Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

sirvinniei schreef: do 26 jan 2023, 13:11 En mensen met alleen een vmbo opleiding zijn toch echt in een absolute minderheid. Ondermodaal verdienen als je binnen deze groep valt lijkt me dan ook niet zo verwonderlijk.
Ik heb diverse management functies gehad. Maar de kans op gewonden als ik daar even niet oplette was toch een heel stuk kleiner. Verantwoordelijkheid zou in deze zwaarder moeten wegen dan de opleiding.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

^^ Precies. Je kan maar aan één kant tegelijkertijd kijken.

Denk dat de ervaren werkdruk ook best met het hedendaagse verkeer te maken heeft. Althans, zo ervaar ik het bij mij. Het is eerder irritatie, de soms onbenulligheid van andere weggebruikers.. veelal ook het niet willen wachten op een ander.. altijd maar doorjakkeren (kunnen fietsers en scooters in het algemeen erg goed. (A) ).

Tja, dan zul je zeggen: zoek een ander beroep.
Is het zo eenvoudig? Voor sommigen misschien wel. Anderen willen hun werkplezier niet laten vergallen door derden, lijkt mij.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Het verkeer is één ding, de dienstregeling kan ook wel meespelen. Zo zie ik hier in de provincie Utrecht dat er haltes als "knooppunt" betiteld zijn in het PvE, terwijl er op die haltes weliswaar overgestapt kan worden maar geen echte officiële aansluitingen bestaan.
Maar tegelijk kent zo'n knooppunt ook wel weer extra eisen op punctualiteitsgebied, die eigenlijk overbodig zijn en vooral rijtijd verbruiken die eigenlijk elders op de route nodig is. En voor de chauffeur dan ook druk kunnen opleveren, die eigenlijk nergens voor nodig is: een niet bestaande aansluiting kunnen de reizigers in de bus immers ook niet missen ;)

Het personeel richt zich nu erg op de werkgevers voor wat betreft dat onderwerp werkdruk, maar in diverse gevallen voeren die ook alleen maar uit wat ze opgedragen wordt.
En het is natuurlijk sowieso een puzzel: stel nou dat er opeens heel enthousiast extra pauzetijd wordt toegevoegd in een nieuwe CAO. Dan is de kans groot dat je extra personeel nodig hebt (zeker waar aansluitingen de tijdligging dicteren, want dan kan je niet in één richting de ritten 10 minuten schuiven bijvoorbeeld). Alleen dat extra personeel is er niet, dus krijg je andersom ook weer extra werkdruk terug (lastiger vrij kunnen krijgen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door tripel7 »

dennistd schreef: wo 25 jan 2023, 22:52 Overigens heb ik nog nooit gehoord dat collega's hierop aangesproken zijn, maar misschien is het in het westen wel zo?
Nee, wel rituitval, maar ik stond ook niet voor de lol met de TD op de sleepwagen te wachten om de zoveelste Solaris af te laten slepen :N
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Ik ben wel een keer op kantoor geroepen omdat ik standaard 3 minuten te laat wegging op een bepaald station zodat alle treinreizigers die wilden overstappen meekonden. De overstap is anders erg krap. Was wel meestal op tijd op het eindpunt omdat destijds de rijtijden nog iets fatsoenlijker waren, dus echt een probleem was het niet. Maar omdat het een meethalte was kregen ze boetes als ik daar te laat wegging, dus in het vervolg moest ik gewoon op tijd vertrekken. :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

^^ +3 is toch nog niet te laat, dat is +4 en meer, toch?
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Wel apart dat daar voor de overheid geen rekening mee gehouden wordt. Dit lijkt me een klantvriendelijke manier van assistentie.

Tegenwoordig wordt de range op tijd van 0 seconden tor +120 seconden gehanteerd.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Daniel schreef: do 26 jan 2023, 22:09 En het is natuurlijk sowieso een puzzel: stel nou dat er opeens heel enthousiast extra pauzetijd wordt toegevoegd in een nieuwe CAO. Dan is de kans groot dat je extra personeel nodig hebt (zeker waar aansluitingen de tijdligging dicteren, want dan kan je niet in één richting de ritten 10 minuten schuiven bijvoorbeeld). Alleen dat extra personeel is er niet, dus krijg je andersom ook weer extra werkdruk terug (lastiger vrij kunnen krijgen).
Op één punt zou er wel wat aan de pauzes mogen gebeuren: in elke dienst minimaal 30 minuten aaneengesloten. Bij ons valt het mee (bijna in alle diensten hebben we dat wel), maar er zijn concessies waar vrijwel alle diensten 2x 15 minuten pauze hebben. Je komt dan echt niet tot rust, je hebt net het gat aan de stoel en je moet alweer weg. En zeker als je ook nog warm wilt eten (wat je ook nog moet opwarmen) is die tijd gewoon te kort. Maar dat lees ik dan weer nergens concreet in de eisen of de voorstellen.
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

CamilleKreemers schreef: vr 27 jan 2023, 00:23 Wel apart dat daar voor de overheid geen rekening mee gehouden wordt. Dit lijkt me een klantvriendelijke manier van assistentie.

Tegenwoordig wordt de range op tijd van 0 seconden tor +120 seconden gehanteerd.
Die kijken alleen maar naar cijfertjes. Die reizigers zien ze niet dus daar kunnen ze geen rekening mee gaan houden. Stel je voor zeg....
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Durashift schreef: vr 27 jan 2023, 00:21 ^^ +3 is toch nog niet te laat, dat is +4 en meer, toch?
+3 alleen bij het beginpunt, de rest +2. Bij mij was het dus vanaf +2 te laat.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Fleur2011 »

dennistd schreef: vr 27 jan 2023, 01:23
Daniel schreef: do 26 jan 2023, 22:09 En het is natuurlijk sowieso een puzzel: stel nou dat er opeens heel enthousiast extra pauzetijd wordt toegevoegd in een nieuwe CAO. Dan is de kans groot dat je extra personeel nodig hebt (zeker waar aansluitingen de tijdligging dicteren, want dan kan je niet in één richting de ritten 10 minuten schuiven bijvoorbeeld). Alleen dat extra personeel is er niet, dus krijg je andersom ook weer extra werkdruk terug (lastiger vrij kunnen krijgen).
Op één punt zou er wel wat aan de pauzes mogen gebeuren: in elke dienst minimaal 30 minuten aaneengesloten. Bij ons valt het mee (bijna in alle diensten hebben we dat wel), maar er zijn concessies waar vrijwel alle diensten 2x 15 minuten pauze hebben. Je komt dan echt niet tot rust, je hebt net het gat aan de stoel en je moet alweer weg. En zeker als je ook nog warm wilt eten (wat je ook nog moet opwarmen) is die tijd gewoon te kort. Maar dat lees ik dan weer nergens concreet in de eisen of de voorstellen.
Daar heb je een goed punt! Heb weet van een dienst in een ander rayon, die is 8.59 2x 18 minuten pauze de hele dag dezelfde lijn… dat noem ik ook werkdruk! Ze vergeten gewoon dat je met mensen bezig bent!
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3014
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door nvdw »

In het epistel van CNV met cao-voorstellen (of eigenlijk -eisen) las ik een punt terug om in elk geval de eerste pauze in een late dienst minimaal op te rekken naar netto 20 minuten. Ook dan zou ik nog geen driegangenmenu op de kantinetafel zetten.

Ik nam in elk geval het risico nooit: late dienst + korte pauzes = brood mee. Uiteraard stonden daar vaak wel diensten tegenover die wel langere pauzes hadden - iets dat vaker voor zal komen in gebieden met lagere frequenties - en dat ik niet alleen late diensten reed.

De pauzediscussie is al weet ik hoe vaak langsgekomen, maar zoals uit de hele geschiedenis van de cao blijkt: you win some, you lose some. Dan moet het ov misschien maar over naar pauzes volgens arbeidstijdenbesluit-vervoer, dus minimaal 45 minuten op een fulltime dienst, desnoods te verdelen in een kwartier en een halfuur, en misschien niet allemaal meer doorbetaald - en ik denk dat met name bij dat laatste de schoen wringt.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

dennistd schreef: vr 27 jan 2023, 01:25
CamilleKreemers schreef: vr 27 jan 2023, 00:23 Wel apart dat daar voor de overheid geen rekening mee gehouden wordt. Dit lijkt me een klantvriendelijke manier van assistentie.

Tegenwoordig wordt de range op tijd van 0 seconden tor +120 seconden gehanteerd.
Die kijken alleen maar naar cijfertjes. Die reizigers zien ze niet dus daar kunnen ze geen rekening mee gaan houden. Stel je voor zeg....

Ik heb ooit eens een discussie gehad met een niet nader te noemen "belangenbehartiger". Die vond het belachelijk dat ik op Rotterdam Noord 3 minuten te laat vertrok. Dat ik voor ik de stad uit was weer op tijd reed was niet belangrijk. En dat ik de reizigers uit de trein daarmee een half uur eerder thuis bracht ook niet. Punc-tu-a-li-teit.

Diezelfde instantie sloeg ook op tilt toen NS een keer totaal verzoop bij een treinstremming. Het gevolg is dat men nu structureel met een enorme overcapaciteit werkt. Want bla bla bla. Totale geldverspilling!

OV bedrijven maken ondertussen goede sier door te luisteren naar onzin als "de bus mag in mijn straat geen tijd afwachten want daar heb ik last van."

De prioriteiten in het OV zijn totaal zoek.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

CamilleKreemers schreef: vr 27 jan 2023, 00:23 Wel apart dat daar voor de overheid geen rekening mee gehouden wordt. Dit lijkt me een klantvriendelijke manier van assistentie.

Tegenwoordig wordt de range op tijd van 0 seconden tor +120 seconden gehanteerd.
Het ov gaat allang niet meer om klanten. Alleen om resultaat.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ArrivaBas »

Op het gebied van pauzes zijn buschauffeurs eigenlijk best bevoorrecht. Die zijn altijd al mee gepland in hun diensten. De meeste andere beroepsgroepen moeten maar zien of, maar vooral wanneer er ruimte is voor pauze.

Om maar even terug te komen op mijn eigen werk. Als bezorger moet ik meestal gewoon zelf uitzoeken wanneer ik pauze kan nemen op basis van de verwachte rijtijden. Als het dan druk is of er werkzaamheden bij komen die pauzemogelijkheden om zeep helpen werk ik gerust acht uur door met nul minuten pauze.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

En op het gemiddelde kantoor begint de discussie over waar heen te gaan in de pauze vaak al om 1158 om vervolgens stipt om 1200 het werk neer te leggen en tot slot ergens rond 1232 te constateren dat de pauze voorbij is en het misschien tijd is terug te lopen naar het kantoor.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hainje »

@Bas: Neem aan dat die pauze dan wel doorbetaald is?
🍉
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

ArrivaBas schreef: vr 27 jan 2023, 12:53 Op het gebied van pauzes zijn buschauffeurs eigenlijk best bevoorrecht. Die zijn altijd al mee gepland in hun diensten. De meeste andere beroepsgroepen moeten maar zien of, maar vooral wanneer er ruimte is voor pauze.
Dat kun je als een voorrecht zien, al ben ik geen voorstander van het argument "anderen hebben het zwaarder". Met hetzelfde gemak zie je het als een nadeel: als jij een beetje doorrijdt en daardoor tien minuten extra pauze hebt dan heb jij geluk. De buschauffeur staat dan ergens zijn tijd af te wachten en schiet er dus niets mee op.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door jelmerrr »

Gaat het OV dan ook de betaalde pauze afschaffen?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ArrivaBas »

Hainje schreef: vr 27 jan 2023, 13:03 @Bas: Neem aan dat die pauze dan wel doorbetaald is?
Een snelle kijk in mijn gewerkte uren leert mij dat ik alleen niet doorbetaald krijg als ik de pauze daadwerkelijk neem en klok. Het klinkt heel gevoelig voor fraude, maar ik ben er heel netjes in.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
VIRM
Berichten: 7554
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door VIRM »

Buzjevur schreef: vr 27 jan 2023, 12:49
Ik heb ooit eens een discussie gehad met een niet nader te noemen "belangenbehartiger". Die vond het belachelijk dat ik op Rotterdam Noord 3 minuten te laat vertrok. Dat ik voor ik de stad uit was weer op tijd reed was niet belangrijk. En dat ik de reizigers uit de trein daarmee een half uur eerder thuis bracht ook niet. Punc-tu-a-li-teit.
Mag ik dat niet snappen? Vanuit mijn perspectief als reiziger is punctualiteit belangrijk inderdaad. Op mijn vaste buslijn is dat belangrijk naar het station toe om aansluitingen op de trein te halen. Maar andersom vind ik een paar minuten vertraging echt niet erg als het betekent dat ik of andere reizigers nog meekunnen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Die "belangenbehartiger" behartigde inderdaad niet bepaald de belangen van reizigers.
Maarja, zie dat maar eens handig in een dienstregeling te verwerken. Als vooral de aansluiting op het eindpunt relevant is lijkt minimale buffer onderweg en vooral buffer voor aankomst op het eindpunt het meest reizigersvriendelijk, ookal rijdt je dan onderweg vaak net iets vertraagd.
Maar ik hoor de FNV nu al beginnen te zeiken over steeds kortere rijtijden als je dat zo zou doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door umbusko »

In andere landen hebben ze daar toch minder problemen mee. Genoeg dienstregelingen waar iets staat in de trant van "rit X wacht maximaal 3 minuten op een vertraagde trein". Je moet dan gewoon de vertragingsmarge voor de chauffeur bij die lijn ruimer maken en aan de chauffeurs communiceren: deze lijn heeft zijn buffer op het einde; +3 is ook nog "op tijd". Maar ja, dan moeten de neuzen binnen de sector wel dezelfde kant op wijzen.
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Ik geloof, maar iemand daar mag me corrigeren, dat Qbuzz dat met laatste treinen en ritten doet.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Syntus (Utrecht) heeft dat beleid officieel ook, op bepaalde plekken aansluitgarantie (5 minuten bij halfuurdienst en 10 minuten bij uursdienst) en zelfs thuiskomgarantie als de laatste rit vervalt. Maar het wordt je van bovenaf niet in dank afgenomen als je 5 minuten gaat wachten op de trein is mijn ervaring. En mijn ervaring is ook dat bijna geen enkele chauffeur die regels kent.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 44 gasten