Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

Sowieso, wat denk je wat er gebeurt als je zegt: we kunnen niet zeggen wat er rijdt, dat weten we pas een kwartier vooraf. Potentiële reizigers gaan toch naar een station, waar vervolgens drie uur lang elke trein naar zijn bestemming wordt opgeheven vanwege gebrek aan personeel. Wat heeft de reiziger daar nu aan? En die gaat zich nog afreageren op het werkende personeel ook.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom024 »

marvinkok schreef: wo 07 sep 2022, 18:07
Beetje afhankelijk van welk deel van blauwnet je wil reizen, maar de verwachting is dat het Keolis-deel amper getroffen zal zijn. Temeer daar ZHO onder multimodaal valt en de ervaring van de vorige OV-staking ook was dat er slechts een enkeling op ZwenZwoka staakte.
Zo gaat het in Achterhoek-Rivierenland ook: alle treinpersoneel valt onder MuMo, dus dat rijdt sowieso. Buschauffeurs in de Achterhoek hebbben ook MuMo, dus die rijden ook allemaal. In Rivierenland zijn alleen de diensten die vanuit stalling Tiel gereden worden een vraagteken, alles wat uitbesteed is aan Juijn wordt ook gereden.
iamthedutchdude
Berichten: 957
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door iamthedutchdude »

Samenvattend vallen de effecten op de regionale treinen dus wel mee, ondanks dat er in het nieuws continu wordt beweerd dat ook personeel van de regionale treinen gaat staken. Immers:
  • Arriva verwacht gewoon te rijden in Achterhoek-Rivierenland, op de Noordelijke Nevenlijnen en op de Vechtdallijnen.
    https://www.arriva.nl/a/staking.htm schreef:- Gelderland: We verwachten met bus en trein de normale dienstregeling te kunnen rijden
    (...)
    - Bus en Trein in Overijssel: We verwachten met bus en trein de normale dienstregeling te kunnen rijden
    - Trein in Friesland en Groningen: We verwachten met trein de normale dienstregeling te kunnen rijden
  • Keolis verwacht de Blauwnet-treinen grotendeels volgens de normale dienstregeling te kunnen rijden.
    https://www.keolis.nl/staking schreef:Vrijdag 9 september staking in de provincies Overijssel, Friesland, Groningen en Drenthe
    Overijssel (RRReis en Twents):
    (...) Wij verwachten dat de treinen van Keolis Blauwnet grotendeels volgens dienstregeling rijden.
  • Qbuzz geeft te kennen dat de staking geen impact heeft op de MerwedeLingelijn.
    https://www.qbuzz.nl/dmg/meer-qbuzz/nieuws/YxBsRBIAABhO3ZWg/dinsdag-6-september-vakbondsstaking-ov-in-provincie-zuid-holland schreef:- De staking heeft geen impact op de dienstregeling van de trein (MerwedeLingelijn).
De enige treintrajecten die door de stakingen geraakt worden zijn dan ook de Connexxion-treinen op de Valleilijn en de Arriva-treinen in/naar de provincie Limburg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Bij de Valleilijn is het ook nog maar de vraag of er veel effect zal zijn. Bij de vorige stakingen in het OV (op een werkdag in 2018 staakten zowel NS als het streekvervoer) reed de Valleilijn juist nog wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

JordiBrabant schreef: wo 07 sep 2022, 17:33 Ik lees het nieuws (van de NOS) alsof de directie besloten heeft alles stil te zetten als pressiemiddel tegen de vakbonden met de dooddoeners verantwoord, betrouwbaar en veilig. (..)
Is mijn gedachte ook toen ik dat nieuws vanmiddag hoorde.

Wellicht ook met het oog op de publieke opinie. Ik las vorige week (of in FD of in de Trouw, dat weet ik ff niet meer) een column over de NS stakingen en die mevrouw vond het maar egoïstisch dat OV (NS) medewerkers staken voor een hoger loon (prijscompensatie) terwijl heel veel Nederlanders momenteel wel een loon/prijscompensatie kan gebruiken.. maar die mensen staken niet en moeten gewoon naar hun werk.. wat soms dus niet kan omdat er geen OV rijd.

Kortom, een machtsmiddel inzetten dat een select groepje Nederlanders heeft en de grote meerderheid niet. Lijkt wel wat op de boeren (feest) tractoren.. (A)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: wo 07 sep 2022, 18:13 Sowieso, wat denk je wat er gebeurt als je zegt: we kunnen niet zeggen wat er rijdt, dat weten we pas een kwartier vooraf.
Op zich weet NS nu toch al welke treinen door welke regio's gereden worden? Je zou dat dus gewoon in de Reisplanner kunnen invoeren. Dan loop je inderdaad het risico dat er gaten van 3 uur zijn, maar er rijden toch enkele treinen.
Het is inderdaad wat anders als de Bijsturing staakt, maar dat is nu niet het geval.

Overigens vind ik het flauw van de vakbonden dat de stakingen gewoon doorgaan, terwijl er momenteel onderhandelingen gaande zijn. :(
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door gpvos »

Daarnaast dient er gewoon een fallback te zijn dat als de bijsturing om welke reden dan ook uitvalt er op regionale basis pendeldiensten moeten kunnen worden gereden. Volledige uitval is onacceptabel tenzij er een landelijke staking is.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door umbusko »

In Limburg vallen (vrijwel?) alle treinen uit. In ieder geval de RE18 die ik had kunnen gebruiken.

De eerste 350 reed niet (de voorgaande rit van Gulpen naar Maastricht bleef op status onbekend staan, toen wist ik genoeg). Dus maakte ik me klaar om naar het station te lopen voor de 800 naar Std en de SB3 naar Geilenkirchen. Enorme stortbui. :') Toen bood mijn moeder aan om me met de auto naar Aachen te brengen, wat ik niet van haar wilde vragen, maar ja, als ze het aanbiedt. *O* Aan de koffie zag ik dat de tweede rit van de 350 realtime info begon uit te zenden aan het station, dus als een haas ervandoor en nu zit ik alsnog in de 350. :pos:
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door marvinkok »

jelmerrr schreef: wo 07 sep 2022, 18:09 Ik wil van Wierden naar Zwolle. Mijn broertje Wierden naar Enschede. Dus gewoon op Zwolle-Enschede waar wel treinen uitvallen.
Mwoa, als ik zo de roosters bekijk zal de uitval zeer beperkt zijn, verspreid over de dag een enkele slag ergens tussendoor.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door jelmerrr »

Dat zal zeer fijn zijn. Ik zal morgen treinposities in de gaten houden in ieder geval.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ArrivaBas »

Goed. Dat betekent dus dat ik voor het eerst in mijn HBO-carrière maar met de auto naar Tilburg ga. Met de kilometervergoeding die NS hiervoor geeft zou ik per stakingsdag dat ik gedupeerd ben ruim 23 euro kunnen claimen. Dat is meer dan ik kwijt zou zijn aan de benzine die ik op 125 kilometer retour verstook. :)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hainje »

Kun je in Baarle Hertog bijna een halve tank voor vullen.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

Alle treinen van NS staan stil. Alle? Nee, de spoorlijn Alphen aan den Rijn - Gouda rijdt gewoon braaf 4x/uur vandaag. De servicemachinisten aldaar vallen onder de regio midden en die staken vandaag niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ODRAIL »

Komt dit omdat deze lijn een aparte concessie is?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door reisthijs »

Ja, Alphen - Gouda is uniek binnen NS: een los lijntje met eigen machinisten en zonder conducteurs. Daar heb je dus geen last van van ingewikkelde diensten met personeel van meerdere standplaatsen zoals op het hoofdrailnet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Plutona »

Ik vind het wel grappig om te zien wat je op een dag als vandaag nog kan reizen. Je kunt dus bijna helemaal van Maastricht tot Emmen komen met niet-stakende treinen, als je het kleine stukje tussen Arnhem en Nijmegen met een bus aflegt. :shock:
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door DDietzen »

Technisch gezien hoef je enkel Nijmegen-Elst per bus te doen, op Elst-Arnhem rijdt immers nog de 31100 ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Je kunt zelfs helemaal met de trein als je Venlo - Arnhem via Düsseldorf doet ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hainje »

Ja maar dat is dan weer Duitsland, DUS DA TELT NIE!!!11!EEN! :6
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom024 »

Ondanks de staking lopen er in Tiel wel NS'ers van Service & Veiligheid rond ten behoeve van Appelpop. :?:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Vinny »

Daniel schreef: wo 07 sep 2022, 17:53 Mikos' redenering snijdt op zich hout, maar dit wisten de vakbonden toch ook vooraf.
Wees dan ook een grote jongen en kondig drie landelijke stakingsdagen aan als pressiemiddel. Door regionale acties aan te kondigen zijn de bonden nu de lachende derde: drie dagen landelijk het treinverkeer platgelegd, maar elke medewerker hoeven ze maar voor één dag uit de stakingskas te betalen.
hmm ik denk dat dat nog wel eens flink tegen kan vallen: De trein zal niet meer als reeële vervoersoptie beschouwd worden. Pré-corona leek de NS een gezond bedrijf te zijn, maar dat lijkt nu ver weg te zijn. Die reizigers waar de NS zijn omzet aan dankt zie je nu niet meer terug.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Chrysa »

En waar gaan die regionalen hun personeel vandaan halen?
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten