Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door htm_tram »

dennistd schreef: za 08 apr 2023, 11:59
Daniel schreef: za 08 apr 2023, 11:14
htm_tram schreef: za 08 apr 2023, 09:59Natuurlijk concessie en frequentie afhankelijk maar voor dat ik de bus verlaten heb en de pauze locatie bereikt heb is de bus meestal alweer weg met een collega op de volgende rit. Denk dat Huibf graag overdrijft. :roll:
Ik zou eerder zeggen afhankelijk van het eindpunt en het aantal lijnen. Op een eindpunt waar veel lijnen komen maakt de frequentie niet zo meer uit: daar past wellicht een overstap van de chauffeur op een andere lijn beter.
Het lastigst zullen eindpunten met een beperkt aantal lijnen en een halfuursdienst met strakke treinaansluitingen wel zijn. Als een chauffeur daar met een langere pauze niet meer op tijd uitgepauzeert is om een van de kerende ritten te rijden dan komt er nog eens bijna een half uur pauze bij.
Da's natuurlijk niet praktisch als de beschikbaarheid van chauffeurs al beperkt is, maar alsnog hoeft de bus dan niet stil te staan.
Voorbeeld in Enschede: heel veel pauze zijn nu 32-34 minuten. Wil je daar 's avonds 35 minuten netto van maken (dat is 37 minuten bruto in ons geval) dan kom je al heel snel uit op 62-64 minuten, vanwege de halfuursdiensten in de knoop. Resultaat gaat dan mogelijk zijn dat de knoop helemaal uit elkaar getrokken gaat worden.
Je hoeft toch niet een pauze van 35 minuten te hebben. Een pauze van 15 en 20 minuten is dan ook voldoende. Reken daar de looptijd bij zit je op 17 en 22 minuten en dat past het precies binnen knoop.
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door dennistd »

Maar nu hebben we in vrijwel alle diensten 30 minuten netto aaneengesloten. Dan gaan we er dus op achteruit straks. Met een kwartier pauze heb je het gat nog niet aan de stoel of je moet alweer weg, dan kom je helemaal niet tot rust. Had veel liever gezien dat de pauze altijd 30 minuten netto aaneengesloten had moeten zijn, vallend in het middelste deel van een dienst (tussen 1/3 en 2/3 dus).
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door huibf »

Dat bedoel ik dus. Ik neem aan dat FNV al deze extra kosten op zich gaat nemen? Of mag ik dat ook al niet zeggen.
Wellicht dat meer inhuur de toekomst is. Hoewel daar ook ernstig personeelstekort is.
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Durashift schreef: vr 07 apr 2023, 23:10 Er is nu al mot, hoor ik net in 't oog op morgen. :shock:

Wat ik vanochtend al bespeurde bij meneer Kagie.. de werkgevers hebben met een lege beurs een loonbod gedaan. De stas. is al duidelijk: overheid gaat niet betalen voor arbeidsrechtelijke afspraken tussen werkgevers en werknemers (indien de overheid dus niet direct werkgever is.. ;) ).

Dus wordt het beknibbelen in de dienstverlening.. :twisted: > wat de vakbonden niet begrijpen.
Dat viel mij dus ook al op. Dus wordt het probleem met een CAO-akkoord nog heel even naar voren geschoven, totdat iemand de rekening moet gaan betalen. De verbaase CNV-onderhandelaar viel mij ook al op...
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door en-es »

Winkelen met een lege portemonnee. ;)
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door WSM »

Dat beknibbelen in de dienstverlening is ook nog niet direct evident. Er is immers een aantal DRU's afgesproken met de concessieverlener.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door sirvinniei »

In de praktijk heb je alleen meestal weinig keus. Het failliet laten gaan van een bedrijf is geen optie, omdat je dan aan een dure noodconcessie vast zit.
Ik heb geen onderschrift
huibf
Donateur
Berichten: 4108
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door huibf »

WSM schreef: ma 10 apr 2023, 10:34 Dat beknibbelen in de dienstverlening is ook nog niet direct evident. Er is immers een aantal DRU's afgesproken met de concessieverlener.
Zoals ik al schreef. Pin je niet vast op concessievoorwaarden. In bijna alle concessies wordt nu ook niet voldaan aan de eisen. En boetes worden niet of nauwelijks ingeschreven. De vervoerder kan ook niet anders door het pers.gebrek.
Een boete zal het bedrijf alleen maar verder in de problemen brengen.
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Je zou een effect kunnen zien in de lopenende/komende aanbestedingen.
gpvos
Berichten: 594
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door gpvos »

De inflatieprognose van het IMF is binnen:

https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/11/im ... n-a4161756

of https://archive.is/JEocA voor wie geen goede krant kan betalen.

4,9% over 2024. De bonden hebben zich erin laten luizen met die 4%.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Durashift »

^^ Het is een prognose voor de gehele wereld, dat kan je niet één op één naar NL specificeren, lijkt mij.

De kerninflatie dit jaar ligt een kleine twee procent onder de inflatieprognose.

Ik heb van het weekend nog ruim 5 euro betaald voor een goede krant. Die worden er ook niet goedkoper op.. dus de keuze om dan geen online abo af te sluiten heeft weinig te maken met het wel of niet kunnen betalen voor een goede krant.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door dennistd »

FNV-leden hebben ingestemd met de nieuwe CAO: 91,6% stemde voor, 5,7% stemde tegen en 2,7% stemde niet.
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Durashift »

Dat is mooi nieuws, denk ik. :pos:
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Goed nieuws inderdaad. Weten de werkgevers al hoe ze de nieuwe CAO gaan betalen?
Beul van de blindegeleidelijn
en-es
Berichten: 4447
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door en-es »

Van jouw en mijn geld?
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Hans »

Ook de CNV leden hebben inmiddels ingestemd met het onderhandelingsresultaat.

Een einde aan vele acties en onzekerheid is voorbij. We zijn er nog niet, want er zijn een aantal zaken die nog uitgewerkt moeten gaan worden. Maar de basis is rond!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door marvinkok »

Geen acties? Mumo heeft nog altijd niks hoor :N
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Hans »

Je hebt gelijk Marvin, excuses ik vergat de MuMo CAO even.
Triest... zelfde werkgevers, dus regel dat hetzelfde en klaar, zou je denken!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door isadora »

Hans schreef: ma 01 mei 2023, 14:46 Een einde aan vele acties en onzekerheid is voorbij.
Een einde is voorbij enzovoort, dus we gaan nog even door met staken? Of hoe moet ik dit nu lezen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
PHS

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door dennistd »

Wel apart: eerst klagen ze dat een CAO voor 2 jaar en 3 maanden (OV) te lang is, vervolgens sluit je een akkoord voor 3 jaar :roll:
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Tom024 »

Ook hier is de loonsverhoging, net zoals in de cao OV, weer erg gestaffeld. Twee keer 3% en vijf keer 2%. De 17% loonsverhoging waar de FNV het over heeft klinkt indrukwekkend maar is in de praktijk een stuk minder.

De woon-werk-vergoeding is een stap vooruit. Het onderscheid tussen de twee verschillende cao's in het OV blijft raar en willekeurig.
IIVQ
Berichten: 883
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

100x1.03x1.03x1.02x1.02x1.02x1.02x1.02 is 117.13.

Ruim 17% meer loon dus.
cassie127
Berichten: 6580
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door cassie127 »

De onderhandelingen tussen NS en de vakbonden lopen ook weer stroef. 90% van de vakbondsleden heeft aangegeven dat ze in de nieuwe CAO een automatische Prijscompensatie willen hebben, NS geeft hier echter geen gehoor aan en de percentages voor loonsverhogingen zijn het maximale wat men kan bieden. (2% per 1 januari en 1,8 procent in oktober)

NS is dan ook van mening dat de vakbonden eerst moeten bewegen. Midden december wordt er nog een keer gesproken. Als NS dan voor de vakbonden geen verbeteringen voorsteld, is de kans groot dat de vakbonden overgaan tot stakingen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
VIRM
Berichten: 7594
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Was het niet zeer recent dat NS-personeel een flinke salarisverhoging kreeg?
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten