Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Michael »

OT is onregelmatigheidstoeslag en GD is gebroken dienst
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

OT is Onregelmatigheidstoeslag: dit zijn je toeslagen voor werken op "vervelende" uren. Dus overdag verdien je 100% van je loon, in het weekend overdag 115%, tot in de nacht na een feestdag wel 200%. Alles boven die 100% is je OT.

GD is Gebroken Diensten-toeslag. Per gebroken dienst krijg je ik geloof iets van €21.

Durashift: het is wat raar om mensen extra loon te geven voor werken op vervelende uren (OT/GD), en vervolgens te compenseren als dat vervelende werk er niet is.
Overigens heeft de CAO OV maar één chauffeursloonschaal, die los staat van de overuge CAO-schalen 1 t/m 16. De chauffeursloonschaal heeft wel treden, dus elk jaar ga je sowieso een trede omhoog, tot je 9e jaar is dat elk jaar een bedrag erbij (na 5 jaar zelfs een reuzesprong van €150)

Daarnaast snap ik niets van het OT/GD in een gezamenlijke pot doen. Ja, voor ouderen komt het goed uit, zeker als ze ook nog gedaan krijgen dat ze minder zwaar werk hoeven te doen. En wat is vaak de gemiddelde leeftijd van de rayoncommissie- of ondernemingsraadleden?
Door het individueel te doen zie je dat jongeren (die het geld vaak goed kunnen gebruiken, maar ook veel beter tegen werken op rare tijden kunnen) veel meer de late en gebroken diensten zullen doen om meer toeslag binnen te kunnen harken bovenop hun relatief lage basissalaris.
Ouderen (die stereotype in een veel hogere trede zitten, de hypotheek afbetaald en de kinderen uit huis) kunnen het rustiger aan doen en alleen vroege en dagdiensten draaien, en dus wat minder toeslag op hun al hoge salaris krijgen.

Overigens: een beginnend chauffeur van 21 verdient zonder toeslag €350 bruto meer dan het minimumloon. Als je 16 jaar in dienst bent is het €1250 meer. Dat is bovenmodaal, en dan krijg je dus nog toeslagen.
Ik wil er geen oordeel over vellen of dat te weinig, genoeg of veel is, buschauffeurs hebben een stressvolle baan met zeer veel directe verantwoordelijkheid voor de veiligheid van klanten en anderen.
Wel is het zo dat met een opleiding met gelijkwaardig niveau het niet makkelijk is in loondienst zo'n bedrag te verdienen terwijl je niet meer dan 42.5 uur per week werkt, elke nacht thuis slaapt, je pauze doorbetaald wordt en 40 of meer vrije dagen (ATV+verlof) per jaar hebt, en dat ook redelijk recessieproof is.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Gemiddelde OT doen ze omdat anders natuurlijk iedereen late dienst en weekenden wil werken, en dan heb je niemand voor de vroege dienst. Dan ontstaan er weer discussies tussen chauffeur en planner over dat er deze week te weinig late diensten zijn ingeroosterd en de chauffeur dus geld misloopt. Om dat te vermijden krijgt iedereen dezelfde toeslag. Ik begrijp de overweging wel, maar had zelf natuurlijk liever persoonlijke OT gehad omdat ik altijd late dienst heb gewerkt.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ODRAIL »

ODRAIL schreef: wo 08 feb 2023, 21:31 Vanmiddag hier in Rotterdam Nesselande ondanks de landelijke staking wel diverse ritten gezien op de lijnen 175 en 383 van Arriva.
Dit was ook het geval op donderdag en gisteren (vrijdag). Gisteren ook wel weer diverse bussen van de RET zien rijden in Rotterdam Alexander. En op Capelsebrug een enkele bus van Syntus zien rijden.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door DPDelft »

IIVQ schreef: za 11 feb 2023, 10:23 OT is Onregelmatigheidstoeslag: dit zijn je toeslagen voor werken op "vervelende" uren. Dus overdag verdien je 100% van je loon, in het weekend overdag 115%, tot in de nacht na een feestdag wel 200%. Alles boven die 100% is je OT.
Dit zijn niet de toeslagen tot de OV cao.
Zaterdag is 130%, zondag 145% en zondagnacht is 155%.
Op werkdagen in de ochtend is het dacht ik tot 7:30 toeslag (130% en daarna 115%). Later dienst is vanaf 18:30 hetzelfde als de ochtend maar dan andersom. Precieze tijden zijn te vinden in de cao.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Tom98 schreef: za 11 feb 2023, 10:29 Gemiddelde OT doen ze omdat anders natuurlijk iedereen late dienst en weekenden wil werken, en dan heb je niemand voor de vroege dienst. Dan ontstaan er weer discussies tussen chauffeur en planner over dat er deze week te weinig late diensten zijn ingeroosterd en de chauffeur dus geld misloopt. Om dat te vermijden krijgt iedereen dezelfde toeslag. Ik begrijp de overweging wel, maar had zelf natuurlijk liever persoonlijke OT gehad omdat ik altijd late dienst heb gewerkt.
Ik zou OT altijd persoonlijk doen, lijkt me rechtvaardiger dan iedereen hetzelfde bedrag. Juist omdat ik verwacht dat veel mensen gebroken diensten zullen haten.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door TffpaA »

Moet de titel trouwens niet eens aangepast?
🗣
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Tom024 »

Titel aangepast
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Tom98 schreef: za 11 feb 2023, 10:29 Gemiddelde OT doen ze omdat anders natuurlijk iedereen late dienst en weekenden wil werken, en dan heb je niemand voor de vroege dienst. Dan ontstaan er weer discussies tussen chauffeur en planner over dat er deze week te weinig late diensten zijn ingeroosterd en de chauffeur dus geld misloopt. Om dat te vermijden krijgt iedereen dezelfde toeslag. Ik begrijp de overweging wel, maar had zelf natuurlijk liever persoonlijke OT gehad omdat ik altijd late dienst heb gewerkt.

Ik rij voornamelijk laat, dus feitelijk krijg ik "te weinig" toeslag. Maar omdat andere collega's die vroege diensten draaien kan ik in mijn eigen tijdvak blijven. Mogen ze best voor beloond worden. Uiteindelijk help je elkaar om te doen wat het best bij je past.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Tom98 »

Zoals ik zei begrijp ik dat wel, maar had ik zelf als alleen-laat-chauffeur liever persoonlijke OT gehad om begrijpelijke redenen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

IIVQ schreef: za 11 feb 2023, 10:23 (..)

Durashift: het is wat raar om mensen extra loon te geven voor werken op vervelende uren (OT/GD), en vervolgens te compenseren als dat vervelende werk er niet is.
In mijn beleving is het compensatie voor iets dat structureel verweven zit in het OV chauffeursvak: de onregelmatigheid en daarmee extra loon ter compensatie. Als een opdrachtgever besluit om die onregelmatigheid op een goedkopere manier in te vullen (taxi-busje in de avond) dan stoot die opdrachtgever min of meer een stukje loon uit de mond van de chauffeur.
Dat er dan compensatie van een extra loontrede tegenover staat, zal het verlies in totaliteit niet eens compenseren, lijkt mij.

Het is een beetje hetzelfde als dat je via een uitzendbureau werkt. Zij moeten naar de CAO /afspraken van de opdrachtgever verlonen.
Nou, als er in die afspraken geen reiskosten vergoeding zit.. kan je nog wat meer inleveren op het magere basisloon..
UZB kan dan besluiten om je, ter compensatie, een trede (of twee) hoger in te schalen.
Is mij vroeger wel overkomen.

IIVQ schreef: za 11 feb 2023, 10:23 (..)
Overigens heeft de CAO OV maar één chauffeursloonschaal, die los staat van de overuge CAO-schalen 1 t/m 16. De chauffeursloonschaal heeft wel treden, dus elk jaar ga je sowieso een trede omhoog, tot je 9e jaar is dat elk jaar een bedrag erbij (na 5 jaar zelfs een reuzesprong van €150)

(..)
Ik doelde op een trede, heb ik foutief beschreven.
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

Ik volg je niet. Als je goed begrijp wil ke dat een chauffeur op een stalling waar (door uitbesteding aan taxi) weinig avondwerk is, alsnog gecompenseerd wordt voor het wegavllen van het loon dat hij/zij zou krijgen als er wél avondwerk was?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Durashift »

^^Ja.

Stel, er is nu nog wel avondwerk en die chauffeurs zijn een toeslag van zo'n 300 euro per maand gewend, waar ze ook voor werken.
Nu komt er een aanbesteding en dienen ze bij de winnaar in dienst te treden. De winnaar heeft gewonnen met o.a. uitbesteden van avondlijnen.
Chauffeurs kunnen dus minder onregelmatige diensten rijden en gaan er dan tóch in inkomen op achteruit.

Natuurlijk kan je betogen dat het extra's zijn waar geen verworven recht op zit.. maar zeker bij een structurele vorm van extra beloning voor bepaalde werkzaamheden wordt die beloning wel meegeteld. Bijvoorbeeld bij een financieringsaanvraag.. indien aanvrager kan aantonen op structurele basis x overuren te maken, kán een deel van die overuren meegeteld worden bij het inkomen voor de financieringsom.

.. en natuurlijk.. als je ziek wordt kan je ook die onregelmatige diensten niet rijden en daalt je inkomen ook.. maar niemand hoopt (langdurig) ziek te worden.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Tom024 »

CNV komt met een nogal genuanceerd bericht over dat salaris van 4000 euro.

https://www.cnvvakmensen.nl/nieuws/acti ... 023-02-13/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door regenmaker »

Als vervoerbedrijf zou ik meer druk zetten op de overheid en busbouwers om sneller volwaardig autonoomvervoer (12 en 18m bussen) te ontwikkelen, regelgeving aan te passen en op de markt te brengen. Dat wordt de grootste kostenbesparing in het OV ooit. Ik vraag me serieus af of iemand van in de 20 als buschauffeur start wel zijn pensioen kan halen met hetzelfde werk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Daniel »

"De vakantietoeslag en eindejaarsuitkering krijgt iedereen, dan is het niet eerlijk die mee te rekenen" schrijft het CNV... Hoezo niet dan? Dan moet je het salaris ook niet meetellen, dat krijgt ook iedereen immers ;)

De vakantietoeslag telt notabene zelfs nog mee bij je salaris in een hypotheekaanvraag.
En een eindejaarsuitkering van 8% in veel sectoren? Ik ben ze eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen in de drie sectoren waarin ik gewerkt heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Bemined »

Zie ik het CNV nou de onregelmatigheidstoeslag meenemen in het vakantiegeld in die berekening? Dan ziet men het blijkbaar wel als loon, want normaal krijg je volgens mij alleen vakantiegeld over je basisloon en niet over eventuele extra vergoedingen. Of is dit een rekenfout?
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door DPDelft »

Durashift schreef: ma 13 feb 2023, 22:17 ^^Ja.

Stel, er is nu nog wel avondwerk en die chauffeurs zijn een toeslag van zo'n 300 euro per maand gewend, waar ze ook voor werken.
Nu komt er een aanbesteding en dienen ze bij de winnaar in dienst te treden. De winnaar heeft gewonnen met o.a. uitbesteden van avondlijnen.
Chauffeurs kunnen dus minder onregelmatige diensten rijden en gaan er dan tóch in inkomen op achteruit.

Natuurlijk kan je betogen dat het extra's zijn waar geen verworven recht op zit.. maar zeker bij een structurele vorm van extra beloning voor bepaalde werkzaamheden wordt die beloning wel meegeteld. Bijvoorbeeld bij een financieringsaanvraag.. indien aanvrager kan aantonen op structurele basis x overuren te maken, kán een deel van die overuren meegeteld worden bij het inkomen voor de financieringsom.

.. en natuurlijk.. als je ziek wordt kan je ook die onregelmatige diensten niet rijden en daalt je inkomen ook.. maar niemand hoopt (langdurig) ziek te worden.
In de CAO is dat geregeld door de afbouwtoelage:
Artikel 39 (afbouwtoelage)
1. Wanneer voor een werknemer de omstandigheden, die tot toekenning van onregelmatigheidstoelage en toelage gebroken diensten hebben geleid, zich wijzigen of worden herzien, zal aan die werknemer een tijdelijke toelage worden toegekend, overeenkomstig het bepaalde in lid 3, indien de vermindering van inkomsten per 1 juli 2020 meer dan € 19,82 per maand bedraagt.
2. Indien met betrekking tot (een) bepaalde categorie(ën) werknemers ten gevolge van reorganisatie, inkrimping of fusie van het bedrijf de dienstregeling zodanig wordt gewijzigd, dat een vermindering van onregelmatigheidstoelage of toelage gebroken diensten optreedt die voor die werknemers leidt tot een gemiddelde inkomstenvermindering per 1 juli 2020 van meer dan € 19,82 per maand, wordt aan hen een tijdelijke toelage toegekend overeenkomstig het bepaalde in lid 3. Voor de berekening van de gemiddelde inkomstenvermindering dient te worden uitgegaan van het aantal onregelmatige uren en gebroken diensten dat, gemiddeld per werknemer van de categorie (eventueel per standplaats) waartoe hij behoort in vergelijking met de voorgaande dienstroosters, basis is geweest voor de berekening van de geldende toelagen.
3. De in lid 1 en lid 2 bedoelde toelage bedraagt gedurende de eerste 3 maanden nadat is komen vast te staan dat de wijziging of herziening heeft plaatsgevonden 80% van het verschil tussen het bedrag aan onregelmatigheidstoelage en toelage gebroken diensten dat gemiddeld in het jaar daaraan voorafgaand is ontvangen en het bedrag dat na de wijziging wordt ontvangen. Telkens na elk kwartaal zal dit percentage met 20% worden verminderd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Suus »

Bemined schreef: di 14 feb 2023, 07:59 Zie ik het CNV nou de onregelmatigheidstoeslag meenemen in het vakantiegeld in die berekening? Dan ziet men het blijkbaar wel als loon, want normaal krijg je volgens mij alleen vakantiegeld over je basisloon en niet over eventuele extra vergoedingen. Of is dit een rekenfout?
Vakantiebijslag wordt berekend over normaal loon, overwerk, toeslagen, provisies en vakantiedagen uitbetaald in geld. Dus ook onregelmatigheidstoeslag. En dat is niet iets specifiek voor het openbaar vervoer, dat is wettelijk zo geregeld.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Bemined »

Maar dan is de OT dus wel gewoon onderdeel van het loon en moet men niet zeuren over de berekening. Ik zou me dan eerder druk maken over dat het 17 jaar duurt tot je op die 4000 zit, lijkt me een beetje overdreven lang. Dus hoger startsalaris en gelijk eindloon, lijkt me eerlijker dan voor iedereen 12% gaan eisen.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Selivio »

https://www.ovmagazine.nl/nieuws/nieuwe ... eekvervoer

OVmagazine heeft een stuk geschreven waar zowel Van der Gaag van de FNV en Kagie van VWOV aan het woord zijn. Beetje nuance in de smeltkroes van het chagrijn van afgelopen weken...
Grt. Stefan
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door sirvinniei »

Desgevraagd laat Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer overigens weten 10 procent loonsverhoging te eisen.
Als dat waar is, zal de CAO uiteindelijk wel op 9% uitkomen, als beide partijen genoeg hun emoties hebben geuit.
Ik heb geen onderschrift
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Hopelijk is daar niet nog een ronde stakingen voor nodig.
Beul van de blindegeleidelijn
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door DPDelft »

Voor de vakbonden is de werkdruk natuurlijk ook een belangrijk punt. Werkgevers vinden dat er geen ding voor de cao.
IIVQ
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

Daniel schreef: di 14 feb 2023, 07:52 "De vakantietoeslag en eindejaarsuitkering krijgt iedereen, dan is het niet eerlijk die mee te rekenen" schrijft het CNV... Hoezo niet dan? Dan moet je het salaris ook niet meetellen, dat krijgt ook iedereen immers ;)

De vakantietoeslag telt notabene zelfs nog mee bij je salaris in een hypotheekaanvraag.
En een eindejaarsuitkering van 8% in veel sectoren? Ik ben ze eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen in de drie sectoren waarin ik gewerkt heb.
In sommige sectoren krijg je een 13e maand. Ik heb het nooit gehad, zelfs niet bij de bank waar dat wel onderdeel van het salaris was maar ze een vuile truuk uithaalden om het niet te geven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten