In 2024 wordt er op twee momenten 2% verhoging doorgevoerd, aldus de bron van Hainje.
Ja, 15% is 5% meer dan de NS medewerkers. Toch overtroeft.
Enfin, ergens kan ik mij de ergernis en verbazing van Huibf wel voorstellen. Ik bedoel, tijdens de eerste stakingsronden vertelde meneer Kagie en consorten dat de geboden 8% verhoging toch wel het maximale was, eigenlijk al te veel voor wat de OV bedrijven konden leien.
Nu is er dus, op een langere looptijd, bijna een verdubbeling in percentage uitonderhandeld.
Het is dus de vraag waar de OV bedrijven dat geld vandaan halen.. of zal de simpele redenering zijn: Wij konden 8 procent voor één jaar nét aan betalen.. dan lukt ons ook wel 8% én 7% voor de resterende 15 maanden + 1000 euro (bruto, neem ik aan) per werknemer nog wel te betalen.
Zullen er veel nieuwe concessies vrijkomen in de komende 27 maanden?
Natuurlijk komen de geldstromen uiteindelijk (grotendeels) van de overheid, via de provincies uitgekeerd aan de concessiehouders. Maar ja.. die provincies hebben nu allemaal nieuwe statenleden waarin het keren van de verschraling van publieke diensten (buiten de randsteden) een groot thema is, volgens mij. Minder ritten voor hetzelfde geld zal niet langer de gebruikelijke optie kunnen zijn, denk ik.