Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hendrik »

FNV heeft nieuwe stakingen aangekondigd voor 19, 20 en 21 oktober. De ov-bedrijven laten het inmiddels minder gelaten over zich heen komen. Hun boodschap is: we gaan niet meer met FNV praten over de CAO die nog t/m 31 december 2022 geldt; laat FNV aan tafel komen om te praten over de CAO voor 2023.
Bron: connexxion.nl
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

En zo schopt FNV haar eigen geloofwaardigheid onderuit
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hainje »

Staken over een lopende cao. Mja.... :')
🍉
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

In de ogen van de FNV is er helemaal geen CAO, omdat zij er niet mee ingestemd hebben. Dat ie met steun van CNV wel verbindend verklaard is willen ze nog altijd niet geloven. Beetje zoals Trump nog steeds over de verkiezingsuitslag denkt (A)
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Milco »

Wat gaat er precies staken komende dagen? Ik weet dat GVB en HTM niet staken, RET deels (ex-Qbuzz chauffeurs), maar gelden de stakingen enkel voor bussen of ook voor regionale treinen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

Alleen voor regionale treinen die onder de CAO-OV vallen. Dat is in ieder geval Limburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom024 »

Regionale treinen in Achterhoek-Rivierenland rijden ook gewoon, net zoals de bussen in de Achterhoek.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

En ook voor de rest zullen er nog flink wat bussen blijven rijden. Ik hoor van verschillende chauffeurs (ook van FNV-leden) dat ze het staken zat zijn en niet meer mee doen. En er zijn er zelfs wat die hun FNV-lidmaatschap (mede) hierom opgezegd hebben.
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Selivio »

Dezelfde regio's en concessies die 16 september staakten.

Ondertussen is er ook een akkoord tussen het CNV met VWOV over een extra bonus van 1000 euro bruto naar rato over CAO 2021/2022 (het CAO waar FNV nog steeds voor staakt).
Grt. Stefan
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

Ondertussen is er ook een akkoord tussen het CNV met VWOV over een extra bonus van 1000 euro bruto naar rato over CAO 2021/2022 (het CAO waar FNV nog steeds voor staakt).
Zit helemaal niet op een eenmalige bonus te wachten, netto houd je er maar de helft aan over. Aan een loonsverhoging heb je de komende jaren wat.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door jelmerrr »

Milco schreef: ma 17 okt 2022, 10:13 Wat gaat er precies staken komende dagen? Ik weet dat GVB en HTM niet staken, RET deels (ex-Qbuzz chauffeurs), maar gelden de stakingen enkel voor bussen of ook voor regionale treinen?
Keolis blauwnet staakt wel naar mij weten.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

zone2000 schreef: ma 17 okt 2022, 13:07
Ondertussen is er ook een akkoord tussen het CNV met VWOV over een extra bonus van 1000 euro bruto naar rato over CAO 2021/2022 (het CAO waar FNV nog steeds voor staakt).
Zit helemaal niet op een eenmalige bonus te wachten, netto houd je er maar de helft aan over. Aan een loonsverhoging heb je de komende jaren wat.
Daar heb je zeker wat aan: geldtekorten waardoor er flink wat collega's worden ontslagen, want de vervoerders hebben vanzelfsprekend tijdens de aanbesteding geen rekening gehouden met de hoogste inflatie ooit in combinatie met een fors verlies van reizigers.
Ik heb geen onderschrift
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Selivio »

zone2000 schreef: ma 17 okt 2022, 13:07
Ondertussen is er ook een akkoord tussen het CNV met VWOV over een extra bonus van 1000 euro bruto naar rato over CAO 2021/2022 (het CAO waar FNV nog steeds voor staakt).
Zit helemaal niet op een eenmalige bonus te wachten, netto houd je er maar de helft aan over. Aan een loonsverhoging heb je de komende jaren wat.
Ah, glas is weer halfleeg zo te lezen. Wees blij dat er tenminste nog iets komt in een reeds getekende en afgesloten CAO. En zolang de FNV blijft doen wat ze doen (cq. kansloze stakingen organiseren waardoor ze indirect de onderhandelingen voor CAO 2023 frustreren of zelfs blokkeren), lijkt het erop dat er voorlopig sowieso geen structurele loonverhoging komt.... (wellicht dat de VWOV op een dag de FNV compleet passeert en alleen gaat onderhandelen met de CNV, maar dat weet ik niet).

@sirvinniei
Zolang er nog steeds een schreeuwend tekort is aan personeel én er een RVU regeling is waar verassend veel tegen pensioengerechtigde chauffeurs gebruik van maken, zie ik zelf nog geen ontslaggolf aankomen. ;)
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hainje »

Ik las vandaag ook ergens (volgens mij Brabants Dagblad of de Telegraaf, editie van afgelopen donderdag) dat personeelstekorten ook een blijvertje worden en dat werkgevers op andere manieren met elkaar moeten gaan concurreren.

Op zich ook ergens wel logisch dat die persoon dat zegt, de laatste boomers zijn nu zo zoetjes aan met pensioen gegaan.
🍉
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Z2N »

Zonder migratie zou de bevolking al een tijdje krimpen, maar dat besef begint nu pas door te dringen bij veel beleidsmakers. De beroepsbevolking heeft naar verhouding tot de totale bevolking nu gepiekt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door marvinkok »

jelmerrr schreef: ma 17 okt 2022, 13:16
Milco schreef: ma 17 okt 2022, 10:13 Wat gaat er precies staken komende dagen? Ik weet dat GVB en HTM niet staken, RET deels (ex-Qbuzz chauffeurs), maar gelden de stakingen enkel voor bussen of ook voor regionale treinen?
Keolis blauwnet staakt wel naar mij weten.
Net als de vorige keer hooguit een enkeling op ZwenZwoka. Maar zeer waarschijnlijk zelfs niemenand...
ZHO valt sowieso onder MuMo dus rijdt gewoon
zone2000
Berichten: 528
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

Selivio schreef: ma 17 okt 2022, 14:36 En zolang de FNV blijft doen wat ze doen (cq. kansloze stakingen organiseren waardoor ze indirect de onderhandelingen voor CAO 2023 frustreren of zelfs blokkeren),
FNV wil wel praten over CAO 2023, maar alleen op voorwaarde dat de werkgevers met concrete voorstellen komen.
sirvinniei schreef: ma 17 okt 2022, 14:01 Daar heb je zeker wat aan: geldtekorten waardoor er flink wat collega's worden ontslagen, want de vervoerders hebben vanzelfsprekend tijdens de aanbesteding geen rekening gehouden met de hoogste inflatie ooit in combinatie met een fors verlies van reizigers.
Dat zal wel meevallen gezien de personeelstekorten.
Selivio
Berichten: 407
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Selivio »

De communicatie vanuit zowel FNV als de VWOV maakt wel aardig duidelijk dat ze zelfs bij dat stadium voor CAO 2023 nog niet zijn. En daar komen ze ook niet zolang het VWOV geen zin heeft om aan tafel te gaan met een partij die continu stakingen afkondigd over een geldige en afgesloten CAO (dat FNV deze niet heeft willen tekenen is het probleem van de FNV). Tuurlijk, FNV mag oproepen tot staken, dat is immers een recht in Nederland, maar in dit geval hebben ze onhaalbare doelen. Het wordt hoog tijd dat FNV bij zinnen komt, komende 3 dagen als laatste staking doen, eventuele verdere stakingen opschort, en eens fatsoenlijk en constructief aan tafel gaan. Wordt hoog tijd, over 2.5 maand is het 2023 en als het zo doorgaat voorzie ik dat er dan nog geen nieuw CAO ligt.
Grt. Stefan
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Ik zie de nieuwe CAO wel weer gesloten worden met alleen CNV eigenlijk...
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3460
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom024 »

Ook de verkeersleiding van Arriva gaat staken, voor het eerst. Dat gaat gevolgen hebben voor busvervoer, ook in concessies met MuMo.

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... n-ook-stak
IIVQ
Berichten: 883
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

zone2000 schreef: ma 17 okt 2022, 13:07 Zit helemaal niet op een eenmalige bonus te wachten, netto houd je er maar de helft aan over. Aan een loonsverhoging heb je de komende jaren wat.
Een "bonus" of eenmalige uitkering wordt niet anders belast dan je gewone loon. Of je jaarloon nou €40000 is en je een bonus van €1000 krijgt of een jaarloon van €41000 hebt, je houdt exact hetzelfde over na belastingen.

(Tenzij het een echte bonus is, die is soms niet pensioen- en vakantiegeldgevend, maar dat is hier niet het geval, of tenzij je het over miljoenenbonussen van DGA's hebt)

Maar als je liever geen geld hebt dan zo'n €580 netto, dan zijn er genoeg goede doelen die er erg blij mee zijn.
IIVQ
Berichten: 883
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Selivio schreef: di 18 okt 2022, 11:31 ...Wordt hoog tijd, over 2.5 maand is het 2023 en als het zo doorgaat voorzie ik dat er dan nog geen nieuw CAO ligt.
Ik werk al bijna 9 jaar in het OV en er is in die tijd nog geen een CAO afgesloten voor de ingangsdatum, de boekjes met de tekst komen vaak pas na de helft van de looptijd en het laatste boekje dat ik heb is 2018-2020.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

https://nos.nl/artikel/2448962-minder-b ... d-ik-me-af
70-80% van de bussen rijden. Lage stakingsbereidheid zo te zien :lol:
Enfin, beetje kansloze stakingen. De kans dat de CAO wordt veranderd voor de nieuwe onderhandelingen lijkt me vrijwel 0. Misschien houdt de FNV teveel vast aan het resultaat van de onderhandelingen met de NS.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Las wel ergens dat ze daar hoop uit putten ja. De werkgevers hebben ook wel een terecht punt dat veel van wat FNV wil beter in de onderhandelingen voor 2023 past. Het is immers bijvoorbeeld knap lastig de werkdruk met terugwerkende kracht te verlagen ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten