Acties in het streekvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Z2N »

Dat was de CAO tot eind 2023, die voor een groot deel met terugwerkende kracht in is gegaan. Bovendien was die salarisgroei niet genoeg om te compenseren voor de inflatie, daar is sindsdien al voor gecompenseerd op basis van afspraken die in 2022 gemaakt zijn. Voor 2024 liggen die afspraken er niet meer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Negen »

cassie127 schreef: do 23 nov 2023, 14:14 De onderhandelingen tussen NS en de vakbonden lopen ook weer stroef. 90% van de vakbondsleden heeft aangegeven dat ze in de nieuwe CAO een automatische Prijscompensatie willen hebben, NS geeft hier echter geen gehoor aan en de percentages voor loonsverhogingen zijn het maximale wat men kan bieden. (2% per 1 januari en 1,8 procent in oktober)

NS is dan ook van mening dat de vakbonden eerst moeten bewegen. Midden december wordt er nog een keer gesproken. Als NS dan voor de vakbonden geen verbeteringen voorsteld, is de kans groot dat de vakbonden overgaan tot stakingen.
Waar slaat dit op mensen? Het is elke keer gezeik tussen die vakbonden en OV bedrijven en volgens mij loopt dat elk jaar weer uit tot stakingen.. :N Ik zit daar echt niet op te wachten na al die drama stakingen in het regionale OV...
Waarom willen die mensen altijd meer geld hebben?
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1503
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door JordiBrabant »

Omdat ze de huur, boodschappen en energierekening niet met applaus of andere lege symbolische gestes kunnen betalen.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
hauptbahnhof
Berichten: 3928
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door hauptbahnhof »

Negen schreef: vr 24 nov 2023, 09:52 Waar slaat dit op mensen? Het is elke keer gezeik tussen die vakbonden en OV bedrijven en volgens mij loopt dat elk jaar weer uit tot stakingen.. :N Ik zit daar echt niet op te wachten na al die drama stakingen in het regionale OV...
Waarom willen die mensen altijd meer geld hebben?
Wow! Ik mag hopen dat je naam met je leeftijd te maken hebt want als je dit niet snapt?

Hoe moet je in hemelsnaam ineens je maandelijkse kosten met honderden euro's verlagen om geen geld tekort te komen? Kan ik jou vertellen. Dat gaat zeer beperkt!
Negen
Berichten: 81
Lid geworden op: di 23 mei 2023, 20:41

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Negen »

hauptbahnhof schreef: vr 24 nov 2023, 11:28
Negen schreef: vr 24 nov 2023, 09:52 Waar slaat dit op mensen? Het is elke keer gezeik tussen die vakbonden en OV bedrijven en volgens mij loopt dat elk jaar weer uit tot stakingen.. :N Ik zit daar echt niet op te wachten na al die drama stakingen in het regionale OV...
Waarom willen die mensen altijd meer geld hebben?
Wow! Ik mag hopen dat je naam met je leeftijd te maken hebt want als je dit niet snapt?

Hoe moet je in hemelsnaam ineens je maandelijkse kosten met honderden euro's verlagen om geen geld tekort te komen? Kan ik jou vertellen. Dat gaat zeer beperkt!
Nou en bedankt weer voor het compliment, maar dat zullen dan niet alleen de OV bedrijven er last van hebben hoor. En ik dacht dat men bij de NS wel wat meer verdiende dan in het regionale OV.. Dan krijg je weer een kettingreactie, is de reiziger weer de pineut en nog meer drama.
Het is toch niet normaal om elke half jaar te gaan staken omdat de vakbonden het niet eens zijn, of wel soms?
Iedereen heeft last van de inflatie en dat wordt alleen maar hoger als overal de lonen stijgen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Tom024 »

Wat is je alternatief? Structureel inleveren?
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door TffpaA »

Iedereen ontslaan en flink wat goedkope arbeidskrachten van over de grens inhuren.

Oneewacht.
🗣
Selivio
Berichten: 408
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Selivio »

Ik snap de wens van een APC in de CAO wel, maar het is eigenlijk onrealistisch dat te eisen. Aangezien het altijd alleen van de werkgever moet komen, en nooit van de werknemer als de inflatie eens zou dalen. Dat maakt het vrij onbetaalbaar voor de meeste werkgevers en die willen zich daar dan ook niet aan branden. Bedenk ook dat niet alleen voor het personeel de kosten stijgen bij een wel hogere inflatie, maar ook voor het bedrijf (buiten de personeelskosten).
Grt. Stefan
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Durashift »

^^ je kan het wel afspreken als je ook zekerheid hebt dat wat als inflatiecijfer gemeten wordt, ook dáádwerkelijk het inflatiecijfer is, dat het verband houdt met de werkelijkheid.

Het is nu wel duidelijk dat de pieken in de NL infaltiecijfers vorig jaar té hoog waren ten opzichte van de realiteit (elke maand een nieuw energiecontract afsluiten meenemen in de modellering..).

Tja, het kwaad was toen al geschied.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Philip
Berichten: 334
Lid geworden op: do 27 mei 2021, 18:37

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Philip »

Voor nog geen 2,5% kom ik ook mijn bed niet uit...
PHS

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door sirvinniei »

Ach, mevrouw de staatssecretaris zal er we weer voor zorgen dat alle extreme eisen worden ingewilligd.
Laatst gewijzigd door sirvinniei op ma 04 dec 2023, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Suus »

PHS schreef: ma 04 dec 2023, 22:00 Toch is dat meer dan de inflatie op dit moment (volgens de laatste raming van het CBS 1,6%). Heel onredelijk vind ik het dus niet klinken.
Het stelselmatig vergeten van de inflatie van eind vorig jaar begint toch een vervelende gewoonte te worden bij opiniemakers :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Mdk
Berichten: 1253
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Mdk »

Negen schreef: vr 24 nov 2023, 13:21 Iedereen heeft last van de inflatie en dat wordt alleen maar hoger als overal de lonen stijgen.

Vrij late reactie, maar wel een belangrijke w.m.b; de loon-prijsspiraal bestaat niet. Hoewel het idee logisch voelt (hogere lonen in de maatschappij leidt tot hogere kosten, dus inflatie en dus weer een roep om hogere lonen) hebben economen keer op keer bewezen dat inflatiecorrecties van lonen een zeer beperkt effect hebben op toekomstige inflatie. Het moet dus niet als argument gebruikt worden om af te zien van inflatiecorrectie.
Bij twijfel altijd klagen
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door IIVQ »

Daar zijn niet alle economen het over eens.

(Al heb ik met economen het idee dat ze minder goed zijn in de toekomst voorspellen dan Chriet Titulaer en Adjedj Bakas)
Education
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Education »

Kan men weer reizigers jennen… lekker voor de feesrdagen. Leg het Grand Prix weekend maar eens plat. Heb je zo een CAO.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Z2N »

De tekorten in de arbeidsmarkt zijn chronisch, en worden ook steeds groter. De trend van de vijfde fase van het demografisch transitiemodel is nu namelijk duidelijk in de beschikbare beroepsbevolking aan het doorstralen. Hierdoor hebben de steeds minder aanwezige beschikbare werknemers steeds meer de macht om meer salaris te eisen. Want als NS niet betaalt wat gewenst wordt biedt een andere werkgever wel meer, zolang het personeelstekort leidt tot slechtere bedrijfsvoering zal er altijd wel een sector zijn die het hogere salaris wel wil betalen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door isadora »

Wat staat ons in de zesde fase te wachten. :shock:
Verder snap ik echt niet, waarover je het hebt.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Z2N »

Het demografisch transitiemodel beschrijft de overgang van een hoog sterfte- en geboortecijfer dat de mensheid kende pre-industriële revolutie naar een laag sterfte- en geboortecijfer nu. Het oorspronkelijke model beschrijft vier fases, maar moderne Sociologen beginnen nu een vijfde fase te omschrijven, waarin de geboortegraad voor langere tijd onder het niveau blijft om oudere generaties met evenveel mensen te vervangen. Daarin daalt na verloop van tijd ook het aantal werkenden, wat gezien het naar verhouding groeiende aantal ouderen voor grote problemen kan zorgen in de arbeidsmarkt. De Engelstalige Wikipedia beschrijft het best redelijk. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door isadora »

Dank voor je uitleg.
Nu kan ik er een beeld bij vormen. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Meltrain »

PHS schreef: zo 10 dec 2023, 20:04 In het AD staat een stuk over de onderhandelingen voor een nieuwe cao bij de NS. Het geeft inzicht in wat de vakbonden eisen en wat de NS biedt:
Vakbonden FNV Spoor, VVMC en CNV eisen minstens 6 tot 8 procent loon erbij voor de 20.000 medewerkers. De NS-directie wil echter na twee maanden onderhandelen niet verder dan 3,8 procent, in twee stappen. (...)

Maar de bonden willen niet alleen meer loon. Ze eisen ook automatische prijscompensatie. (...)

FNV Spoor eist verder hulp bij het krijgen van kinderopvang. Zo moet NS regelen dat kinderen van personeel in een erkend kinderdagverblijf terechtkunnen. Verder wil de bond dat het bedrijf zijn medewerkers financieel steunt bij de aanleg van van zonnepanelen, een warmtepomp of isolatie van de woning. NS-medewerkers zouden hiervoor een bedrag van maximaal 2250 euro per vijf jaar moeten krijgen.
Voor de aanleg van zonnepanelen of een warmtepomp of isolatie van de woning zijn toch (gemeentelijke) subsidies beschikbaar? :|
Maar afgezien daarvan vind ik het geen onredelijke eisen. Ik hoop dat van beide kanten wat water bij de wijn gedaan wordt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Education
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 14 okt 2018, 17:18

Re: Acties in het streekvervoer

Bericht door Education »

Tuurlijk....reizigers pesten heerlijk gevoel moet dat de bonden geven....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 162 gasten