Acties in het streekvervoer
Acties in het streekvervoer
FNV dreigt met acties in het streekvervoer als de onderhandelingen over de nieuwe CAO mislukken. Het eindbod van de werkgevers is ondermaats. Later deze maand stemmen de leden van de vakbonden over het aanbod, waardoor een ultimatum van de werkgevers dat er voor 15 maar een akkoord is ook niet gehaald kan worden.
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... eekvervoer
https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sector ... eekvervoer
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik vraag me sowieso af waarom FNV beweert dat ze 15 maart niet kunnen halen terwijl het CNV dat dus wel kan. daar kan sinds gisteren gestemd worden tot 11 maart. En dat er bij het CNV van 1 maart tot 11 maart gestemd kan worden was al bekend voor de vervoerders met dat ultimatum kwamen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Overigens is het CNV zoals ik het lees gezien de slechte financiële situatie wel gematigd positief over het akkoord. Die willen liever vooruit kijken naar de volgende CAO: die waar nu over gestemd moet worden loopt maar tot 1 januari 2023.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
CNV heeft een neutraal advies gegeven aan de leden. FNV een negatief advies. CNV heeft als het ware gezegd dat dit voor nu het maximaal haalbare is. Multimodaal heeft dezelfde loonsverhoging gehad heb ik begrepen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
In de vorige brief van de werkgevers aan de vakbonden was geen termijn genoemd en FNV was begonnen met het inplannen van fysieke bijeenkomsten in de twee weken na 14 maart. Vervolgens, als dat allemaal in gang is gezet, komen werkgevers ineens met een deadline van 15 maart. Logisch dat dan op korte termijn geen fysieke bijeenkomsten meer mogelijk zijn en de deadline dus niet gehaald wordt. Lijkt me ook niet wenselijk om nu dingen te gaan overhaasten en afraffelen, want er moet natuurlijk goed overleg gevoerd worden over de te nemen vervolgstappen. Fysieke bijeenkomsten zijn daarvoor nodig.
Ik persoonlijk kan niet akkoord gaan met een loonbod van minder dan 5% dus ik hoop persoonlijk dat er een staking komt. Ik zal daar dan ook vol trots aan deelnemen. Het huidige bod vat ik, en velen met mij, oprecht op als een belediging en een teken dat de werkgevers ons totaal niet serieus nemen.
Ik persoonlijk kan niet akkoord gaan met een loonbod van minder dan 5% dus ik hoop persoonlijk dat er een staking komt. Ik zal daar dan ook vol trots aan deelnemen. Het huidige bod vat ik, en velen met mij, oprecht op als een belediging en een teken dat de werkgevers ons totaal niet serieus nemen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Redelijk voor de werkgever. Maar de inflatie is nu best hoog...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Het OV heeft nog steeds te kampen met grote vraaguitval door corona. Ondertussen hebben de rupsjes nooitgenoeg die in het OV werken nog steeds goudgerande arbeidsvoorwaarden. Enige flexibiliteit is dus wel op zijn plaats.
Werkelijk nul begrip voor dit vakbondsvolk.
Werkelijk nul begrip voor dit vakbondsvolk.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Per wanneer is die loonsverhoging van 2,8%? Is dat met terugwerkende kracht per 1 januari? De inflatie over 2021 was 2,7% volgens het CBS, dus dan is het bod voldoende om de inflatie te dekken (en vraag ik me af waar de 5% koopkrachtdaling die het FNV noemt vandaan komt).
Re: Acties in het streekvervoer 2022
De voornaamste onderdelen uit het eindbod voor de nieuwe OV-cao zijn een loonsverhoging van 2,8 procent per 1 juli en twee keer een eenmalige uitkering: één van 400 euro bruto voor de tweede helft van 2021 en één van 800 euro bruto voor de eerste helft van 2022. Daarnaast bevat het bod een regeling om eerder te stoppen met werken
-
- Donateur
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Alle andere sectoren hadden ook al lang moeten staken. Ondanks dat veel bedrijven recordwinst boeken, of drukken die door koop van eigen aandelen, schijnt er geen loonruimte te zijn, dat kan natuurlijk nooit kloppen. De vakbonden zijn zeker niet het probleem, maar juist het effectiefste middel om dat gat gedicht te krijgen.WSM schreef: ↑wo 02 mar 2022, 18:20 Het OV heeft nog steeds te kampen met grote vraaguitval door corona. Ondertussen hebben de rupsjes nooitgenoeg die in het OV werken nog steeds goudgerande arbeidsvoorwaarden. Enige flexibiliteit is dus wel op zijn plaats.
Werkelijk nul begrip voor dit vakbondsvolk.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
^^ IN de metaal wordt al lange tijd vormen van staken toegepast ( werkonderbrekingen).
Alleen de lonen via CAO's verhogen / compenseren voor inflatie is niet de oplossing.
Stelselbreed zal onze regering toch iets moeten doen met de scheefgroei tussen de belasting op arbeid én het uitblijven van belasting op vermogen, de pretboxen voor delen van de samenleving.
Aan de andere kant denk ik dat veel OV mensen toch ook wel iets zullen hebben aan een fatsoenlijke reiskostenvergoeding, nu met de (aanhoudende) hoge brandstofprijzen.
Maar goed, eenmaal die vergoeding opkrikken.. gaat dat er nooit meer af natuurlijk, dat beseffen ze ook wel, denk ik.
Alleen de lonen via CAO's verhogen / compenseren voor inflatie is niet de oplossing.
Stelselbreed zal onze regering toch iets moeten doen met de scheefgroei tussen de belasting op arbeid én het uitblijven van belasting op vermogen, de pretboxen voor delen van de samenleving.
Aan de andere kant denk ik dat veel OV mensen toch ook wel iets zullen hebben aan een fatsoenlijke reiskostenvergoeding, nu met de (aanhoudende) hoge brandstofprijzen.
Maar goed, eenmaal die vergoeding opkrikken.. gaat dat er nooit meer af natuurlijk, dat beseffen ze ook wel, denk ik.
-
- Berichten: 752
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Van mij mag jij staken hoor!! Jou baas heeft mij de afgelopen jaren met hun dienstverlening al de bus uitgewerkt. Ook ivm corona reizen er minder reizigers dus grote kans dat er minder aanbod van vervoer komt, is ook minder werk, dus minder chauffeurs , mag je de hele dag staken en heeft niemand daar last vanTom98 schreef: ↑wo 02 mar 2022, 13:12 In de vorige brief van de werkgevers aan de vakbonden was geen termijn genoemd en FNV was begonnen met het inplannen van fysieke bijeenkomsten in de twee weken na 14 maart. Vervolgens, als dat allemaal in gang is gezet, komen werkgevers ineens met een deadline van 15 maart. Logisch dat dan op korte termijn geen fysieke bijeenkomsten meer mogelijk zijn en de deadline dus niet gehaald wordt. Lijkt me ook niet wenselijk om nu dingen te gaan overhaasten en afraffelen, want er moet natuurlijk goed overleg gevoerd worden over de te nemen vervolgstappen. Fysieke bijeenkomsten zijn daarvoor nodig.
Ik persoonlijk kan niet akkoord gaan met een loonbod van minder dan 5% dus ik hoop persoonlijk dat er een staking komt. Ik zal daar dan ook vol trots aan deelnemen. Het huidige bod vat ik, en velen met mij, oprecht op als een belediging en een teken dat de werkgevers ons totaal niet serieus nemen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik blijf hier sowieso nog maximaal een paar jaartjes werken, dus als er een staking komt en ik staak mee, dan is dat uiteraard ook grotendeels uit solidariteit met de collega's die wel nog 30 jaar in het vooruitzicht hebben in deze functie. Ikzelf heb er dan niet zo heel veel meer aan, maar je moet ook gewoon aan de hele sector denken. Aan de jongens die wel tot hun pensioen hier blijven werken.
Daarnaast: wij hebben ons de afgelopen twee jaar erg flexibel getoond door akkoord te gaan met twee jaar geen loonsverhoging en daarnaast volop extra diensten rijden op vrije dagen om het hoge ziekteverzuim op te vangen. Dat moet in mijn ogen ruimschoots gecompenseerd worden. En dan is 2,8 procent gewoon schofterig in mijn ogen. Kijk maar eens hoe hoog de inflatie is, bijna 8 procent. En dan realiseren dat wij nog op het loonniveau van 2020 zitten. Nee, mensen die tevreden zijn met dit bod, daar kan ik echt geen begrip voor opbrengen.
Daarnaast: wij hebben ons de afgelopen twee jaar erg flexibel getoond door akkoord te gaan met twee jaar geen loonsverhoging en daarnaast volop extra diensten rijden op vrije dagen om het hoge ziekteverzuim op te vangen. Dat moet in mijn ogen ruimschoots gecompenseerd worden. En dan is 2,8 procent gewoon schofterig in mijn ogen. Kijk maar eens hoe hoog de inflatie is, bijna 8 procent. En dan realiseren dat wij nog op het loonniveau van 2020 zitten. Nee, mensen die tevreden zijn met dit bod, daar kan ik echt geen begrip voor opbrengen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Mag ik hieruit opmaken dat jij de afgelopen jaren ook geen loonsverhoging hebt gehad (en daarmee akkoord bent)?
Er is juist wél belasting op het hebben van vermogen, waarbij impliciet wordt verondersteld dat er inkomsten uit vermogen zijn. Door de lage rentestand is dat tegenwoordig vaak onjuist, dus moet er juist hogere belasting geheven worden op inkomsten uit vermogen en minder op het hebben van vermogen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Het ongenoegen van de FNV gaat niet over de afwezigheid van een loonsverhoging maar over looneisen die significant veel hoger zijn dan de inflatie van afgelopen jaar.
Ik zie niet in hoe mijn persoonlijke situatie hiermee te maken heeft, maar omdat je er zo expliciet naar vraagt: in het algemeen zijn mijn loonsverhogingen de laatste jaren in lijn met de inflatiecorrectie. Zou ik meer willen dan moet ik een leidinggevende functie gaan vervullen en daar pas ik voor. Dan kom ik niet meer aan werken toe en daar heb ik geen zin in.
Toen de vorige eigenaar van mijn werkgever in financieel zwaar weer was hadden ze overigens ook trucjes als inflatiecorrectie pas vanaf april toepassen enzo. Dat dan weer wel.
Heel druk kan ik me er niet om maken, als ik het idee heb dat ik (te hard) genaaid word dan ga ik ergens anders werken.
Overigens heb ik ook geen doorbetaalde pauzes. Net zoals 99% van Nederland. Daar valt in het OV dus ook nog wel wat te halen.
Ik zie niet in hoe mijn persoonlijke situatie hiermee te maken heeft, maar omdat je er zo expliciet naar vraagt: in het algemeen zijn mijn loonsverhogingen de laatste jaren in lijn met de inflatiecorrectie. Zou ik meer willen dan moet ik een leidinggevende functie gaan vervullen en daar pas ik voor. Dan kom ik niet meer aan werken toe en daar heb ik geen zin in.
Toen de vorige eigenaar van mijn werkgever in financieel zwaar weer was hadden ze overigens ook trucjes als inflatiecorrectie pas vanaf april toepassen enzo. Dat dan weer wel.
Heel druk kan ik me er niet om maken, als ik het idee heb dat ik (te hard) genaaid word dan ga ik ergens anders werken.
Overigens heb ik ook geen doorbetaalde pauzes. Net zoals 99% van Nederland. Daar valt in het OV dus ook nog wel wat te halen.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
De inflatie neemt natuurlijk de komende tijd enorm toe vanwege de nieuwe geopolitieke crisis waar we in beland zijn. Ik zou gewoon nog even rustig verder onderhandelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Met een loon-prijsspiraal komen we er ook niet uit, op termijn.
Probleem zijn gewoon de beroeps optimisten. Bij de Centrale Banken..hádden ze de afgelopen jaren iéts kunnen doen door de geldpers uit te zetten en de rente te verhogen.. maar ja.. nooit gedaan natuurlijk..en nu zitten we 'in de shit' en zijn er geen instrumenten meer om uit de puree te komen.
Probleem zijn gewoon de beroeps optimisten. Bij de Centrale Banken..hádden ze de afgelopen jaren iéts kunnen doen door de geldpers uit te zetten en de rente te verhogen.. maar ja.. nooit gedaan natuurlijk..en nu zitten we 'in de shit' en zijn er geen instrumenten meer om uit de puree te komen.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik denk dat niemand voor 2020 de coronacrisis in deze omvang heeft voorzien, en de huidige oorlog in Oekraïne komt volgens mij ook voor veruit de meeste analisten en beleidsbepalers als een verrassing. En vanuit kabinet/samenleving klinkt de roep om weer meer te investeren in defensie. Geld moet ergens vandaankomen natuurlijk. De enige manier waarop dat nu nog kan is de geldpers op een hogere stand zetten. Reken dus maar dat de inflatie voorlopig nog niet voorbij is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Zeker weer acties tijdens de examens... het wordt zo langzamerhand een traditie.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Na 3 mei weten we meer. De FNV heeft een ultimatum gesteld die op 3 mei 12:00 afloopt. Ik verwacht zelf dat de werkgevers niet akkoord zullen gaan, dus we zullen kort daarna vast horen wanneer en voor hoe lang we mogen staken!
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Nou, nee. Eerder in dit topic heb ik al aangegeven vierkant achter stakingen te staan. Het eindbod van de werkgevers vond ik gewoon zo slecht dat ik het zelfs beledigend vond. En binnenkort kunnen we dus opkomen voor ons belang, meer geld. Dan sta ik vooraan hoor bij de staking. Ik snap dat het voor passagiers vervelend is, maar dat is nu juist het hele idee van staken, anders leg je niet genoeg druk op de werkgevers. En uiteindelijk is mijn enige belang een goed salaris (lees: een goede cao). Klinkt lullig, maar hoe gunstig of ongunstig onze dienstregeling uitpakt voor de lokale bevolking interesseert me echt compleet niets, te meer omdat ik zelf niet in het concessiegebied woon. Ik rijd gewoon wat er in mijn dienst staat en verder vind ik het allemaal best. Het enige wat mij interesseert is hoeveel ik vervolgens betaald krijg voor die dienst en dat is nu waar ik binnenkort voor ga opkomen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ook dat interesseert mij wat minder, aangezien ik toch nog maar maximaal een paar jaartjes blijf. Maar buiten dat denk ik dat het zo'n vaart niet loopt omdat er altijd groepen blijven die geen alternatief hebben en omdat aanbestedende partijen vast nog wel een minimum-frequentie blijven eisen. Maar goed, we zullen het zien. Eerst maar eens staken
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten