Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Hainje »

Scheelt wel een hoop drama. (A)
🍉
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door TffpaA »

Ja maar daar kom ik hier voor. En ben ik hier ook voor weggejaagd en daarna stiekum weer voor teruggekomen, maar toch!!1!
🗣
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Daniel »

AppleMoose schreef: do 09 mar 2023, 18:31Dat er nu zoveel stakingsdagen zijn en de bereidheid groot is om mee te doen, geeft mijns inziens aan dat er echt wel wat moet veranderen.
Is de bereidheid echt wel zo groot als de vakbonden willen doen geloven? Er zijn wel vaker stakingen in het busvervoer geweest en dan lag het vervoer enkele dagen volledig plat.
Er zijn nu wel behoorlijke verschillen per regio, maar in een groot aantal regio's is er weliswaar redelijk wat uitval van ritten maar is het verre van onmogelijk met het OV te reizen.. In die zin wijken de huidige stakingen nog best fors af van eerdere stakingen.

Wat ik verder ook wel mis is activisme richting de politiek waar de werkelijke oorzaak van veel van de genoemde problemen ligt. Dat had ik al eens eerder in dit topic toegelicht. Dat alles steeds zo veel efficiënter moet ligt immers niet direct aan de marktwerking (zoals de vakbonden willen doen geloven), maar aan de logische gevolgen van de steeds maar weer opgelegde bezuinigingen door de landelijke overheid. Niet heel gek dat de provincies dan nog een beetje fatsoenlijk OV willen hebben en dan gaan aanbesteden op veel vervoer voor weinig geld.
Dat is uiteindelijk de grote achterliggende oorzaak die de werkgevers ook niet direct op kunnen lossen.

In sommige gevallen wordt dan ook nog een beetje overdreven, maar dat zal ook regio-afhankelijk zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

TffpaA schreef: do 09 mar 2023, 20:01 Als iedereen zijn hier uitgesproken vermoedens ook van keiharde data zou moeten voorzien ter onderbouwing, zouden we denk ik geen forum meer overhouden.
Ik mag er op z'n minst naar vragen en de mensen die vervolgens wederom met vermoedens komen erop aanspreken dat ik dáár niet naar opzoek ben. Dat men dénkt dat dit reizigers gaat kosten was me inmiddels al bekend.
Daniel schreef: do 09 mar 2023, 20:07
AppleMoose schreef: do 09 mar 2023, 18:31Dat er nu zoveel stakingsdagen zijn en de bereidheid groot is om mee te doen, geeft mijns inziens aan dat er echt wel wat moet veranderen.
Is de bereidheid echt wel zo groot als de vakbonden willen doen geloven?
De ene dag rijdt er meer/minder dan op de andere dag (en dat merk ik ook aan opkomstpercentage van de klassen waaraan ik lesgeef) en dat heeft met verschillende factoren te maken. Het zijn nu ook zoveel stakingsdagen achter elkaar waarbij ook verschillende CAO-groepen (en regio's) op verschillende dagen staken, dat het lastig te vergelijken is met eerdere stakingen. Ik hou zelf altijd in gedachte dat de vakbonden de cijfers iets naar boven afronden en de werkgevers iets naar beneden.
Wat ik verder ook wel mis is activisme richting de politiek waar de werkelijke oorzaak van veel van de genoemde problemen ligt.
Mee eens.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3039
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door TffpaA »

AppleMoose schreef: do 09 mar 2023, 20:21 Ik mag er op z'n minst naar vragen en de mensen die vervolgens wederom met vermoedens komen erop aanspreken dat ik dáár niet naar opzoek ben.
Natuurlijk mag je dat. Maar je loopt volgens mij al lang genoeg op dit forum mee om te weten wat het antwoord op zo'n vraag ongeveer gaat zijn. Klinkt een beetje als vragen naar de bekende weg.
🗣
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

Ik houd hoop :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door sirvinniei »

AppleMoose schreef: do 09 mar 2023, 18:31
sirvinniei schreef: wo 08 mar 2023, 08:25 www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/3547397/bl ... isch-recht
We kunnen niet overal rekening mee houden: de ene keer zijn het verkiezingen, dan zijn het weer toetsweken. Als we met iedereen rekening moeten houden, kunnen we beter stoppen met staken.
Dit was bijvoorbeeld de reactie van de FNV vakbondsvoorzitter op het feit dat mensen niet kunnen stemmen door de staking. Ergo: ons grondrecht is belangrijker dan andere mensen hun grondrecht.
Het is een ongelukkig gekozen dag (gelukkig is het nu teruggedraaid), maar we moeten ook niet doen alsof er grote mensenmassa's niet hadden kunnen stemmen. Stembureaus zitten over het algemeen behoorlijk verdeeld over de wijken/buurten, (en waar dat niet zo is, mag je de politiek erop aanspreken), waardoor vrijwel iedereen lopend, fietsend, met de rolstoel of met een scootmobiel daar kan komen.

Deze stakingen conflicteren wel met meer grondrechten. Zo heb je ook recht op onderwijs, maar door deze stakingen zijn veel scholieren en studenten niet in staat om de lessen te volgen en toetsen/tentamens of examens (die op het mbo het hele jaar door worden afgenomen) te maken. Heel erg vervelend, maar zoals de bondsvoorzitter ook terecht opmerkt: er is altijd wel wat en je kunt niet overal rekening mee houden. Dan kun je simpelweg nooit meer staken.
In Amerika worden ze al boos als er om identificatie wordt gevraagd bij het stemmen. Dit gaat nog een heel stuk verder. Ik zeg juist dat het tijdelijk stilvallen van onderwijs iets anders is dan een tweejaarlijkse verkiezing. Het gaat in dit geval dus niet om "overal" maar om een belangrijk democratisch proces, waar het afbreuk doet aan de rechtstaat als het niet voor iedereen toegankelijk is. Waarom je hierover überhaupt discussieert, ontgaat me ook een beetje, want beide vakbonden hebben dus al ingezien dat het kwalijk is om op die dag te staken.
En ja, er zijn nog genoeg plekken waar een stemkantoor inrichten niet haalbaar is, denk aan plekken in Friesland, Zeeland, Drenthe en Groningen. Als er in een dorpje überhaupt geen publieke gebouwen zijn kun je lastig een stemkantoor op straat plaatsen.
Een drogreden. Het is niet zo dat je niks geeft om de reiziger als je geen noodnummer hebt.
Je hebt niet goed gelezen, ik zeg niet dat buschauffeurs niks om de reizigers geven, ik zeg dat ze op zo'n manier vrij eenvoudig kunnen tonen dat ze wel om de reizigers geven door een teken van solidariteit te tonen. Wat dus eigenlijk een drogreden (Stroman) is op mijn argument, maar enfin.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Daniel »

AppleMoose schreef: do 09 mar 2023, 20:21De ene dag rijdt er meer/minder dan op de andere dag (en dat merk ik ook aan opkomstpercentage van de klassen waaraan ik lesgeef) en dat heeft met verschillende factoren te maken. Het zijn nu ook zoveel stakingsdagen achter elkaar waarbij ook verschillende CAO-groepen (en regio's) op verschillende dagen staken, dat het lastig te vergelijken is met eerdere stakingen.
Nouja, het is in zoverre te vergelijken als in dat er bij vorige stakingen (2019 was voor het laatst geloof ik) helemaal niks reed in het streekvervoer.

De verschillen die jij ziet kunnen natuurlijk ook goed komen doordat niet standaard dezelfde ritten vervallen. Ik kom met m'n eigen reizen bijvoorbeeld redelijk op die 50% uit die de vervoerders noemen, maar de ene keer valt m'n bus 's ochtends uit, de andere keer 's middags en deze week had ik één dag waarop ze allebei reden en één waarop ze allebei niet reden.
Voor de opkomst in jouw klassen maakt het natuurlijk vooral uit of de bus op de heenweg uitvalt (want de terugweg is nog niks over bekend als je leerlingen op de heenweg zijn). En de uitval daarvan kan van dag tot dag verschillen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door ArrivaBas »

Het is mij gedurende deze stakingsgolf opgevallen dat ik elke keer dat ik van en naar kantoor fiets, een tripje van zo'n twintig minuten, wel minstens één bus zie rijden. Omdat ik geen zin heb om de hele dienstregeling in Dordrecht uit mijn hoofd te kennen, zal ik harde data helaas achterwege moeten laten, maar er rijdt in elk geval iets.
Wel vind ik het bij het openbaar vervoer in zekere mate belangrijk dat er een regelmatige dienstregeling gereden wordt. Met stakingen lukt dat gewoon niet. De daaraan gekoppelde onbetrouwbaarheid schrikt mij af en stuurt mij de auto in als ik ergens moet zijn waar geen station in de buurt is op een stakingsdag.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door April064 »

Ik ben de afgelopen stakingsdagen inderdaad met de auto naar een station gegaan om daar vandaan met de trein naar college te gaan. Is een stuk betrouwbaarder dan te wachten of er een bus rijdt.

Morgen heb ik met een vriendin afgesproken en ga ik het wel gokken op de bussen die rijden. Van wat ik heb gezien op OVinfo op de afgelopen paar stakingsdagen hier moet dat wel te doen zijn, en zo niet kan ik in het ergste geval nog wel de auto pakken.
zij/haar/hen/hun
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

sirvinniei schreef: do 09 mar 2023, 20:35 Waarom je hierover überhaupt discussieert, ontgaat me ook een beetje, want beide vakbonden hebben dus al ingezien dat het kwalijk is om op die dag te staken.
Ik gaf al aan dat ik het óók een ongelukkig gekozen datum vond én dat ik blij was dat ze het hebben teruggedraaid.
En ja, er zijn nog genoeg plekken waar een stemkantoor inrichten niet haalbaar is, denk aan plekken in Friesland, Zeeland, Drenthe en Groningen. Als er in een dorpje überhaupt geen publieke gebouwen zijn kun je lastig een stemkantoor op straat plaatsen.
Dat klopt. Al zijn er genoeg mogelijkheden om tijdelijke voorzieningen te plaatsen waar men kan stemmen. Dat men dit niet doet, is een politieke keuze. Maar goed, ik dwaal nu af van het onderwerp.
Een drogreden. Het is niet zo dat je niks geeft om de reiziger als je geen noodnummer hebt.
Je hebt niet goed gelezen, ik zeg niet dat buschauffeurs niks om de reizigers geven, ik zeg dat ze op zo'n manier vrij eenvoudig kunnen tonen dat ze wel om de reizigers geven door een teken van solidariteit te tonen. Wat dus eigenlijk een drogreden (Stroman) is op mijn argument, maar enfin.
Door je woordkeus heb ik je bericht anders geïnterpreteerd dan je bedoelde, mijn excuses. Geen drogreden dus, maar een onbedoelde misinterpretatie.
Daniel schreef: do 09 mar 2023, 20:43
AppleMoose schreef: do 09 mar 2023, 20:21De ene dag rijdt er meer/minder dan op de andere dag (en dat merk ik ook aan opkomstpercentage van de klassen waaraan ik lesgeef) en dat heeft met verschillende factoren te maken. Het zijn nu ook zoveel stakingsdagen achter elkaar waarbij ook verschillende CAO-groepen (en regio's) op verschillende dagen staken, dat het lastig te vergelijken is met eerdere stakingen.
Nouja, het is in zoverre te vergelijken als in dat er bij vorige stakingen (2019 was voor het laatst geloof ik) helemaal niks reed in het streekvervoer.
Zoals ik al zei, er staken nu meerdere CAO-groepen op verschillende dagen. In 2019 staakten alle groepen tegelijk en deed ook NS mee ( https://www.rijdendetreinen.nl/informat ... 8-mei-2019 ) Dat heeft uiteraard invloed op wat er wel/niet rijdt. Dat maakt de vergelijking al lastiger. Het is helemaal lastig omdat er nu meerdere dagen verspreid over meerdere weken gestaakt wordt. Op de ene dag zijn er meer mensen ingepland die bereid zijn om te staken dan op de andere. Ook dat heeft invloed op wat er die dag wel of niet rijdt. Eerder dit jaar werd er een week gestaakt en toen zag je ook dat per dag verschilde wat er wel/niet rijdt.
De verschillen die jij ziet kunnen natuurlijk ook goed komen doordat niet standaard dezelfde ritten vervallen. [...]
Voor de opkomst in jouw klassen maakt het natuurlijk vooral uit of de bus op de heenweg uitvalt (want de terugweg is nog niks over bekend als je leerlingen op de heenweg zijn). En de uitval daarvan kan van dag tot dag verschillen.
Zeker, en dat zei ik dan ook. En omdat dit per keer verschilt, is het dus lastig te vergelijken met eerdere stakingen.
ArrivaBas schreef: do 09 mar 2023, 21:11 De daaraan gekoppelde onbetrouwbaarheid schrikt mij af en stuurt mij de auto in als ik ergens moet zijn waar geen station in de buurt is op een stakingsdag.
Dat je op stakingsdagen naar een alternatief zoekt, is logisch. Sterker nog, ik adviseer studenten dat ook te doen, zeker als ze een examen hebben. Maar de beweringen ging over structureel vermijden van de bus/het ov, dus ook op niet-stakingsdagen. En daarvan zou ik graag een onderbouwing willen zien.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Suus »

Ik denk dat het wel even belangrijk is om te melden dat niet elk stembureau geschikt is voor alle groepen die te maken hebben met een lichamelijke beperking. Zo hebben een aantal gemeentes een of meerdere stembureau's waar extra hulpmiddelen voor slechtzienden aanwezig zijn, maar dan is dat vaak één stembureau in de gehele gemeente. En met de steeds groter wordende gemeentes kan de afstand die dan voor dat stembureau met die faciliteiten afgelegd moet worden soms te ver zijn om dat niet met het openbaar vervoer te doen.

Voorbeelden zat: In Breda zit het stembureau met deze faciliteiten in de sportzaal nabij het ziekenhuis, in het zuidoosten van de stad. In Leeuwarden zit het stembureau met alle voorzieningen in de stadsschouwburg in de binnenstad. Maar de gemeente Leeuwarden heeft 36 woonplaatsen...

Ik begrijp overigens van reacties op Twitter dat de vakbonden wel de intentie kenbaar hebben gemaakt om niet te gaan staken op 15 maart, maar dat dit nog niet definitief besloten is omdat de vakbond dit niet eenzijdig kan beslissen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door sirvinniei »

Die laatste zin snap ik niet zo goed. Wie gaat er naast de vakbonden dan nog meer over de staking?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Suus »

De leden zelf. Een vakbond is een collectief, het is niet zo dat vertegenwoordigers van de vakbondsorganisatie zelfstandig kan besluiten dat de leden wel of niet staken, de leden moeten er zelf ook mee akkoord zijn dat er wel of niet gestaakt wordt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Hans »

De vakbonden hebben vele leden. En die leden hebben een mening. Die mening moet recht aangedaan worden! Dus het is niet zo dat het bestuur dat even zelfstandig op 1 middagje beslist, maar dat eerst wil overleggen met de sectorraad leden. Die staan namelijk dicht bij/op de werkvloer en weten wat er leeft/speelt.

Zowel CNV als FNV hebben aangegeven de staking op 15 maart nog niet van de baan te hebben geschoven. Vooralsnog gaan de acties op 15 maart gewoon door. Het artikel dat in de Volkskrant is verschenen is dus waarschijnlijk een verkeerde interpretatie/weergave door de journalist. Er is trouwens ook via geen enkel nieuwsmedium vandaag iets verschenen dat het definitief van de baan is. (of anders heb ik dat gemist)

Inmiddels is er ook al een schrijven vanuit de CNV verschenen waarin ze melden dat er 15 maart gestaakt wordt, tenzij er uiteraard voldoende beweging vanuit de werkgevers komt.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door sirvinniei »

Hebben ze bij het FNV nou op mijn opmerking meegelezen?
nos liveblog schreef:Marijn van der Gaag, bestuurder van FNV streekvervoer, noemt de oproep van de Kiesraad terecht. "We zijn aan het kijken hoe we vervoer kunnen faciliteren voor alle groepen die willen stemmen en daarvoor het ov nodig hebben. Dat zouden we kunnen doen door toch te rijden voor mensen die willen gaan stemmen, bijvoorbeeld met een systeem waar mensen zich kunnen aanmelden, maar het is nog zoeken naar de juiste vorm."
Ik heb geen onderschrift
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door PatrickM »

Rover nodigt nu beide partijen uit voor een gesprek in de hoop de impasse in de onderhandelingen te doorbreken.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door PHS »

De Volkskrant: 'Vakbonden maken draai: toch stakingen in streekvervoer op verkiezingsdag'
Donderdag besloten de vakbonden FNV en CNV de stakingen in het streekvervoer op te schorten op verkiezingsdag. Boze chauffeurs pikten die handreiking niet. De bonden maken een draai: vooralsnog wordt ook woensdag 15 maart gestaakt.

Onder druk van de achterban hebben de vakbonden FNV en CNV hun belofte om op verkiezingsdag niet te staken in het streekvervoer ingetrokken. Donderdag verklaarde hoofdonderhandelaar Hanane Chikhi van het CNV tegen de Volkskrant dat ze de oproep steunde van vakbond FNV om de staking voor 15 maart op te schorten. ‘Daarover is veel commotie ontstaan’, aldus Chikhi. En dus gaan de stakingsacties vooralsnog ook door op woensdag 15 maart.

Chikhi, in de verklaring op de website: ‘De wil om de acties voort te zetten is zo groot dat we het omdraaien. We willen de acties wel opschorten, op voorwaarde we er voldoende vertrouwen in hebben dat we er met de werkgevers uit gaan komen. Niet eerder.’
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Afbeelding

6 weken de boel rekken. Dan neem je je werknemers ook niet serieus.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door dennistd »

De animo om mee te doen aan de staking neemt wel langzaam af trouwens. Uit cijfers die ik uit betrouwbare bron kreeg blijkt dat het gemiddelde stakingspercentage over alle vestigingen in een concessie in vergelijking met half februari al met 5 procentpunt gedaald is.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door regenmaker »

zone2000 schreef: vr 10 mar 2023, 15:55 6 weken de boel rekken. Dan neem je je werknemers ook niet serieus.
Vanuit de vakbonden heb ik anders nog weinig beweging gezien.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Selivio »

zone2000 schreef: vr 10 mar 2023, 15:55 6 weken de boel rekken. Dan neem je je werknemers ook niet serieus.
6 weken de stakingen opschorten om tenminste weer soort van te gaan praten lijkt mij wel fair als eerste stap..(maar aangezien er bij de bonden/bondsleden weinig animo is om zelfs dat stapje te zetten (als zelfs 1 dag niet staken op een verkiezingsdag al lastig is), heb ik inmiddels weinig hoop).
Grt. Stefan
IIVQ
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

dennistd schreef: vr 10 mar 2023, 16:01 De animo om mee te doen aan de staking neemt wel langzaam af trouwens. Uit cijfers die ik uit betrouwbare bron kreeg blijkt dat het gemiddelde stakingspercentage over alle vestigingen in een concessie in vergelijking met half februari al met 5 procentpunt gedaald is.
Hier neemt het juist toe.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door zone2000 »

werkgevers en bonden gaan maandag met elkaar in gesprek volgens Rover (is dus bevestigd).
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Vakbonden willen alleen praten als ze denken er uit te komen. Werkgevers willen alleen praten als de stakingen worden opgeschort. Kom op jongens, waar is het ouderwetse polderen nu gebleven? Doe even wat moeite, en trek desnoods in gezamenlijkheid naar de politiek als wat jullie beiden willen financieel niet haalbaar is.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten