Acties in het streekvervoer
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Geen regionale treinen is sowieso gigantisch overdreven, want de enige regionale treindiensten in die provincies (Dordrecht - Geldermalsen en Alphen aan den Rijn - Leiden) staken geen van beiden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Vanochtend hoorde ik op het NOS journaal dat vakbonden en NS weer om tafel zitten. Hoe kunnen vakbonden dan aan de reiziger uitleggen dat de stakingen gewoon doorgaan?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Acties in het streekvervoer 2022
FNV stopt de voorbereidingen voor de staking niet, maar de vakbonden hebben vandaag wel een overleg of ze de staking gaan doorzetten. Dat is een subtiel taalverschil.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik weet niet of het met de staking te maken heeft, maar het viel mij gisteren in Alphen a/d Rijn op dat er op lijn 470 (R-Net Alphen-Schiphol) een flink aantal streekgroene Citaro's reed, terwijl op diverse streek- en stadslijnen rode R-Net bussen reden (gezien op lijnen 2, 147, 182).
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8665
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Naar mijn weten heeft Arriva ZHN geen Citaro’s maar VDL’s.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Die rode R-Net bussen reden gisteren ook op de lijnen 175 en 383.vries809 schreef: ↑wo 07 sep 2022, 11:43 Ik weet niet of het met de staking te maken heeft, maar het viel mij gisteren in Alphen a/d Rijn op dat er op lijn 470 (R-Net Alphen-Schiphol) een flink aantal streekgroene Citaro's reed, terwijl op diverse streek- en stadslijnen rode R-Net bussen reden (gezien op lijnen 2, 147, 182).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Waarschijnlijk dezelfde maatregel als elders ook wordt toegepast: chauffeurs de hele dag dezelfde bus laten houden zodat personeel dat niet staakt niet ergens strandt omdat de bus die ze hadden moeten aflossen door een wel stakende chauffeur gereden had moeten worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ondanks dat de bonden weer gaan onderhandelen gaan de stakingen bij de NS gewoon door:
https://www.bndestem.nl/binnenland/vakb ... ~aeaae670/
https://www.bndestem.nl/binnenland/vakb ... ~aeaae670/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Hoezo? Bij de afgelopen regionale stakingen kon het wel, behalve toen midden aan de beurt was.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Past goed bij het NS-voornemen om op de rustige vrijdag minder te gaan rijdenSuus schreef: ↑wo 07 sep 2022, 14:10 Vrijdag rijdt NS geen treinen.
https://nieuws.ns.nl/landelijk-geen-ns- ... s-staking/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Zolang de bonden alle treinen van de originele diensten als besmet werk gaat classificeren is LUD helaas geen optie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Een LUD lijkt mij ook minder werk. Er ligt vast welke treinen wel en niet rijden, je gaat opheffen en personeel herverdelen.
Nu moet men op grote schaal treindiensten gaan opknippen (bij de staking vrijdag zou elke intercity behalve de s3600 geraakt worden) en het wel werkende personeel ook nog gaan herverdelen. Dat is veel werk voor een al overbelaste afdeling.
Niet de mooiste oplossing, maar ik denk wel de enige oplossing die geen chaos op de stations veroorzaakt.
Nu moet men op grote schaal treindiensten gaan opknippen (bij de staking vrijdag zou elke intercity behalve de s3600 geraakt worden) en het wel werkende personeel ook nog gaan herverdelen. Dat is veel werk voor een al overbelaste afdeling.
Niet de mooiste oplossing, maar ik denk wel de enige oplossing die geen chaos op de stations veroorzaakt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Alleen leuk en aardig maar ik heb een verplichte les en blauwnet gaat ookal staken. Misschien binnenkort toch maarnauto aanschaffen
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Oftewel, die 3600 kun je alvast rijden. Om de puzzel makkelijker te maken zou je kunnen beginnen met kijken wat kan rijden als je alleen personeel uit niet-stakende standplaatsen inzet. Dat kan ruim van tevoren. Eventueel niet-stakend personeel op stakende standplaatsen geef je dan maar vrij of zo.
Het is wel heel makkelijk om te zeggen dat niets kan. Je kunt altijd ergens beginnen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Het hele probleem lijkt dat NS kost wat het kost een vooraf te publiceren dienstregeling wil rijden. Willekeurige uitval is kennelijk geen optie voor ze. Terwijl dat qua overlast voor de reizigers een stuk beperkter uitpakt dan landelijk helemaal niet rijden.
Zie bv. de stakingen in het streekvervoer: daar vallen ook onregelmatig ritten door uit, maar er wordt zoveel mogelijk aangekondigd om welke ritten dat gaat en daar is in de praktijk prima rekening mee te houden. Levert wellicht wat vertraging op, maar je komt wel op je bestemming.
Zie bv. de stakingen in het streekvervoer: daar vallen ook onregelmatig ritten door uit, maar er wordt zoveel mogelijk aangekondigd om welke ritten dat gaat en daar is in de praktijk prima rekening mee te houden. Levert wellicht wat vertraging op, maar je komt wel op je bestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik ben van de hele simpele rekensommen, dus die gaan we hier ook een keer maken:
Vorige weken hebben er steeds losse regio's gestaakt. Daardoor vielen de treinen binnen die regio's uit. De treinen buiten die regio's bleven rijden waar het kon. Maar een 'besmette' trein -een trein waarop personeel uit een stakende regio hoorde te zitten- reed ook niet. Hier en daar zorgde dat voor uitval buiten de stakende regio's.
Nu staken er meerdere regio's tegelijkertijd. Dat betekent dat er binnen die regio's geen treinen rijden, maar ook dat het aantal besmette treinen veel hoger ligt. Daardoor wordt het aantal treinen dat wel kan rijden sterk verminderd. Bovendien zullen die heel onregelmatig over de dag verdeeld zijn. Onder aan de streep zullen er dus wel een handjevol treinen kunnen rijden, maar heel onregelmatig.
In plaats van meerdere treinen achter elkaar uit te laten vallen, kun je beter vooraf zeggen dat je niet gaat rijden. Dat is duidelijker naar iedereen en voorkomt dat er gaten in de dienstregeling ontstaan van meerdere uren tussen de treinen in. Allemaal onhandig voor de reiziger, maar dat is nu eenmaal de inzet van een staking.
Ik heb ook ergens de vraag gezien waarom er geen treinen konden rijden in de randgebieden op het moment dat alleen in regio Utrecht werd gestaakt. Ook dat is vrij simpel; in Utrecht zit tegenwoordig de gehele bijsturingsorganisatie en die staakte ook mee. Er hoeft zich maar één verstoring voor te doen op het spoor en alle treinen vallen daardoor uit, want er is geen bijsturingsmogelijkheid. En dan heb je allemaal boze reizigers, want hun trein rijdt ineens niet. Nu weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
Vorige weken hebben er steeds losse regio's gestaakt. Daardoor vielen de treinen binnen die regio's uit. De treinen buiten die regio's bleven rijden waar het kon. Maar een 'besmette' trein -een trein waarop personeel uit een stakende regio hoorde te zitten- reed ook niet. Hier en daar zorgde dat voor uitval buiten de stakende regio's.
Nu staken er meerdere regio's tegelijkertijd. Dat betekent dat er binnen die regio's geen treinen rijden, maar ook dat het aantal besmette treinen veel hoger ligt. Daardoor wordt het aantal treinen dat wel kan rijden sterk verminderd. Bovendien zullen die heel onregelmatig over de dag verdeeld zijn. Onder aan de streep zullen er dus wel een handjevol treinen kunnen rijden, maar heel onregelmatig.
In plaats van meerdere treinen achter elkaar uit te laten vallen, kun je beter vooraf zeggen dat je niet gaat rijden. Dat is duidelijker naar iedereen en voorkomt dat er gaten in de dienstregeling ontstaan van meerdere uren tussen de treinen in. Allemaal onhandig voor de reiziger, maar dat is nu eenmaal de inzet van een staking.
Ik heb ook ergens de vraag gezien waarom er geen treinen konden rijden in de randgebieden op het moment dat alleen in regio Utrecht werd gestaakt. Ook dat is vrij simpel; in Utrecht zit tegenwoordig de gehele bijsturingsorganisatie en die staakte ook mee. Er hoeft zich maar één verstoring voor te doen op het spoor en alle treinen vallen daardoor uit, want er is geen bijsturingsmogelijkheid. En dan heb je allemaal boze reizigers, want hun trein rijdt ineens niet. Nu weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
-
- Donateur
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik lees het nieuws (van de NOS) alsof de directie besloten heeft alles stil te zetten als pressiemiddel tegen de vakbonden met de dooddoeners verantwoord, betrouwbaar en veilig. Valt mee nog mee dat geen vakbond met een persbericht is gekomen dat de NS directie zich als kleine kinderen gedraagt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Mikos' redenering snijdt op zich hout, maar dit wisten de vakbonden toch ook vooraf.
Wees dan ook een grote jongen en kondig drie landelijke stakingsdagen aan als pressiemiddel. Door regionale acties aan te kondigen zijn de bonden nu de lachende derde: drie dagen landelijk het treinverkeer platgelegd, maar elke medewerker hoeven ze maar voor één dag uit de stakingskas te betalen.
Wees dan ook een grote jongen en kondig drie landelijke stakingsdagen aan als pressiemiddel. Door regionale acties aan te kondigen zijn de bonden nu de lachende derde: drie dagen landelijk het treinverkeer platgelegd, maar elke medewerker hoeven ze maar voor één dag uit de stakingskas te betalen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Beetje afhankelijk van welk deel van blauwnet je wil reizen, maar de verwachting is dat het Keolis-deel amper getroffen zal zijn. Temeer daar ZHO onder multimodaal valt en de ervaring van de vorige OV-staking ook was dat er slechts een enkeling op ZwenZwoka staakte.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Waarom is er dan niet gekozen om puur de besmette ritdelen te pakken OF puur de regio. Nu worden beide definities gepakt om klanten naar mijn mening zoveel mogelijk uit het OV te pesten.Mikos schreef: ↑wo 07 sep 2022, 17:32 Ik ben van de hele simpele rekensommen, dus die gaan we hier ook een keer maken:
Vorige weken hebben er steeds losse regio's gestaakt. Daardoor vielen de treinen binnen die regio's uit. De treinen buiten die regio's bleven rijden waar het kon. Maar een 'besmette' trein -een trein waarop personeel uit een stakende regio hoorde te zitten- reed ook niet. Hier en daar zorgde dat voor uitval buiten de stakende regio's.
Nu staken er meerdere regio's tegelijkertijd. Dat betekent dat er binnen die regio's geen treinen rijden, maar ook dat het aantal besmette treinen veel hoger ligt. Daardoor wordt het aantal treinen dat wel kan rijden sterk verminderd. Bovendien zullen die heel onregelmatig over de dag verdeeld zijn. Onder aan de streep zullen er dus wel een handjevol treinen kunnen rijden, maar heel onregelmatig.
In plaats van meerdere treinen achter elkaar uit te laten vallen, kun je beter vooraf zeggen dat je niet gaat rijden. Dat is duidelijker naar iedereen en voorkomt dat er gaten in de dienstregeling ontstaan van meerdere uren tussen de treinen in. Allemaal onhandig voor de reiziger, maar dat is nu eenmaal de inzet van een staking.
Ik heb ook ergens de vraag gezien waarom er geen treinen konden rijden in de randgebieden op het moment dat alleen in regio Utrecht werd gestaakt. Ook dat is vrij simpel; in Utrecht zit tegenwoordig de gehele bijsturingsorganisatie en die staakte ook mee. Er hoeft zich maar één verstoring voor te doen op het spoor en alle treinen vallen daardoor uit, want er is geen bijsturingsmogelijkheid. En dan heb je allemaal boze reizigers, want hun trein rijdt ineens niet. Nu weet iedereen waar hij of zij aan toe is.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik wil van Wierden naar Zwolle. Mijn broertje Wierden naar Enschede. Dus gewoon op Zwolle-Enschede waar wel treinen uitvallen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten