Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Hoppa, de treinen van Arriva in Groningen en Friesland rijden een extra dagje niet. Donderdag een extra stakingsdag voor Keolis op het Kamperlijntje en tussen Zwolle en Enschede.

Ik mag toch hopen dat er achter de schermen wordt ondehrandeld?
Beul van de blindegeleidelijn
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Michael »

CamilleKreemers schreef: di 07 mar 2023, 01:20
marvinkok schreef: ma 06 mar 2023, 19:44
Buzjevur schreef: ma 06 mar 2023, 18:57
Daniel schreef: ma 06 mar 2023, 17:32 Waarom zal je daarmee willen frauderen? Inschrijven als staker is geen salaris en een stakingsuitkering in ruil daarvoor (die lager is).
Als je dan wel rijdt heb je daar dus alleen maar financieel nadeel van.
Maar als je rijdt en je registreert als staker is het lekker cashen....
Maar bij registratie als staker ga je akkoord met terugstorten van de stakingsuitkering indien er geen loon is ingehouden.
En hoe wordt dat gecontroleerd?
Kaderleden van de vakbond controleren als het goed is of je die dag ook daadwerkelijk dienst had.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Dennenboom »

VIRM schreef: di 07 mar 2023, 10:24 Hoppa, de treinen van Arriva in Groningen en Friesland rijden een extra dagje niet. Donderdag een extra stakingsdag voor Keolis op het Kamperlijntje en tussen Zwolle en Enschede.

Ik mag toch hopen dat er achter de schermen wordt ondehrandeld?
Zou mooi zijn, maar ben bang dat de werkelijkheid er anders uit ziet:
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/354859 ... in-gesprek

Er lijkt wel aangestuurd te worden op een gespreksleider om de zaak weer vlot te trekken. Remkes?
Lange_Dre
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 14:44
Locatie: Groningen-Den Haag

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Lange_Dre »

VIRM schreef: di 07 mar 2023, 10:24 Hoppa, de treinen van Arriva in Groningen en Friesland rijden een extra dagje niet. Donderdag een extra stakingsdag voor Keolis op het Kamperlijntje en tussen Zwolle en Enschede.

Ik mag toch hopen dat er achter de schermen wordt ondehrandeld?
Zucht, oke voorop gesteld, ik snap echt dat er veel gestaakt word. Maar persoonlijk komt het mij tussen Zwolle-Kampen wel elke keer slecht uit :N Hopelijk gaat de impasse snel doorbroken worden. Dit zal waarschijnlijk ook wat reizigers kosten na de stakingen..
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Daar wordt de werkdruk door verlaagd. Bezuinigingen door minder klanten, want door stakingen weggepest.

Wat willen personeelsleden liever, een lagere werkdruk of enorme salarisverhoging?
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

Michael schreef: di 07 mar 2023, 10:45
CamilleKreemers schreef: di 07 mar 2023, 01:20
marvinkok schreef: ma 06 mar 2023, 19:44
Buzjevur schreef: ma 06 mar 2023, 18:57
Daniel schreef: ma 06 mar 2023, 17:32 Waarom zal je daarmee willen frauderen? Inschrijven als staker is geen salaris en een stakingsuitkering in ruil daarvoor (die lager is).
Als je dan wel rijdt heb je daar dus alleen maar financieel nadeel van.
Maar als je rijdt en je registreert als staker is het lekker cashen....
Maar bij registratie als staker ga je akkoord met terugstorten van de stakingsuitkering indien er geen loon is ingehouden.
En hoe wordt dat gecontroleerd?
Kaderleden van de vakbond controleren als het goed is of je die dag ook daadwerkelijk dienst had.
Dus de wetgeving op privacy geldt niet op je rooster, maar wel of je op beide vakbonden probeert te cashen?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

CamilleKreemers schreef: di 07 mar 2023, 15:09Wat willen personeelsleden liever, een lagere werkdruk of enorme salarisverhoging?
het is geen of-ofkwestie...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door regenmaker »

Rover: reizigers hebben steeds minder begrip voor stakingen in openbaar vervoer

Amersfoort - Reizigers hebben steeds minder begrip voor stakingen in het openbaar vervoer nu ze er langdurig niet op kunnen rekenen. Volgens de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (Rover) geven steeds meer reizigers aan moeite te hebben om alternatief vervoer te regelen, waardoor ze thuis moeten blijven. Dit heeft tot gevolg dat scholieren en studenten lessen missen, er geen afspraken kunnen worden gemaakt of dat werknemers verplicht vrije dagen moeten opnemen.

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/355023 ... ar-vervoer
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door PHS »

De kop had ook kunnen zijn: Reizigers hebben steeds minder vertrouwen in het openbaar vervoer, en zoeken naar alternatieven.
Let maar op, als dit al te lang blijft duren zijn er straks, als de stakingen zijn afgelopen, minder reizigers in het streekvervoer omdat reizigers die alternatieven (auto, elektrische fiets) ook vinden. En dan zijn er ook minder buschauffeurs nodig.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door NintendoC »

Dit gaat op termijn een nieuwe dreun voor het OV geven. Het OV is inmiddels al weken dusdanig onbetrouwbaar dat maandkaarten en dergelijke worden opgezegd. Zelfs als de werkgevers gaan toegeven is het niet meer dan een pyrrusoverwinning. De buschauffeurs worden gebruikt om de vakbonden aan nieuwe leden te helpen over de hele linie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Dennenboom »

De bonden laat het geen ene moer schelen als het OV naar z'n mallemoer gaat. Alle stakers hebben een eigen auto en ontbreekt het aan empathisch vermogen om in te leven in mensen die het zonder moeten doen. Iets dergelijks was al duidelijk tijdens Corona toen de toen al vrij strenge richtlijnen richting reizigers om af te zien van niet noodzakelijke reizen volgens de bonden niet ver genoeg gingen. Ben voor faire arbeidsvoorwaarden, maar als het op deze manier moet hoop ik dat er door de bonden bitter weinig wordt binnengehaald.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door CamilleKreemers »

AppleMoose schreef: di 07 mar 2023, 19:01
CamilleKreemers schreef: di 07 mar 2023, 15:09Wat willen personeelsleden liever, een lagere werkdruk of enorme salarisverhoging?
het is geen of-ofkwestie...
Maar EN-EN is geen geld voor. Dus of pesten we alle klanten weg, of we accepteren geen 100% inwilliging.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Michael »

CamilleKreemers schreef: di 07 mar 2023, 15:21
Michael schreef: di 07 mar 2023, 10:45
CamilleKreemers schreef: di 07 mar 2023, 01:20
marvinkok schreef: ma 06 mar 2023, 19:44
Buzjevur schreef: ma 06 mar 2023, 18:57
Daniel schreef: ma 06 mar 2023, 17:32 Waarom zal je daarmee willen frauderen? Inschrijven als staker is geen salaris en een stakingsuitkering in ruil daarvoor (die lager is).
Als je dan wel rijdt heb je daar dus alleen maar financieel nadeel van.
Maar als je rijdt en je registreert als staker is het lekker cashen....
Maar bij registratie als staker ga je akkoord met terugstorten van de stakingsuitkering indien er geen loon is ingehouden.
En hoe wordt dat gecontroleerd?
Kaderleden van de vakbond controleren als het goed is of je die dag ook daadwerkelijk dienst had.
Dus de wetgeving op privacy geldt niet op je rooster, maar wel of je op beide vakbonden probeert te cashen?
Ik weet niet hoe het bij andere vervoerders zit maar bij mijn werkgever is er in het online rooster een pagina waarop iedereeen te zien is die die dag dienst heeft dat mag wel. Vrije dagen/ziekte/verlof zijn niet zichtbaar. Dus als iemand niet in die lijst staat heeft diegene die dag geen dienst. De reden waarom iemand geen dienst heeft dat mag niet te zien zijn ivm de privacy.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door AppleMoose »

CamilleKreemers schreef: di 07 mar 2023, 22:58
AppleMoose schreef: di 07 mar 2023, 19:01
CamilleKreemers schreef: di 07 mar 2023, 15:09Wat willen personeelsleden liever, een lagere werkdruk of enorme salarisverhoging?
het is geen of-ofkwestie...
Maar EN-EN is geen geld voor. Dus of pesten we alle klanten weg, of we accepteren geen 100% inwilliging.
Dat weet je niet. Om de werkdruk te verlagen heb je niet altijd (veel) meer geld voor nodig. Maar je creëert wederom een schijntegenstelling. Niet alle reizigers worden weggepest door stakingen en men gaat ook niet voor 100% inwilliging.
Dennenboom schreef: di 07 mar 2023, 22:41 De bonden laat het geen ene moer schelen als het OV naar z'n mallemoer gaat. Alle stakers hebben een eigen auto en ontbreekt het aan empathisch vermogen om in te leven in mensen die het zonder moeten doen. Iets dergelijks was al duidelijk tijdens Corona toen de toen al vrij strenge richtlijnen richting reizigers om af te zien van niet noodzakelijke reizen volgens de bonden niet ver genoeg gingen. Ben voor faire arbeidsvoorwaarden, maar als het op deze manier moet hoop ik dat er door de bonden bitter weinig wordt binnengehaald.
Wat een onzin en loze beweringen in deze post :N Voor je rechten opkomen betekent niet dat je geen empathisch vermogen hebt. Bij dit soort zaken weegt iedereen bepaalde belangen af en komt tot het besluit dat het ene belang net iets zwaarder weegt op dat moment dan het andere. Dan betekent niet dat de andere belangen er niet toe doen. Ook de bonden doen dat. Je kunt het niet met de beslissing(en) eens zijn, maar om dan maar te stellen dat de stakers/bonden de andere belangen geen ene moer kan schelen is echt tekort door de bocht.

---

Er wordt hier wel hard geroepen en als feit gepresenteerd dat reizigers worden weggepest. Maar is dat wel zo? Zijn er onderzoeken die dat kunnen aantonen? Ben ik wel benieuwd naar.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door sirvinniei »

www.rtvutrecht.nl/amp/nieuws/3547397/bl ... isch-recht
We kunnen niet overal rekening mee houden: de ene keer zijn het verkiezingen, dan zijn het weer toetsweken. Als we met iedereen rekening moeten houden, kunnen we beter stoppen met staken.
Dit was bijvoorbeeld de reactie van de FNV vakbondsvoorzitter op het feit dat mensen niet kunnen stemmen door de staking. Ergo: ons grondrecht is belangrijker dan andere mensen hun grondrecht.

Als je ook echt staakt voor de reiziger, zorg dan voor een constactnummer waar ernstige gevallen mee kunnen bellen/mailen (de vakbond kan hierin zelfs zelf selecteren) en breng deze reizigers persoonlijk weg. Dan toon je dat je voor de reiziger staakt en niet gewoon omdat je om de zoveel tijd geen zin meer hebt om te werken en wat vrije dagen wilt hebben.
Ik heb geen onderschrift
erwinraasveld
OVNL-beheerder
Berichten: 75
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 16:14

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door erwinraasveld »

AppleMoose schreef: di 07 mar 2023, 19:01 Er wordt hier wel hard geroepen en als feit gepresenteerd dat reizigers worden weggepest. Maar is dat wel zo? Zijn er onderzoeken die dat kunnen aantonen? Ben ik wel benieuwd naar.
Ja, ik voel me wel weggepest in de bus, heb 5 jaar lang met volle tevredenheid elke dag met lijn 280 gereisd tussen Veenendaal en Amersfoort maar omdat het de laatste tijd niet meer betrouwbaar is ga ik nu al een tijdje met de trein en dat zorgt bij mij in ieder geval voor minder stress en onzekerheid ondanks dat de reis wat langer duurt en niet rechtstreeks is (overstap te Utrecht Centraal).
Ook al zouden de stakingen afgelopen zijn dan keer ik waarschijnlijk niet terug naar lijn 280 omdat ie al tijden (te) veel last had van rituitval.
En ik denk dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door ArrivaBas »

Ik ben dit jaar gestart met het goede voornemen om er vaker op uit te gaan, maar met die voortdurende stakingen dit jaar nodigt mijn auto inmiddels meer uit voor uitjes dan het openbaar vervoer ja.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door zone2000 »

erwinraasveld schreef: wo 08 mar 2023, 08:31
AppleMoose schreef: di 07 mar 2023, 19:01 Er wordt hier wel hard geroepen en als feit gepresenteerd dat reizigers worden weggepest. Maar is dat wel zo? Zijn er onderzoeken die dat kunnen aantonen? Ben ik wel benieuwd naar.
Ja, ik voel me wel weggepest in de bus, heb 5 jaar lang met volle tevredenheid elke dag met lijn 280 gereisd tussen Veenendaal en Amersfoort maar omdat het de laatste tijd niet meer betrouwbaar is ga ik nu al een tijdje met de trein en dat zorgt bij mij in ieder geval voor minder stress en onzekerheid ondanks dat de reis wat langer duurt en niet rechtstreeks is (overstap te Utrecht Centraal).
Ook al zouden de stakingen afgelopen zijn dan keer ik waarschijnlijk niet terug naar lijn 280 omdat ie al tijden (te) veel last had van rituitval.
En ik denk dat ik niet de enige ben die hier zo over denkt.
Ook bij de NS is gestaakt, maar met 1 aandeelhouder (de staat) is het een stuk makkelijker onderhandelen
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door VIRM »

Lange_Dre schreef: di 07 mar 2023, 14:17
VIRM schreef: di 07 mar 2023, 10:24 Hoppa, de treinen van Arriva in Groningen en Friesland rijden een extra dagje niet. Donderdag een extra stakingsdag voor Keolis op het Kamperlijntje en tussen Zwolle en Enschede.

Ik mag toch hopen dat er achter de schermen wordt ondehrandeld?
Zucht, oke voorop gesteld, ik snap echt dat er veel gestaakt word. Maar persoonlijk komt het mij tussen Zwolle-Kampen wel elke keer slecht uit :N Hopelijk gaat de impasse snel doorbroken worden. Dit zal waarschijnlijk ook wat reizigers kosten na de stakingen..
Deze week rijden er dus vier van de zeven dagen geen treinen op het Kamperlijntje. En dan heb je de uitgevallen ritten wegens personeelstekort nog niet (afgelopen weekend was het weer raak)...
Beul van de blindegeleidelijn
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door sirvinniei »

Kamperlijntje vind ik nog niet zo rampzalig. Vanuit Kampen kan je nog altijd gebruik maken van Kampen Zuid (misschien ietsjes langer fietsen). Voor de stations tussen Zwolle en Enschede lijkt het me rampzaliger.
Ik heb geen onderschrift
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door NintendoC »

Ja en die Stadsbuurtbus rijdt ook nog *bus*
PHS

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door PHS »

NOS: Staatssecretaris roept op tot opschorting stakingen in streekvervoer
Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur roept de partijen in het streekvervoer op om weer om de tafel te gaan. En als de gesprekken worden hervat, zouden de stakingen moeten worden opgeschort.
April064
Berichten: 681
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door April064 »

Slechts een oproep gaat weinig doen vrees ik.
zij/haar/hen/hun
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door dennistd »

De bonden willen nu op dinsdag 14 maart een actie houden op het Jaarbeursplein in Utrecht. Voor die tijd zullen ze er dus sowieso wel niet uitkomen of ophouden met staken.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door zone2000 »

Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur roept de partijen in het streekvervoer op om weer om de tafel te gaan. En als de gesprekken worden hervat, zouden de stakingen moeten worden opgeschort.
Tja, hetzelfde riedeltje als van de werkgevers.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten