Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Geen regionale treinen is sowieso gigantisch overdreven, want de enige regionale treindiensten in die provincies (Dordrecht - Geldermalsen en Alphen aan den Rijn - Leiden) staken geen van beiden ;)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door VIRM »

Vanochtend hoorde ik op het NOS journaal dat vakbonden en NS weer om tafel zitten. Hoe kunnen vakbonden dan aan de reiziger uitleggen dat de stakingen gewoon doorgaan?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

FNV stopt de voorbereidingen voor de staking niet, maar de vakbonden hebben vandaag wel een overleg of ze de staking gaan doorzetten. Dat is een subtiel taalverschil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
vries809
Berichten: 29
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 23:20

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door vries809 »

Ik weet niet of het met de staking te maken heeft, maar het viel mij gisteren in Alphen a/d Rijn op dat er op lijn 470 (R-Net Alphen-Schiphol) een flink aantal streekgroene Citaro's reed, terwijl op diverse streek- en stadslijnen rode R-Net bussen reden (gezien op lijnen 2, 147, 182).
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Milco »

Naar mijn weten heeft Arriva ZHN geen Citaro’s maar VDL’s. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ODRAIL »

vries809 schreef: wo 07 sep 2022, 11:43 Ik weet niet of het met de staking te maken heeft, maar het viel mij gisteren in Alphen a/d Rijn op dat er op lijn 470 (R-Net Alphen-Schiphol) een flink aantal streekgroene Citaro's reed, terwijl op diverse streek- en stadslijnen rode R-Net bussen reden (gezien op lijnen 2, 147, 182).
Die rode R-Net bussen reden gisteren ook op de lijnen 175 en 383.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Waarschijnlijk dezelfde maatregel als elders ook wordt toegepast: chauffeurs de hele dag dezelfde bus laten houden zodat personeel dat niet staakt niet ergens strandt omdat de bus die ze hadden moeten aflossen door een wel stakende chauffeur gereden had moeten worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Michael »

Ondanks dat de bonden weer gaan onderhandelen gaan de stakingen bij de NS gewoon door:

https://www.bndestem.nl/binnenland/vakb ... ~aeaae670/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door VIRM »

Hoezo? Bij de afgelopen regionale stakingen kon het wel, behalve toen midden aan de beurt was.
Beul van de blindegeleidelijn
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Roeland »

Suus schreef: wo 07 sep 2022, 14:10 Vrijdag rijdt NS geen treinen.

https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns- ... s-staking/
Past goed bij het NS-voornemen om op de rustige vrijdag minder te gaan rijden :@
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hans »

VIRM schreef: wo 07 sep 2022, 14:28 Hoezo? Bij de afgelopen regionale stakingen kon het wel, behalve toen midden aan de beurt was.
De regionale stakingen omvat nu meerdere regio's en dus grotere gebieden. Dus de landelijke impact is ook groter.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

Zolang de bonden alle treinen van de originele diensten als besmet werk gaat classificeren is LUD helaas geen optie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Suus »

Een LUD lijkt mij ook minder werk. Er ligt vast welke treinen wel en niet rijden, je gaat opheffen en personeel herverdelen.

Nu moet men op grote schaal treindiensten gaan opknippen (bij de staking vrijdag zou elke intercity behalve de s3600 geraakt worden) en het wel werkende personeel ook nog gaan herverdelen. Dat is veel werk voor een al overbelaste afdeling.

Niet de mooiste oplossing, maar ik denk wel de enige oplossing die geen chaos op de stations veroorzaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door jelmerrr »

Alleen leuk en aardig maar ik heb een verplichte les en blauwnet gaat ookal staken. Misschien binnenkort toch maarnauto aanschaffen
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door umbusko »

Suus schreef: wo 07 sep 2022, 16:36 Nu moet men op grote schaal treindiensten gaan opknippen (bij de staking vrijdag zou elke intercity behalve de 3600 geraakt worden) en het wel werkende personeel ook nog gaan herverdelen. Dat is veel werk voor een al overbelaste afdeling.
Oftewel, die 3600 kun je alvast rijden. Om de puzzel makkelijker te maken zou je kunnen beginnen met kijken wat kan rijden als je alleen personeel uit niet-stakende standplaatsen inzet. Dat kan ruim van tevoren. Eventueel niet-stakend personeel op stakende standplaatsen geef je dan maar vrij of zo.

Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat niets kan. Je kunt altijd ergens beginnen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Het hele probleem lijkt dat NS kost wat het kost een vooraf te publiceren dienstregeling wil rijden. Willekeurige uitval is kennelijk geen optie voor ze. Terwijl dat qua overlast voor de reizigers een stuk beperkter uitpakt dan landelijk helemaal niet rijden.

Zie bv. de stakingen in het streekvervoer: daar vallen ook onregelmatig ritten door uit, maar er wordt zoveel mogelijk aangekondigd om welke ritten dat gaat en daar is in de praktijk prima rekening mee te houden. Levert wellicht wat vertraging op, maar je komt wel op je bestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Mikos »

Ik ben van de hele simpele rekensommen, dus die gaan we hier ook een keer maken:

Vorige weken hebben er steeds losse regio's gestaakt. Daardoor vielen de treinen binnen die regio's uit. De treinen buiten die regio's bleven rijden waar het kon. Maar een 'besmette' trein -een trein waarop personeel uit een stakende regio hoorde te zitten- reed ook niet. Hier en daar zorgde dat voor uitval buiten de stakende regio's.

Nu staken er meerdere regio's tegelijkertijd. Dat betekent dat er binnen die regio's geen treinen rijden, maar ook dat het aantal besmette treinen veel hoger ligt. Daardoor wordt het aantal treinen dat wel kan rijden sterk verminderd. Bovendien zullen die heel onregelmatig over de dag verdeeld zijn. Onder aan de streep zullen er dus wel een handjevol treinen kunnen rijden, maar heel onregelmatig.

In plaats van meerdere treinen achter elkaar uit te laten vallen, kun je beter vooraf zeggen dat je niet gaat rijden. Dat is duidelijker naar iedereen en voorkomt dat er gaten in de dienstregeling ontstaan van meerdere uren tussen de treinen in. Allemaal onhandig voor de reiziger, maar dat is nu eenmaal de inzet van een staking.

Ik heb ook ergens de vraag gezien waarom er geen treinen konden rijden in de randgebieden op het moment dat alleen in regio Utrecht werd gestaakt. Ook dat is vrij simpel; in Utrecht zit tegenwoordig de gehele bijsturingsorganisatie en die staakte ook mee. Er hoeft zich maar één verstoring voor te doen op het spoor en alle treinen vallen daardoor uit, want er is geen bijsturingsmogelijkheid. En dan heb je allemaal boze reizigers, want hun trein rijdt ineens niet. Nu weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door JordiBrabant »

Ik lees het nieuws (van de NOS) alsof de directie besloten heeft alles stil te zetten als pressiemiddel tegen de vakbonden met de dooddoeners verantwoord, betrouwbaar en veilig. Valt mee nog mee dat geen vakbond met een persbericht is gekomen dat de NS directie zich als kleine kinderen gedraagt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

Mikos' redenering snijdt op zich hout, maar dit wisten de vakbonden toch ook vooraf.
Wees dan ook een grote jongen en kondig drie landelijke stakingsdagen aan als pressiemiddel. Door regionale acties aan te kondigen zijn de bonden nu de lachende derde: drie dagen landelijk het treinverkeer platgelegd, maar elke medewerker hoeven ze maar voor één dag uit de stakingskas te betalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door marvinkok »

jelmerrr schreef: wo 07 sep 2022, 16:58 Alleen leuk en aardig maar ik heb een verplichte les en blauwnet gaat ookal staken. Misschien binnenkort toch maarnauto aanschaffen
Beetje afhankelijk van welk deel van blauwnet je wil reizen, maar de verwachting is dat het Keolis-deel amper getroffen zal zijn. Temeer daar ZHO onder multimodaal valt en de ervaring van de vorige OV-staking ook was dat er slechts een enkeling op ZwenZwoka staakte.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Mikos schreef: wo 07 sep 2022, 17:32 Ik ben van de hele simpele rekensommen, dus die gaan we hier ook een keer maken:

Vorige weken hebben er steeds losse regio's gestaakt. Daardoor vielen de treinen binnen die regio's uit. De treinen buiten die regio's bleven rijden waar het kon. Maar een 'besmette' trein -een trein waarop personeel uit een stakende regio hoorde te zitten- reed ook niet. Hier en daar zorgde dat voor uitval buiten de stakende regio's.

Nu staken er meerdere regio's tegelijkertijd. Dat betekent dat er binnen die regio's geen treinen rijden, maar ook dat het aantal besmette treinen veel hoger ligt. Daardoor wordt het aantal treinen dat wel kan rijden sterk verminderd. Bovendien zullen die heel onregelmatig over de dag verdeeld zijn. Onder aan de streep zullen er dus wel een handjevol treinen kunnen rijden, maar heel onregelmatig.

In plaats van meerdere treinen achter elkaar uit te laten vallen, kun je beter vooraf zeggen dat je niet gaat rijden. Dat is duidelijker naar iedereen en voorkomt dat er gaten in de dienstregeling ontstaan van meerdere uren tussen de treinen in. Allemaal onhandig voor de reiziger, maar dat is nu eenmaal de inzet van een staking.

Ik heb ook ergens de vraag gezien waarom er geen treinen konden rijden in de randgebieden op het moment dat alleen in regio Utrecht werd gestaakt. Ook dat is vrij simpel; in Utrecht zit tegenwoordig de gehele bijsturingsorganisatie en die staakte ook mee. Er hoeft zich maar één verstoring voor te doen op het spoor en alle treinen vallen daardoor uit, want er is geen bijsturingsmogelijkheid. En dan heb je allemaal boze reizigers, want hun trein rijdt ineens niet. Nu weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
Waarom is er dan niet gekozen om puur de besmette ritdelen te pakken OF puur de regio. Nu worden beide definities gepakt om klanten naar mijn mening zoveel mogelijk uit het OV te pesten.
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door jelmerrr »

Ik wil van Wierden naar Zwolle. Mijn broertje Wierden naar Enschede. Dus gewoon op Zwolle-Enschede waar wel treinen uitvallen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten