Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Ze onderhandelen wel, maar de acties van volgende week zijn nog niet van de baan. Kinderachtig van de vakbonden. -o-
Beul van de blindegeleidelijn
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door April064 »

As er volgende week een deal is of ze gaan volgende week verder met onderhandelen verwacht ik niet dat ze dan nog gaan staken.
zij/haar/hen/hun
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Dan kunnen ze nu net zo goed die stakingen van volgende week opschorten. Anders is het reizigertje pesten.
Beul van de blindegeleidelijn
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Hendrik »

Ik denk dat ze die stakingen vooralsnog laten staan als een stok achter de deur richting de werkgevers.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door April064 »

Reizigertje pesten doen ze in principe al sinds het begin van de stakingen, dus dat zou niks nieuws zijn. En het werkt inderdaad beter als onderhandelingsmiddel als ze nog gepland staan in plaats van dat ze er slechts mee dreigen.
zij/haar/hen/hun
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Durashift »

Werkgevers hebben mij niet de indruk gegeven dat ze nu érg wakker lagen van de stakingen. Denk dat dát drukmiddel wel een beetje uitgewerkt is. Publieke opinie is toch vooral ook gericht op het niet duperen van reizigers.
Wordt lastig om weer te gaan staken.. denk dat dat een gedegen CAO voorstel niet dichterbij zal brengen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door regenmaker »

Er lag al een gedegen CAO voorstel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Afbeelding
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door dennistd »

Ze zijn eruit, het moet nu alleen nog aan de vakbondsleden voorgelegd worden: https://www.nu.nl/economie/6258518/geen ... koord.html

CAO voor 2 jaar en 3 maanden, totaal +15%.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door marvinkok »

Geldt alleen voor OV, multimodaal heeft nog niks :!:
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

Ik ben benieuwd naar het onderhandelingsresultaat met precieze uitwerking van de pauzes.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door en-es »

Ik ben benieuwd waar ze het allemaal van betalen. Of ligt er nog ergens een potje met geld?
RnBn
Berichten: 129
Lid geworden op: wo 29 aug 2018, 18:03

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door RnBn »

Het scheelt natuurlijk al dat de loonsverhoging is verspreid over een langere tijd, voor 2023 is de verhoging slechts 9%, 5% vanaf mei en 4% vanaf oktober. De vorige stukgelopen besprekingen hadden ook ongeveer gelijke stijgingen in 2023.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Durashift »

en-es schreef: vr 07 apr 2023, 11:37 Ik ben benieuwd waar ze het allemaal van betalen. Of ligt er nog ergens een potje met geld?
Ja, bij de stas./overheid: ik hoorde meneer Kagie vanochtend op BNR redeneren dat; als de overheid (stas.) het initiatief neemt tot het aanstellen van twee verkenners..en dát er nu een resultaat ligt wat mede door de interventie van die verkenners tot stand is gekomen ..dán mag, aldus mijn interpretatie, die overheid dus meebetalen aan de (fikse) loonsverhoging. ;)
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door nvdw »

Dat doet "de overheid" uiteindelijk hoe dan ook. De extra loonkosten worden gewoon doorberekend, dus voor nieuwe contracten gaat de prijs omhoog (of krijg je minder ritten voor hetzelfde geld).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door huibf »

Absurt. 8% was meer dan normaal geweest.
Die ouderdomsregeling is ook erg overdreven.

Directie ov bedrijven heeft zich conpleet laten naaien. Compleet gechanteerd

En dus gaan de tarieven gewoon weer omhoog.

De inflatie loopt zo dus gewoon op. Met dank aan de FNV. Blijft toch een boevenbende.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Hainje »

Als je in plaats van weer moord en brand te schreeuwen nou gewoon eens opzoekt hoe het opgebouwd is, dan zou je het volgende tegen gekomen zijn:

Inkomen en looptijd
De looptijd is 27 maanden en loopt van 1 januari 2023 t/m 31/3 2025. Daarin gaan de lonen als volgt omhoog:
Per 1/5/2023 met 5%
Per 1/10/2023 met 4%
Per 1/1/2024 met 2%
Per 1/7/2024 met 2%
Per 1/1/2025 met 2%
Daarnaast ontvangt iedereen een eenmalige uitkering van €1000,00 met ingang van mei.

Het is dus allemaal niet zo heftig als dat het lijkt.

Bron.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door huibf »

Ja... en das dus nog best wat.

Maar goed. De werkdruk zal vanzelf wel afnemen... minder reizigers, minder inkomsten, minder ritten, minder chauffeurs.

Een een situatie waarin het OV per bus zich verkeerd zou juist een loonoffer vanuit de werknemer een betere geste zijn.
Of het vrijwillig afdragen van vakantiedagen.

En ja ik heb dat zelfs in het verleden gedaan !

Daarbij je kan ook wat anders gaan doen he...
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Milco »

Ja, en als al die buschauffeurs "iets anders" gaan doen heb je straks helemaal geen chauffeurs meer.......

Wanneer is eigenlijk het idee dat de vervoerders dan met de nieuwe roosters beginnen met dus meer pauzes? Zit hier eigenlijk nog een termijn in (bijvoorbeeld uiterlijk voor de zomervakantie o.i.d.)?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

Hainje schreef: vr 07 apr 2023, 17:43 Als je in plaats van weer moord en brand te schreeuwen nou gewoon eens opzoekt hoe het opgebouwd is, dan zou je het volgende tegen gekomen zijn:

Inkomen en looptijd
De looptijd is 27 maanden en loopt van 1 januari 2023 t/m 31/3 2025. Daarin gaan de lonen als volgt omhoog:
Per 1/5/2023 met 5%
Per 1/10/2023 met 4%
Per 1/1/2024 met 2%
Per 1/7/2024 met 2%
Per 1/1/2025 met 2%
Daarnaast ontvangt iedereen een eenmalige uitkering van €1000,00 met ingang van mei.

Het is dus allemaal niet zo heftig als dat het lijkt.

Bron.
1000 euro erbij is voor een buschauffeur aan het eind van de loonschaal 2.6% jaarsalaris, voor een jongere meer. Dat krijgen ze dus direct bij tekenen er ook nog bij, dan kom je al dicht bij de 8% die huibf noemt.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door huibf »

Milco schreef: vr 07 apr 2023, 19:30 Ja, en als al die buschauffeurs "iets anders" gaan doen heb je straks helemaal geen chauffeurs meer.......

Wanneer is eigenlijk het idee dat de vervoerders dan met de nieuwe roosters beginnen met dus meer pauzes? Zit hier eigenlijk nog een termijn in (bijvoorbeeld uiterlijk voor de zomervakantie o.i.d.)?
Als die pauze's en het materieel wat dan stilstaat en de extra salarissen voor extra chauffeurs die die pauzes moet opvangen betaald worden uit de lonen prima.... dat kan nu immers best van die 15%.

Volgensmij moeten de pauzes toch korter ?
Een pauze van 5 uur is immers toch ook niet de bedoeling ? :sarcasmemodus:

Hoeveel chauffeurs zullen nu echt weglopen als er maar 5% bij kwam ? Hoeveel chauffeurs hebben niet gestaakt en vinden het prima zoals het was ? Hoeveel % is meeloper om zo geen kwaaie blikken te krijgen...

Enfin. Ik ben van mening dat dit een zeer slecht bod is. De FNV moet straks niet gaan huilen bij een ontslagronde. De FNV is dus ook de enige die straks aangesproken kan worden als de dienstregeling word versoberd.
Dat hebben ze totaal aan zichzelf te wijten.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door DPDelft »

Ik hoop voor zowel reizigers als chauffeurs dat jij niet bij een vervoerder of OV-autoriteit werkt. Lijkt mij erg zuur.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Buzjevur »

huibf schreef: vr 07 apr 2023, 20:06
Milco schreef: vr 07 apr 2023, 19:30 Ja, en als al die buschauffeurs "iets anders" gaan doen heb je straks helemaal geen chauffeurs meer.......

Wanneer is eigenlijk het idee dat de vervoerders dan met de nieuwe roosters beginnen met dus meer pauzes? Zit hier eigenlijk nog een termijn in (bijvoorbeeld uiterlijk voor de zomervakantie o.i.d.)?
Als die pauze's en het materieel wat dan stilstaat en de extra salarissen voor extra chauffeurs die die pauzes moet opvangen betaald worden uit de lonen prima.... dat kan nu immers best van die 15%.

Volgensmij moeten de pauzes toch korter ?
Een pauze van 5 uur is immers toch ook niet de bedoeling ? :sarcasmemodus:

Hoeveel chauffeurs zullen nu echt weglopen als er maar 5% bij kwam ? Hoeveel chauffeurs hebben niet gestaakt en vinden het prima zoals het was ? Hoeveel % is meeloper om zo geen kwaaie blikken te krijgen...

Enfin. Ik ben van mening dat dit een zeer slecht bod is. De FNV moet straks niet gaan huilen bij een ontslagronde. De FNV is dus ook de enige die straks aangesproken kan worden als de dienstregeling word versoberd.
Dat hebben ze totaal aan zichzelf te wijten.
Er is geen sprake van 'een' extra pauze, maar van 5 minuten toevoeging op de minimale pauzetijd. Dan heb je nu dus 1*15 en 1*20. Niet wereldschokkend en ik denk niet dat het ineens tot enorme stilstand zal leiden. Gaat pas in met de winterdienst dus er is nog tijd genoeg om dat zo efficiënt mogelijk in te roosteren.

De stijging voor 2024 en 2025 is maar 2%. Vermoedelijk niet eens genoeg om de inflatie op te vangen.

Het klinkt allemaal spectaculair, extra pauze en 15% salaris, maar in praktijk valt het reuze mee.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Buzjevur »

DPDelft schreef: vr 07 apr 2023, 21:16 Ik hoop voor zowel reizigers als chauffeurs dat jij niet bij een vervoerder of OV-autoriteit werkt. Lijkt mij erg zuur.
Misschien heeft hij gewoon een rotdag. Ik zat ook niet lekker in mijn vel toen ik zo zuur reageerde op de bonden. Is lekker makkelijk schoppen denk ik.🤣
Buba
Berichten: 15
Lid geworden op: di 28 feb 2023, 10:12

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Buba »

Weet iemand of de jeugdschalen nu ook afgeschaft worden? Tijdens de onderhandelingen voor het staken was dat namelijk wel al afgesproken, maar ik zie er niets van terug
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten