Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Thuiskomgarantie telt volgens mij vrijwel overal in Nederland
Ik heb geen onderschrift
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Dat kan ik alleen maar toejuichen, maar dan moet het ook wel echt in de praktijk zo zijn en niet alleen op papier. :X
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door DDietzen »

Inderdaad. Dus niet de klantenservice al om 23 uur sluiten zodat vrijwel iedereen voor wie de laatste rit uitvalt, geen antwoord krijgt bij een hulpvraag (looking at you, Arriva... :evil: )
Fleur2011
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 09:33

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Fleur2011 »

ArrivaBas schreef: vr 27 jan 2023, 12:53 Op het gebied van pauzes zijn buschauffeurs eigenlijk best bevoorrecht. Die zijn altijd al mee gepland in hun diensten. De meeste andere beroepsgroepen moeten maar zien of, maar vooral wanneer er ruimte is voor pauze.

Om maar even terug te komen op mijn eigen werk. Als bezorger moet ik meestal gewoon zelf uitzoeken wanneer ik pauze kan nemen op basis van de verwachte rijtijden. Als het dan druk is of er werkzaamheden bij komen die pauzemogelijkheden om zeep helpen werk ik gerust acht uur door met nul minuten pauze.
Jij rijdt dan ook niet met mensen, en dat kun je dan ook helemaal niet vergelijken.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

^^ nou kom zeg, wát maakt dat dan voor verschil?

Voor de overheid (of de 'lobby' van destijds) in ieder geval niet.. door vrijstelling voor de rij-tijdonderbreking te verlenen. Waar een touringcarchauffeur in of na 4,5 uur rijden minimaal 45 minuten pauze moet hebben gemaakt.. kan de OV chauffeur gewoon doorrijden. *bus*

Arrivabas rijdt niet met mensen nee.. maar komt ze wél telkens tegen aan de deur.. en moet (mijn aanname) dan toch uiterst vriendelijk die zware kratten tot in de keuken bezorgen. Heb je, kan ik mij zo voorstellen, ook niet altijd zin in als het 22 uur 's avonds is en je vanaf een uurtje of 14 al bezig bent.

Ik rijdt ook niet mensen.. maar kom de hele dag door wel mensen tegen. Op straat, op de bouwplaats. Is niet altijd een pretje.
Arrivabas schreef:(..)Als bezorger moet ik meestal gewoon zelf uitzoeken wanneer ik pauze kan nemen op basis van de verwachte rijtijden. Als het dan druk is of er werkzaamheden bij komen die pauzemogelijkheden om zeep helpen werk ik gerust acht uur door met nul minuten pauze.
Ja, raar is dat. Volgens mij is er geen enkel transportplanningssysteem dat pauzes fatsoenlijk in een rit kan plannen. Terwijl het systeem best kan berekenen dat je na de start om, zeg eens 6 uur, rond 12 uur toch wel aan de gewerkte uren zit voor minimaal 15 minuten pauze, nog los van de rijtijd.
Nu zal jij daar nog niet mee te maken hebben.. maar onlogisch vind ik het wel.
Dán heeft het dienstrooster in het OV op dat punt beter voor mekaar, vind ik.

Kijk, in het (goederen) transport is slechts één ding zeker: de tijd dat je vertrekt / start met je rit. Hoe laat je terug bent.. of wanneer je pauze het beste schikt (om 12 uur stil gaan staan op de snelweg is immers ook niet zo snugger) staat niet vast.
Maar, zichtbaar maken in de planning en dát er dus ook mee gerekend wordt in de ritsamenstelling is wel een verbeterpunt, denk ik.

Bij ons wordt voor de B rijbewijs chauffeur standaard een half uur pauze per werkdag van de uren ingehouden (tenzij je expliciet aan de planning doorgeeft dat je geen pauze hebt gehouden, om welke reden dan ook (werk zat tegen, onverwachte file).
Bij de C(E) chauffeurs is dat 45 minuten. Eigenlijk een kwartier te kort, volgens de regels (arbeidstijdenbesluit vervoer) omdat er veelal meer dan 10 arbeidsuren gemaakt worden.

Ik fröbel mijn pauzes veelal wel tussendoor op de tacho.. (combineer een taak met wat minuten échte pauze) maar begin nooit zo vroeg. In mijn brein pak ik die drie kwartier dat standaard ingehouden wordt op de uren dus eigenlijk al voor de start van de werkdag. (A)

Soms lukt dit niet en moet ik nog weleens een half uurtje rust schrijven om (legaal) thuis te komen. Als er dan een supermarkt in de buurt zit vind ik dat wel nuttige tijd, zo einde dag.

Wat écht ruk is (vind ik) bij bijna einde werkdag een half uur ergens stil staan om pauze te maken voor nieuwe rijtijd. Ik wil naar huis en niet langer wachten, denk ik dan. :X
Laatst gewijzigd door Durashift op vr 27 jan 2023, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

nvdw schreef: vr 27 jan 2023, 12:34 . Dan moet het ov misschien maar over naar pauzes volgens arbeidstijdenbesluit-vervoer, dus minimaal 45 minuten op een fulltime dienst, (..)
Tot negen gewerkte uren is de minimale pauze tijd 30 minuten, desgewenst twee keer een kwartier.
(..)Een pauze duurt tenminste 15 aaneengesloten minuten waarmee de dienst wordt onderbroken. Er zijn in die tijd geen verplichtingen vanuit de arbeid of werkgever. Voor openbaar busvervoer geldt voor wat betreft pauzes niet de ononderbroken rijtijd, maar het pauzeartikel van de Arbeidstijdenwet. Daarom gelden de volgende regels:

-Bij meer dan 5,5 uur arbeid moet dit worden onderbroken door een pauze van minimaal 30 minuten. Deze kan worden gesplitst in 2 pauzes van elk 15 minuten.

-Bij meer dan 10 uur arbeid moet de arbeid worden onderbroken door een pauze van minimaal 45 minuten. Deze kan worden gesplitst in pauzes van elk tenminste 15 minutenn(..)
https://www.ilent.nl/documenten/publica ... ar-vervoer

Bij 9 en meer gewerkte uren komt er minimaal een kwartier pauze bij. (mijn tachograaf zegt soms aan het begin van de avond dat ik nog een kwartier pauze moet maken (en dan heb ik er al 15+30 minuten op staan). Is dus één uur pauze

https://www.webfleet.com/nl_nl/webfleet ... gulations/


~~~~~~~~~~

Kortom, in die genoemde dienst van 8:59 zit dus eigenlijk al 2x 3 minuten te veel aan pauze, ten opzichte van het wettelijk minimum. :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Tom98 schreef: vr 27 jan 2023, 18:56Maar het wordt je van bovenaf niet in dank afgenomen als je 5 minuten gaat wachten op de trein is mijn ervaring. En mijn ervaring is ook dat bijna geen enkele chauffeur die regels kent.
Geen enkele reiziger ook volgens mij ;) Maar heb inderdaad nog nooit chauffeurs op de trein zien staan wachten op stations waar dit van toepassing is.

Qbuzz meldt het wachten op de trein wel expliciet in de dienstregeling van de lijnen naar het USP vanaf Bilthoven en Utrecht Lunetten, dus daar is het allicht bekender.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

^^ ik kan het ergens wel voorstellen. Denk dat (los van de bekendheid met de regelgeving) chauffeurs best wel willen wachten indien ook bekend is dat die trein er met 5 minuten is. Want tja.. heb je nét vijf minuten gewacht.. komt de trein op minuut zes het station binnenrollen... :x

Althans, ik zou daar wel enige zekerheid over willen hebben.. het is ook voor de chauffeur de laatste uren van zijn werkdag.. die wil naar zijn mandje toe natuurlijk. ;)
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ArrivaBas »

Fleur2011 schreef: vr 27 jan 2023, 20:14
ArrivaBas schreef: vr 27 jan 2023, 12:53 Op het gebied van pauzes zijn buschauffeurs eigenlijk best bevoorrecht. Die zijn altijd al mee gepland in hun diensten. De meeste andere beroepsgroepen moeten maar zien of, maar vooral wanneer er ruimte is voor pauze.

Om maar even terug te komen op mijn eigen werk. Als bezorger moet ik meestal gewoon zelf uitzoeken wanneer ik pauze kan nemen op basis van de verwachte rijtijden. Als het dan druk is of er werkzaamheden bij komen die pauzemogelijkheden om zeep helpen werk ik gerust acht uur door met nul minuten pauze.
Jij rijdt dan ook niet met mensen, en dat kun je dan ook helemaal niet vergelijken.
Het maakt voor de arbeidsomstandigheden niet uit of een chauffeur goederen of mensen vervoert. Het niet kunnen nemen van pauzes kan ervoor zorgen dat iemand gespannen achter het stuur zit. En dat is uit oogpunt van verkeersveiligheid niet wenselijk.
Bij de PLUS waar ik werk plannen we doorgaans met rondes van maximaal twee uur, waartussen dan ook nog laden en lossen gepropt moet worden, alsmede 45 minuten pauze op een dienst van acht uur, of 30 bij zes uur. Nou zijn de geplande servicetijden bij klanten meestal best ruim, maar het is ook niet klantvriendelijk om overal zo snel mogelijk weer weg te willen zijn, omdat je anders je pauze niet kan nemen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door htm_tram »

umbusko schreef: vr 27 jan 2023, 18:24 In andere landen hebben ze daar toch minder problemen mee. Genoeg dienstregelingen waar iets staat in de trant van "rit X wacht maximaal 3 minuten op een vertraagde trein". Je moet dan gewoon de vertragingsmarge voor de chauffeur bij die lijn ruimer maken en aan de chauffeurs communiceren: deze lijn heeft zijn buffer op het einde; +3 is ook nog "op tijd". Maar ja, dan moeten de neuzen binnen de sector wel dezelfde kant op wijzen.
Wachten de treinen ook op vertraagde bussen?
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

In Tsjechië heb ik wel meegemaakt dat treinen wachten op vertraagde treinvervangende bussen, maar dat zie ik in Nederland eerlijk gezegd nog niet gebeuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3636
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

In Nederland zijn we teveel afhankelijk van treinknopen en treinpaden.
Ik heb geen onderschrift
IIVQ
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Vaak genoeg meegemaakt dat een in Nergenshuizen (bijv. Nunspeet) eindigende trein met +3 aankomt, en alle reizigers het TVV net weg zien rijden. En vervolgens in Zwolle 20mn moeten wachten op de volgende trein.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door umbusko »

htm_tram schreef: za 28 jan 2023, 10:17
umbusko schreef: vr 27 jan 2023, 18:24 In andere landen hebben ze daar toch minder problemen mee. Genoeg dienstregelingen waar iets staat in de trant van "rit X wacht maximaal 3 minuten op een vertraagde trein". Je moet dan gewoon de vertragingsmarge voor de chauffeur bij die lijn ruimer maken en aan de chauffeurs communiceren: deze lijn heeft zijn buffer op het einde; +3 is ook nog "op tijd". Maar ja, dan moeten de neuzen binnen de sector wel dezelfde kant op wijzen.
Wachten de treinen ook op vertraagde bussen?
Op een lijnbus? Daar heb ik zo even geen voorbeeld van, al zal het vast wel eens voorkomen. Maar bussen die op treinen aansluiten hebben vaak sowieso een iets ruimere marge zodat je ook nog tijd hebt om een kaartje te kopen. Als je uit de trein komt kan die overstaptijd korter.

Ik heb inderdaad wel eens in een exprestrein Praha-Cheb gezeten waar het treinvervangend vervoer in Planá u Mariánských Lázní bleef wachten op de trein (en de eerste bus - de enige met ruimte voor fietsen - ook pas ging rijden toen iedereen in een van de vijf bussen zat) en vervolgens de trein voor het laatste stukje naar Cheb in Mariánské Lázně bleef wachten op de bussen. Die vertrok uiteindelijk met zo'n +50 t.o.v. de reguliere dienstregeling (ook omdat de bussen maar liefst 3 wegwerkzaamheden passeerden), maar met een tweeuursdienst was dat voor vrijwel iedereen de beste oplossing. Omdat het een plotselinge stremming was, was er geen speciale werkzaamhedendienstregeling. Maar zo bleef de schade voor vrijwel iedereen beperkt tot +50 in plaats van +120. Pech voor die paar reizigers vanuit Mariánské Lázně.

Uiteindelijk is het toch het beste als je een goede afweging kunt maken van de reizigerspunctualiteit in plaats van de ritpunctualiteit. Op de juiste plekken in de keten moet je dan de grens trekken waar je wel en niet kunt blijven wachten. In drukke stations met veel treinen wordt dan ook minder gewacht dan op stations in the middle of nowhere met een tweeuursdienst en volgens mij is dat volstrekt terecht.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door umbusko »

sirvinniei schreef: za 28 jan 2023, 11:36 In Nederland zijn we teveel afhankelijk van treinknopen en treinpaden.
Het hangt echt sterk van de situatie af. Als je treinvervangend vervoer Roosendaal-Goes hebt rijden en een pendel Goes-Vlissingen, dan is het uiteindelijk voor de meesten gunstig als die pendel de overgrote meerderheid aan reizigers uit de bussen afwacht en als de bussen op de pendel wachten. Rijdt je treinvervangend vervoer naar Utrecht Centraal? Succes met afwachten.

Maar nogmaals: het is een mentaliteitskwestie om te accepteren dat kort wachten op (een meerderheid aan) vertraagde reizigers net zo goed een legitieme reden is om vertraging op te lopen als een reiziger die tussen de deur vastzit, het verwijderen van een agressieve reiziger, het wachten op personeel, enzovoorts. Daar waar dat kan natuurlijk.
tripel7
Berichten: 69
Lid geworden op: di 22 apr 2014, 11:38

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door tripel7 »

Maar nogmaals: het is een mentaliteitskwestie om te accepteren dat kort wachten op (een meerderheid aan) vertraagde reizigers net zo goed een legitieme reden is om vertraging op te lopen als...
Tsja, de opdrachtgevers zijn degene die 'dé klant' zijn voor de vervoerder, en besloten hebben dat om zo'n reden wachten geen goede rede is om vertraging op te lopen, en hiervoor de vervoerder een boete geven. Zolang zij de touwtjes in handen zal dit ook niet opgemost worden, want dan moet er weer extra lucht in de dienstregeling, wat weer extra geld kost, waar zij weer geen zin in hebben, want het is alleen fantastische als alles zo goedkoop mogelijk gaat.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Meltrain »

Staan er voor komende woensdag stakingen gepland?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Maandag 6 t/m vrijdag 10 februari dacht ik.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

IIVQ schreef: za 28 jan 2023, 21:48 Vaak genoeg meegemaakt dat een in Nergenshuizen (bijv. Nunspeet) eindigende trein met +3 aankomt, en alle reizigers het TVV net weg zien rijden. En vervolgens in Zwolle 20mn moeten wachten op de volgende trein.
Alle andere reizigers van deze bus zijn hierdoor dus WEL op tijd en halen hun trein. Lijkt me op z'n minst net zo belangrijk.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

umbusko schreef: zo 29 jan 2023, 00:45 Daar waar dat kan natuurlijk.
Dat is het grote probleem. Het kan vaak niet. En het mag vaak niet.

Daarbij moet je niet vergeten dat de mensen die klagen dat de aansluiting niet wordt overgedragen vaak dezelfde mensen zijn die klagen als je de aansluiting overneemt.
Zijn ze binnen dan moet je op tijd weg, zijn ze te laat dan moet je wachten. Het is voor veel mensen nooit goed, want ikke ikke ikke.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

kan weg
Laatst gewijzigd door Buzjevur op zo 29 jan 2023, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Tom98 schreef: zo 29 jan 2023, 13:36 Maandag 6 t/m vrijdag 10 februari dacht ik.
Klopt. Komende week nog niets aan de hand. Er ligt nog een bod dat geldig is tm 31 januari.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door umbusko »

Buzjevur schreef: zo 29 jan 2023, 14:14
umbusko schreef: zo 29 jan 2023, 00:45 Daar waar dat kan natuurlijk.
Dat is het grote probleem. Het kan vaak niet. En het mag vaak niet.

Daarbij moet je niet vergeten dat de mensen die klagen dat de aansluiting niet wordt overgedragen vaak dezelfde mensen zijn die klagen als je de aansluiting overneemt.
Zijn ze binnen dan moet je op tijd weg, zijn ze te laat dan moet je wachten. Het is voor veel mensen nooit goed, want ikke ikke ikke.
Nu redeneer je te klein: vanuit een specifieke groep (altijd klagende) reizigers en vanuit iemand die opdrachten uitvoert van de opdrachtgever. Logisch dat je als buschauffeur beperkte mogelijkheden hebt, dat begrijp ik, maar dat is niet mijn punt.

Ik kijk naar het grote plaatje, naar wat een goed systeem zou zijn om op te zetten. En dan kom ik tot de conclusie dat het logisch is om (bijvoorbeeld) bij een trein tot Nunspeet en TVV tot Zwolle met 80% doorgaande reizigers in het TVV, het TVV een paar minuten te laten wachten indien nodig. Jammer voor die 20%, maar als ze niet met het TVV mee hadden gemoeten maar gewoon met de (vertraagde) trein waren ze ook vertraagd geweest en je helpt hier een meerderheid door een betrouwbare doorgaande verbinding aan te bieden. En als de volgende aansluiting ook 1-2 minuutjes blijft wachten, heb je geen probleem maar juist een flexibeler systeem dan nu waarbij een kleine vertraging over meerdere schakels gladgestreken kan worden. Wat je anders alleen maar creëert is een systeem waar alleen directe verbindingen betrouwbaar zijn, en dat is dan ook een reden waarom mensen geen infrequent voor- of natransport willen gebruiken.
ibodejoode
Berichten: 101
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ibodejoode »

sirvinniei schreef:In Nederland zijn we teveel afhankelijk van treinknopen en treinpaden.
Dat is niet meer dan logisch.

Vanuit Almere Centrum vertrekken 12 treinen per uur ri. Amsterdam/Utrecht. Als een IC uit Leeuwarden naar Den Haag via Asd zuid in Steenwijk 4 min. moet wachten op een vertraagde bus en hij dat niet meer inhaalt zit hij rond Meppel in de problemen met de IC uit Groningen en bij Almere met nog meer treinen.

Als een trein 1x per uur rijdt kun je vaak zonder problemen 5, 6 min onderweg wachten op een vetraagde bus. Tenzij je op een enkelsporig baanvak zit waar je onderweg moet kruisen want dan loopt de tegentrein ook weer vertraging op.
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door htm_tram »

Maar dat is andersom precies hetzelfde @ibodejoode

Je kan als bus wel ergens wachten op een trein maar uiteindelijk kom je met de bus ook in de knoei op een busstation waar reizigers hun aansluiting missen. Waar je als buschauffeur je pauze te laat begint en je collega de bus te laat overneemt en dus te laat weg gaat. In tegenstelling tot de NS'ers is er in het streekvervoer geen bijsturing wat het personeel kan bijsturen om te zorgen dat er zoveel mogelijk ritten wel kunnen rijden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op zo 29 jan 2023, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige aantijgingen naar NS personeel verwijderd
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten