Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Dennenboom »

Buzjevur schreef: vr 10 feb 2023, 04:04 Van RTV Utrecht:
Lutz Kressin van vakbond FNV: "De actiebereidheid stijgt nog met de dag, zeker als werkgevers alles doen om de staking te breken door 'stakingsbrekers' in te zetten en leugens te verspreiden."
Van der Gaag stelt dat de VWOV de overlast afzwakt. "Daardoor lijkt het alsof werkgevers nog steun hebben van een deel van de werknemers in de sector. Maar daar is echt geen sprake van, er is maximale actiebereidheid."
Samengevat zijn er dus geen werkwillenden. Dat zijn dan externen die de staking komen breken of zo?
In het verleden waren er ook wel OV acties waar een deel van de mensen die zich als staker had ingeschreven al met pensioen was.
Het aantal ingeschreven stakers hoeft daarom niets te zeggen over het effect van de staking.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Philip »

Sorry, maar de FNV komt hier niet al te betrouwbaar over. 3000 stakende leden per dag is ongeveer 6000 stakende leden in totaal. (Als een gemiddelde buschauffeur 183 dagen per jaar werkt). Misschien iets meer dan 6000 als de FNV de 3000 niet naar boven heeft afgerond. De FNV heeft in deze sector 8600 leden.

Van CNV zijn er geen cijfers en niet bij een vakbond aangesloten chauffeurs zullen grotendeels wel rijden. Dat is echt meer dan 15% in totaal wat wel rijdt.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door PHS »

In het AD: 'Onvrede over OV-staking: ‘Buschauffeur verdient 4000 euro per maand, de rek is er echt uit’'
Met het aanbreken van de laatste stakingsdag in het regionale openbaar vervoer, laten de werkgevers van de buschauffeurs en treinmachinisten weten dat de bal nu bij de vakbonden ligt. ‘Het onderste was al uit de kan geschraapt, maar zelfs dat was niet genoeg voor de bonden’, laat voorzitter Fred Kagie van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) weten.

De vervoerders betreuren de acties. Met name omdat er volgens hen al een ruim bod lag. ‘Buschauffeurs zijn vakmensen’, schrijft Kagie in een persverklaring. ‘Zij verdienen, inclusief toeslagen, ongeveer 4000 euro bruto per maand. Wij stelden voor om daar in loon 8 procent bij te doen’. Samen met het voorstel van een ouderenregeling en uitbreiding van verlof ging het volgens VWOV om een cao-pakket van 11 procent.

De WVOV laat weten dat de bal nu bij de bonden ligt voor verdere onderhandelingen. ‘Het onderste was al uit de kan geschraapt met het voorstel dat de bonden hebben afgewezen. Meer is er niet. Als we opnieuw met de bonden om tafel moeten, moeten we helemaal opnieuw beginnen’.
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door dennistd »

Die 4000 bruto per maand haal ik niet hoor:

Code: Selecteer alles

Salaris             2954,98
Gd toelage vast       81,25
Diplomatoeslag        48,71
Gemiddelde OT        331,46
Representatiekosten    8,90
Reiskosten onbelast   39,70

Totaal bruto        3465,00
Het maximale salaris van de chauffeursloonschaal (bij trede 16 wordt dat bereikt) is €3183,56 dus bruto zou ik dan op ±€3700 uitkomen. Geen 4000 dus.
Laatst gewijzigd door dennistd op vr 10 feb 2023, 14:05, 3 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

^^ Precies. Maar ja, het WEF is dan ook een slechte betaler hè. ;)

Meneer Kagie mag wel even vermelden in welke leeftijdscategorie / dienstjaren die vakmensen vertoeven welke 4 mille per maand, bruto, beuren incl. toeslagen.

Startsalaris is toch een kleine 2400 euro, bruto, exclusief 3 tot 4 honderd euro onregelmatigheidstoeslagen, dacht ik zo. Bij fulltime (36 uur) werken. Althans, dat lees ik in de wervingsadvertentie(s).
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Fulltime is 37,38 uur in het OV (40 uur per week, 17 ATV-dagen per jaar), voor mensen onder de 50.
Voor 50+-ers is het 36 uur (40 uur per week, 26 ATV-dagen per jaar), of alternatief 35 uur (5 dagen van gemiddeld 7en max 7h30/week, geen ATV)
Voor mensen boven de 60 is het zelfs de keuze om tegen 5% minder loon 20% minder te werken: namelijk 32 uur per week (4 dagen/week, geen ATV)
Laatst gewijzigd door IIVQ op vr 10 feb 2023, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

dennistd schreef: vr 10 feb 2023, 14:00 Die 4000 bruto per maand haal ik niet hoor:

Code: Selecteer alles

Salaris             2954,98
Gd toelage vast       81,25
Diplomatoeslag        48,71
Gemiddelde OT        331,46
Representatiekosten    8,90
Reiskosten onbelast   39,70

Totaal bruto        3465,00
Het maximale salaris van de chauffeursloonschaal (bij trede 16 wordt dat bereikt) is €3183,56 dus bruto zou ik dan op ±€3700 uitkomen. Geen 4000 dus.
3700 is toch afgerond 4000 :')
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39194
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Daniel »

€ 4000 bruto per maand klonk ook wel wat hoog voor een functie op MBO niveau. Hoewel ik ten opzichte van het voorbeeld van dennistd wel gedacht had dat een groter deel van het salaris in de toeslag voor de onregelmatige tijden zou zitten.

Het aantal ATV dagen komt wel best fors over trouwens. Of kent de CAO soms relatief weinig normale verlofdagen?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom024 »

CNV schreef:
Een week actievoeren zit er nagenoeg op. De langste OV staking sinds jaren. We hebben daarmee een belangrijk signaal afgegeven, dat de medewerkers het in deze sector niet meer pikken. De wekgevers prijzen hun eigen loonbod maar weigeren naar de werkdruk te kijken.
Geen beweging bij werkgevers, dus houden we de druk erop

Zoals we gisteren al in onze nieuwsbrief vermeld hebben, zien werkgevers nog geen enkele reden om te zorgen dat er weer sprake is van fatsoenlijk openbaar vervoer. Dat betekent dat de druk erop moet blijven. We gaan dan ook niet stoppen.

Ruimte om tot een resultaat te komen.

Tegelijkertijd hebben werkgevers in de pers aangegeven dat ze volgende week bij elkaar komen om over de situatie in het openbaar vervoer te praten. Dat is dan een pluspuntje. We willen ze die ruimte geven. Daarom hebben we besloten werkgevers tot 20 februari tijd te geven. Ze kennen onze eisen, ze weten wat ze moeten doen.

Hervatting van acties

Dat betekent niet dat het ultimatum van tafel is. Sterker nog, is er op de 20e geen resultaat, dan worden de acties de 22e hervat met een landelijke stakingsdag en daarna gaan we gewoon door met regelmatig een actiedag en kondigen we acties minimaal 48 uur van te voren aan.

Laat het verstand terugkomen!

Laten we hopen dat het verstand bij de werkgevers terugkeert en dat ze komen tot een goede cao. De sector verdient dat. Doen ze dat niet, dan staan we er weer, totdat er iets fatsoenlijks is afgesproken.
https://www.cnvvakmensen.nl/nieuws/acti ... 023-02-10/
zone2000
Berichten: 529
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door zone2000 »

Daarom hebben we besloten werkgevers tot 20 februari tijd te geven. Ze kennen onze eisen, ze weten wat ze moeten doen.
en dan lees ik elders:
Werkgevers streekvervoer: bal ligt bij vakbonden
https://www.1limburg.nl/nieuws/2132953/ ... abTsOr7fT8


Lijkt op een impasse. Bemiddelaar aanstellen en doorpakken, anders zitten we in de zomer nog te bakkeleien.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Hainje »

"De FNV wil 17 procent" ~ Copal.

Mijn eerste reactie: ZEVENTIEN PROCENT????!!!! :shock: :shock:

Kijk ik vind het prima dat de inflatie gecompenseerd wordt, maar kom op joh, 17% is echt absurd. :') Dan vind ik het bod/de eis van de CNV toch al een stuk realistischer met 14%.

Edit: al heeft het FNV natuurlijk altijd al een vrij opportunistische insteek gehad, dus in die zin is er niets nieuws onder de zon.
🍉
SuperGhost
Berichten: 4179
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door SuperGhost »

Helemaal eens, 17% is werkelijk absurd.

Enige reden die ik kan bedenken is dat FNV bewust hoog inzet om de vervoerders naar een inflatiecorrectie te krijgen (zodat dat redelijk lijkt ten opzichte van dei 17%), want geen enkel weldenkend mens denkt dat 17% ook maar enigszins reëel is lijkt me.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door ArrivaBas »

17% is meer dan het dubbele van de inflatie ten opzichte van een jaar terug (die is op 7,6% becijferd). Dat vind ik een schofterig hoge eis.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

De inflatie was vorig jaar echter ook al hoog, wat destijds ook niet gecompenseerd is. Maar 17% is natuurlijk absurd, dat is meer dan de totale inflatie van de afgelopen 3 jaar. En daarnaast negeert men ook compleet dat er diverse andere regelingen zijn voor met name de lage inkomens waardoor men er netto minder op achteruit is gegaan dan bruto.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Die onderhandelingen hoeven niet lang te duren. Gewoon het salaris wat Fred Kagie genoemd heeft voor iedere chauffeur. Blijft het wel raar dat volgens advertenties van Syntus Utrecht het salaris maximaal 40.000 bruto per jaar is. Mis ik toch 8000 euro. Ik verwacht Fred Kagie met een trappetje op de standplaatsen om hoogstpersoonlijk het bedrag aan te passen met een merkstift.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Bemined »

dennistd schreef: vr 10 feb 2023, 14:00 Het maximale salaris van de chauffeursloonschaal (bij trede 16 wordt dat bereikt) is €3183,56 dus bruto zou ik dan op ±€3700 uitkomen. Geen 4000 dus.
In het artikel staat dat ook vakantiegeld en andere toeslagen meegeteld worden, dus je moet ook 1/12 van het vakantiegeld en eindejaarsuitkering meetellen.
JothamvW
Berichten: 1228
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door JothamvW »

dennistd schreef: vr 10 feb 2023, 14:00 Die 4000 bruto per maand haal ik niet hoor:

Code: Selecteer alles

Salaris             2954,98
Gd toelage vast       81,25
Diplomatoeslag        48,71
Gemiddelde OT        331,46
Representatiekosten    8,90
Reiskosten onbelast   39,70

Totaal bruto        3465,00
Ik weet niet wat voor salarispakket ze bij jullie gebruiken, maar je reiskostenvergoeding is (mits inderdaad onbelast) geen onderdeel van je brutoloon, alleen van je nettoloon.
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door sirvinniei »

Nog iets wat opvalt: een gemiddelde onregelmatigheidstoeslag. Deze kan dus een stuk hoger zijn. In het artikel wordt er gesproken van sommige chauffeurs, dus wordt er niet gesproken over gemiddelden.
Ik heb geen onderschrift
Tom98
Berichten: 668
Lid geworden op: do 08 mar 2018, 18:17
Locatie: Enschede/Almelo
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Tom98 »

Reistkosten zijn onbelast dus netto, dat staat er ook, maar optellen bij bruto is dus niet juist. De onregelmatigheidstoeslag: iedereen in vaste dienst krijgt gemiddelde toeslag (was bij mij ook altijd rond de 330), uitzendkrachten hun eigâh toeslag.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

sirvinniei schreef: vr 10 feb 2023, 19:56 Nog iets wat opvalt: een gemiddelde onregelmatigheidstoeslag. Deze kan dus een stuk hoger zijn. In het artikel wordt er gesproken van sommige chauffeurs, dus wordt er niet gesproken over gemiddelden.
Maar dus ook een heel stuk lager, bijvoorbeeld voor iedere dienst in vroeg, dag of gebroken.

Dat sommige chauffeurs is natuurlijk kul. Er wordt bewust een voor het merendeel van de medewerkers onrealistisch bedrag genoemd om stemming te maken. De meerderheid heeft geen reet aan "sommige."

Zo kun je ook zeggen dat studeren hier het walhalla is omdat studenten 1,3 miljoen per jaar krijgen. Oké, het is alleen Amalia maar het gaat tenslotte niet om gemiddelden. Dus heb ik gewoon gelijk.

Of dat sommige medewerkers van ov-bedrijven 120.000 per jaar verdienen dus dat er niets aan de hand is.
Dat is dan toevallig alleen de CEO, maar zo zie je maar: werken in het OV betaalt best goed.
Buzjevur
Berichten: 194
Lid geworden op: do 18 nov 2021, 18:18
Locatie: In het OV

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Buzjevur »

Tom98 schreef: vr 10 feb 2023, 20:00 Reistkosten zijn onbelast dus netto, dat staat er ook, maar optellen bij bruto is dus niet juist. De onregelmatigheidstoeslag: iedereen in vaste dienst krijgt gemiddelde toeslag (was bij mij ook altijd rond de 330), uitzendkrachten hun eigâh toeslag.
De chauffeurs in Lelystad of diverse vestigingen van IJsselmond komen niet in de buurt van zo'n OT. In die gebieden zijn erg weinig late diensten.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door IIVQ »

Maar in IJsselmond heb je vast weer een hoge GD vanwege de vele gebroken diensten.

Er is een verschil tussen hoe OV-bedrijven met de OT/GD om gaan: sommige bedrijven gooien het (per vestiging) in de grote pot, en elke chauffeur krijgt een deel evenredig naar zijn/haar contractduur.
Bij andere bedrijven krijgt iedere chauffeur individueel OT/GD. En dan zijn er volgens mij ook nog mengvormen (50+ uit de grote pot, daaronder individueel).
Michael
Berichten: 11766
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Michael »

Het bedrijf waar ik voor week is onder de 50 individuele OT/GD en vanaf 50 jaar kan er gekozen worden tussen individueel of gemiddeld
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door Durashift »

Buzjevur schreef: vr 10 feb 2023, 20:53
Tom98 schreef: vr 10 feb 2023, 20:00 Reistkosten zijn onbelast dus netto, dat staat er ook, maar optellen bij bruto is dus niet juist. De onregelmatigheidstoeslag: iedereen in vaste dienst krijgt gemiddelde toeslag (was bij mij ook altijd rond de 330), uitzendkrachten hun eigâh toeslag.
De chauffeurs in Lelystad of diverse vestigingen van IJsselmond komen niet in de buurt van zo'n OT. In die gebieden zijn erg weinig late diensten.
Een loonschaal hoger inschalen om dat te compenseren?
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Acties in het streekvervoer 2022

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is OT en GD?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 160 gasten