap volgens mij.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door teun »

Ik kan me niet voorstellen dat die concessieovereenkomsten zo knullig zijn opgesteld dat als er meer dan de geprojecteerde inflatie plaatsvind ineens het hele kaartenhuis instort...
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door CamilleKreemers »

2 jaar pandemie was niet ingecalculeerd en de rijksoverheid weigert meer geld beschikbaar te zetten. Provincies en vervoerders moeten het doen met de oorspronkelijke subsidie en huidige reizigersinkomen.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door huibf »

Klaarblijkelijk geeft Transdev geen abonnementvergoeding.
De vergoedingen die staan vermeld bij Connexxion en zusters zijn voor vertraging en rituitval en niet voor Stakingen.

Arriva en Qbuzz kennen wel een beleid eb vergoeden naar ratio.

Vreemd...


Verder wordt het tijd voor reizigersvriendelijke acties. CiCo's uitzetten en rijden met die hap. Mag niet.... er mag wel meer niet.
Wordt tijd dat de werkgevers naar de techter gaanven vrsgen om de staking op te heffen.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Milco »

https://www.connexxion.nl/nl/nieuws/aan ... ar-vervoer

Ik vind deze stakingsupdate van Connexxion wel wat apart: in Gooi & Vecht rijden in de donderdagnacht geen nachtbussen, maar mogelijk wel in de vrijdagnacht.

Weet Connexxion zelf ook dat lijn N32, de enige nachtlijn daar, enkel in de zaterdagnacht rijdt? (A)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Nicketick »

huibf schreef: do 09 feb 2023, 19:47 Klaarblijkelijk geeft Transdev geen abonnementvergoeding.
De vergoedingen die staan vermeld bij Connexxion en zusters zijn voor vertraging en rituitval en niet voor Stakingen.
In Artikel 7.2 van de Algemene voorwaarden stads- en streekvervoer 2015 staat het volgende:
In geval van een rechtmatige algehele staking van langer dan een dag waardoor u niet kon reizen, zal de vervoerder naar redelijkheid en billijkheid op uw verzoek overgaan tot restitutie van uw vooruitbetaalde reissommen naar rato van de duur van de staking. De vergoeding van vooruit betaalde reissommen wordt alleen gegeven voor het vervoer dat door de staking niet mogelijk is. De vervoerder kan hiervoor redelijke administratiekosten in rekening brengen.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Van RTV Utrecht:
Lutz Kressin van vakbond FNV: "De actiebereidheid stijgt nog met de dag, zeker als werkgevers alles doen om de staking te breken door 'stakingsbrekers' in te zetten en leugens te verspreiden."
Van der Gaag stelt dat de VWOV de overlast afzwakt. "Daardoor lijkt het alsof werkgevers nog steun hebben van een deel van de werknemers in de sector. Maar daar is echt geen sprake van, er is maximale actiebereidheid."
Samengevat zijn er dus geen werkwillenden. Dat zijn dan externen die de staking komen breken of zo?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Eigenlijk word ik stiekem betaald door het WEF. Maar mondje dicht he (A)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door isadora »

Heeft er iemand een overzicht, wanneer er dit jaar wel OV rijdt?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Heb die jaar nog weinig last gehad van de NS.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten