Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Buzjevur schreef: ↑vr 10 feb 2023, 04:04
Van RTV Utrecht:
Lutz Kressin van vakbond FNV: "De actiebereidheid stijgt nog met de dag, zeker als werkgevers alles doen om de staking te breken door 'stakingsbrekers' in te zetten en leugens te verspreiden."
Van der Gaag stelt dat de VWOV de overlast afzwakt. "Daardoor lijkt het alsof werkgevers nog steun hebben van een deel van de werknemers in de sector. Maar daar is echt geen sprake van, er is maximale actiebereidheid."
Samengevat zijn er dus geen werkwillenden. Dat zijn dan externen die de staking komen breken of zo?
In het verleden waren er ook wel OV acties waar een deel van de mensen die zich als staker had ingeschreven al met pensioen was.
Het aantal ingeschreven stakers hoeft daarom niets te zeggen over het effect van de staking.
Sorry, maar de FNV komt hier niet al te betrouwbaar over. 3000 stakende leden per dag is ongeveer 6000 stakende leden in totaal. (Als een gemiddelde buschauffeur 183 dagen per jaar werkt). Misschien iets meer dan 6000 als de FNV de 3000 niet naar boven heeft afgerond. De FNV heeft in deze sector 8600 leden.
Van CNV zijn er geen cijfers en niet bij een vakbond aangesloten chauffeurs zullen grotendeels wel rijden. Dat is echt meer dan 15% in totaal wat wel rijdt.
In het AD: 'Onvrede over OV-staking: ‘Buschauffeur verdient 4000 euro per maand, de rek is er echt uit’'
Met het aanbreken van de laatste stakingsdag in het regionale openbaar vervoer, laten de werkgevers van de buschauffeurs en treinmachinisten weten dat de bal nu bij de vakbonden ligt. ‘Het onderste was al uit de kan geschraapt, maar zelfs dat was niet genoeg voor de bonden’, laat voorzitter Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) weten.
De vervoerders betreuren de acties. Met name omdat er volgens hen al een ruim bod lag. ‘Buschauffeurs zijn vakmensen’, schrijft Kagie in een persverklaring. ‘Zij verdienen, inclusief toeslagen, ongeveer 4000 euro bruto per maand. Wij stelden voor om daar in loon 8 procent bij te doen’. Samen met het voorstel van een ouderenregeling en uitbreiding van verlof ging het volgens VWOV om een cao-pakket van 11 procent.
De WVOV laat weten dat de bal nu bij de bonden ligt voor verdere onderhandelingen. ‘Het onderste was al uit de kan geschraapt met het voorstel dat de bonden hebben afgewezen. Meer is er niet. Als we opnieuw met de bonden om tafel moeten, moeten we helemaal opnieuw beginnen’.
^^ Precies. Maar ja, het WEF is dan ook een slechte betaler hè.
Meneer Kagie mag wel even vermelden in welke leeftijdscategorie / dienstjaren die vakmensen vertoeven welke 4 mille per maand, bruto, beuren incl. toeslagen.
Startsalaris is toch een kleine 2400 euro, bruto, exclusief 3 tot 4 honderd euro onregelmatigheidstoeslagen, dacht ik zo. Bij fulltime (36 uur) werken. Althans, dat lees ik in de wervingsadvertentie(s).
Fulltime is 37,38 uur in het OV (40 uur per week, 17 ATV-dagen per jaar), voor mensen onder de 50.
Voor 50+-ers is het 36 uur (40 uur per week, 26 ATV-dagen per jaar), of alternatief 35 uur (5 dagen van gemiddeld 7en max 7h30/week, geen ATV)
Voor mensen boven de 60 is het zelfs de keuze om tegen 5% minder loon 20% minder te werken: namelijk 32 uur per week (4 dagen/week, geen ATV)
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 10 feb 2023, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
€ 4000 bruto per maand klonk ook wel wat hoog voor een functie op MBO niveau. Hoewel ik ten opzichte van het voorbeeld van dennistd wel gedacht had dat een groter deel van het salaris in de toeslag voor de onregelmatige tijden zou zitten.
Het aantal ATV dagen komt wel best fors over trouwens. Of kent de CAO soms relatief weinig normale verlofdagen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
CNV schreef:
Een week actievoeren zit er nagenoeg op. De langste OV staking sinds jaren. We hebben daarmee een belangrijk signaal afgegeven, dat de medewerkers het in deze sector niet meer pikken. De wekgevers prijzen hun eigen loonbod maar weigeren naar de werkdruk te kijken.
Geen beweging bij werkgevers, dus houden we de druk erop
Zoals we gisteren al in onze nieuwsbrief vermeld hebben, zien werkgevers nog geen enkele reden om te zorgen dat er weer sprake is van fatsoenlijk openbaar vervoer. Dat betekent dat de druk erop moet blijven. We gaan dan ook niet stoppen.
Ruimte om tot een resultaat te komen.
Tegelijkertijd hebben werkgevers in de pers aangegeven dat ze volgende week bij elkaar komen om over de situatie in het openbaar vervoer te praten. Dat is dan een pluspuntje. We willen ze die ruimte geven. Daarom hebben we besloten werkgevers tot 20 februari tijd te geven. Ze kennen onze eisen, ze weten wat ze moeten doen.
Hervatting van acties
Dat betekent niet dat het ultimatum van tafel is. Sterker nog, is er op de 20e geen resultaat, dan worden de acties de 22e hervat met een landelijke stakingsdag en daarna gaan we gewoon door met regelmatig een actiedag en kondigen we acties minimaal 48 uur van te voren aan.
Laat het verstand terugkomen!
Laten we hopen dat het verstand bij de werkgevers terugkeert en dat ze komen tot een goede cao. De sector verdient dat. Doen ze dat niet, dan staan we er weer, totdat er iets fatsoenlijks is afgesproken.
Kijk ik vind het prima dat de inflatie gecompenseerd wordt, maar kom op joh, 17% is echt absurd. Dan vind ik het bod/de eis van de CNV toch al een stuk realistischer met 14%.
Edit: al heeft het FNV natuurlijk altijd al een vrij opportunistische insteek gehad, dus in die zin is er niets nieuws onder de zon.
Enige reden die ik kan bedenken is dat FNV bewust hoog inzet om de vervoerders naar een inflatiecorrectie te krijgen (zodat dat redelijk lijkt ten opzichte van dei 17%), want geen enkel weldenkend mens denkt dat 17% ook maar enigszins reëel is lijkt me.
De inflatie was vorig jaar echter ook al hoog, wat destijds ook niet gecompenseerd is. Maar 17% is natuurlijk absurd, dat is meer dan de totale inflatie van de afgelopen 3 jaar. En daarnaast negeert men ook compleet dat er diverse andere regelingen zijn voor met name de lage inkomens waardoor men er netto minder op achteruit is gegaan dan bruto.
Die onderhandelingen hoeven niet lang te duren. Gewoon het salaris wat Fred Kagie genoemd heeft voor iedere chauffeur. Blijft het wel raar dat volgens advertenties van Syntus Utrecht het salaris maximaal 40.000 bruto per jaar is. Mis ik toch 8000 euro. Ik verwacht Fred Kagie met een trappetje op de standplaatsen om hoogstpersoonlijk het bedrag aan te passen met een merkstift.
dennistd schreef: ↑vr 10 feb 2023, 14:00
Het maximale salaris van de chauffeursloonschaal (bij trede 16 wordt dat bereikt) is €3183,56 dus bruto zou ik dan op ±€3700 uitkomen. Geen 4000 dus.
In het artikel staat dat ook vakantiegeld en andere toeslagen meegeteld worden, dus je moet ook 1/12 van het vakantiegeld en eindejaarsuitkering meetellen.
Ik weet niet wat voor salarispakket ze bij jullie gebruiken, maar je reiskostenvergoeding is (mits inderdaad onbelast) geen onderdeel van je brutoloon, alleen van je nettoloon.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Nog iets wat opvalt: een gemiddelde onregelmatigheidstoeslag. Deze kan dus een stuk hoger zijn. In het artikel wordt er gesproken van sommige chauffeurs, dus wordt er niet gesproken over gemiddelden.
Reistkosten zijn onbelast dus netto, dat staat er ook, maar optellen bij bruto is dus niet juist. De onregelmatigheidstoeslag: iedereen in vaste dienst krijgt gemiddelde toeslag (was bij mij ook altijd rond de 330), uitzendkrachten hun eigâh toeslag.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
sirvinniei schreef: ↑vr 10 feb 2023, 19:56
Nog iets wat opvalt: een gemiddelde onregelmatigheidstoeslag. Deze kan dus een stuk hoger zijn. In het artikel wordt er gesproken van sommige chauffeurs, dus wordt er niet gesproken over gemiddelden.
Maar dus ook een heel stuk lager, bijvoorbeeld voor iedere dienst in vroeg, dag of gebroken.
Dat sommige chauffeurs is natuurlijk kul. Er wordt bewust een voor het merendeel van de medewerkers onrealistisch bedrag genoemd om stemming te maken. De meerderheid heeft geen reet aan "sommige."
Zo kun je ook zeggen dat studeren hier het walhalla is omdat studenten 1,3 miljoen per jaar krijgen. Oké, het is alleen Amalia maar het gaat tenslotte niet om gemiddelden. Dus heb ik gewoon gelijk.
Of dat sommige medewerkers van ov-bedrijven 120.000 per jaar verdienen dus dat er niets aan de hand is.
Dat is dan toevallig alleen de CEO, maar zo zie je maar: werken in het OV betaalt best goed.
Tom98 schreef: ↑vr 10 feb 2023, 20:00
Reistkosten zijn onbelast dus netto, dat staat er ook, maar optellen bij bruto is dus niet juist. De onregelmatigheidstoeslag: iedereen in vaste dienst krijgt gemiddelde toeslag (was bij mij ook altijd rond de 330), uitzendkrachten hun eigâh toeslag.
De chauffeurs in Lelystad of diverse vestigingen van IJsselmond komen niet in de buurt van zo'n OT. In die gebieden zijn erg weinig late diensten.
Maar in IJsselmond heb je vast weer een hoge GD vanwege de vele gebroken diensten.
Er is een verschil tussen hoe OV-bedrijven met de OT/GD om gaan: sommige bedrijven gooien het (per vestiging) in de grote pot, en elke chauffeur krijgt een deel evenredig naar zijn/haar contractduur.
Bij andere bedrijven krijgt iedere chauffeur individueel OT/GD. En dan zijn er volgens mij ook nog mengvormen (50+ uit de grote pot, daaronder individueel).
Tom98 schreef: ↑vr 10 feb 2023, 20:00
Reistkosten zijn onbelast dus netto, dat staat er ook, maar optellen bij bruto is dus niet juist. De onregelmatigheidstoeslag: iedereen in vaste dienst krijgt gemiddelde toeslag (was bij mij ook altijd rond de 330), uitzendkrachten hun eigâh toeslag.
De chauffeurs in Lelystad of diverse vestigingen van IJsselmond komen niet in de buurt van zo'n OT. In die gebieden zijn erg weinig late diensten.
Een loonschaal hoger inschalen om dat te compenseren?